Kawasaki GTR 1000 - Deel 4

Dit is dan de mijne: Bouwjaar 2000 en inmiddels op bijna 95000 kilometer. Afgelopen winter nieuwe banden(BT45) en een Sellerie zadel. Verdere extra's: topkoffer met ingebouwd remlicht en een hogere ruit van MDI.[afbeelding]


Blijft een mooie kleurstelling. In m'n hart mis ik dat beest nog steeds.
 
Ik heb afgelopen week even de olie van de voor veren laten vervangen, en gelijk de cardan olie ververst.

Ik moet toegeven, het is allemaal simpel, maar wil toch eerst even zien hoe het allemaal moet voordat ik zelf ga klussen.

Cardan olie was echt nodig, eigenlijk alles wat er nu aan de motor gebeurt is was echt heel nodig en dat verbaast mij toch wel een beetje. Degene waar ik de motor van gekocht heb wist veel van de motor en ook van de techniek en gaf aan dat die het onderhoud van zijn motors zelf deed. Maar goed, ben blij dat er bij mij een zaakje zit die weet wat ze doen, niet erg vinden om alles uit te leggen en zeer schappelijke prijzen hanteert.

Heb nu totaal 100 Euro aan onderhoud uitgegeven en daarvoor is het volgende gedaan :

  • Remolie vervangen en weer op druk zetten.
  • Koppelingsolie vervangen en weer op druk gezet.
  • Cardan olie vervangen
  • Voorvork olie vervangen en controleren van de veren en blokjes die in de vork zitten voor extra druk.

En zelf heb ik boven mijn cokckpit een 12V aansluiting gemaakt ( gewoon een autoplug) en een beugel voor mijn telefoon/navigatie
Ik kan die nu ook gelijk opladen, enig nadeel is dat deze rechtstreeks op de accu zit maar aangezien ik voorlopig mijn telefoon voor navigatie gebruikt is dat niet zo'n probleem, die koppel ik wel altijd af om mee te nemen.

Op de planning staat nog :

Motorblok olie vervangen, maar dat zal ik zelf wel gaan doen.
achterrem olie vervangen, ook dat zal ik zelf gaan doen, maar achter remt die nog prima, maar kijkend naar de staat van de voorrem olie denk ik dat ik die toch ga doen.
 
Olie is goed te doen. Vergeet niet dat er 2 aftappluggen zijn (3 als je ook je oliefilter doet)
Achterremvloeistof zou ik inderdaad ook doen, is zo gebeurd en zal in dezelfde staat zijn als voor. :)

De mijne doet het nu heerlijk, maar heb inmiddels ook al veel moeten sleutelen. Sinds dat ik hem heb (november 2014). Gelukkig met heel veel coulance van de zaak waar ik hem vandaan had. ;)

- nieuwe benzinekraan
- balhoofd afstellen
- nieuwe remschijven voor
- nieuwe band voor
- remklauwen voor en achter reviseren
- koppelingscilinder reviseren
- electriciteit nagelopen en een "creatieve aanvulling" van de vorige eigenaar verwijderd ivm lekstroom
- de massakabel van de CDI direct aangesloten op de accu (tip: zeker doen, motor draait er beter van!
- carbs ultrasoon gereinigd
- nieuwe accu
- progressieve voorvering
- schokbreker achter vervangen
- koelvloeistof vervangen
- remlichtschakelaar vervangen
- schakelaar ventilator vervangen
- en de gewone grote beurt dingen, filters en vloeistoffen.

Als de remvloeistof weer vervangen moet worden (duurt nog 8000km) wil ik de remslangen nog vervangen door staalomvlochten exemplaren.
 
Laatst bewerkt:
Dat staat bij mij ook op het lijstje, staal omvlochte remleidingen, zijn ook niet al te duur, volgens mij ben je voor voor en achter onder de 140 euro, en zijn in verschillende kleuren te krijgen.

Maar jij gaf aan nog 8000 km voor je remolie, staat daar dan een x aantal km voor en geen tijd?

Want de een doet een jaar over 2000 km, maar de ander heeft dat al na 1 week gereden
 
Mijn remvloeistof is ongeveer 7000 km geleden vervangen, ik hanteer een interval van 2 jaar of 15k kilometer, net wat eerder komt. :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo, lang geleden dat ik hier nog iets gevraagd heb :-)
Weet dat de vraag hier al verschillende keren gesteld is, maar in welk deeltje dit nu weer staat..?

Gtr1000 van 2001, mijn banden zijn dringend aan vervanging toe. Mijn huidige achterband (Dunlop 150/80 r16 m/g 71vr (k700) is na zo'n 9000 km volledig op. Voorband is van pirelli dacht ik??

Dus welke bandenset zouden jullie aanraden voor een toch redelijk sportieve rijder waar grip in regenweer toch ook wel belangerijk is..? Huidige dunlops of is er een recente band meer aan te raden?

bedankt alvast voor de info.
 
Laatst bewerkt:
BT45! :)

Achterband ging bij mij 12000 km mee (dan istie ook wel echt helemaal op)

Uitstekende grip in de regen en op het droge.
 
Yup, BT 45. Hoelang ze mee gaan wet ik niet, heb ze net sinds de winter onder, maar rijden wel heel vertrouwenwekkend.
 
Thx, Bridgestone BT45 dus... Nu ik de naam hoor rinkelt er een belletje...

Zie ook dat er een BT45V bestaat (is er een verschil??)

en klopt de voorbandmaat 110/80/18 is?
Nu op het werk en kan niet direct kijken :-)
 
Heb hem bij de motorzaak neergezet met het verzoek er BT 45's onder te zetten. 5 maanden later was het klaar... met winterstalling erbij!
 
Olie is goed te doen. Vergeet niet dat er 2 aftappluggen zijn (3 als je ook je oliefilter doet)

- de massakabel van de CDI direct aangesloten op de accu (tip: zeker doen, motor draait er beter van!

De CDI is dat mooie zwarte blok onder het zadel toch? Ga ik dit weekend eens proberen. En zal dan ook gelijk de olie verversen. Neem aan dat in het WPH staat hoeveel olie erin moet.
Wordt dit ook gebruikt voor het schakelen trouwens, vindt dat tijdens het schakelen van 1 naar 2 dat het wel een beetje ratelt, niet storend maar toch.

Laat wel weten of de motor inderdaad beter loopt met de aanpassing van de massa kabel,
 
Klopt, zwart blok boven het wiel onder het zadel. Uit mijn hoofd moet je de zwarte kabel met gele lijnen hebben, die pak je uit de stekker van de CDI. Rechte verbinding naar de minpool, en de overgebleven massadraad kun je ergens aan het frame monteren.

Uitleg over het hoe en waarom:


Bij mij pakte de motor het gas merkbaar beter op, en blijft beter stationair draaien. Mijn GTR draait vloeiend 900 toeren nu.

3,7 liter olie kan er in, je zult het inderdaad ook merken bij het schakelen als je goede olie gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal! Ik ben een nieuwe GTR1000 bezitter!

Nu heb ik al een heel aantal kilometers erop zitten en de motor rijd prima! Enige ding is....

De radiator ventilator. Die gaat namelijk met geen mogelijkheid draaien op het moment dat de sensor (en het draadje waarmee ik hem omzeil) zegt dat hij aan moet gaan.

Bij een open (sensor) circuit krijg ik 0 volt uit de aansluitplug van de ventilator. Wanneer ik het circuit sluit (en dus het signaal geef dat de ventilator aan zou moeten gaan), krijg ik 12v (11,6v) op de plug. 3 ventilatoren willen op dat moment toch niet gaan draaien (2x een ventilator buiten motor 1x ventilator van de motor zelf).

Wanneer ik de ventilatoren op 12v accessoire spanning zit, dan willen de ventilatoren wel draaien. Ventiloren zijn dus in goede staat.... alleen willen ze niet aan op de stekker zelf. Geen idee wat hier aan de hand kan zijn. Iemand een idee?

Met mooi weer 20+ graden (en file rijden) kruipt het naaldje redelijk snel naar de rode zone. Lijkt mij niet gezond voor de motor. (en voor mij, want ik zit boven een kachel).

Wie kan me helpen iets wijzer te worden in deze situatie? Alvast bedank!

EDIT: Gaat hier om een Kawasaki GTR1000 uit 1996
 
Laatst bewerkt:
Kweetwel,

Heb je een WPH? Ik heb vanaf dit forum redelijk wat documentatie over de GTR, dus als je wilt kan ik je die doen toekomen. Laat maar even weten, misschien dat je daar iets wijzer van kan worden
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wolfsdream,

Lijkt me een goed plan. Alleen moet je me even helpen... WPH? (Werkplaat Handboek?)

Ik heb al even gekeken op het internet en het een en ander aan diagrammen gezien, maar alle hulp is meegenomen.

Enige waar ik me ernstig over verbaas is, dat ik wel 12v lijk te krijgen op de plug, maar dat de ventilator toch niet gaat draaien. Mocht dit niks gaan uitmaken, dan trek ik wel een kabel met een knop op het stuur om wanneer ik het wil de ventilator te laten draaien...
 
Heb je de draden na de plug gecontroleerd, of daar niks fout mee is? Als je daar je 12 volt krijgt en de fan is heel ( en dat heb je getest) lijkt het wel of het probleem vanaf de plug zit.

En idd, WPH is werkplaatshandboek, maar het is meer, ik stuur je via PM wel een link waar je alles kan downloaden.
 
Bedenk nog even dat als je 12V meet dit niet wil zeggen dat ook de Fan's werken.
Als er namelijk een slecht contact zit kun je nog steeds 12V meten omdat de stroom sterkte minimaal is. De fan's trekken echter meer dan 1 A en dan kan de spanning inzakken. Dus belangrijk is ook proberen te meten met de fan's aangesloten.

Marc
 
Het is zover. Mijn droom is uitgekomen en ik heb een zwarte (met rode bies) GTR 1000 uit 1993 voor de deur staan.
Gisteren als eerste de koppeling vervangen (platen en veren) en nu kan ik er normaal op rijden.
Tijdens het vervangen zag ik dat een soort van borg veer in ster vorm op de ontkoppel as zat. Deze was gebroken (3 van de 6 "tentakels". Ik had dit onderdeel niet besteld dus heb ik dit laten zitten zoals het zat en de brokstukken verwijderd.
Is dit slim?

Daarnaast nog een vraag. Mijn GTR is een import motor denk ik want mn knipperlichten blijven constant aanstaan. Opzich vind ik dat geen probleem maar als ik nu rem gaan ze knipper als een soort van alarm bij een noodstop. Is dit uit te zetten of minder gevoelig te maken?

Ook lijkt een WPH mij ideaal.... ;)
 
Stuur me even een pm met je emailadres, dan krijg je het wphb en wat andere documentatie van me!

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met de borgveer. Foto's?
 
Stuur me even een pm met je emailadres, dan krijg je het wphb en wat andere documentatie van me!

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met de borgveer. Foto's?

koppelingsveren011.jpg

Dat ster vormige metaal...onder die groote centrale moer.
 
Het is zover. Mijn droom is uitgekomen en ik heb een zwarte (met rode bies) GTR 1000 uit 1993 voor de deur staan.
Gisteren als eerste de koppeling vervangen (platen en veren) en nu kan ik er normaal op rijden.
Tijdens het vervangen zag ik dat een soort van borg veer in ster vorm op de ontkoppel as zat. Deze was gebroken (3 van de 6 "tentakels". Ik had dit onderdeel niet besteld dus heb ik dit laten zitten zoals het zat en de brokstukken verwijderd.
Is dit slim?

Daarnaast nog een vraag. Mijn GTR is een import motor denk ik want mn knipperlichten blijven constant aanstaan. Opzich vind ik dat geen probleem maar als ik nu rem gaan ze knipper als een soort van alarm bij een noodstop. Is dit uit te zetten of minder gevoelig te maken?

Ook lijkt een WPH mij ideaal.... ;)
denk dat er running lights op gemonteerd zitten, er zal wel ergens een kastje zitten hiervoor.
ff bedrading volgen.

en die veer ff vervangen voor een compleet exemplaar, is volgens mij een bekend euvel, veer breekt en restanten komen tussen je koppelingsplaten te zitten ..... sprak hij uit ervaring :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan