Kawasaki KLE (4)

JakeOfOz

MF'er
8 feb 2011
51
5
Oldenzaal
Ik heb inderdaad zo'n setje klokjes kunnen lenen, heb vanuit m'n studie nog een hoop vrienden in de buurt van de motorsportgroep op de UT :)

Pro tip: als je ook een kettingsmeersysteem (ik heb een scottoiler) aan je fiets hangt, vergeet dan niet om die van de 'Prime'-stand te halen voor je een testrit gaat maken. 150ml kettingolie in ca. 20 km is best veel...
 

Condor596

MF'er
13 apr 2021
88
56
Hallo allen,

Na een heel lange tijd ben ik er ook weer bij. Ik ben lang afwezig geweest.

Voor de "nieuwe" mensen hier (niet dat ik doorgewinterd ben, maar heb hier geloof ik vanaf mei 2020 gepost over mijn KLE500): mijn hele motorverhaal is een fiasco geworden. Ik heb mijn motor gekocht bij Van Gils motoren voor ongeveer 2000 euro, met nog geen 9K op de teller. Uiteindelijk bleek deze motor aankoop iets te mooi te zijn: benzinetank was allereerst helemaal verroest waardoor de motor niet meer reed. Meneer van Gils wilde dit niet kosteloos repareren dus ik zat met een niet-werkende motor. Deze tank getracht te ontroesten, maar dit was er zo erg aan toe dat ik deze uiteindelijk vervangen heb voor een niet-verroest 2e hands exemplaar. Carbs schoongemaakt, bougies vervangen, benzine filter schoongemaakt, maar helaas weinig succes.

Vervolgens heeft een goede maat van mij zich kwaad gemaakt om de motor en heeft deze uiteindelijk meegenomen om 'm onder handen te nemen (@Eelco36 heeft hier ook een informatie rol in gespeeld, dank ook!). Zie deze link voor wat er allemaal aangepast is. Kortgezegd:
  • Pakkingen vervangen, bij o.a. de cilinder (die had de beschermfolie er nog opzitten. Welke pepernoot dit gedaan heeft...) en carter;
  • Vliegwiel vervangen (want ja, die is stuk gegaan (VERVANG DAT DING)
  • Stator vervangen (nogmaals, k*t vliegwiel...)
  • Blok schoongemaakt van binnen, cilinderwand en zuigers bekeken
Uiteindelijk is daarnaast ook de startkoppeling onder handen genomen en ja hoor: hij wilde weer leek het. Maatje heeft hem teruggebracht naar mij nadat hij er een kilometer of 30 op gereden had. Leek goed te doen. Dag erna ging ik er op, maar kapte hij er na een KM of 2 er weer mee...

Vervolgens weer gekeken wat er aan de hand was: rechtercilinder leek niet te ontbranden. Nieuwe bougie erin gepeerd en zagen we dat de ontbranding in de rechtercilinder wat onregelmatig was.

Als laatste hoop heb ik uiteindelijk de rechter bobine vervangen. Deze werkte wel, motor start dan ook, maar de toeren zijn gigantisch onregelmatig stationair en de motor valt uiteindelijk dan ook uit. Wellicht iets met de kleppen?

Concluderend: ik ga de motor wegdoen. Het is helaas een opstapeling van flinke teleurstellingen geworden, en aangezien ik nu onder andere bijna het dubbele in van de aanschaf waarde in een niet werkende motor heb gestopt, trek ik hier nu de grens (ik werd al door menig mens voor gek verklaard dat ik er zo lang mee door ging... ;) ).

Ik ben er oprecht van overtuigd dat de oplossing nabij is. Mocht iemand hier dan ook interesse hebben in het kopen van mijn KLE500 (kijk gerust tussen mijn berichten, ik heb genoeg foto's geplaatst en zal nog een Marktplaatsadvertentie plaatsen), dan hoor ik het graag. Komen kijken is ook mogelijk. De motor staat momenteel nog bij mijn vorige woning op de parkeerplaats, aangezien ik geen tuin/garage heb en ik geen 5 km met een motor naar mijn nieuwe woning wil lopen.

Mocht je interesse hebben, stuur vooral een bericht. En ik hoop dat de andere KLE gebruikers hier wel een leuke ervaring mogen blijven hebben van de fiets. Ik geloof dat het een best leuk ding is om te rijden, maar minder om alleen maar naar te kijken... :)

Volgende fiets wordt of een chopper (een Wildstar lijkt mij vet) of een Honda CBR 600 (ja, ligt lekker uit elkaar). Even sparen eerst ;)
 

Eelco36

MF veteraan
2 okt 2019
1.063
700
ZHZ
Geen dank. Ik heb het verhaal zijdelings meegekregen van je maat die hem in reparatie had. Zonde dat je deze ervaring hebt. Motorrijden hoort (en is vaak) een leuke ervaring. Jammer dat dhr. Van Gils je hier niet in tegemoet gekomen is.

Als je de tijd, geduld en ruimte hebt zou je hem in onderdelen kunnen verkopen. Misschien levert hij dat meer op dan nu.. maar ik denk dat je er (terecht) klaar mee bent :). Mijn handen jeuken, maar ik heb heb geen plek (naja, ik moet mezelf beschermen anders staat mijn hele huis vol).
 

Condor596

MF'er
13 apr 2021
88
56
Als je de tijd, geduld en ruimte hebt zou je hem in onderdelen kunnen verkopen
Haha, inderdaad de ruimte niet voor. Maar denk dat een handige Harrie 'm prima aan de praat krijgt! We gaan 't zien, kijken wat men er voor over heeft.
 

Krupp79

Die hard MF'er
4 nov 2020
277
355
Hellevoetsluis
Ook geen ruimte hier anders had ik het wel gedaan. Super jammer dat het zo is afgelopen. Hopelijk dat je met de volgende zorgeloze km kan maken. En ach je heb bak aan kennis opgedaan waar je u tegen zegt 👌
 
Laatst bewerkt:

Condor596

MF'er
13 apr 2021
88
56
Nou, de KLE is verkocht aan iemand die hier waarschijnlijk zeker wat mee kan! Erg fijn persoon dus blij dat ik 'm aan deze persoon heb kunnen verkopen.

Hierbij eindigt voorlopig mijn motoravontuur. Ik wil jullie allen bedanken voor de genomen moeite en wellicht tot in de toekomst! Misschien dat ik later nog een fotootje kan delen o.i.d.

Ciao!
 

Tankdop95

KLE 500
21 feb 2018
280
170
Dank voor het delen van je avontuur Condor! het was erg interessant om mee te kijken. Veel geluk met je nieuwe motor.
 

Thij_Apd

Rookie
26 dec 2014
22
1
Apeldoorn
Zojuist er achter gekomen dat ik een EX 500 blok onder mijn KLE 500 had hangen, geen wonder dat hij niet wilde rijden.

Ik had al bij de motor een set GPZ500 Carbs gekregen, en de originele maar was er eigenlijk vanuit gegaan dat iemand perongeluk de verkeerde carburateurs er op had gezet. Maar niks blijkt minder waar.

Zojuist heb ik het hele blok open gehad om een lekkende cilinderpakking en koppakking te vervangen, daarna heb ik de kleppen gesteld en de timing gezet a.d.h.v een KLE 500 workshop manual... Ben nu alleen bang dat dit misschien anders is voor een EX 500 / GPZ 500 blok.

Het blok komt uit 2000. Heeft iemand een workshop manual liggen voor een EX 500 / GPZ 500 van na 1994???
 
Bovenaan Onderaan