Kawasaki GT550-G7 1992

Meteen het boek bij uitgeverij Haynes besteld. Helemaal nieuw! :]
full
 
@gt550 inderdaad, hij is nog maar net ingereden. Met het goede gereedschap en onderhoud aan de hand van het werkplaatshandboek gaat 'ie hopelijk nog lang mee...
 
Bij de mijne liep er met 93K een nokkenas lager uit. Dat was het einde van dat blok. Oorzaak vermoedelijk het hoge toerental na het starten met vol uitgetrokken choke door de 1e eigenaar. Ik kocht hem bij 26K (geloof ik) en toen was het lager al beschadigd. Het blok blijft altijd lopen, ook al kun je langs de zuigers heen kijken. Je kunt er van uitgaan dat je voor de komende 100.000 km een motor hebt :)
 
Hoi allemaal,

Vandaag EIN-DE-LIJK de eerste vijftig kilometers afgelegd op mijn "nieuwe" Kawa GT550, nieuwe bandjes en de laatste spoortjes sneeuw maakten dat dit met de nodige voorzichtigheid (truttigheid) ging. Verder vooral genoten, rijdt goed, stuurt goed, zit goed... Heel erg fijn brommertje dus! Er staat nu 17.500 km op de teller, een goeie basis voor de rest van de 100.000 km. :-D

Binnenkort weer wat foto's.
 
Laatst bewerkt:
Ja. lekker masjientje, niet? :) Als je er lang van wilt genieten, is mijn advies om wat anti roest maatregelen te nemen, met name aan het achterspatbord. Ik heb er twee zien verkruimelen onder de invloed van pekel enz. Eraf halen, aan de binnenkant goede anti roest verf erop en dan bodembescherming van de auto eroverheen. Ook rond de bevestiging van het achterlicht goed behandelen. Dan blijft het langer heel. Anders kunnen 2 of drie winters genoeg zijn om het achterlicht eraf te laten vallen :(
 
Ja. lekker masjientje, niet? :) Als je er lang van wilt genieten, is mijn advies om wat anti roest maatregelen te nemen, met name aan het achterspatbord. Ik heb er twee zien verkruimelen onder de invloed van pekel enz. Eraf halen, aan de binnenkant goede anti roest verf erop en dan bodembescherming van de auto eroverheen. Ook rond de bevestiging van het achterlicht goed behandelen. Dan blijft het langer heel. Anders kunnen 2 of drie winters genoeg zijn om het achterlicht eraf te laten vallen :(
Ter hoogte van het achterlicht is aan de binnenkant een verstevigingsplaat tegen het spatbord aan gepuntlast. Daar wil makkelijk vuile en water (pekel) tussen komen en je kan op het doorroesten wachten. Bij mijn GT de roest zo goed mogelijk weggekrabt en opgevuld met 2-componenten plamuur. Verder de openingen tussen spatbord en plaat dicht laten lopen met Hammerite totdat de kieren volledig dicht waren gelopen. Daarna geen elende meer van gehad.
 
Een tweede aandachtspunt daar is de doorvoer van de bedrading voor het achterlicht. Bij het aanpakken van de roestplekken daar bleek er in het onderste deel van de achterlichtsteun ook een hoop vuil te zitten. De doorvoer sloot niet goed af. Na de aanpak de draaddoorvoer aan de binnenkant afgedicht met Wymaplast.

316105.jpg
 
@GT550 & @jaap43 dank voor de tips! Zeker omdat ik er zoveel mogelijk mee wil rijden, komen ze goed van pas...
 
Een tweede aandachtspunt daar is de doorvoer van de bedrading voor het achterlicht. Bij het aanpakken van de roestplekken daar bleek er in het onderste deel van de achterlichtsteun ook een hoop vuil te zitten. De doorvoer sloot niet goed af. Na de aanpak de draaddoorvoer aan de binnenkant afgedicht met Wymaplast.

[afbeelding]

Idd, zoiets had ik ook. Maar ik dacht dat de topicstarter er zelf wel achter zou komen dat dat ook niet jofel zat :)
 
Hoi allen;

Even aan 't toveren met PhotoShop, om te kijken of de Kawa een ander kleurtje kan gebruiken...
full
 
Als je van dat geel nou brons maakt, dan zou ik hem wel mooi vinden. Een brons metallic dat Peugeot een jaar of 10/12 geleden had. En Simca in de 70 -er jaren....... :)
 
Hallo allemaal;

Even een vraagje, in dit 10 jaar oude topic staat te lezen dat de choke van een oudere Kawa een beetje moeilijk is te doseren. Is er inmiddels een trucje/oplossing om dit beter af te stellen? 's-Morgens om half zeven de straat wakker blazen met 4000 toeren is toch wel vervelend.

Vanmorgen heb ik vlak na het starten op hoge toeren de motor in de 1e versnelling gelegd, dat gaf zo'n harde "KLAK!!!", dat ik meteen bang was dat ik iets zou beschadigen... :?

Dank voor uw antwoord!

Ruud
 
Het is niet alleen vervelend, maar ook moordend voor o.a. de nokkenaslagers. Zo zijn die van mij waarschijnlijk vroegtijdig aan hun einde gekomen door de 1e eigenaar.

Ik stelde het mengsel van de stationair schroeven af met een colortune bougie. Dat is een bougie waarmee je in de verbrandingskamer kunt kijken. Dan stelde ik hem iets te rijk. Daarmee liep hij een beetje te hard stationair (1100 geloof ik). Hij liep dan netjes rammelvrij (voor zover een Kawa dat kan) _O- . Bijkomend voordeel was dat hij koud startte op de eerste stand van de choke en dan rustig 1500 tpm draaide. Ook liep hij sneller zonder choke.
Het kan natuurlijk zonder die bougie, maar dan moet er een beetje gevoel bij komen.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet alleen vervelend, maar ook moordend voor o.a. de nokkenaslagers. Zo zijn die van mij waarschijnlijk vroegtijdig aan hun einde gekomen door de 1e eigenaar.

Ik stelde het mengsel van de stationair schroeven af met een colortune bougie. Dat is een bougie waarmee je in de verbrandingskamer kunt kijken. Dan stelde ik hem iets te rijk. Daarmee liep hij een beetje te hard stationair (1100 geloof ik). Hij liep dan netjes rammelvrij (voor zover een Kawa dat kan) _O- . Bijkomend voordeel was dat hij koud startte op de eerste stand van de choke en dan rustig 1500 tpm draaide. Ook liep hij sneller zonder choke.
Het kan natuurlijk zonder die bougie, maar dan moet er een beetje gevoel bij komen.
Dat waren na een tijdje ook mijn instellingen om het toerental bij choke binnen de grenzen te houden. Daarvoor was het een gevoelige hand bij het bedienden van de choke, een fractie voorbij de middenstand.
 
Het waarschuwingdlampje op mijn cockpit blijft knipperen omdat de accu niet kan worden gepeild. Toen ik de Kawa overnam werd dit verteld, dus ik wist ervan. Alleen tijdens het rijden begint dit steeds meer irritant te worden. Het peilstaafje heb ik nog, kan ik deze met gewone soldeertin vastzetten, of heb ik daar speciale apparatuur/tin voor nodig?
 
Het waarschuwingdlampje op mijn cockpit blijft knipperen omdat de accu niet kan worden gepeild. Toen ik de Kawa overnam werd dit verteld, dus ik wist ervan. Alleen tijdens het rijden begint dit steeds meer irritant te worden. Het peilstaafje heb ik nog, kan ik deze met gewone soldeertin vastzetten, of heb ik daar speciale apparatuur/tin voor nodig?
Bij de nieuwe accu die ik voor de GT gekocht heb (speciaal voor een accumeter) zat een nieuwe stift bijgesloten. Het tweede cel van de accu vanaf de rechter kant heeft daar een speciale plek voor waar die stift in kan zonder de platen te raken. Er zit een weerstandje in een plastic hoesje om de stroom te beperken. Er zit een rond aansluitcontact aan die zo in het draadboomcontact gestoken kan worden.

Deze stift controleert of het zuur niveau niet te laag is.

Als je geen stift gebruikt kan je de aansluiting van de draadboom kortsluiten met massa of met de plus. Dit moet je even proberen en kan geen kwaad als het fout is. Dan fake je de meter en blijft het knipperen uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan