Kawasaki KLE (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb hier nog een KLE (in onderdelen) liggen, (Benzine tank en wielen zijn weg.)
Morgen ga ik er nog een complete (nog rijdende) KLE bij halen.

Ik heb met mijn KLE 'tje tot dusver nog niets aan de hand gehad, maar je weet maar nooit!
Wat reserve onderdelen is altijd handig! :Y
 
ha ha zie nu pas dat jij dat was nico, ben nu op zoek naar andere tdm 900.
Krijg wel een reele dagwaarde maar raak wel 1400 aan opties kwijt.

gretzzz ben

Ja, Ben, altijd zo met die verzekeringen, lekker premies innen, maar als het op uitbetalen aankomt :(
 
Mensen,

Even snel wat advies. Ik kan van het weekend een gpz blok ophalen voor 350eu met 17000km op de teller.
Nu mijn vraag past elk gpz 500 blok in het frame van de kle? of moet ik de gpz500s hebben.
Daarbij moet ik de carbs vervangen, uitlaat systeem verlassen en luchtfilters vervangen correct?

Alvast dank

Erik, de toenmalige voorzitter van de KLE club had ook een GPZ blok in z'n KLE ingebouwd, was wel kicken bijna 200 km/u op een KLE :) .
Maar ik zou niet meer weten wat hij allemaal aangepast had, weet wel dat het wat voeten in de aarde had gehad destijds.
Het is dus geen "bolt on" swap.
 
Ik heb hier nog een KLE (in onderdelen) liggen, (Benzine tank en wielen zijn weg.)
Morgen ga ik er nog een complete (nog rijdende) KLE bij halen.

Ik heb met mijn KLE 'tje tot dusver nog niets aan de hand gehad, maar je weet maar nooit!
Wat reserve onderdelen is altijd handig! :Y


Heb hem niet meegebracht, zag er niet uit, stond al bijna een jaar buiten,
Toch misschien een koopje voor iemand,
De KLE is van 1993 en ik kon hem hebben voor 500€
 
Nieuwelingen, welkom en veel plezier met de KLE! *D


Wat betreft een werkplaatshandboek...ik heb een Engelse versie op de pc, kan ik mailen.
Voor de liefhebbers, stuur me maar een pm. ;)
 


Heeft hier op MF te koop gestaan, vandaag gekocht. Voor het geld een nette fiets!
Wel even alles goed inspuiten voor komende winter zodat de pekel er niet al te veel vat op krijgt en ik / we (mijn vriendin gaat er ook op rijden naast har Fazer) er nog lang kan van genieten.

Valt me helemaal niet tegen hoe het rijdt!
Naast deze KLE heb ik nog een R1100GS en een XR600R. Die laatste voor in het zand/enduro.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwelingen, welkom en veel plezier met de KLE! *D


Wat betreft een werkplaatshandboek...ik heb een Engelse versie op de pc, kan ik mailen.
Voor de liefhebbers, stuur me maar een pm. ;)

Helaas, ik heb net het werkplaatsboekje gekocht van een mede-forummer. Ik heb hem liever op print :)

Even over de bougies, maakt het niet uit welk merk ik hiervan koop? (±€5 per stuk is ok?)
 
Ik ben nog op zoek naar de OWNERS manual, heeft iemand die eentje liggen in print of electronisch ?
Ben o.a. benieuwd naar info als bandenspanning, voorspanning voorvork, onderhoudsschema, etc.
 
Even wachten tot je het handboek binnen hebt dan kun je daarin opzoeken welke bougies erin moeten. Het juiste type is wel van belang, warmtegraad en dingen.

Ik kan het niet opzoeken want het boek zit al op de post :9
 
Even rap een paar dingskes uit het boek:

Bougies: NGK DR8ES of ND X27ESR-U
Vrije speling ketting: 35-40 (op standaard)
Bandenspanning koud: voor 1.9 bar tot 100 kg belading - 2.2 bar van 100 tot 184 belading
Achter: 2.2 bar bij max 100 - 2.5 bar bij max 184 belading
(is volgens mij ook afhankelijk van het type band en terrein dat je rijdt).
Mijn vork heb ik op 0.5 bar staan.

Staat allemaal heel uitgebreid in de werkplaatsboeken.
 
Ik heb toevallig gisteren beslist dat de KLE eruit gaat.

Weet alleen nog niet of ik hem nu zo verkoop, of in het voorjaar en dan in de winter nog effe netjes maak.

Ik ga over op de mototrscooter.

Ik laat eht hier wel weten als het zeker is.
 
Ik heb toevallig gisteren beslist dat de KLE eruit gaat.

Weet alleen nog niet of ik hem nu zo verkoop, of in het voorjaar en dan in de winter nog effe netjes maak.

Ik ga over op de mototrscooter.

Ik laat eht hier wel weten als het zeker is.
Succes met keuzes maken en nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! ;)
 
Even rap een paar dingskes uit het boek:

Bougies: NGK DR8ES of ND X27ESR-U
Vrije speling ketting: 35-40 (op standaard)
Bandenspanning koud: voor 1.9 bar tot 100 kg belading - 2.2 bar van 100 tot 184 belading
Achter: 2.2 bar bij max 100 - 2.5 bar bij max 184 belading
(is volgens mij ook afhankelijk van het type band en terrein dat je rijdt).
Mijn vork heb ik op 0.5 bar staan.

Staat allemaal heel uitgebreid in de werkplaatsboeken.

Mijn wphb schrijft DR9EA bougie's voor.
Misschien verschil in bouwjaar ofzo? Mijne is uit 2004.
 
Zo daar zijn we weer.

Het gpz blok hangt inmiddels in het frame.
carb en uitlaat passen gelukkig zonder enige moeite. Het enige wat een beetje moeite kost is om de lucht filter te plaatsten. Maar met een beetje passen en meten moet dit zonder al te veel problemen ook passen

gisteren het vliegwiel van het kle blok er afgehaald en toen meteen de reden gevonden waarom deze weer vast was gelopen. De boutjes van mijn startkoppeling zijn los getrild en vast gelopen tegen het tandwiel. Waardoor deze helemaal zijn weggesleten ( zal vandaag of morgen ff foto's maken, zegt meer dan duizend worden)
Kort om startkoppeling en tandwiel vervangen en dan zou ik weer moeten kunnen rijden op mijn kle.

Daarna ga ik weer rustig verder met het reviseren van het kle blok.
Inmiddels heb ik me waterpomp eraf gekregen. Het was idd even rommelen met een schroeven draaier.
 
Laatst bewerkt:
Hey Appelmoes, even dit topic (en vele anderen) links laten liggen de laatste paar dagen.

Jeetje, bij je andere topic realiseerde ik me opeens weer iets! Ik schaam me!

Klote man dat je pecht hebt met de KLE!

Gelukkig dat je het GPZ blok erin gekregen hebt. Ik ben benieuwd naar je foto's.

Succes met je hele project!! Ik kan je niet meer helpen met vragen want mijn WPHB ligt alweer een tijdje bij Frank thuis. Ik zal proberen het topic bij te houden want ik wil het lot van deze fiets toch wel in de smiezen houden :W
 
Heb er nog eentje gevonden en gekocht, :)
Misschien voor opmaak en (of) verkoop (als iemand een fatsoenlijk bod moest doen), moet niet veel zijn!
Misschien houd ik hem als tweede motor??
Er is wel wat werk aan (voornamelijk opkuis), maar alles werkt nog!


IM000900.jpg


IM000894.jpg


IM000893.jpg
 
Laatst bewerkt:
pfff vandaag had ik dan eindelijk alles klaar. Blok hangt, carbs en luchtfilter zitten goed, electra aangesloten.
Dus tijd om te starten en kijken of er leven in zit. Na lang starten.....niks -O- .

Blok dat er nu onder zit heeft 3 jaar stil gestaan, ik denk dat ik dus nog wel even bezig ben met doorstarten voordat hij eindelijk aan wilt slaan.

Nu accu maar weer eens op de lader gooien en een lekkere douch nemen.
 
Zitten de zuigers vast? Draaide de krukas mee? Als er helemaal niks draait (batterie plat) probeer dan eens even met de hand.
Als je gaat starten eerst beide bougies eruit nemen en even een klein beetje olie door de bougiegaten in de motor laten lopen. Dan (nog steeds zonder bougies) op startmotor laten draaien (een minuut of zo) zodat de olie goed rond geweest is. Dan pas echt starten. Drie jaar is lang...

Ik hoop echt voor je dat het nu lukt, verdikke toch |(
 
Als werkt zoals het moet, zuigers hoor ik pompen.

Nu heb ik hem al geprobeerd te starten zonder wat olie door de bougiegaten laten stromen. Kan dit heel veel kwaad? Ik ga dit zoiezo nog even doen.

Accu is nu wel plat, heb hem leeg gestart en kan op het moment me lader niet vinden.

Ter afsluiting is er nog een truc om een blok sneller aan te laten slaan? Zeker eentje die 3 jaar stil heeft gelegen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Appelmoes,

De truck van startecke zou ik zeker doen, deze motoren staan er om bekend dat als ze lang stil hebben gestaan en in het begin de krukas direct rijdend flink wordt belast de krukaslagers veel metaal afgeven.

Zelf doe ik het extremer,
Eerst een nachtje WD40 en kruipolie op de zuigers om de zuigerveren los te laten krijgen, daarna het blok met diesel spoelen, dan goedkope olie er in en een 20 keer de zuigers rond laten gaan op de startmotor zonder bougies (in iedergeval zonder bougiedoppen) dan heeft de oliepomp voldoende tijd gehad om olie onder de krukas te pompen daarna pas starten.

dan na 100 km olie en filter verversen voor goede.

Mogelijk is het wat overdreven, maar op die manier al vaak een oude motor goed opgestart zonder dat het daarna een olieslurper is geworden.

Ik hoop voor je dat je hem snel aan de praat krijgt.

gr

luna
 
Nou na drie jaar zeker olie verversen, die blijft niet goed heb ik laatst gelezen, net als oude benzine.

Accu ook goe d in de gaten houden, want we gaan de winter in, als je niet rijdt zou ik pas na de winter een nieuwe plaatsen.

Succes

En anders straks die van mij maar kopen })
Er ijdt af en teo eenKLE in de buurt van Nijmegen Arnhem, iemand van hier?
 
Je kan natuurlijk ook even met een autobatterij starten. Maar de auto niet laten lopen als je de batterij aan de motor hangt. Ik heb het indertijd toch zo gedaan, want mijn batterij was na al die maanden sleutelen ook plat.

@Luna, WD40 én kruipolie? WD40 ís toch kruipolie dacht ik?
 
Fijne tips allemaal. Inderdaad is het wel aan te raden om na zo'n lange tijd even je zuigers los te weken van de wanden. Ik zie al helemaal zo'n roest rand voor me rond de veren. Brrrr....

Tja, WD40.... dat blijft een vreemd goedje. Het lost in principe olie ook weer op. Dus ja, WD40 in je olie? En dan rijden? Maar goed, die hoeveelheden zullen weinig invloed hebben.

Ik hoop dat je er een beetje uitkomt man!

Kijk uit met het plat starten van een accu he, als je hem te leeg trekt dan is de accu overleden ook. En die dingen krijg je ook niet gratis! En kijk ook inderdaad uit met starten m.b.v. een auto. Die dynamo laadt net even meer Ampères dan jouw motortje.

Nou houdt ons op de hoogte!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan