Kawasaki KLE (3)

beste Kawasaki KLE 500 rijders .
ik heb zaterdag dit gaan hallen .
weet iemand van julie hoe ik eigelijk de Synchrontester moet aan sluiten op mijn KLE 500 van bouw jaar 1995 ?
graag wat uit leg graag .
bedankt op voor hand .

groeten van Patrick uit Belgie

dit helpt misschien wel..
 
Het stuur van mijn kle uit 92 wiebelt als ik het stuur los laat rond de 60-70 km/uur. Echt wiebelen van links naar rechts, dus niet trillen. Er zitten nieuwe Metzeler Tourance banden onder, maar heb niet met de oude banden gereden omdat ik pas net mijn rijbewijs heb. Ik heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Het is niet echt hinderlijk omdat ik normaal gezien mijn stuur natuurlijk niet los laat maar het voelt toch niet helemaal zoals het hoort. Iemand een idee waar ik kan beginnen met kijken? Of moet ik me er niet te druk om maken?
 
Hoi mede KLE rijders!

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een KLE500 uit 2002. Voorzien van BSM Vampire demper, Renthal stuur en Heidenau K60, iets meer dan 61000 gelopen en in nette staat. De motor heeft 1500km geleden een grote beurt gehad. Wat rijdt dit leuk zeg! mijn vorige motor van een SV650N uit 2006, maar dat was niet mijn type motor. Te sportieve zithouding, met name voor mijn knieen, te netjes en glimmend en ik miste al snel wat windbescherming om ook met slechter weer naar mijn werk te gaan op de motor. Deze KLE voelt na de eerste rit als een motor die veel beter bij mij past.

Aandachtspunten zijn de voorremschijf die behoorlijk onregelmatig is ingesleten door de vorige blokken, de koppeling die erg hoog zit en de flenzen van het spruitstuk lijken iets meer dan oppervlakkige roest te hebben, maar zijn volgensmij nog niet rot. Op de bon van de laatste beurt staat dat de benzinekraan niet op primary moet worden gezet omdat er dan benzine lekt en het carter volloopt.

Met de huidige remblokjes piept het alsof het een lieve lust is. Denk dat ik deze schijf maar ga vervangen. Is het aan te raden voor een bepaald merk remschijf te gaan? En hoe kan ik voorkomen dat de nieuwe schijf ook zo onregelmatig inslijt? Dit heb ik op mijn vorige motoren nooit zo gezien.

De rem- en koppelingshendels zijn netjes in te stellen, maar ik vind ze nog steeds te ver weg zitten. De banden van mijn duimgewrichten zijn door eerdere blessures wat uitgerekt en te slap. Ik krijg daarom snel last van mijn duimgewrichten. Het zou fijn zijn als ik de hendels nog dichterbij kan zetten. Hebben jullie misschien tips hiervoor? DIY bij voorkeur, maar aftermarket mag ook.

En heeft iemand enig idee waarom er benzine zou lekken als de kraan op primary wordt gezet?

De uitlaatbochten zien er op de flenzen na nog zeer goed uit. Ik zou deze graag van een beschermingslaag voorzien, maar ben en beetje bang dat ik de flenzen kapot maak als ik dit los probeer te halen. Ik denk dat ik vandaag eerst maar eens voorzichtig met een staalborstel langs de flenzen ga om te kijken hoe ver de roest gaat. En die lelijke monster energy stickers gaan er ook z.s.m. af! :)

Groet, Rienk

1385844
 
Goedemorgen KLE fans.
Inmiddels ben ik bijna 4 jaar in het bezit van mijn KLE (model 2002) en heb in die 4 jaar de kilometerstand van 16k naar 65k gereden. Ik rij er nog steeds met veel plezier op. Nu heeft deze KLE al enige tijd een probleem waar ik mijn vinger niet op kan leggen. Ik zal het probleem beschrijven en dan aangeven wat inmiddels al allemaal (zonder resultaat) gedaan is.

Probleem:
Als ik de motor koud start, zonder problemen, en ga rijden dan pruttelt hij tussen ongeveer 2500 en 4000 toeren. Daarboven en daaronder geen problemen. Als ik 2 a 3 kilometer gereden heb dan is het probleem weg en komt het ook niet meer terug. Als ik met opschakelen rekening houdt dat hij boven 4000 toeren terugvalt dan heb ik ook geen probleem.
Het voelt soms alsof hij geen bezine krijgt, of niet goed ontbrandt. Meestal komt hij wel door dat toerengebeid heen, maar soms blijft hij hangen op 3k toeren als ik het gas verder opendraai. Als ik dan terugschakel om hem iets hoger in de toeren te krijgen dan trekt hij gewoon weer door.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
Vorig jaar zomer zijn de kleppen gecontroleerd en waar nodig gesteld.
In december zijn de carburateurs volledig gereinigd afgesteld en synchroon gesteld.
Carburateur revisie set erop (vlotternaalden en pilotschroef vervangen): resultaat, probleem niet weg.
Andere carburateurset erop met iets andere naald. (gelijk ook luchtfilter vervangen) In eerste instantie te rijk bleken de sproeiers maat 115, originele #92 en #95 (wel uit mijn andere carburateurs) er in gezet. Motor loopt warm goed maar koud met hetzelfde probleem.
Aanzuigrubbers tussen carburateurs en luchtfilterhuis vervangen. Uiteraard zonder resultaat.
Uitlaat was goed lek, dus die vervangen voor een gebruikte (open) uitlaat. Alles loopt goed, probleem bij koude motor blijft exact hetzelfde.
Uitlaat dempingsmateriaal bleek verrot. Dit vervangen, motor klinkt erg goed nu. Probleem is zoals het was.
Bougies vervangen. De oude hadden de juiste koffiebruine kleur dus niet te rijk of te arm. Probleem niet opgelost.
Bobines doorgemeten. Weerstand op primaire en secundaire spoel zijn binnen de waarden zoals in werkplaatshandboek staat. Bougiedoppen zitten op ongeveer 5300 Ohm.
Accuspanning 12,35v.

Wie o wie heeft nog een idee waar ik het verder kan zoeken? Misschien moet ik er vrede mee hebben, maar hij heeft dit nooit gedaan en ik wil gewoon uitsluiten dat dit het begin van het einde is, voordat ik er nog een bak geld in ga stoppen aan banden, kettingen en remmen enzo.

Ps: Als ik de choke vol open heb en hij rond de 3000 toeren loopt lijkt het alsof hij soms een paar slagen mist.
 
Goedemorgen KLE fans.
Probleem:
Als ik de motor koud start, zonder problemen, en ga rijden dan pruttelt hij tussen ongeveer 2500 en 4000 toeren. Daarboven en daaronder geen problemen. Als ik 2 a 3 kilometer gereden heb dan is het probleem weg en komt het ook niet meer terug. Als ik met opschakelen rekening houdt dat hij boven 4000 toeren terugvalt dan heb ik ook geen probleem.
Het voelt soms alsof hij geen bezine krijgt, of niet goed ontbrandt. Meestal komt hij wel door dat toerengebeid heen, maar soms blijft hij hangen op 3k toeren als ik het gas verder opendraai. Als ik dan terugschakel om hem iets hoger in de toeren te krijgen dan trekt hij gewoon weer door.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
Vorig jaar zomer zijn de kleppen gecontroleerd en waar nodig gesteld.
------------------

je hebt iniedergeval je best gedaan om het probleem te vinden
als je je carb gaat reviseren kan het ook helpen om de gasnaald en naaldbuis te vervangen, die kunnen ook slijten

als de motor warm gewoon goed rijdt moet je er misschien maar mee leren leven.
Mijn KLE heeft nu 106.000 km gereden en loopt ook niet volledig strak als ik hem net start, warm echter wel gewoon zoals het hoort, als je hem goed blijft onderhouden zal dit dus niet het begin van het einde zijn ;)

als je echt het probleem wilt achterhalen is het een optie om hem op de testbank te zetten, dan kan je precies zien wat er allemaal gebeurd qua vermogen, rijk/arm lopen etc. compressie test zou je ook kunnen doen om het een en ander uit te sluiten.
 
Hallo. Even voorstellen.
Ik ben Richard, 35 jaar uit Maarssen.
Sinds 2 weken een KLE500 uit 2006.
Ik dus lekker dit topic door gelezen en kwam er achter dat ik dus de oude motor van vtwin-kevin in het bezit heb.. haha
Nu heeft de eigenaar na hem de motor verlaagt door middel van dogbones, alleen wil ik hem weer op de originele hoogte hebben dus misschien iemand hier die de originele heeft liggen? Ook ben ik op zoek naar een redelijke voorpijp van de uitlaat.
Groetjes Richard
 
Nu heeft de eigenaar na hem de motor verlaagt door middel van dogbones, alleen wil ik hem weer op de originele hoogte hebben dus misschien iemand hier die de originele heeft liggen? Ook ben ik op zoek naar een redelijke voorpijp van de uitlaat.
Groetjes Richard


Ik heb nog 2 of 3 sets originele dogbones liggen, mag je voor een kleine vergoeding wel overnemen.
Uitlaat kan ik je helaas niet aan helpen, een goede is erg schaars


Verder ben ik zelf nog opzoek naar een set valbeugels, iemand die nog een set te koop heeft??
 
Ik heb nog 2 of 3 sets originele dogbones liggen, mag je voor een kleine vergoeding wel overnemen.
Uitlaat kan ik je helaas niet aan helpen, een goede is erg schaars


Verder ben ik zelf nog opzoek naar een set valbeugels, iemand die nog een set te koop heeft??

Hai Ramsing,

Heel fijn. Wat wil je voor een setje hebben?
Valbeugels heb ik helaas ook niet voor je.
Wel heb ik van black widow een rvs voorpijp gevonden, is meteen het roestprobleem definitief verholpen.

Groetjes Richard
 
beste KLE rijders .
is er geen nieuws meer van julie ?
zo staat mijn KLE 500 er bij , blok weg gedaan voor her stelling .

groeten fijn wiekend van Patrick uit Belgie .
 

Bijlagen

  • IMG_1118.JPG
    IMG_1118.JPG
    196,9 KB · Weergaven: 13
beste KLE rijders .
is er geen nieuws meer van julie ?
zo staat mijn KLE 500 er bij , blok weg gedaan voor her stelling .

groeten fijn wiekend van Patrick uit Belgie .


Hei,wat scheelde eraan?dacht dat hij liep?heb je m in de buurt binnen gedaan?
Kan alleen maar beter worden ;-)!

grtz
 
beste Luca , wat er aan scheel ik kreeg hem aleen in zijn eerste en tweede of derde luckt heele maal niet .
ik hoop niet dat de tand wiellen stuk zijn in de versnelingsbak .
deze week denk ik dan ik meer zal weten want hij ging er maandag aan beginnen .

groeten van Patrick
 
beste Luca , wat er aan scheel ik kreeg hem aleen in zijn eerste en tweede of derde luckt heele maal niet .
ik hoop niet dat de tand wiellen stuk zijn in de versnelingsbak .
deze week denk ik dan ik meer zal weten want hij ging er maandag aan beginnen .

groeten van Patrick

aiai dat klinkt niet zo goed,hopelijk valt het een beetje mee..

grtz
 
Luca72 ja dat moeten we af wachten he . nog geen nieuws gekregen , meschien is die man er nog niet aan begonen he die gaat werken en zijn zoon krost ook dus veel werk he . ik heb tijd hoor er is geen haast bij . ja ik heb mijn kle 500 700 euro betaald en kon hem ook niet starten dan weet je op voor hand dat het kan mis gaan he , we zien wel . groeten Patrick
 
je hebt iniedergeval je best gedaan om het probleem te vinden
als je je carb gaat reviseren kan het ook helpen om de gasnaald en naaldbuis te vervangen, die kunnen ook slijten

als de motor warm gewoon goed rijdt moet je er misschien maar mee leren leven.
Mijn KLE heeft nu 106.000 km gereden en loopt ook niet volledig strak als ik hem net start, warm echter wel gewoon zoals het hoort, als je hem goed blijft onderhouden zal dit dus niet het begin van het einde zijn ;)

als je echt het probleem wilt achterhalen is het een optie om hem op de testbank te zetten, dan kan je precies zien wat er allemaal gebeurd qua vermogen, rijk/arm lopen etc. compressie test zou je ook kunnen doen om het een en ander uit te sluiten.

Hij loopt niet helemaal 'zuiver' warm, maar geen problemen qua rijden. Alleen probleem bij een koude motor is wel echt vervelend. Van de week deed hij echt heel vervelend en was het geen inhouden maar echt bokken. Alsof hij maar op 1 pit liep.

Ik snap wat je zegt van de revisie van de carburateurs. Maar ik geloof niet dat daar het probleem zit. Tenzij beide carburateur sets exact op dezelfde manier slijtage vertonen. Ik geloof gewoon niet meer dat het probleem daar in zit.

Ik vraag mijn monteur nog eens een keer om advies hij zal iniddels wel terug zijn van al zijn vakanties.
 
Goedemiddag KLE rijders,

Sinds gisteravond ben ik ook eigenaar van een mooie KLE500.
Nu snel het A2 rijbewijs afronden en dan mag ik mezelf ook een KLE rijder noemen!

Nu ben ik nog op zoek naar verschillende accessoires waarvan ik hoop dat iemand hier misschien nog iets heeft liggen..

Ik ben op zoek naar :
Een oplossing om zijtassen mee te nemen, bijvoorbeeld een koffer rek zoals van Hepco en Becker.
Een middenbok
Valbeugels
Een GPS houder stang (bijvoorbeeld welke op het stuur bevestigd kan worden)
Eventueel grotere handkappen


Andere mooie of handige accessoires die voor een leuke prijs weg mogen ben ik ook zeer geïnteresseerd in!

Dus heb je iets liggen, laat het me vooral weten!
Ik ben nog een enthousiaste beginneling ik check dus dagelijks het forum dus stuur me vooral een bericht als je iets hebt liggen!

1393797



Zijkant.jpeg
 
Hallo allemaal, lekker van de kle aan het genieten allemaal? Ikke wel!
Ik heb in april met een vriend een groot deel van de TET in nederland gereden en ben verrast door de off road capabilitiet van de KLE:). Per ongeluk de motor in en greppel geparkeerd vol met blubber en derrie. Gelukkig geen serieuze schade, wel een leuke foto!

1397406


Hier nog een kiekje van hoe mijn motor er momenteel bij staat!:)

1397409

1397394

Om het berichtje af te sluiten had ik nog drie vraagjes:
1: Ik ben te lang doorgereden met remblokken die op waren. Er zit nu een zootje bramen, deuken en zooi op mn remschijf en de boel loopt flink aan. Hoog tijd voor een nieuwe remschijf en niewe blokjes. de blokjes zijn duidelijk, de remschijven vind ik echter wat lastiger te kiezen. Iemand hier nog tips qua prijs/kwaliteit? het gaat om de achterste remschijf.

2: Nog een rem gerelateerd vraagje; mijn voorrem piept heel erg. wat is heir de remedie voor????? ik heb al kopervet op de achterkant van de blokjes gesmeerd maar dit maakte geen verschil... alle tips zijn welkom!

3: Na vorig jaar mijn achter schokdemper te hebben vervangen wil ik graag stijvere voorveren installeren. heeft iemand hier ervaring mee en is het de moeite waard. Moet de olie in de voorvork dan ook vervangen worden?

Bedankt voor de reacties alvast en veel rijplezier met jullie KLE!!!

Laatste dingetje: woont er iemand in de omgeving van den Haag of Alkmaar die het leuk lijkt om een rondje samen te toeren?

Groetjes,
Teije
 

Bijlagen

  • 20190414_151307.jpg
    20190414_151307.jpg
    419,8 KB · Weergaven: 20
  • 20190412_131332.jpg
    20190412_131332.jpg
    399 KB · Weergaven: 23
  • 20190412_131617.jpg
    20190412_131617.jpg
    404,9 KB · Weergaven: 23
  • 20190412_105201.jpg
    20190412_105201.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 17
  • 20190412_131340.jpg
    20190412_131340.jpg
    357,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, lekker van de kle aan het genieten allemaal? Ikke wel!
Ik heb in april met een vriend een groot deel van de TET in nederland gereden en ben verrast door de off road capabilitiet van de KLE:). Per ongeluk de motor in en greppel geparkeerd vol met blubber en derrie. Gelukkig geen serieuze schade, wel een leuke foto!

Bekijk bijlage 1397380Bekijk bijlage 1397383

Hier nog een kiekje van hoe mijn motor er momenteel bij staat!:)
Bekijk bijlage 1397379Bekijk bijlage 1397398
Om het berichtje af te sluiten had ik nog drie vraagjes:

1: Ik ben te lang doorgereden met remblokken die op waren. (denk ik) er zit nu een zootje bramen, deuken en zooi op mn remschijf en de boel loopt flink aan. Hoog tijd voor een nieuwe remschijf en niewe blokjes. de blokjes zijn duidelijk, de remschijven vind ik echter wat lastiger te kiezen. Iemand hier nog tips qua prijs/kwaliteit? Het gaat om de achterrem.

2: Nog een rem gerelateerd vraagje; mijn voorrem piept heel erg. wat is hier de remedie voor????? ik heb al kopervet op de achterkant van de blokjes gesmeerd maar dit aakte geen verschil... alle tips zijn welkom!

3: Na vorig jaar mijn achter schokdemper te hebben vervangen wil ik graag stijvere voorveren installeren. heeft iemand hier ervaring mee en is het de moeite waard? welke veren zijn het beste qua prijs/kwaliteit.

Is er iemand in de omgeving van Den Haag die het leuk lijkt om ene keer ene rondje te rijden?

Groetjes,
Teije
 
Is er iemand in de omgeving van Den Haag die het leuk lijkt om ene keer ene rondje te rijden
Oplossing voor je problemen heb ik helaas niet maar rondje rijden is altijd leuk! Ik woon op 20 minuten van den Haag. Piepende voorrem kom ik met m'n KLE uit 92 ook niet vanaf.
 
Dag allen,

Een tijdje geleden (september '18, pagina 83 op dit draadje) postte ik hier voor het eerst (inclusief twee foto's), met een klein verhaaltje over mijn nieuwe liefde (de KLE dus) en de plannen die ik ermee had. Inmiddels ben ik 2000 km, een hele hoop plezier zowel on- als offroad, goed onderhoud en een paar hele fijne upgrades verder.

Oude foto (zoals ik de motor kocht, alleen een aantal lelijke stickers verwijderd):

1397411


Inmiddels:
1397413


1397414


Wat er veranderd / verbeterd is:

- Staalomvlochten remleidingen voor en achter (Hel)
- Buddyseat laten 'rechttrekken', opvullen met steviger schuim, 3 cm laten ophogen, en in zwart laten bekleden
- Zwarte voorvorkhoezen
- Uitlaatdemper laten vastlassen ipv klemmen
- Middenbok (SW Motech)
- Handkappen (origineel KLE500)
- Forté Moto Power 1 & 2
- Buddyvoetsteunen
- Vliegwiel gecontroleerd (nieuw type, gelukkig)
- Nieuwe remblokken, bougies, luchtfilter schoon
- Allroad banden (Heidenau K60 scout), fantastische keuze, enorme aanrader!
- Tanktas (Givi)

Wat er nog op de planning staat (het meeste al in huis maar moet nog gemonteerd):

- Nieuwe olie, filter, en spoelen met Forte Motor Flush
- Kofferrekken (tweedehands gekocht en nu zelf uitgebreid aan het schuren, primen, lakken)
- Zijkoffers (tweedehands gekocht)
- LED dagrijverlichting / verstralers (via Ali, schijnbaar heel goed spul voor een fractie van de 'normale' prijs)
- Kleine LED knipperlichten rondom
- Tankpad + kneepads
- 12V + USB-aansluiting
- Stage 2 carburatiekit, K&N luchtfilter, Rimfire airbox mod, en opnieuw finetunen + dynorun

- Valbeugels! Maar niet voor de online hoofdprijs, man wat zijn die dingen duur. Wie heeft er nog een paar? Mij maak je heel blij!
- Een verhoogd (enduro) voorspatbord! Wie heeft dit op zijn KLE, en kan mij vertellen welke fender daar voor gebruikt is, en hoe hij of zij dat verder heeft aangepakt? Ik vind de motor er zo veel stoerder van worden.

Ik vind de motor echt fantastisch rijden! Ze wordt zowel vertroeteld als gebruikt waar ze voor gemaakt is: motorrijden. Door weer en wind, over elk terrein.

@supertapir : Heel vette KLE, en supertof om te lezen over die TET! Ik ben dit ook van plan. Kan je er iets meer over vertellen? Lijkt echt de moeite waard (en zeker voor de KLE, ik kom er ook steeds meer achter hoe goed ze eigenlijk is in terrein!)

@Ternias : welkom! Koesteren die motor!

Groeten! Vincent
 

Bijlagen

  • IMG_20190515_174935.jpg
    IMG_20190515_174935.jpg
    147,3 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan