kawasaki? honda? 600cc?

hmm.. gelukkig heb ik nog even de tijd om te beslissen
ik wil natuurlijk wel een beetje mee kunnen komen met de rest van de motorrijders
maar als dat me 4duizend extra kosten (nieuwprijs) ..
 
Laatst bewerkt:
Wacht even.. 4pitter wordt dus 4 tact/ 4 cilinders mee bedoeld
maar dan trek je dus minder snel op dan met een 2pitter

die horsepower voel je dus alleen als je richting topspeed gaat
of zie ik het verkeerd

het gaat er bij mij om dat ik snel kan optrekken en ik hoef echt niet harder dan 200 te kunnen
zolang je zeg maar binnen een paar seconden op de 100 zit ben ik tevreden

Om het nog makkelijker te maken, denk eens aan een driecilinder. Alle pluspunten van zowel de twin als de viercilinder, met darbij bakken karakter.

Daarbij hoeft het helemaal niet zo te zijn dat een 2pitter sneller optrekt dan een viercilinder.
 
Maar niemand hier heeft toevallig de ervaring om te zeggen of er echt een verschil zit mbt het optrekken tussen deze twee motoren.. ?

ik zou zeggen, meer paardekracht, sneller optrekken
maar is dit ook echt zo

en moet je de zwaardere versie kiezen met meer vermogen als je zelf ook zwaarder bent?
of haal ik sowieso 0-100 binnen 4,5sec ook al weeg ik geen 75kg
niet dat ik straks 10sec over 1-100kmph doe, want dat is geen stijl natuurlijk
 
Elke opmerking van de TS in dit topic is een facepalm waard :+

Motorscooters zijn voor opa's en vetkleppen
Facepalm.jpg


en voor dat echte volle harde harley geluid
is dat alleen te krijgen bij een harley of heeft het te maken met vermogen/cilinders/tuning
Facepalm.jpg


over die stijle bruggetjes springen en dan met motor landen in een cabrio of in de nek van een oud oudje, liever niet
dus een 1 cilinder valt alvast af :p
Facepalm.jpg


en 4 pitter betekent dat de cilinder 4 keer klappert per omwenteling ipv 2?
ofzoiets?
Facepalm.jpg


Wacht even.. 4pitter wordt dus 4 tact/ 4 cilinders mee bedoeld
maar dan trek je dus minder snel op dan met een 2pitter
Facepalm.jpg


en moet je de zwaardere versie kiezen met meer vermogen als je zelf ook zwaarder bent?
of haal ik sowieso 0-100 binnen 4,5sec ook al weeg ik geen 75kg
niet dat ik straks 10sec over 1-100kmph doe, want dat is geen stijl natuurlijk
facepalm.jpg
facepalm.jpg
facepalm.jpg



PS: misschien is een motorscooter toch wel iets voor jou, ehh vetklep zoals je zelf noemt :Y .

Motorscooters zijn voor opa's en vetkleppen
] aangezien ik zelf niet 1 van de lichtste ben ik denk ik wel wat heb aan die extra pk's..
en moet je de zwaardere versie kiezen met meer vermogen als je zelf ook zwaarder bent?
of haal ik sowieso 0-100 binnen 4,5sec ook al weeg ik geen 75kg
niet dat ik straks 10sec over 1-100kmph doe, want dat is geen stijl natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
belachelijk dat deze suggestie nog helemaal niet is ge geven maar ga een proef ritten maken volgens mij staat er bij motorport amsterdam zuid nog een er6-f.
 
Zodra ik mn motorrijbewijs heb ga ik zeker een testritje maken
zijn er nog winkels waar ze motors verkopen in amsterdam die aan te raden zijn af juist plekken waar je zeker niet je motor moet kopen?

PS: misschien is een motorscooter toch wel iets voor jou, ehh vetklep zoals je zelf noemt .
je hebt ook mensen met spieren, die naar de gym gaan
 
om dit topic maar even mooi af te sluiten

ik lees net dit op youtube:
Actually, 650R is somewhat better than Zx6R under the speed of 110 kmph.
Beyond that the ZX 6R zooms off... So, if its the city, the zx guy better be choosing the right gear and right throttle to keep up...

nu kies ik dus met een gerust hart voor de 650r/er6f
amen
 
en moet je de zwaardere versie kiezen met meer vermogen als je zelf ook zwaarder bent?
of haal ik sowieso 0-100 binnen 4,5sec ook al weeg ik geen 75kg
niet dat ik straks 10sec over 1-100kmph doe, want dat is geen stijl natuurlijk

Met dit soort vragen geef je inderdaad wel aan dat je 0,0 ervaring hebt met motoren.

Een ZX-6R met 115 pk en een gewicht ongeveer 190 kilo, vergelijk dat eens met een middenklasse auto van 1200 kg en 150 pk... Hoe zal dat acceleren denk je?

Zelfs een doorsnee 500cc lesmotor wil als je er voor gaat zitten binnen de 5 seconden naar 100 km/u, acceleratie is het laatste waar je je zorgen over moet maken.

Freez
 
Het enige juiste antwoord is overigens Hayabusa. En dan het liefst nog een turbo.

:^ het zal je zeker niet teleurstellen qua power met je dikke reet :+

ps. 1-pitters lijken hard op te trekken, testje gedaan van een husq smr450 die in 3de op het gas omhoog kwam tegen een duc monster 696 met 80pk en de eerste meters bleef de smr gelijk/iets sneller en dan begon de duc lichtjes weg te trekken
en laat de ducati monster nu niet de beste sprintbom zijn die er bestaat :P
 
Laatst bewerkt:
Dus stel je voor, je volgt de regels, gaat niet op circuits rijden en blijft in Nederland
dan heb je toch helemaal niets aan die superbikes?
 
Ik neem natuurlijk een kawasaki groene.. en als ik je tegen kom dan trek ik een wheelie en dan vraagt iedereen aan jou, "wat is dat voor motor? wow, die is zeker wel veel sneller dan de jouwe he"
:)
 
Een ER6F en ZX6R zijn gewoon heel anders.. ook anders opgebouwd met andere bedoelingen.

Een ER6F zal fijner rijden in lagere toeren en het midden gebied. Deze eigenschappen heeft het mede door de (paralel geplaatste) 2 cilinders en de cilinder inhoud van 650cc.

Een ZX6R is er helemaal op gebouwd om toeren te maken. 4 kleine cilinders van 150cc per stuk, die hun maximale vermogen geven bij pak hem beet 13000 toeren. Evenals het koppel van (maar) 65n/m dat rond de 12.000 toeren topt.... but then again, dat ding is ingericht op piekvermogen en niet op koppel..

De maximale waardes van een ER6F liggen bij een (veel lager) toerengebied.. dus is het eerder beschikbaar.. dus kan je stellen dat dit in woon werk verkeer een stuk(je) fijner is want je hoeft hem niet zo ver door te halen.. (al zal een zx6r bij 6/7000) toeren ook al snel rond de 70+pk zitten) dus je moet niet denken dat die langzamer is. Daarnaast zal de ER6F wat soepeler afgeveerd zijn voor stadsverkeer en dus comfortabeler zitten. Plus je zit rechter op, minder druk op de polsen etc etc etc...

Maar op het moment dat je wat sportiever gaat rijden zal je merken dat een ER6F qua vering/remmen/vermogen toch snel gaat onder doen voor een sportmotor.

't is daarom maar net wat je wil... Het zal een compromis blijven tussen comfort en sportief.. als je beide wil moet je iets nemen zoals een Multistrada waarbij alles met een druk op de knop ingesteld wordt :+
 
Laatst bewerkt:
In de toekomst ga ik misschien buiten de stad werken, dus dan zit ik iedere dag op de snelweg
dus ik wil een soort tussenweg
een superbike lijkt lijkt mij ook een beetje teveel van het goede
maar ik ben toch verliefd geworden op de sportmotoren..
en ik ga er van uit dat ik em niet laat vallen, dus daar hoef ik geen nakedbike voor
en op de sportbikes zit je toch ook behoorlijk recht op? dat heb ik iig begrepen
zit nu alleen heel erg te twijfelen tussen de er-6f en de zx-6r
is de zx-6r echt zoveel sneller met optrekken? of merk je dat alleen op hogere snelheden (hogere topspeed)

Mijn advies: ga je eerst eens wat inlezen. Praat met motorrijders als je wat meer weet, dan kun je ook meer gerichte vragen stellen. Op deze manier, op een forum vragen stellen, leer je te weinig....

Het ligt allemaal niet zo zwart-wit als mensen zich voorstellen. Helaas laten sommige motorrijders je dat ook geloven, dat het zwart-wit is.
Er bestaat niet een "beste motor", er bestaat alleen een motor waar JIJ prettig op rijdt. Of dat een 1cil, 2 cil, 3 cil of 4 cilinder (of zelfs een 6cilnder) is, dat kun jij alleen zeggen.

Als vuistregel: een 1cil/2cil motor heeft meestal wat meer koppel (trekkracht) onderin de toerenschaal en klinkt vaak best lekker. Maar mede daardoor rijdt hij vaak wat bokkiger en remt veel meer op de motor. Het wordt ook wel "karakter" genoemd. De één zweert er bij, de ander vindt het niets. Maar er zijn ook 2cil motoren waar je veel minder dat 2cilinder gevoel bij krijgt en die weer anders reageren. Andersom: een 4cilinder loopt soepeler en trilt minder, heeft meer vermogen bovenin. Je moet wel meer toeren draaien om er het maximale uit te halen en hij heeft minder "karakter". Voor een beginner is een 4cil vaak ook makkelijker te rijden. Maar het blijft een vuistregel....
Qua optrekken doet het aantal cilinders er niet zo veel toe. Een 2cil zal de eerste meters soms rapper vertrekken, maar een 4cil haalt 'm daarna meestal weer in.... 4cils hebben vaak wel een hogere topsnelheid, maar ook niet altijd......

Bepaal eerst wat voor gebruik je van je motor gaat maken. Korte ritjes, toeren, woon-werk, rijden met duo, noem maar op. Dan een budget, da's ook wel zo handig.
Bepaal dan wat voor type motor je prettiger vindt rijden. Niet alleen het aantal cilinders, maar zeker ook de zitpositie en het stuurkarakter.
Een supersport is gemaakt voor controle in het snelle werk. Maar woon-werk, binnenweggetjes of lange ritten is weer niet prettig als je met je gewicht op je polsen hangt. De ZX6R is zo'n supersport. Vaak 4cilinders, maar er zijn ook hele beste 2cilinders (bv. de Ducati's) en zelfs 3cilinders (Triumph) te koop.
Een allroad (of hoogpoter) stuurt prettig en biedt vaak veel controle. Geschikt voor woon-werk, toeren enz. Maar lekker rap snelwegscheuren of circuits, daar is ie niet voor. De Yamaha 660 van Dennisik is zo'n soort fiets. Vaak een of tweecilinders, soms ook met meer cilinders.
Een tussenvorm is de allrounder. Zitpositie tussen supersport en allroad in, je kunt er mee toeren, woon-werk doen maar vaak ook nog best een stukje circuit. Als ik jou zo hoor, lijkt me dit een prima eerste fiets. Voorbeelden zijn bv. de Bandits 600/650, zowel te koop naakt, als met halve en soms ook hele kuipen. De Honda CBR600F is ook een hele populaire fiets, net zoals de Fazer 600 en de Honda Hornet 600.

Maar alweer: het zijn vuistregels. Ik ken mensen die elke dag woon-werk doen op hun supersport en er zelfs lange ritten mee maken. Ik ken mensen op allroads die er supersports in snelle bochten mee zoekrijden.
Wat de beste motor is voor jou bepaal je zélf aan de hand van proefritten en niet aan de hand van wat een ander de beste/mooiste of snelste motor vindt.

Edit: vergéét je "ervaring" op een scooter. Je zult er later wel achter komen hoe dom dat klinkt.......
 
Laatst bewerkt:
Ik wil straks een sportmotor gaan kopen, maar ik weet niet precies wat nou het beste is..

ik wil een motor waarmee ik in de stad ook goed uit de voeten kan (korte afstanden)

en nu heb ik begrepen dat hoe snel je op kan trekken te maken heeft met hoeveel cilinders je motor heeft en niet het vermogen?

1cilinder = het snelst optrekken
4cilinder beter voor langere afstanden
en 2cilinders als de tussenweg

hoe zit het nou precies?

maar ik wil dus oa snel op kunnen trekken..

ik had een oogje laten vallen op de kawasaki xr-6r, maar ook op de honda firebirds..

wat raden jullie een beginner die straks z'n A heeft (onbegrensd) en die 10 jaar lang de wegen onveilig gemaakt heeft op scooters dus aardig kan rijden :+

Haal nu eerst maar eens je rijbewijs, een goeie schuiver en een GOED PAK, fluitketel :W

Voor wie zich afvraagt hoe en wat
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan