Kawasaki H2 SX (2019) Katalysator verwijderen door link pipe. Hoe ga ik te werk met “vlindertjes” ?

MadFrog

MF'er
7 jun 2020
42
6
Howdy,

Mijn bedoeling is om de katalysator te verwijderen van mij H2 SX. Ik zag dat hier aftermarket linkpipes voor te koop zijn. Echter ik zie ook dat er een “vlinderklep” in dit uitlaatstuk zit. Kan ik dat straffeloos8)7 weghalen ? Of gaat dit “iets” opleveren als de motor niet opnieuw word afgesteld ?

Iemand al gedaan ? Ervaringen met deze modificatie ?

Met vriendelijk groet,

John
 
Bij mijn BMW is dat vlinderklepje alleen even werkzaam onder in toeren en bij het iets rijker zetten van de motor is dat niet nuttige programma (korte piek bij ca. 2.000 rpm) er ook afgehaald.
Het deed verder niets aan de afstelling van het blok, het was alleen zichtbaar bij de A/F grafiek.
Bij hogere toeren is de klep ook gewoon open.

Om foutmeldingen te voorkomen kan je de kabels loshalen maar de servo aangesloten laten.
 
Je hebt hier bijv een ES Eliminator voor van HealTech om eventuele foutcodes te voorkomen.

Belangrijk: denk aan je afstelling als je zomaar een cat verwijderd.
 
Hier al een motor of tien op de bank gehad waar er eigenlijk niets hoefde te worden aangepast.

Rood geen afstelling zonder cat.
Zwart Gemini Ecu flash.
IMG20221101125636.jpg

Minimaal verschil.
Links onderin de A/F tabel het dakje voor de 3.000 toeren wat er af fabriek in staat ter compensatie van de servoklep.

Maar na ombouw is meten weten. :Y
 
Hier al een motor of tien op de bank gehad waar er eigenlijk niets hoefde te worden aangepast.

Rood geen afstelling zonder cat.
Zwart Gemini Ecu flash.
Bekijk bijlage 1971768
Minimaal verschil.
Links onderin de A/F tabel het dakje voor de 3.000 toeren wat er af fabriek in staat ter compensatie van de servoklep.

Maar na ombouw is meten weten. :Y
Als je tunert de A/F op zo'n enorme ratio zet lijkt het inderdaad net alsof er niets verbetert kan worden, in de realiteit zit er flink verschil tussen de twee runs en is er echt wel verbetering mogelijk.
 
Bij mijn BMW is dat vlinderklepje alleen even werkzaam onder in toeren en bij het iets rijker zetten van de motor is dat niet nuttige programma (korte piek bij ca. 2.000 rpm) er ook afgehaald.
Het deed verder niets aan de afstelling van het blok, het was alleen zichtbaar bij de A/F grafiek.
Bij hogere toeren is de klep ook gewoon open.

Om foutmeldingen te voorkomen kan je de kabels loshalen maar de servo aangesloten laten.
De A/F ís de afstelling van het blok.
 
Als je tunert de A/F op zo'n enorme ratio zet lijkt het inderdaad net alsof er niets verbetert kan worden, in de realiteit zit er flink verschil tussen de twee runs en is er echt wel verbetering mogelijk.
Naar eigen zeggen geen kans op motorschade.
Dit is de enige van de tien die geflasht is.
Omdat ik het wilde.
 
@Worldbeater Jammer dat in die grafieken geen lijntje staat met de cat er nog in. Ben wel benieuwd hoeveel procent dat uitmaakt.
Iets meer tegendruk dus dan loopt die wat rijker?
Maar ik geloof dat e.a. redelijk bij geregeld wordt door de ECU zelf.
Akrapoviç is wel redelijk betrouwbaar qua beloften.
PSX_20240208_194212.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Worldbeater Jammer dat in die grafieken geen lijntje staat met de cat er nog in. Ben wel benieuwd hoeveel procent dat uitmaakt.

Wat de exacte voorwaarden zijn, weet ik niet. Maar op een goed ontwikkeld systeem kan het verschil in vermogen kleiner zijn dan 1,5%. Sinds ik dat weet ga ik er niet meer automatisch vanuit dat een cat delete zo'n substantieel verschil maakt. Verschil in uitstoot zou schijnbaar wel echt enorm zijn.
 
Dat van die uitstoot wil ik best geloven. Ik vermoed dat een decat ook vaak gedaan wordt puur voor het geluid en niet zo zeer voor het vermogen. Maar een H2 SX zit niet bepaald verlegen om vermogen. Het scheelt uiteraard ook wat gewicht maar dat zit zo laag dat een paar kg niet uit maakt.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Blijft altijd een beetje twijfel na de reacties. Maar wil in eerste instantie iets meer/mooier geluid. (Geen superlawaai, maar er mag nog steeds een echt motorgeluid zijn) Hoop dat te realiseren.
Greetingz
 
Wat de exacte voorwaarden zijn, weet ik niet. Maar op een goed ontwikkeld systeem kan het verschil in vermogen kleiner zijn dan 1,5%. Sinds ik dat weet ga ik er niet meer automatisch vanuit dat een cat delete zo'n substantieel verschil maakt. Verschil in uitstoot zou schijnbaar wel echt enorm zijn.
Bij alleen een andere demper verlies je vaak zelfs vermogen.
Maar een goed volledig systeem zoals bovenstaande Acra is eigenlijk het enige wat vermogenswinst geeft.
Een grotere doorlaat en een volledig ander ontwerp qua lengte, vorm en diameter.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Blijft altijd een beetje twijfel na de reacties. Maar wil in eerste instantie iets meer/mooier geluid. (Geen superlawaai, maar er mag nog steeds een echt motorgeluid zijn) Hoop dat te realiseren.
Greetingz
Vraag ook eens bij Pajic Racing in Gendringen.
Mailen volgt gelijk in een afspraak. :+
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Blijft altijd een beetje twijfel na de reacties. Maar wil in eerste instantie iets meer/mooier geluid. (Geen superlawaai, maar er mag nog steeds een echt motorgeluid zijn) Hoop dat te realiseren.
Greetingz
Ik zou even contact zoeken met @Bullfrog. Die heeft ervaring met tuning van de H2SX en is een goede bekende van @P.H.C. Ritzen die hier ook vast wel iets over weet te vertellen ;)
 
Iemand zich al gerealiseerd dat een H2 een turbo heeft 🤔
En misschien wel een andere benadering nodig heeft🙄
Ik lees wel vaker dat de H2SX een turbo heeft, maar op mijn H2SX heb ik die niet gevonden. Wel een supercharger. ;)
Op mijn 2018 H2SX had ik alleen de demper en het luchtfilter vervangen. Vervolgens heb ik de motor ge-Woolich-ed bij Ritzen Motors. Gevolg 46 pk en 20 Nm winst. Paul Ritzen had wel meer gedaan met Woolich dan alleen een andere mapping.
Wat het effect is van het verwijderen van de vlinderklep en de katalysator (behalve het geluid) weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat Paul Ritzen daar veel meer van weet.
 
Ik lees wel vaker dat de H2SX een turbo heeft, maar op mijn H2SX heb ik die niet gevonden. Wel een supercharger. ;)
Op mijn 2018 H2SX had ik alleen de demper en het luchtfilter vervangen. Vervolgens heb ik de motor ge-Woolich-ed bij Ritzen Motors. Gevolg 46 pk en 20 Nm winst. Paul Ritzen had wel meer gedaan met Woolich dan alleen een andere mapping.
Wat het effect is van het verwijderen van de vlinderklep en de katalysator (behalve het geluid) weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat Paul Ritzen daar veel meer van weet.
Met overdruk dus. 🤷‍♀️
Wou er alleen op wijzen dat ie niet alleen atmosferisch werkt en mensen daar bij hun raadgevingen rekening mee houden, en het daar graag bij laten.
Verder boeit het me weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan