Kawasaki GT550 loopt koud op drie cilinders

cwg

MF'er
11 aug 2005
62
0
zuid-holland
M'n Kawasaki GT550 loopt koud op drie cilinders, ook als de choke er al af is. Na een kilometer of vijf doet ook cilinder 4 mee. Ik heb de carburateurs al eens schoongemaakt, maar zonder effect. De bougies vonken gewoon goed.

Wat zijn de volgende stappen om vast te stellen wat er aan de hand is?
 
In mijn veel te ruime ervaring met GT's, een cylinder uitvallen is bijna altijd een electrische probleem.
Ga als eerste de bougie kabels en doppen vervangen voor nieuwe, als dat niet helpt probeer een andere bobine in te zetten.
Ik had laatste jaar een GT gekocht met precies hetzelfde klacht, hoeft alleen nieuwe kabels op, en het heeft verder 25,000kms als een trein gelopen.
 
Ik had bij m'n KZ750 een paar jaar terug, dat één van de cilinders geen "zin" had.
Heb alles gewoon op m'n gemakkie nagezien, en kwam er achter dat 1 bougiekap intern doorgerot was!,...alle 4 vernieuwd en zo ook de bekabeling.
Verder waren de schuifstekker-aansluitingen op de bobine's ook aan het rotten,..( koper-oxyde).
Deze vernieuwd en de bedrading eerst gesoldeerd! + de contactvlakken goed schoon gemaakt.
En dat laatste heb ik pás nog gedaan met álle elektrieke verbindingen, schoonraggen..,...ook de lampjes van de cockpit en knippers losgehad en vervangen.... :o :X ...was hard nodig.
Als ik nu het contact aanzet,....heb ik in ene een ZÉÉ van verlichting, ipv 'nachtlampjes'...
Ik doe deze controle gewoon ff ieder jaar...( ook omdat ik in alle weer blijf rijden,..)
 
Hé, je eigen 550 topic leeft ook nog wel hoor! :)

Ik zou het ook elektrisch zoeken. Idd kabels e.d. maar ik heb ook meerdere kapotte bobines gehad. De bougies vonkten dan wel, maar als je goed keek, dan zag je toch verschil in vonk. Doormeten had soms wel en soms geen zin (kapot en toch goede meetwaarden). Gewoon een andere proberen. Ik heb er nog liggen, misschien kunnen we wat regelen als je er niet uitkomt.
 
Hé, je eigen 550 topic leeft ook nog wel hoor! :)

Ik zou het ook elektrisch zoeken. Idd kabels e.d. maar ik heb ook meerdere kapotte bobines gehad. De bougies vonkten dan wel, maar als je goed keek, dan zag je toch verschil in vonk. Doormeten had soms wel en soms geen zin (kapot en toch goede meetwaarden). Gewoon een andere proberen. Ik heb er nog liggen, misschien kunnen we wat regelen als je er niet uitkomt.

Bedankt voor alle reacties.

@ gt550 Dit leek me meer iets voor algemene afdeling techniek ;).

Gisteren heb ik een prijsopgaaf gevraagd voor de bougiekabeltjes en vanochtend had ik al geen last meer van het probleem *O* . Typisch voor elektrische problemen om af en toe weg te gaan, dus ik zet die actie van nieuwe bougiekabels maar even door. Ik laat nog wel horen of het iets uithaalt.
 
Bougie kabel kost minder dan 10eu/meter....ga gewoon langs bij de Brezan.

Tja, de bougiekabels voor dit model bleken niet eens los van de bobines te bestellen, dus ik heb inderdaad een metertje bougiekabel met bougiedoppen gekocht. De aansluiting op de bobines is wat wazig vergeleken met de bougiekabels op auto's die ik wel eens vervangen heb, maar goed.

Anyways, het haalde niets uit. Hij loopt nog steeds op drie poten als ie koud is. Compressietest dan maar?
 
Weet je welke cilinder niet meedoet (effe aan de uitlaat voelen als hij draait). Ik zou eerst de bobines eens verwisselen. Kijken of dat effect heeft.

Een klep kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Zeker bij een GT550 :)

Cilinder 4 doet niet mee. Als ik die bougiedop er afhaal tijdens het draaien, heeft het geen effect, bij de andere bougiedoppen wel. Ook bij cilinder 1, waarmee cilinder 4 de bobine deelt. Dan is die bobine toch in orde?
 
Cilinder 4 doet niet mee. Als ik die bougiedop er afhaal tijdens het draaien, heeft het geen effect, bij de andere bougiedoppen wel. Ook bij cilinder 1, waarmee cilinder 4 de bobine deelt. Dan is die bobine toch in orde?

klaarblijkelijk wel.....,....bekijk de aansluitingen v/d bedrading ook eens die aan de andere zijde v/d bobine zitten...., ik heb daar wel eens rottigheid vandaan gehad.
En de bougiekap zelf,...interne verrotting,...ook kans van(oxyde binnenin)
En de bougiekabel die op de uiteinden geoxydeerd geraakt is....--> losmaken en inspecteren
 
Cilinder 4 doet niet mee. Als ik die bougiedop er afhaal tijdens het draaien, heeft het geen effect, bij de andere bougiedoppen wel. Ook bij cilinder 1, waarmee cilinder 4 de bobine deelt. Dan is die bobine toch in orde?

nieuw accuutje erin. cilinder 4 (de verste) krijgt net niet genoeg stroom. na tijdje rijden is je accu weer sterk genoeg om alle bougie's weer voldoende te geven.. *D
 
Compressie test is een idee, maar ga eerst ff een andere bobine proberen.
Je kan ook (soms met een beetje klooien met bougie kabels) de bobines vrij snel onder elkaar omwisselen, dus 1+4 op 2+3 en vice versa.
Als de probleem verplaatst van 4 naar 3, dan weet je genoeg.

En, ehh...wat bedoel je met wazige aansluiting van de kabels op de bobines?
Ze horen echt vast te zitten, dus misschein is hier iets aan de hand.....
 
Ik zou het bougieKAPJE van de "weigerachtige" cilinder wantrouwen.

Behalve "wazig-defect" van dat modern "ontstoord" spul ook nog een kans: in sommige kapjes alleen goed contact met het bij de bougie geleverde busmoertje op het draadeindje geschroefd en bij andere kapjes moet het er juist af anders past-ie er niet in.
 
Laatst bewerkt:
Dan is die bobine toch in orde?

Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Da's heel onlogisch en niet te verklaren, maar ik heb het twee keer gehad. Andere bobine erop en het probleem was over. De derde keer dat ik het had, vielen er twee cilinders uit. Wissel ze gewoon even om. Kost niks, kleine moeite en je weet meer. Probeer de bougiekabels niet mee te wisselen. Dus alleen de bobines.

Ik heb ook een keer een kapotte bougie gehad. Die was 1500 km oud. Ook nog een mogelijkheid. Niet afgaan op de vonk, ook met vonk kan hij het onder druk niet goed doen.

Ik word nu wel nieuwsgierig. :)
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Da's heel onlogisch en niet te verklaren, maar ik heb het twee keer gehad. Andere bobine erop en het probleem was over. De derde keer dat ik het had, vielen er twee cilinders uit. Wissel ze gewoon even om. Kost niks, kleine moeite en je weet meer. Probeer de bougiekabels niet mee te wisselen. Dus alleen de bobines.

Ik heb ook een keer een kapotte bougie gehad. Die was 1500 km oud. Ook nog een mogelijkheid. Niet afgaan op de vonk, ook met vonk kan hij het onder druk niet goed doen.

Ik word nu wel nieuwsgierig. :)

Nog even geduld ;), pas aanstaande zondag heb ik weer een combinatie van daglicht en tijd. Ik zal dan die bobines omwisselen.

@EvilDave: met die "wazige aansluiting op de bobine" bedoelde ik dat ik het nogal vreemd vond dat de bobineaansluiting bestaat uit een soort pin die je in je kabel gedrukt wordt. Het ombouwen van bobines is daardoor m.i. niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van de aansluiting op je kabel.
 
.... dat de bobineaansluiting bestaat uit een soort pin die je in je kabel gedrukt wordt. Het ombouwen van bobines is daardoor m.i. niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van de aansluiting op je kabel.

Ik vind die "constructie" ook kálote,....zeker mbt het schoonhouden van zo'n contact.
Waar vuil/oxyde zit,...is geen contact.
Ik heb die dingen omgesoldeerd/vervangen voor gewone een schuifstekker.
 
Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Da's heel onlogisch en niet te verklaren, maar ik heb het twee keer gehad. Andere bobine erop en het probleem was over. De derde keer dat ik het had, vielen er twee cilinders uit. Wissel ze gewoon even om. Kost niks, kleine moeite en je weet meer. Probeer de bougiekabels niet mee te wisselen. Dus alleen de bobines.

Ik heb ook een keer een kapotte bougie gehad. Die was 1500 km oud. Ook nog een mogelijkheid. Niet afgaan op de vonk, ook met vonk kan hij het onder druk niet goed doen.

Ik word nu wel nieuwsgierig. :)

Na het verwisselen van de bobines leek het probeem weg te zijn. Maar een week later weer precies hetzelfde: koud op drie cilinders warm op 4. Helaas niet gecontroleerd welke cilinder het nu was. Gisteren heb ik de motor een beurt gegeven met het stellen van uitlaatklep 3 (waarbij de bobines ook losmoeten om wat ruimte te maken) en nu is het probleem weer weg (wat rijdt ie dan weer heerlijk). Ik heb ook de compressie gemeten, deze is qua grootte dik in orde, maar de spreiding tussen de cilinders is wat groot (1,5 bar).

Ik wacht nu maar even af om te kijken of het probleem weer terug komt en kijk dan wel wat ik er aan ga doen. Het zal wel iets elektrisch zijn dus ik denk aan bougies vervangen of nog een keer de contacten van de bobines nazien.
 
Doet je toerenteller soms ook af en toe raar? Niks aangeven of stotteren of zo? Dat was bij mij wel zo en dat bleek een breuk in de kabelboom te zijn, waar de draad van de toerenteller samenkwam met die van de bobines. Dat gaf ook zo'n storing.

Wissel voor de zekerheid ook de betreffende zekering. Dat heb ik ook een keer gehad. Van buiten leek hij nog goed (draadje heel), maar aan de zijkant was de soldeerlas los en kon ik het metalen hulsje er zo af trekken.

Klotestoringen zijn dit :( :(
 
Doet je toerenteller soms ook af en toe raar? Niks aangeven of stotteren of zo? Dat was bij mij wel zo en dat bleek een breuk in de kabelboom te zijn, waar de draad van de toerenteller samenkwam met die van de bobines. Dat gaf ook zo'n storing.

Wissel voor de zekerheid ook de betreffende zekering. Dat heb ik ook een keer gehad. Van buiten leek hij nog goed (draadje heel), maar aan de zijkant was de soldeerlas los en kon ik het metalen hulsje er zo af trekken.

Klotestoringen zijn dit :( :(

Ach zo erg is het niet, maar dat intermitterende optreden van de storing maakt diagnose wel een uitdaging :). Toerenteller doet overigens normaal.
 
Cilinder 4 doet niet mee. Als ik die bougiedop er afhaal tijdens het draaien, heeft het geen effect, bij de andere bougiedoppen wel. Ook bij cilinder 1, waarmee cilinder 4 de bobine deelt. Dan is die bobine toch in orde?
Hier heb ik vaak over nagedacht, gezocht en gevraagd maar ik denk dat ik een keer zo'n bobine zou moeten slopen voor mijn zielerust....

Idee 1: 2 bougies staan (via massa) met elkaar in serie op de einden van 1 hoogspanningsspoel. Raakt er 1 bougie(kabel, kap) kortgesloten naar massa dan zal de andere gewoon (sterker) doorvonken maar raakt een bougie verbroken/spanningloos dan zou de andere óók moeten stoppen met vonken tenzij er ergens een doorslag plaatsvindt (verziekend voor kabel en/of spoel).

Idee 2: de hoogspanningsspoel heeft een eigen middenaftakking aan massa dus als 1 bougie niet meedoet kan toch de andere wel doorvonken. Nèt niet helemaal gelijk aan 2 losse bobines want de spoelhelften delen het magnetisch veld, kortsluiting van 1 "helft" zal minstens ook verzwakking opleveren van de vonk op de andere bougie.

Verder lijkt het mij een slechte zaak als een bougiekabel los in de lucht hangt, zonder bougie eraan, bij draaiende motor want de spanning loopt dan onbelast veel hoger op dan wanneer er een bougie aanhangt en dit moet haast wel gaan "sproeien"; maar alweer, zou die spoel een middentap aan massa hebben dan zal dat hoog oplopen van de spanning minder erg plaatsvinden.

Weet iemand hoe dit echt in elkaar zit, is er een middentap op de hoogspanningsspoel ja of nee?
 
Verder lijkt het mij een slechte zaak als een bougiekabel los in de lucht hangt, zonder bougie eraan, bij draaiende motor want de spanning loopt dan onbelast veel hoger op dan wanneer er een bougie aanhangt en dit moet haast wel gaan "sproeien"

Ter voorkoming van een vonkenregen uit de kabel houd ik een schroevendraaier die contact heeft met het motorblok vlak bij de bougiedop als ik hem er afhaal. Je ziet dan de vonken vanuit de dop naar schroevendraaier overspringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan