Kawasaki KLE (3)

Hoi allemaal!
Sinds een week ben ik ook in het bezit van een KLE500. Heerlijke motor tot nu toe. Mijn plan is om er grote delen van de TET mee te rijden.

Dingetje is alleen dat ik minimale offroad ervaring heb. Daarom lijkt het mij een slim idee om zo veel mogelijk offroad ervaring op te doen voordat ik me ga wagen aan de TET. In nederland zijn een hoop dingen alleen illegaal. Om die reden ben ik gaan kijken naar georganiseerde OTR-ritten. Dit ziet er allemaal erg veelbelovend uit maar ik ben bang dat de KLE hier toch iets te zwaar voor is. Zijn hier mensen met ervaring met die OTR ritten of met een KLE offroad? Is dat een goed idee, of is het te hoog gegrepen?
 
Hoi allemaal!
Sinds een week ben ik ook in het bezit van een KLE500. Heerlijke motor tot nu toe. Mijn plan is om er grote delen van de TET mee te rijden.

Dingetje is alleen dat ik minimale offroad ervaring heb. Daarom lijkt het mij een slim idee om zo veel mogelijk offroad ervaring op te doen voordat ik me ga wagen aan de TET. In nederland zijn een hoop dingen alleen illegaal. Om die reden ben ik gaan kijken naar georganiseerde OTR-ritten. Dit ziet er allemaal erg veelbelovend uit maar ik ben bang dat de KLE hier toch iets te zwaar voor is. Zijn hier mensen met ervaring met die OTR ritten of met een KLE offroad? Is dat een goed idee, of is het te hoog gegrepen?

Met een kle kun je heel goed offroaden, maar OTR ritten zijn vaak voor echte enduro motoren, kan ook met een kle, maar ik denk dat je daar pas plezier in kan vinden als je wat meer ervaring hebt op gedaan.

De tet in Nl is heel goed te doen, behalve ergens in de laatste kilometers voor de Belgische grens is een stuk met heel veel Mul zand, dat is niet te doen zonder ervaring.
Verder bestaat het voornamelijk uit veel onverharde paden en dat is juist goed om te oefenen.

Op YouTube staan een hoop video's met goede tips voor je houding etc, ik zou het wel afraden om alleen te gaan, mocht je pech hebben of omvallen en onder de motor terecht komen is het fijn om met 2 of meer te zijn.

Hier een filmpje van de tet vanaf Nijmegen naar het zuiden (uiteraard ook met een kle)


Deze foto is gemaakt bovenop de Franse Alpen, oa. De Col de parpaillon gereden en nog een hoop andere offroad routes, aan de motor zal het niet liggen ;)
 
Hallo hallo allemaal!

Ik ben inmidddels in bosnie aangekomen met de kle en begin een beetje bang te worden dat een of meerdere kleppen erg los raken. ik ben van plan dit morgen te gaan controleren maar kan zo gauw de juiste klepspelingen niet vinden. heeft iemand hier die toevallig voor mij?

ook ben ik even vergeten of ik alle olie/koelvloeistof uit de motor moet laten lopen voor dit klusje, wederom; weten jullie dat?

alvast bedankt!

groetjes
 
Hallo hallo allemaal!

Ik ben inmidddels in bosnie aangekomen met de kle en begin een beetje bang te worden dat een of meerdere kleppen erg los raken. ik ben van plan dit morgen te gaan controleren maar kan zo gauw de juiste klepspelingen niet vinden. heeft iemand hier die toevallig voor mij?

ook ben ik even vergeten of ik alle olie/koelvloeistof uit de motor moet laten lopen voor dit klusje, wederom; weten jullie dat?

alvast bedankt!

groetjes

Volgens het werkplaatshandboek moet de koelvloeistof er inderdaad af.
Omdat je waarschijnlijk met bosnisch internet zit heb ik de relevante pagina's voor je uit het werkplaatshandboek geïsoleerd. Ook heb ik twee figuurtjes bij gevoegd over voorbereidende werkzaamheden (cilinderkopdeksel eraf etc). Hier staat ook dat de koelvloeistof weg moet. Over olie word niks gezegd, maar aangezien die bij een koude motor toch in het carter ligt lijkt mij dat die er gewoon op kan blijven.
 

Bijlagen

  • Kleppen stellen KLE500.pdf
    184,7 KB · Weergaven: 17
  • Olieleidingen.JPG
    Olieleidingen.JPG
    46,8 KB · Weergaven: 11
  • Verwijderen cilinderkop deksel.JPG
    Verwijderen cilinderkop deksel.JPG
    81,1 KB · Weergaven: 12
je bent de beste! precies wat ik nodig had. bosnisch internet is inderdaad niet de beste. Er zat flink wat speling op 1 van de inlaatkleppen. Loopt weer als vanouds, ik kan weer verder!

Groetjes!
Fijn dat ik kon helpen. Hoe is Bosnië met de KLE? staat ook nog op mijn lijstje haha.
 
Hoe is jullie ervaring met de KLE500 in combinatie met de e10 brandstof?

Ik heb inmiddels ongeveer 600km op de e10 brandstof gereden en er vallen mij twee dingen op:
  • Zelfs met de redelijk frisse temperaturen van afgelopen weken merk ik op dat het blok een stuk warmer wordt. Ik merk dat de radiatorventilator blijft draaien nadat ik de motor afzet. Eerder heb ik dit alleen meegemaakt bij 30+ graden of na lange stukken filerijden.
  • Wanneer ik eerder een verbruik van gemiddeld 1:20 haalde, haal ik nu 1:17,5. Het verbruik met de e10 is beduidend hoger.
 
Hoe is jullie ervaring met de KLE500 in combinatie met de e10 brandstof?

Ik heb inmiddels ongeveer 600km op de e10 brandstof gereden en er vallen mij twee dingen op:
  • Zelfs met de redelijk frisse temperaturen van afgelopen weken merk ik op dat het blok een stuk warmer wordt. Ik merk dat de radiatorventilator blijft draaien nadat ik de motor afzet. Eerder heb ik dit alleen meegemaakt bij 30+ graden of na lange stukken filerijden.
  • Wanneer ik eerder een verbruik van gemiddeld 1:20 haalde, haal ik nu 1:17,5. Het verbruik met de e10 is beduidend hoger.
het is volgens mij volgens de specificaties ook helemaal niet de bedoeling dat er E10 in gaat. Allerlei rubbers schijnen er niet tegen te kunnen. Ik vind het wel interessant dat het verbruik ook omhoog gaat en dat de motor warmer wordt.
 
Hier op Terschelling is alleen nog maar e10 te krijgen... ik ga maar een brandstofadditief bestellen.. ik mag aannemen dat dat voldoende is?
 
Goedemorgen collega KLE rijders.

Ik hoop dat één van jullie me kan helpen of me in de juiste richting kan sturen..

Deze zomer ben ik met Kayleigh wezen backpacken door Frankrijk maar helaas is op de terugweg één van mijn cilinders defect gegaan. Deze heeft een lek en de compressie is niet meer goed (4bar ipv 9bar). Omdat het enorm veel arbeid is om dit te laten repareren heb ik gekozen om een donorblok aan te schaffen.
Ik heb een zeer mooi EX500AE blok gevonden en opgehaald maar toen ik mijn eigen blok verwijderde bleek dat er toch enkele verschillen tussen de blokken zitten.
Mijn defecte blok heeft 2 kabels vanaf de dynamo lopen, één met 3 draden en één met 2 draden.
Het nieuwe donorblok heeft ook 2 kabels vanaf de dynamo lopen, dezelfde met 3 draden en één met 4 draden.

Hieronder wat foto's van de verschillen en de VIN nummers.
VIN : Kabels :

Here are some pictures of the donor engine:
VIN : Cables :
Ik heb ook gezien dat het donorblok 4 koelvinnen heeft en mijn defecte blok 5. Het lijkt een blok van één generatie eerder..
Mijn eigen fiets is een KLE500 van 1996 en het nieuwe blok lijkt op een oudere generatie KLE500 blok of misschien wel vanuit een GPZ500 fiets.

Weet iemand waar deze twee extra draden voor zijn en hoe ik deze kan aansluiten?
Of heeft iemand misschien een PDF van het werkplaats handboek van één van de (of beide) fietsen?
Ik heb zelf een corrupte PDF met een handboek maar hier mist juist belangrijke info, verder heb ik alleen een Duits KLE500 handboek gevonden.

Alvast enorm bedankt voor de moeite!

Ps. hieronder een afbeelding van mijn huidige loopfiets

Groetjes,
Niels
 

Bijlagen

  • Kaal L E.jpg
    Kaal L E.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 16
Ik heb besloten om mijn Kle in onderdelen te verkopen. Rijd er al tijd niet meer mee en ben aan het opruimen.
 
Helaas nog steeds geen resultaat. Ik heb de vlotter vittingen gepoetst... getest op de werkbank of de vlotters goed afsluiten... en dat doen ze, ook met benzine.
in elkaar, testen, weer druppels lekkage. nog een keer uit elkaar. testen ... en weer op de motor gemonteerd.... en ja weer lekkage...
Had ik ook kwam bij mij door een vervuilde benzinekraan die bleef doorlopen. Revisieset erin en geen lekkage meer gehad.
 
Iemand interesse in een Bagster tankhoes voor een KLE uit 2005?
Ik weet niet of hij ook op het oudere model past, misschien wel?
 
beste KLE 500 rijders .

KLE 500 rijders heeft er me schien nog iemand een Vliegwiel liggen de magneten zijn er van los gekomen .
meschien weet iemand waar ik er een nieuw kan kopen aan een goede prijs in Belgie of in Nederland in de buurt van Maastricht .
hier wat er op staat : GP 9306 3 K

groeten van Patrick uit Limburg Belgie
 
beste KLE 500 rijders .

KLE 500 rijders heeft er me schien nog iemand een Vliegwiel liggen de magneten zijn er van los gekomen .
meschien weet iemand waar ik er een nieuw kan kopen aan een goede prijs in Belgie of in Nederland in de buurt van Maastricht .
hier wat er op staat : GP 9306 3 K

groeten van Patrick uit Limburg Belgie

Ik heb hem bij HPI besteld. Deze: HPI | Horse Power Ignition
Denk dat het de goede was, want hij blijft al weer 15.000 km zitten.
 
beste Skiddilly heb gekeken op de site van HPI hORSE Power een zaak is spijtig dat ze al om 17 u sluiten hoor .
Jji heb de jouwe besteld hoe weet ik of ik de juiste heb als ik er eentje bestel ?


groeten Patrick
 
beste Skiddilly heb gekeken op de site van HPI hORSE Power een zaak is spijtig dat ze al om 17 u sluiten hoor .
Jji heb de jouwe besteld hoe weet ik of ik de juiste heb als ik er eentje bestel ?


groeten Patrick

Ik heb hem laten bezorgen, ben woonachtig in Nederland dus achtte dit praktischer. Het onderdeel heeft even op zich laten wachten, maar paste uiteindelijk prima. RO05 is voor een KLE500, als je mailt dan helpen ze je goed vooruit, dus dat kan je ook proberen.
 
Je mag hier eens komen kijken voor een ruitje, nog vrij nieuw zelfs. Ook in België, zuid Limburg, doe maar een PM

beste Klickstart weet Jji toe valgig niemand die nog een goed vliegwiel heft liggen voor een KLE 500 van bouwjaar 1994 tot 2007 ? of mag ik weten waar Jji die van jouw heb gehaald ( je heb toch ook eentje in Jouw kle 500 uit een stuk magneet ) groeten fijn wiekend van Patrick
 
Terug
Bovenaan Onderaan