Kawasaki KLE (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help, ik kom niet verder.

Dit kapje van de water-/ koelvloeistofpomp krijg ik er niet af, waardoor ik niet bij de zuiger kan komen. (let niet op de pijl)

full


Ik durf er niet te hard aan te sjorren, bang dat ik het linker buisje sloop.

onderstaand deel krijg ik dus niet van het blok af
DSC00072.jpg


Iemand tips?
alvast dank

(foto's van starterke)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even mijn handboek erbij gepakt voor je en het opgezocht.

Je moet volgens het handboek de 4 boutjes verwijderen en het pomp deksel naar voren trekken waarbij de buis los komt van het motorblok.

Hieronder zit je schoepenrad.

Ik kan me voorstellen dat door oxidatie het buisje vastgerot zit in het blok dus dat het lastig kan zijn. Ik heb het nog nooit gedaan en vraag me dan ook af, hoe krijg je dat buisje weer vloeistofdicht terug in het blok bij montage?

Succes en hou ons op de hoogte.

PS. waarom moet je bij je waterpomp?
 
super!

schoefjes heb ik allemaal los gedraaid. Dus het is nu wel een kwestie van wat kracht gebruiken?

Mijn blok is vast gelopen door een defect vliegwiel. Ik ben dan nu ook bezig om het hele blok uit elkaar te halen en kijken of ik de schade kan herstellen.

Maar ik kan niet bij me zuigers komen omdat me waterpomp in de weg zit. Hierdoor kan ik het gedeelte wat over de zuigers heen zit niet weg tillen. Het scheelt echt ong 1 a 2 cm.
Ik krijg ook met geen mogelijkheid me zuigers in beweging dus op die manier kan ik niks smokkelen.
 
Die van mij was er ook lastig af te krijgen. Er zitten hier en daar gleufjes waar je een schroevendraaier achter kunt steken en dan frotten, maar voorzichtig...

Zo kwam die er indertijd af :+

full
 
Ok bedankt voor t advies.

Ik was al voorzichtig met een schroevendraaier bezig maar vond het toch te riskant om zonder iets te weten door te gaan.

Vandaag of morgen nog maar eens proberen.

Ziet er trouwens lekker uit :P
 
Laatst bewerkt:
Hey prutmonster! Is dat nog uit die afgraving of wat? Wel een beetje dat kleurtje, of heb ik hem mis ;)

Succes appelmoes, ik hoop dat je het voor mekaar krijgt en ben benieuwd hoe het in elkaar zit. Jammer trouwens dat je blok in de soep is gedraaid. Dat vliegwielprobleem he.... :(
 
Dag u allen,

Ik ga volgende week kijken naar een KLE500 '91 met ruim 40 Kkm op de teller. Ik heb de twee KLE draadjes al doorgelezen en als het goed is zijn dit de zaken waar ik moet letten:
-of de uitlaat niet aan het doorrotten is
-of het blok geen rare geluiden maakt (kettingspanner van het oude type of bende van een kapotte magneet van vliegwiel)
-En of het vliegwiel nog heel is (maar dat kan je niet zo zien zonder te controleren tenzij je veel geluiden uit het blok hort komen die erop zouden kunnen wijzen)
-Of de achterremschijf nog voldoende dikte heeft ivm niet meer leverbaar/duur.

Zijn er nog andere modificaties geweest in de loop der jaren (ik meen na '95?)?

O'ja: en handkappen moeten erop, maar ik begrijp dat dat een kwestie is van de stuurgewichtjes erafslijpen en dan Acerbis kappen monteren.

Ik ga de motor gebruiken voor woon/werk ivm beperkte stallingsmogelijkheid op mijn werk (A'dam). Mijn R1100GS neemt teveel ruimte in en met de winter voor de deur is een 'pekelfiets' (sorry heren/dames) wel erg gemakkelijk.
Tevens een leuke all-road voor mijn vriendin (ivm zithoogte) naast haar Fazer.

Alvast hartelijk dank!
 
Laatst bewerkt:
Pekelfiets? PEKELFIETS?

Daar gaat weer een KLE'tje naar de verdoemenis '(

Tja.... Je hebt de kern van kinderziekten wel we pakken denk ik. Natuurlijk moet je rekening houden met de andere normale motorkwaaltjes.

Uiteraard zijn er wel dingen die bij dit model nog wel eens willen gebeuren zoals het doorrotten van de achterbrug (pisbakkenstaal). Dan bijvoorbeeld de koelingsbuis vanaf de waterpomp naar het cilinderblok, die wil wel eens flink corroderen.

Verder? Hmm. Kan zo niets bedenken.

Kawasaki blokken maken over het algemeen wel herrie, maar het moet niet te gek zijn. Gerammel is niet vreemd maar ja.. niet te gek. Kettingspanner wil nog wel eens opgeven en gaat de distriketting rammelen.

Wat is het kenteken van de motor? 54-??-??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een KLE 500 uit '93 gekocht, met 20K op de teller.
(zal binnenkort een foto posten)
Is het verstandig de magneet preventief te vervangen, of is dat overdreven ?
Bij Carmo vragen ze 160,- Euro voor de rotor.
Dan is het nog wel wat werk natuurlijk, heb je daarvoor ook speciaal gereedschap nodig ?

Ik ben trouwens bang dat ook deze KLE wat pekel gaat zien, sorry.
Kan ik wellicht het een en ander met iets inspuiten of smeren ter bescherming tegen pekel ?

hmm, het begon als 1 vraag, zijn er toch 3 geworden....
 
Inspuiten met blanke tectyl. Zie je niet echt zitten en beschermt goed. Of AFC50, maar is duurder. Op delen die heet worden kan je sileconespray spuiten (of ook AFC50).
Inspuiten met vasaline kan ook (behalve de delen die heet worden (en de remschijven :+ ) maar moet vaker herhaald worden.
 
Hey luitjes. Heeft iemand van jullie toevallig nog 2 zijkappen liggen voor een KLE500 uit 2004? Mooi hoeven ze niet te zijn, kleur maakt ook niet uit. Gaat er om dat als de collega van me hem neerlegd tijdens het offroaden dat ie zijn mooie kappen niet beschadigd :P Valbeugel is nergens op voorraad en halen we niet voor komend weekend. :]
 
Hmmm... weet niet hoor, m'n vriendin heeft ook een fazer 600 maar met de KLE komt ze niet met de voeten bij de grond...wel leuk dat we weer 2 nieuwe kle rijders kunnen verwelkomen :-). P.s. Achterremschijf is wel aan te komen hoor, maar dan van aftermarket leveranciers. Ook gewoon te koop op www.oemmotorparts.nl (oude modellen zijn identiek aan de nieuwe). Suc6 met uitzoeken!
 
Rij ik gisteren op de A2 ter hoogte van Den Bosch, komt dit in de file voorbij :)
snel ff een piccie gemaakt met m'n mobieltje.

KLE500bus.jpg
 
ha ha zie nu pas dat jij dat was nico, ben nu op zoek naar andere tdm 900.
Krijg wel een reele dagwaarde maar raak wel 1400 aan opties kwijt.

gretzzz ben
 
Is het verstandig de magneet preventief te vervangen, of is dat overdreven ?
Bij Carmo vragen ze 160,- Euro voor de rotor.
Dan is het nog wel wat werk natuurlijk, heb je daarvoor ook speciaal gereedschap nodig ?

Dat is natuurlijk voor iedereen weer anders. De een rijdt er jaren mee rond zonder problemen en de ander is na een half jaar de sjaak. Het is wel een veel voorkomend probleem bij de KLE. Ik heb het niet gedaan, en zit dan nu ook met een blok dat vast gelopen is door de magneet deeltjes die van de rotor af kwamen.

Het enige wat je er voor nodig hebt is een poelietrekker om de rotor er vanaf te krijgen.
 
Mensen,

Even snel wat advies. Ik kan van het weekend een gpz blok ophalen voor 350eu met 17000km op de teller.
Nu mijn vraag past elk gpz 500 blok in het frame van de kle? of moet ik de gpz500s hebben.
Daarbij moet ik de carbs vervangen, uitlaat systeem verlassen en luchtfilters vervangen correct?

Alvast dank
 
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds vorige week de kersverse eigenaar van een KLE uit 1993 (Candy cardinal) met 17777 km op de teller, eerste motor :) Fiets heeft heel erg lang stilgestaan en moet dus snel een beurt hebben. Daarom ben ik op zoek naar een werkplaatsboekje van deze motor. Weet iemand waar ik een dergelijk boekje kan vinden voor weinig? Daarnaast voorzie ik dat enkele onderdelen toch aan vervanging toe zijn.. Waar halen jullie als ervaren KLE'ers jullie onderdelen vandaan? Zijn die onderdelen i.r.t. andere motoren duur?

Een hoop vragen, maar eager for an answer!

Frank
 
Welke onderdelen zijn aan vervanging toe? Voor slijtageonderdelen haalt ik nooit de orginele onderdelen (€€€€), maar kijk altijd waar ze het goedkoopste zijn of, zoals bij remblokken, beter dan de orginele (en meestal goedkoper!).
 
Remblokken zijn naar ik vermoed nog allemaal goed maar meer motorische onderdelen als bougies, carburateur, kettingspanner..
 
Bougie: kan je overal kopen.
Carburateur: gaat eigenlijk nooit stuk. Soms dienen er dingen vervangen te worden of opnieuw afgesteld (bv. bij andere uitlaat/luchtfilter). Maar aangezien Kawasaki zelf geen carb's maakt kan je die onderdelen ook vaak bij andere, niet dealers, halen of bestellen op internet.
Kettingspanner zou ik wel bij een dealer kopen of in ieder geval een originele kawasaki.
 
@Wolfdriver: gefeliciteerd met je aankoop! Leuk! Lekker weinig gedraaid dus die kan nog een heel tijdje mee. Magneet preventief vervangen is een keuze. Ik heb het met de mijn nooit gedaan en het is prima gegaan. Samen met mij nog heel veel anderen. Maar goed, Appelmoest liep het op. Starterke liep het ook op. Wie nog meer? Dus ja.. 50/50 kans zou je kunnen zeggen. Of wel, of niet. Neem je de gok om je blok aan gort te slaan als het wel misloopt (en jij op je bek?) of zoals Appelmoes, ga je kijken voor een ander blokje als het wel zo mocht zijn. In Appelmoes zijn geval kost het 2 keer zo veel, maar goed... jij hebt weer 50 procent kans ;)

@Deepspace: Kappen heb ik niet liggen dus daar kan ik niet mee helpen. Zonder kappen rijden is ook niet zo'n uitkomst.


@Culator: wow! Dat is uniek!!!! Jeetje, hilarisch wel... Geen één afwijking!


@Appelmoes... ik ben alleen maar verteld dat een GPZ500 blok direct over te gooien was in jouw frame, maar dat er andere nokkenassen in liggen met een hoogtoeriger karakter. Meer vermogen, minder koppel onderin. Zal mijn handboek er nog eens bijpakken of ik een tekening kan vergelijken ofzo. Zo ja, hoor je dat nog wel. Zo niet blijft het stil ;)

@FrankWitte: Ook gefeliciteerd!! Veel plezier. En succes met je beurtje! Rustig aan dan komt alles goed. Ik heb nog een KLE500 handboek van Peeters liggen die ik voor mijn eigen KLE toendertijd heb gekocht en een paar keer heb gebruikt. Ik gebruik hem niet en heb hem verder ook niet echt te koop staan, maar mocht je interesse hebben... Ik heb er €35 voor betaald dus ja.. trek je conclusie en laat horen wat je wilt (PB).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan