Kawasaki GTR1000 en Tour de France

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Waarom zie je ieder jaar weer bij de journalisten, cameramensen e.d op de motoren overwegend de Kawasaki GTR1000 meerijden met de Tour de France? Weet iemand hier de achtergrond van? Zijn er commerciële redenen, als contrakten tussen de organisatie en Kawasaki of zo? Ik kan me voorstellen dat ook andere tourmotoren geschikt zijn voor dit soort begeleidingswerk.

14.jpg


Overigens overwegen wij zelf ook om volgend jaar een Kawa GTR1000 (of BMW K100/75RT) te kopen.
 
nja zo'n monsterrit met zo'n laag tempo die bergen op met cameramensen achterop enzo...dan wil je het beste en meest comfortabele natuurlijk ;)

aan je foto te zien..zo groot kawa erop..sponsordealtje.
 
1 Geheel dat iets moet uitstralen en sponsoring.

GTR club die verkozen is boven de Gixxerclub.

:? en het zal me een w*rst zijn.

Edit:
Zit goed trouwens zo'n fiets.
 
1 Geheel dat iets moet uitstralen en sponsoring.

GTR club die verkozen is boven de Gixxerclub.

:? en het zal me een w*rst zijn.

Edit:
Zit goed trouwens zo'n fiets.
lol de gixxerclub..dan stappen er meer motorrijders dan wielrenners af tijdens de bergetappes :+
 
Hey M-71, ex-vulcanier, zit er onder een GTR1000 hetzelfde blok als jouw ZX10?
 
:o mochten die gtr rijders willen })

Mijn blok is uit de GPZ/GPX/ZZR familie ;)
 
Nog enkele foto's gevonden:
FSarmwinb_10.jpg


4652.5736.f.jpg


Hey, maar die achterste is geen GTR1000.
4598.5616.f.jpg


Oeps, zie ik daar behalve die ene GTR toch nog een aantal BMW's? ...dan zijn er toch meerdere merken, die meerijden met de Tour de France.
aac.jpg


Overigens wordt de "GTR1000" in Amerika "Concours" genoemd, lees ik net.
 
Zit je over de aanschaf van een gtr1000 na te denken steph :?
 
Zit je over de aanschaf van een gtr1000 na te denken steph :?

Nou ik rij namelijk 80% van mijn ritten met duo-passagier. En de Vulcan doet 't tot op heden nog heerlijk, alleen willen we iets voor de langere afstanden. Dus wij hebben een degelijke en zware motor nodig. In ieder geval eentje met cardan-aandrijving, koffers en een kuip. Bovendien moet uiteraard de passagier comfortabel zitten. Gezien ons budget zitten we te denken aan een Kwaak GTR1000 of een BMW K75RT/K100RT/LT/etc..., Maar dat zal pas volgend jaar zijn, want we moeten eerst onze tuinpoort verbreden. Anders past 'ie niet achterom. Hoezo?
 
Gezien je interesse in de GTR ;)

Ex-collega van me had er 1, was er wel over te spreken altijd.
 
GTR1000 is zeker wat kuip betreft een erg aangename motor; biedt erg veel bescherming. Is met regen en kou een ongekend voordeel; met hitte wel een nadeel (er is weinig circulatie en motorwarmte kan moeilijk weg). Verder is het een zesbak (heel veel GT- tourmotoren hebben een vijfbak) met een goede verhouding in de lage versnellingen (dat is handig bij beklimmingen, omdat er geen groot gat zit tussen 1 en 2 zoals veel toermotoren dat juist wel kennen). Tot slot zijn de standaardkoffers zeer geschikt om grote 'battery-packs' voor camera's mee te slepen bij duo gebruik. Ook het noodzakelijke communicatiemateriaal voor spraak- en beeldverbindigen vindt daarin makkelijk een plaats. De 'rare voorspatborden' bevatten een kunstofdrager voor het volgnummer van de motor.
 
GTR1000 is zeker wat kuip betreft een erg aangename motor; biedt erg veel bescherming. Is met regen en kou een ongekend voordeel; met hitte wel een nadeel (er is weinig circulatie en motorwarmte kan moeilijk weg). Verder is het een zesbak (heel veel GT- tourmotoren hebben een vijfbak) met een goede verhouding in de lage versnellingen (dat is handig bij beklimmingen, omdat er geen groot gat zit tussen 1 en 2 zoals veel toermotoren dat juist wel kennen). Tot slot zijn de standaardkoffers zeer geschikt om grote 'battery-packs' voor camera's mee te slepen bij duo gebruik. Ook het noodzakelijke communicatiemateriaal voor spraak- en beeldverbindigen vindt daarin makkelijk een plaats. De 'rare voorspatborden' bevatten een kunstofdrager voor het volgnummer van de motor.

Hey, da's nog eens toffe informatie. Eigen ervaring met deze fiets?
 
Hey, da's nog eens toffe informatie. Eigen ervaring met deze fiets?

Ja, dat was mijn eerste motor. Tweedehands gekocht met 70.000 en na twee jaar verkocht met 125.000. Daarna overgestapt op een ST1100 . Rijdt nu mijn tweede ST1100. Een GTR1000 is een prima motor als het gaat om prijs in verhouding (goedkoop) tot kwaliteit (redelijk/goed). Technisch en kwalitatief is Honda echter veel en veel beter. Notoir zwak punt van een GTR1000 is de distibutiekettingspanner. Die heeft (ondanks regelmatig vervangen) tot drie keer toe los in het blok gelegen. Ook het blok slijt sneller dan dat van een ST1100. Komt onder ander door een redelijk verschil in rpm's op kruissnelheden.

120km/h op een st1100 is 3000 rpm. Bij een GTR1000 is dat toch als snel 3800 rpm. En dat verschil, naast het verschil in kwaliteit van het gebruikte materiaal vertaalt zich toch in een langer levensduur in het voordeel van een ST1100.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, ik denk dat het voor ons dus inderdaad een Kwaak GTR1000 wordt volgend jaar. Nog iemand tips over de "zwakke punten" van deze motor? overigens dwaal ik nu behoorlijk af van het eigenlijke onderwerp; namelijk de inzet van de GTR1000 tijdens de Tour de France.
 
Waarom zie je ieder jaar weer bij de journalisten, cameramensen e.d op de motoren overwegend de Kawasaki GTR1000 meerijden met de Tour de France? Weet iemand hier de achtergrond van?
Wel, misschien omdat het minder vermoeiend is dan er achteraan te moeten fietsen :+

OK dan, geen echte dijenkletser.

Ja, ik vermoed dat Kawa Frankrijk nog een aantal van die dingen aan de man / vrouw wil brengen (al wist ik niet eens dat-ie nog verkocht werd?). Verder natuurlijk omdat het een relatief goedkope motor is die heel geschikt is voor dit soort werk. Een collega van me heeft net de zijne verkocht met 120.000 km op de klok. Erg tevreden, heeft alleen problemen met kromme remschijven gehad (2x) en met de nokkenas ketting (ook 2x). Hij heeft nu een Triumph 1200 gekocht (na 120.000 wil je wel wat anders, nietwaar?).

Ik zie in het klein dat je ook aan K100/75 denkt. Ik ken die motoren vrij goed (K100RS 16v zelf gehad, week op kale 2-kleps K100 gereden en als leenmotor vaak op K75). De K-serie is erg netjes gebouwd en betrouwbaar. Erg "speels" of opwindend zijn ze jammer genoeg niet, het blok is beetje auto-achtig, duidelijk niet zo'n sportieve achtergrond als GTR hoewel de 4-kleppers iets meer puf hebben. De K100 loopt behoorlijk rauw, hoewel de een er meer last van heeft dan de andere (BMW kwaliteitscontrole...?), ik kreeg altijd dooie handjes op de snelweg van mijn RS bij 120-140 constant (was ok tot 90 en ook boven de 160, maar da's niet zo handig op de snelweg. De 75 loopt trillingsvrijer en stuurt vreemd genoeg ook iets minder zwaar dan de 100. Qua prestaties maakt het ook niet eens zoveel uit of je de 75 of 100 rijdt, vooral solo niet (...maar ik snap dat je bijna altijd duo rijdt...). De K1100 ken ik niet verder maar zal niet zoveel anders zijn. Ik weet wel van 1100 rijders dat je de trillingen minder voelt op de 1100.

Kijk ook eens naar een Honda ST1100 Pan European, die kun je tegenwoordig ook al voor relatief weinig vinden. Vrij zwaar ding, maar stuurt en remt best goed, en veel uitgekiende details. Wel even proefzitten als je erg lang bent: Ik (1.96m) pas niet met mijn benen achter de kuip wat nogal vervelende zit geeft: Ik heb destijds daarom een BMW R1100RT gekocht, rijdt erg fijn (verbazend licht sturend en veel hogere "fun" factor dan K-serie) maar gaf mechanisch helaas erg veel problemen: ik had een "vroeg" '96 model (overjarig gekocht in '97), veel ellende met versnellingsbakken, cardanassen, afgebroken uitlaatklep, veroliede koppelingen, corrossie in de winter etc etc. Een gemengd genoegen dus.


Veel succes!
 

Dank je. De punten die je voor de K-serie van BMW opnoemt zijn herkenbaar. Ik heb al het een en ander gelezen over dit type motoren. K75RT zou dan de voorkeur geven. De Pan begint inderdaad aantrekkelijker in prijs te worden, maar de kilometerstanden zijn dan ook behoorlijk hoog. Ik heb ook nog aan de Pacific Coast (PC800) van Honda gedacht, maar de achterkant ervan vind ik niet zo mooi (lijkt op scooter). Bovendien moet er behoorlijk wat duur plaatwerk worden weggeschroefd voordat je bij de techniek kunt. Niettemin hou ik 'm ook wel in gedachten. Dus om mijn top 5 op te noemen:

1) BMW K75RT
2) Kawasaki GTR1000
3) Honda PC800 Pacific Coast
4) BMW K100RT/LT
5) Honda Pan European (staat vanwege de relatief dure verkoopprijzen op de 5e plek, anders had 'ie wel op de 1e plek gestaan)

Ik wil maximaal rond de 4500 Euro uitgeven, dus dat beïnvloed het volgorde van bovenstaande type's behoorlijk.

...gossie, zijn we weer helemaal van het oorspronkelijke onderwerp afgeweken ;)
 
De Kawa laat zich lekkerder in een bocht leggen, op de snelweg is hij bij hogere snelheden veel minder zenuwachtig dan de BMW, hij schakelt veel soepeler, door het grotere vermogen is ook rijden met een passagier op de Kawa makkelijker.

Wel is de Kawa zwaarder waardoor dingen als even omdraaien in de achtertuin (met het handje dus, zonder motor te starten) allemaal wel wat zwaarder.
Ook vind ik het (nieuwe model) zadel van de Kawa prettiger zitten dan de harde BMW buddy en zit je net iets sportiever (meer voorover). Op de BMW kreeg ik door het rechtop zitten ook wat last van mijn rug...
 
De Kawa laat zich lekkerder in een bocht leggen, op de snelweg is hij bij hogere snelheden veel minder zenuwachtig dan de BMW, hij schakelt veel soepeler, door het grotere vermogen is ook rijden met een passagier op de Kawa makkelijker.

Wel is de Kawa zwaarder waardoor dingen als even omdraaien in de achtertuin (met het handje dus, zonder motor te starten) allemaal wel wat zwaarder.
Ook vind ik het (nieuwe model) zadel van de Kawa prettiger zitten dan de harde BMW buddy en zit je net iets sportiever (meer voorover). Op de BMW kreeg ik door het rechtop zitten ook wat last van mijn rug...

Kijk, dat zijn nog eens goede tips. THX :}
 
In de Tour is er een legertje officiele 'Tour-fotografen / cameramensen / juryleden' etc. Die rijden (grotendeels) op gesponsorde Kawa's. De volgers (bijvoorbeeld de mensen van de NOS) rijden gewoon op een motorfiets die ze zelf kiezen. Net als met de auto's: dit jaar leverde Skoda de Tour-auto's voor de jury en zo, en reden de ploegleiders in hun eigen auto.

Ik meen me te herinneren dat de NOS tot een paar jaar terug op een stokoude R80 naar de Tour ging. Die motor was helemaal omgebouwd voor de radio-uitzendingen. Ik weet niet of ze hem nog hebben. Het beestje stond een paar jaar terug in de VARA-gids, en toen was hij al 20 meen ik.
 
In de Tour is er een legertje officiele 'Tour-fotografen / cameramensen / juryleden' etc. Die rijden (grotendeels) op gesponsorde Kawa's. De volgers (bijvoorbeeld de mensen van de NOS) rijden gewoon op een motorfiets die ze zelf kiezen. Net als met de auto's: dit jaar leverde Skoda de Tour-auto's voor de jury en zo, en reden de ploegleiders in hun eigen auto.

Aha, er reden inderdaad, zoals je op de foto's kon zien ook andere merken mee. BMW's bijvoorbeeld.

Ik meen me te herinneren dat de NOS tot een paar jaar terug op een stokoude R80 naar de Tour ging. Die motor was helemaal omgebouwd voor de radio-uitzendingen. Ik weet niet of ze hem nog hebben. Het beestje stond een paar jaar terug in de VARA-gids, en toen was hij al 20 meen ik.

Daar kan ik me ook vaag iets over herinneren. Zouden ze 'm nog hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan