Kawasaki KLE (3)


Ja zeker!

Hij is zowaar terug gevonden. Ongeveer 1,5km bij mijn huis vandaan heeft een agent de motor gevonden. Deze is naar het politie depot vervoerd en daar ben ik vandaag geweest. De €177 sleepkosten aan de politie betaald om er achter te komen dat ik er onmogelijk veilig mee naar huis kan komen...

Voorremhendel is vrijwel geheel afgebroken en het rempedaal is de koppelingsdeksel gaan kussen :( Kan niet remmen dus... Tevens is de accu leeg. Met accu-hulp de motor toch even gestart maar dat klonk echt niet lekker.... Liep onregelmatig maar dat is waarschijnlijk vanwege lege tank en enkel benzine in carbs. Het rare is; toen 'ie even stationair liep, gaf de RPM continue 4 tot 6k RPM aan ?! Hij draaide echter niet meer dan 1000-1500; dat hoor je makkelijk.

Uiteindelijk dus alsnog een bergingsbedrijf ingeschakeld die 'm nu naar een reperatiebedrijf brengt.

De achterste kap links is vrijwel helemaal doorgebroken maar er zijn op vrijwel alle kappen krassen en scheuren bijgekomen :( Zelfs op de achterkant van de spiegels ?! Het contact slot deed enorm moeilijk, ging niet lekker in 1 keer, ik gok omdat ze daar mee hebben zitten prutten.

Al met al best wat schade hoewel het voornamelijk cosmetisch lijkt tot nu.

Ik weet nog dat toen ik 4 jaar terug een schuiver had gemaakt met minder schade dan nu, het totale reparatie bedrag toch al op iets van €2200 uit kwam! Een gestoord bedrag, met name door de ontzettend dure kappen.
Als de schade nu weer zo hoog uitkomt dan zal de motor waarschijnlijk economisch kaput verklaard worden gok ik zo.

Geen idee hoe dat dan weer in elkaar steekt, ga daar maar eens wat over opzoeken.

Al met al opzich blij dat de motor gevonden is, maar wel zuur dat het verhaal nog steeds niet afgelopen is....
 
Iemand beschikbaar die bereid is om de koplamp van zijn of haar KLE op te meten? Ik wil een koplampbeschermer maken, maar heb geen motor bij de hand voor de benodigde gegevens :+
 
jep heb net even voor je gemeten. 22 x 11 cm (hxb, ervan uitgaande dat je een platte ervoor zet)
letterlijke afstand van de breedte van de koplamp (rolmaat eroverheen in kromming van glas gemeten) is 23 cm.
succes!
 
heeft iemand toevallig nog een uitlaatspruitstuk ergens liggen of weet ie er goedkoop aan te komen? (gaat vooral om eerste bocht vanaf blok) mijn demper en de rest vd uitlaat is nog goed dus vind 400 euro voor een complete nieuwe erg zonde geld ;)
 
Bedankt man! Heb inmiddels een mooie gefabriceerd. Uitlaatbochten kan ik je helaas niet aan helpen, misschien een setje van een GPZ op de kop tikken? Die zijn een stuk beter verkrijgbaar
 
Hier een foto van de nieuwe koplambeschermer, ook een hoog spatbord op de KLE gemonteerd :)

13606648_939991842777554_8504810608421437570_n.jpg
 
Met een hoog spatbord is het wel aan te raden een stabilisator op je voorvork te monteren. Ik heb er zelf één gemaakt omdat ik geen passende kon vinden.
 
Ik heb ook een hoog sm spatbord maar merk niet bijzonder veel van.. ben wel benieuwd naar jouw custom stabilisator. Ik heb wel een klein sm spatbordje
 
Vakantie, tijd voor avontuur:
- Bergjes:
- River crossing:
- Overstroming:

Helaas zal het niet met mijn KLE zijn, die is kapot ;(
Blok zal waarschijnlijk uit elkaar moeten, want het klonk niet gezond binnenin...
Heb al eens een vastloper gehad, hopelijk heeft het niet daarmee te maken.
Mijn vakantie gaat dus beginnen met sleutelen ipv. te rijden :(

Delcasa, dat is ook geen goed nieuws! Sterkte ermee en hopelijk gaan de kosten meevallen, zeker wanneer je wat rondzoekt op internet en de zaken zelf repareert.
 
Laatst bewerkt:
@Delcasa, zeker klote! Wel fijn dat je de motor toch weer terug hebt.
Dat wisselende toerental had bij mij te maken met de accu. Nieuwe erin en probleem opgelost.
 
Eindelijk tijd gevonden om de KLE eens open te maken.
Linkerzijdeksel alles oké, boven onder het kleppendeksel niet oké:

full


full


Krukas zit nog steeds vast, geen beweging in te krijgen, cilinderkop krijg ik er tot nu toe ook nog niet van af.
Wat zou er gebeurd kunnen zijn?
Laatste tijd had ik een tik/ratel en daarom kleppendeksel eens opgen gemaakt. Ontstekingstijdstip zat een halve schakel mis, teruggezet op de juiste plaats, kleppen opnieuw gesteld en de kettingspanner nagekeken, die was nog niet op zijn eind (dat hoor je goed als je hem eruit haalt). Het is niet meer de originele spanner, maar zo één met een pinnetje en veer.
Toen ik weg reed had ik nog steeds dezelfde tik/ratel, maar dit keer zelfs harder. Eén straat verder liep het blok vast.
Hopelijk krijg ik hem nog verder los, wil echt zien wat er nu allemaal kapot is...

-O-
 
Cilinderkop is eraf en het ziet er aan de onderzijde prima uit.
Wat is er gebeurd: op de bovenste foto is te zien dat er een borgmoertje mist. Dat moertje is er dus afgelopen en zwerft nu ergens in het carter :(
Zal eens proberen of ik het eruit kan trekken met een magneetje op telescopische steel. Dan monteer ik de cilinder en kop opnieuw met nieuwe tuimelaar. Eventueel kijk ik de klepstelen nog na, maar langs de kant van de verbrandingskamer zien de kleppen er perfect uit. Als ik het verloren moertje niet vind wordt dat einde verhaal KLE500 voor mij, ik ga het blok niet weer helemaal opgengooien, één keer is genoeg :N
 
Vandaar dus dat die krengen in de fabriek zo muurvast gedraaid worden... Ik heb na klepstellen die moeren stukken minder vast angedraaid en heb mij de eerste paar 100km toch wel lichtelijk zorgen gemaakt... Het zal je maar gebeuren dacht ik.
Succes. Hoop dat het niet te veel schade aangericht heeft
 
Laatst bewerkt:
Heb de nokkenasketting zojuist eens gecontroleerd, maar er zit een heel stug stuk in, dat kan dus ook al in de schrootbak.
Morgen eens met assistentie het kettingwieltje bij de krukas controleren. Vrees dat het moertje daartussen heeft zitten malen dan kan de krukas ook naar het oud ijzer :o
Bovenste kettingwielen zien er prima uit.
 
Laatst bewerkt:
Mijn achterrem zat vast gelukkig vandaag kunnen maken. Zuiger is niet helemaal super maar denk dat die het nog wel red.
Zat zoveel zand en roest dat ik zeker uur met de klauw ben bezig geweest. Daarna weer lekker ontluchten en nieuwe rubbers geplaatst.

Mijn kawa loopt alleen soms op 1 pit. Net hakf uur gescheurd daarna was straat in en erna liep die op 1 pit.... motor laten draaien tijdens wassen... iemand suggesties ?

Ps ik heb mijn koppelingschakelaar doorgelust dmv een paperclip eb dat werkt prima!
Nu nog altijd op 2 cilinders lopen en jk ben happy. Waar beginnen met zoeken ?
 
Dit weekend ook weer eens kunnen klussen aan de KLE.

Had eindelijk de onderdelen ontvangen voor het verplaatsen van de carter switch en dan konden eindelijk mijn custom voorbochten geplaatst worden.

De link pipe van de GPR Trevale demper past perfect...eindelijk verlost van alle 3 de katalysatoren en dat is te merken. In combi met een Tovami set en aanpassing luchtfilterhuis, moet ik zeggen dat de KLE gaat als de brandweer.

Heerlijk rijden zo, geen gebok in eerste en rauwe power tot redline.
Dan ook de nieuwe schokbreker (YSS) geplaatst, ook een hele verbetering in vergelijking met de originele fietspomp :)

Aanstaande woensdag laatste les, donderdag examen...en dan eindelijk de weg op !

@GS500: eerst al even kijken of je ontsteking goed werkt...vonkjes op beide bougies.
Als dat in orde is, dan moet je naar carbs kijken (verstopte sproeier, ...).

@Klickstart: balen...hopelijk valt de schade nog mee en ben je snel terug ah rijden
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een adres-webshop voor bougiekabels ? Of passen universele op de KLE ? Ik ga van het weekend even een test doen met plantenspuut op de bougiekabels. Na de laatste x afspuiten kwam dat probleem eens dus mijn vermoeden ligt dat het aan kabels/bougie ligt.
 
Vraagje. Ik heb mijn carburateurs schoongemaakt en de vlotternaalden en de luchtregel schroefjes vervangen omdat mijn kle benzine bleef lekken.

Nu lekt mijn kle geen benzine meer alleen loopt hij een beetje onrustig bij een constante snelheid boven de 60. Het lijkt wel alsof er telkens lichtjes gas wordt gegeven en weer los wordt gelaten.

Weet iemand of dit kan liggen aan het synchroon stellen van mijn carbs of kan dit nog ergens anders aan liggen?
 
Ik denk dat de vlotternaald nu te veel afsluit. Heb je de ringetjes op de naald weer exact goed terug geplaatst?
 
Ik heb de carburateur uit elkaar gehaald en op dezelfde volgorde weer in elkaar gezet. Ook heb ik dit nog gecontroleerd met een expansie tekening van de carburateur.

Ik neem aan dat je met die ringetjes het o ringetje en dat kleine aluminium ringetje bedoeld?
 
Ik haal de Aprilia Pegaso door de war met de KLE. Volgens mij kan je weinig fout doen met de vlotter en gasnaald. Bij de Pegaso kon ik dit afstellen.
Het lijkt er toch op dat je iets niet goed hebt gemonteerd en ik zou als eerste de vlotternaalden controleren. Misschien zit er één toch niet helemaal goed.
Motoren met vacuümcarburateurs zijn behoorlijk gevoelig voor valse lucht, dus dit ook goed controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan