Kawasaki GT550-G7 1992

Ruud_Kuin

MF'er
11 nov 2012
60
0
Alkmaar
Hoi allemaal;

Even voorstellen:
Mijn naam is Ruud Kuin, getrouwd, 3 kids, 45 jaar, ben bovendien de vormgever van het magazine MOTO73, ben gek op motoren (altijd beter dan OV!) en alles er omheen en heb sinds donderdag een eigen brommertje, een Kawasaki uit 1992, type GT550-G7.

Samen met een collega ga ik de motor controleren op alle puntjes, zoals banden, olie, cardanas-olie, luchtfilter, bougies, schokbrekers, remvloeistof, et cetera.
De Kawa heeft maar liefst 4 jaar stil gestaan en er staan maar 17.426,6 (echte!) kilometers op de teller, dus wanneer 'ie een grote beurt heeft gehad, kan ik er hopelijk veilig mee de weg op rijden...

Wellicht komt er een verhaaltje van de revisie/grote beurt in MOTO73 of Motor Magazine, maar dat is nog niet helemaal zeker.

Wanneer ik vragen heb, zal ik die hier plaatsen.
Maar voor suggesties sta ik open.

Groet, Ruud
full
 
Laatst bewerkt:
Alvast veel plezier gewenst met het klussen en het rijden ;)

En hoe meer plaatjes je post hoe makkelijker je weer reactie krijgt :+

Motor ziet er trouwens zeer goed uit. Rijdend aan gekomen of op de aanhanger ?
 
Hoi kawaidioot en Wimvlis,

Dank voor jullie welkom. De motor heb ik met een vrachtwagentje gehaald, en die kilometerstand is inderdaad bijzonder. Hopelijk rijdt 'ie nog een veelvoud daarvan!

Groet Ruud
 
Vandaag besteld bij Hoco Parts:

Accu
Banden
Ventielen
Olie
Oliefilter + pakking
Luchtfilter
Bougies
Vorkolie
Cardanolie
Remvloeistof
Staalomvlochten remleidingen
En verder wat spul om de motor goed schoon te maken en te beschermen tegen pekel.

Blij word ik daarvan. :9~
 
Geld uitgeven voor een goed doel is een mooie hobby :+

Ik hoop dat je hem houdt zoals hij er nu bijstaat, is een veel te mooie fiets om de verkafferen (vercaferaceren) :o
 
Laatst bewerkt:
Geld uitgeven voor een goed doel is een mooie hobby :+

Ik hoop dat je hem houdt zoals hij er nu bijstaat, is een veel te mooie fiets om de verkafferen (vercaferaceren) :o
Hoi Jaap
Ik ben van plan 'm als woon-/werkverkeer te gaan gebruiken, in de staat zoals 'ie nu is.
Zal 'm goed behandelen, vaak wassen en regelmatig uitlaten, beloofd! ;-)

Ruud
 
Doe Peter van der Sande maar de groeten van de Turquoise BMW65 in US uitvoering (17 feb 2012)

Hoi Jaap,

Wat leuk! Wil je dat verhaal als PDF hebben?
Kan ik je toesturen als je wilt?!

Peter spreek ik zelf nooit, dus dat gaat niet lukken...

Groet, Ruud.
 
@jaap43 hoe kwam het dat ie olie slurpte en hoe heb je dat uiteindelijk verholpen? Pakkingen vervangen o.i.d.?
 
of verkeerde olie zodat je ernstige vervuiling hebt in je blok, en een luchtkoeler is er wat gevoeliger door
 
Leuke brommert, zo worden ze niet meer gemaakt. Als ze tegenwoordig klaar ermee zijn, dan is zo'n nieuwerwetse brommert rijp om in de hoogovens te mikken ..

Deze niet, dat bewijst de foto wel *D
 
serieus olieverbruik, los je alleen maar op door een revisie.

dus nieuwe zuiger en veren.

en de klepseals vervangen.
Wauw, da's inderdaad serieus! Wanneer komt dat voor? Teveel met een te koude motor 'geblazen', of inderdaad verkeerde olie gebruikt, zoals kevinblade schrijft, of was het een 'maandagmotor'?

Dank kevinblade voor je tips, ik ga i.i.g. heel selectief mijn olie uitzoeken...

Phr3ak dit is zo'n motor die op onze redactie een "lelijk oud hok" genoemd wordt, ikzelf moest eerst ook wennen, maar hoe meer ik erover had gelezen, hoe meer hij in waarde (emotionele) steeg. Hopelijk zet ik er -net als jaap43- nog 50.000 km bij. Ze bleken in Groot Brittannië populair te zijn onder pakket bezorgers, omdat ze 'bulletproof' waren, bijna nooit problemen...
 
Wauw, da's inderdaad serieus! Wanneer komt dat voor? Teveel met een te koude motor 'geblazen', of inderdaad verkeerde olie gebruikt, zoals kevinblade schrijft, of was het een 'maandagmotor'?

Dank kevinblade voor je tips, ik ga i.i.g. heel selectief mijn olie uitzoeken...

Phr3ak dit is zo'n motor die op onze redactie een "lelijk oud hok" genoemd wordt, ikzelf moest eerst ook wennen, maar hoe meer ik erover had gelezen, hoe meer hij in waarde (emotionele) steeg. Hopelijk zet ik er -net als jaap43- nog 50.000 km bij. Ze bleken in Groot Brittannië populair te zijn onder pakket bezorgers, omdat ze 'bulletproof' waren, bijna nooit problemen...

Doe mij dan maar zo'n 'oud hok' })
 
@jaap43 hoe kwam het dat ie olie slurpte en hoe heb je dat uiteindelijk verholpen? Pakkingen vervangen o.i.d.?
Olieverbruik bij 80 km/h 1 L op 1500 km, bij 100 km/h 1 L op 800 km en bij 120 km/h 1 L op 300 km. Ik reed dus constant met 1 L olie reserve. Grootste verbruik kwam door de oude klepsteelhoedjes.

Cilinders honen, nieuwe zuigerveren en nieuwe klepsteelhoedjes. Cilinders en zuigers waren nog ruim binnen de afkeurmaat. Verder alles koolvrij gemaakt en de kleppen ingeslepen op de zittingen. Daarna ca. 1000 km op de ouderwetse manier ingereden en het olieverbruik was 1 L op ca. 24.000 km. Verbruik tussen 2 olieverversbeurten op 6.000 km was iets meer dan 0,2 L. Gebruikte olie was Castrol 20W50.
 
@jaap43 tjonge, na hoeveel km was dat al nodig dan? Had de motor toen al heel veel gereden? Lijkt mij een dure aangelegenheid om een blok te reviseren... Ga je de km teller dan weer op 0 zetten? ;-)
 
@jaap43 tjonge, na hoeveel km was dat al nodig dan? Had de motor toen al heel veel gereden? Lijkt mij een dure aangelegenheid om een blok te reviseren... Ga je de km teller dan weer op 0 zetten? ;-)
De motor (bouwjaar 1989) in 2001 gekocht met 62.000 km op de teller. Afweging was kosten olieverbruik tegen reparatiekosten + de bedrijfszekerheid. Bij 88.000 km de reparatie uitgevoerd. Met complete pakkingset, nieuwe nokkenasketting en bekleden van de buddyseat was ik iets meer dan 800 Euro kwijt. Nokkenasketting bleek later niet eens nodig te zijn. Reparatie (uitgezonderd het honen) zelf gedaan. Daarna nog op doorgereden tot 115.000 km op de teller.

De BMW kwam er omdat de GT550 een noodoplossing was na de CX500 (met 140.000 km op de teller) en de BMW met weinig kilometers (miles) voor een lage prijs in de aanbieding was bij een mede-knutselaar bij mijn doe het zelf werkplaats.
 
Laatst bewerkt:
@jaap43 ik heb de foto's van jouw BMW R65 Marathon Motor overigens nog op de computer staan, mocht je daar interesse in hebben?
:]
Groet, Ruud
 
@jaap43 da's natuurlijk helemaal fantastisch voor je!
Toch maar eens langsrijden bij Peter wanneer mijn motor klaar is, ondanks dat 't nog geen Marathon Motor is, gewoon een bakkie doen... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan