Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Een goeie gpz start met minder dan 1 slag van de startmotor. Daarentegen denk ik wel dat je je startmotor gefrituurd hebt. Ik meende dat ik hier nog wel eentje heb liggen.

Volgende keer moet, als ie niet gelijk start, niet meer dan 5 seconden doorstarten.

Verder heb je ook nog een reserve op je tank zitten. Dat werkt best goed hoor :9
 
Eventueel kun je hem nu nog even proberen te starten door hem aan te lopen. Dan schakel je hem in de 3 en dan zet je het op een rennen. Niet vergeten de motor op contact te zetten en van de kill switch af ;)
 
probleem is verholpen, het was de accu die geen capaciteit had. Ik moest de accu bijvullen met demi water. Nu heb ik wel een start motor en ook nog een start relais over :) Dus mocht er interesse zijn.

Klein vraagje. Hoeveel mm zijn de uitlaten waar de dempers op zitten? Is toch 33mm? En hebben sommige van jullie ook (universele) slip-on uitlaten er op?
Lijkt mij wel vet. Vooral het geluid zal dr op vooruit gaan. En volgens mij wegen de originele dempers ook wel wat.
 
Ik vraag me af, kan de kawa wel goed overweg met die E10 brandstof? Nu moet ik zeggen dat ik vooral de Duitse vpower100 tank en wanneer ik nar de euro95 ga merk ik verschil (normaliter zou ik zeggen het zit tussen de oren maar nee, echt merkbaar qua vibraties en dat ie gewoon wat lekkerder draaiend)
 
Na lang twijfelen en vele goede voornemens heb ik besloten om mijn Kawasaki GPZ 500S te verkopen. Ik vraag EUR 250 (af te halen in Rotterdam voor:
  • Motor is van 1991
  • C. 40.000 km gereden
  • Afgelopen jaren weinig onderhoud en rijkilometers gekregen, de motor behoeft wat liefde en aandacht (knipperlichten werken niet + pakking van uitlaat ontbreekt)
  • Uitlaat is niet verroest
  • Motor start direct, accu is dit jaar vervangen
  • Motor heeft afgelopen 8 jaar binnengestaan

20191007_074507[1834844].jpg
 
Dat is wel heel goedkoop zeg...

Ik vraag me af, kan de kawa wel goed overweg met die E10 brandstof? Nu moet ik zeggen dat ik vooral de Duitse vpower100 tank en wanneer ik nar de euro95 ga merk ik verschil (normaliter zou ik zeggen het zit tussen de oren maar nee, echt merkbaar qua vibraties en dat ie gewoon wat lekkerder draaiend)

Dat heeft niet per sé iets met E10 te maken maar met octaangehalte, dat kun je idd wel merken. Of een GPZ goed tegen E10 kan dat durf ik niet te zeggen.
 
Om ruimte te maken in mijn garage (stonden tot twee weken geleden 6 motoren O-) , iets te veel van het goede en heb meer ruimte nodig om te prutsen/sleutelen) gaat mijn project GPZ500S in de verkoop.
Het is een project. Motor heeft namelijk een blok met problemen (koelwaterpomp is naar de kl..e), maar er is ondertussen wel al een ander blok gekocht :Y. Motor zelf is elektrotechnisch wel in orde. Heb al wel wat gedaan, andere ketting en kettingwielen aangeschaft (DID), verse keerringen voor de voorvorkpoten, carbs al ultrasoon gereinigd, remklauwen gereviseerd (remblokken weggegooid ivm olie in het frictiemateriaal). De motor is niet compleet qua tupperware.
Ten aanzien van het ingebouwde dynamoprobleem (loslatende magneten) kan gemeld worden dat het gemonteerde blok een doorlopende magneet heeft. Overigens heb ik de remleidingen weggegooid ivm ouderdom.

Zie ook GPZ500S 1991 (gestrand project) met de opmerking dat de prijs beperkt onderhandelbaar is ;)
 
Mijn GPZ-tje had na afgelopen zomer met 3600km aan bochten rijden en een paar offroad passen echt nieuwe banden nodig. Volgens mij maak ik er weer iets teveel werk van... 8)7

b783b31332427519.jpg
 
Over het algemeen kan het kuipwerk en de voorvork blijven zitten als je een paar banden gaat vervangen _O-

Doe niet zo mal, straks ga je me ook nog vertellen dat ik niet de achtervork hoef te verwijderen voor het vervangen van de achterband! 8)7

Oeps...

80c2991333773276.jpg


Nou zit er natuurlijk wel een reden achter. Dit is een 1e generatie GPZ500 met de 16" wielen met mega dikke ballonbanden. Nou had ik al een tijd een set 17" wielen van een 2e generatie GPZ500 liggen. Dat ben ik nu aan het pas maken in mijn oude motoortje. Uiteraard lijkt alles te passen maar doet dat het in praktijk net niet. Zo hier en daar moest ik dus weer de hulp inschakelen van mijn motorbouwmaatje om zijn draaibank en freesbank te gebruiken.

De eerder gemaakte mega grote remmen met 310mm zwevende schijven en tweezuiger klauwen paste direct op de 17" wielen, alleen kwamen de klauwen weer net anders uit. Hier hebben we een paar nieuwe adapters voor gemaakt. De hele voorvork met kroonplaten, clip-ons, as, km-aandrijver en bussen van de tweede generatie moest worden overgezet om het 17" wiel in de eerste generatie GPZ te krijgen. Als de origineel remmen zouden worden gebruikt, dan moet je ook de tweede generatie remklauwen gebruiken. Op deze manier is het plug&play.

51bb771333773270.jpg


Aan de achterkant kan de originele achterbrug gehouden blijven. Aan de kant van de tandwielhouder (links) moet de vulbus van de eerste generatie worden gebruikt. Deze past direct en dan komt de kettinglijn uit. Aan de remkant moet de tweede generatie vulbus tussen het wiel en de remankerplaat gebruikt worden. De remankerplaat zelf moet worden gefreesd naar 18,5mm (origineel is deze 28mm dik). Dan moet er nog een ankerpunt op de achterbrug gemaakt worden waarmee de remankerplaat geblokkeerd wordt. Wij hebben gekozen voor het maken van een reactiestang die zo ver mogelijk naar voren op de achterbrug steunt. Hiermee worden de remreactiekrachten (het in de veren trekken bij het gebruik van de achterrem) geminimaliseerd. Het overtollige materiaal van de remankerplaat hebben we simpelweg afgezaagd.

Een reactiestang laten aangrijpen op het frame kan ook, maar dan moet er een glijlagerconstructie worden gemaakt in de remankerplaat om deze te kunnen laten draaien tijdens het in- en uitveren. Daar hadden wij geen zin in en het voegt weinig meer toe aan de toch al wobbelige GPZ...

c2c01b1333691211.jpg


De rechter schetsplaat van de tweede generatie bout direct op een eerste generatie frame. Hier zit meteen het stepje, rempedaal, rempomp, remlichtschakelaar op. De originele tweede generatie remleiding zou direct gebruikt kunnen worden. Het remvloeistofreservoir heeft een plekje gevonden naast de CDI door middel van een afstandbusje en valt mooi weg onder de eerste generatie kappen.

0979a31333691201.jpg


En na al deze gekkigheid staat de GPZ bijna weer op zijn nieuwe wieltjes. Nou dacht ik dat er met de 17" velgen een wereld aan bandenkeus voor mijn voeten zou liggen. Die gekke eerste generatie 16" wieltjes zijn hier in namelijk erg beperkt.
Het blijkt dat de tweede generatie 17" velgjes naar huidige maatstaven alweer zwaar verouderd zijn :$ en veel te smal om een beetje bandenkeus te hebben (110/70-17 en 130/70-17) dus ik ben uiteindelijk gegaan voor de nieuwe opvolger van de aloude Bridgestone BT-45, namelijk heel origineel de BT-46 _O-_O-_O-

De moraal van dit hele lulverhaal: ik had een andere motor moeten kopen ;)
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon de wielen van een moderne motor eronder klussen.

Dat is een gepasseerd station. Deze wielen had ik staan en waren redelijk eenvoudig pas te maken. Het is uiteindelijk maar een GPZtje en er moet niet teveel tijd en geld in gaan zitten. Het eindresultaat is overigens best geinig, de hele motor ziet er toch een stuk frisser uit naar mijn mening.

Het was een samengeraapt zooitje:

2f7f97908565674.jpg


En het is nu best een charmant fietsje om lekker mee te spelen:

0f92831334244019.jpg


Het was alleen iets meer dan alleen de banden vervangen...

En een nieuwe voorvork
En nieuwe clip-ons
En de aangepaste voorrem
En een andere tank
En een aangepast lichtfilterhuis
En een grote servicebeurt
En eindelijk een groot benzinefilter
En een andere achterrem
En een aangepaste achterbrug
En een nieuw kettingset
 
De GPZ heeft weer een update gekregen. Op het Amerikaanse EX-500 forum had ik wat gelezen over het optijd zetten van de nokkenassen. Deze schijnen te kunnen verlopen door rek in de nokkenasketting. Nou wilde ik dit doen met het blok in het frame, zonder dat ik het linker carterdeksel hoef te verwijderen. Hiervoor heb ik weer de hulp ingeschakelt van m'n motormaat met een draaibank. Daar hebben we eerst de bout waarmee het vliegwiel vast zit, nagemaakt. Dit is een M10 fijn (1.25) met linkse schroefdraad.

IMG-20200602-145449.jpg


Door de bout langer dan origineel te maken, was er ruimte voor een aluminium prop met uitsparing en een o-ring. Hier kan de grandenschijf mooi stroef op ronddraaien. Zo kan de gradenschijf goed optijd gezet worden zonder dat andere instellingen worden beïnvloed.

b623571346197571.jpg


En zo kon uiteindelijk met een meetklok het hele zaakje nagekeken en aangepast worden. Voor het aanpassen hadden we eerder al een tweede set nokkenaskettingtandwielen aangepast. De gaten waarmee deze op de nokkenas gebout zitten, hadden we uitgefreesd tot sleufgaten die 5 graden stelruimte geven, wat dan weer 10 graden is op de krukas.

21c83a1346197575.jpg



Ten opzichte van het WPHB stond de inlaat 3 graden te laat, de uitlaat stond bijna 6 graden te laat
:default_blink:
Doordat we in de nokkenaskettingtandwielen de gaten hebben uitgefreesd naar sleufgaten, kon de zaak nu versteld worden. De inlaat is 3/4 graad vroeger dan origineel gezet, de uitlaat is 4,5 graden vroeger dan origineel gezet. Hiermee wilde ik de piek in het koppel naar een wat lager toerental verschuiven, en dat is gelukt.

De GPZ heeft een piek waarbij ineens ruim 20% extra koppel uit het blok komt. In de oude (te late) instelling kwam die piek pas bij 8.000rpm. Met de originele instelling zou deze bij de 7.000rpm beginnen. Met de huidige, iets vroegere instelling, lijkt deze al bij 5.500rpm te komen. Dat rijd voor mij een stuk prettiger
:default_race:
 
Even oma uit haar stoel schoppen en de andere GPZ500 rijders weer eens wakker schudden.

Afgelopen donderdag kwam mijn GPZ na het wegrijden bij een stoplicht met luid mechanisch geratel en een blokkerend achterwiel tot stilstand in de berm. Ik vreesde het ergste: een gebroken distributieketting en dus een afgeschreven motorblok. Nou slingerde er nog een Aliexpress endoscoop rond in mijn garage. Als de distributieketting gebroken zou zijn, dan was er vast een ravage zichtbaar in de cilinders. Of in elk geval flinke butsen op de zuiger.


Dat viel weer reuze mee. De andere zuiger ziet er hetzelfde uit. De distributie is gelukkig nog in orde. Wat het wel was, is een gevalletje "eigen schuld, dikke bult" |(

c7a3971350553291.jpg


Bovenstaande is het vliegwiel met de startkoppeling en het vrijlooptandwiel welke met een ketting door de startmotor wordt aangedreven. Als je goed op de drie boutkoppen let waarmee de startkoppeling "vast" zit op het vliegwiel, dan klopt er al iets niet. Dat horen drie normale inbuskoppen te zijn... En "vast" staat tussen haakjes omdat alle drie de bouten gewoon los zaten :?

bdcf2d1350553294.jpg


En bovenstaande is wat er van over is
:default_sad:
Nou klonk de startkoppeling al een paar jaar in zeldzame gevallen wat mechanisch. Ik geloof dat nu duidelijk is hoe dat kwam. De boutkoppen hebben een behoorlijke lange tijd contact gemaakt met dat vrijlooptandwiel waar ze vlak langs vliegen. Ze hebben wonderbaarlijk veel materiaal verloren en tegelijk ook van dat tandwiel afgeschraapt!

5b3eff1350553297.jpg


Afgelopen donderdag was blijkbaar de maat vol. De boutkopjes hadden zich na deze veel te lang durende marteling eindelijk vast weten te zetten in de gaten van het tandwiel. De startmotor werd ineens vrolijk permanent aangedreven door het motorblok met een verhouding van 1:5 1:4. Bij 5.000 krukastoeren is dat 25.000 20.000 startmotortoeren. Daar is die blijkbaar niet voor gemaakt
:default_knownothing:
Het resultaat is een blokkerend achterwiel.

En nou mag één keer geraden worden wie er voor het laatst aan die bouten gezeten heeft met zijn tengels... Dat was ik zelf
:default_whistle:





De schade valt nog mee. In mijn garage staat nog een sloopblok. De magneten van de vliegwielen van deze eerste generatie GPZ 500 breken los uit het vliegwiel. Dat is ook gebeurd in het sloopblok. Maar na goed schoonmaken en het verwijderen van al het magnetische gruis blijkt de startkoppeling en de startmotor van het sloopblok nog helemaal goed te zijn. Deze gaan dus in het huidige blok en ik zal dit keer de startkoppeling netjes op moment monteren met nog een extra drupje Loctite in plaats van boutenvet
:default_blush:
:default_blush:
:default_blush:


De losbrekende magneten was overigens ook de reden dat ik jaren geleden met mijn tengels aan de startkoppeling heb gezeten. In het huidige motorblok heb ik het vliegwiel preventief vervangen voor een tweede generatie vliegwiel. Anders gebeurd er zoiets op den duur:

8cb1f21350553301.jpg


Al dat missende magnetische materiaal zwerft dus ergens in dat sloopblok rond!

Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb, nadat mn vrouw 10 jaar geleden haar GPZ wegdeed, er weer eentjeop de kop getikt...heerlijk wendbaar fietsje, was bijna vergeten hoe makkelijk die reed. Ik rij daarnaast ook graag op de Guzzi, dus niet eenzaam in de garage. Topic is niet erg actief, masr leuk de oude dingen door te nemen, makkelijk bij vragen...
 
...Topic is niet erg actief, masr leuk de oude dingen door te nemen, makkelijk bij vragen...

Tja, de titel zegt het al: die dingen blijven maar rijden! _O- (Zolang ik er maar niet aan zit O-) )

Veel plezier met je nieuwe aanwinst! En stel gerust vragen. Ondertussen heb ik wat ervaring met GPZ-tjes en kleine Guzzi's.
 
Nou het enige mankement is dat de reservestand vd benzinekraan niet goed zou zijn, maar dat betaalbare nieuwe benzinekraantjes moeilijk te vinden zouden zijn...moet ik nog even uitpluizen.
 
Er kan weinig aan kapot. Het vacuümmembraan scheurt nogal vaak, maar dat heeft effect op de normale- en de reservestand. Mogelijk is de reservestand gewoon verstopt met meuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan