Kawasaki KLE (4)

Nou, heb een mail terug gekregen van Van Gils (na mijn verhaal duidelijk uit te hebben gelegd en eindigend met de vraag of er eventueel een oplossing is zoals het vrijblijvend repareren of ander alternatief). Ik krijg als antwoord dat de carburateurs gereinigd moeten worden "gezien de problemen". Nou, niet echt een antwoord waar ik wat mee kan. Ook niet met als antwoord erbij dat hij dat wilt doen of iets, louter een constatering wat de oorzaak kan zijn.

En @Tankdop95 , ik ga zo gelijk even kijken! Goeie tips, ik ga 1, 5 en 7 eens bekijken zo. Zal ook wel weer een filmpje maken, dan hebben jullie ook een beeld erbij.

Vreemde reactie van Van Gils. Ik zal nog even antwoorden met dat dat duidelijk niet het probleem is.

En tsja, stel alles moet er af, dan is dat wel het eind van het verhaal voor mij. Het blok e.d. er af halen zit er helaas voor mij niet in (heb alleen een straat waar ik dat kan doen op de parkeerplaats). Maar super bedankt voor de antwoorden! Ik ga zo gelijk even kijken!
 
Alvast een update:

Allereerst de bubbels in de olie:



Hier zie je goed het verschil tussen het oliepeil wanneer de motor aan staat en wanneer deze uit staat.

Daarnaast het lekken van de olie:


Hier zie je in welk tempo de motor lekt als deze aan staat.

Vervolgens als hij een tijdje stationair loopt, lopen de toeren terug en als ik gas geef gebeurd het volgende:



Ik ga zo nog even de oliedop van de carter halen en hem dan starten. Ik laat hem eerst even afkoelen!
 
Nouja, als hij daar begint zou ik erop in gaan. Ik neem aan dat hij aanbied om dat gratis voor je te regelen? Dat zou welwillendheid aantonen, en misschien is hij bereid verder te gaan mocht dat niet werken.
 
Ik heb het er met een collega over gehad vanochtend en die zegt dat je de carter ontluchting van het luchtfilter moet aftrekken en voelen aan het slangetje. Als die hard blaast zijn je compressieveren kaduk dat zou ook de luchtbellen verklaren. Omdat de compressie in je blok gebeurt.😕 En die de olie uit je blok blaast
 
Dat laatste filmpje is niet gek hoor. Wanneer de choke uit kan etc bij een motor is altijd even leren, en het is niet zo raar dat hij als hij koud is op rare momenten uit valt. Of ik heb altijd rare motoren gehad.

Ik zit nu te denken, wat voor een olie heb je erin? Want ik het ziet er echt super dun uit. Als dit nog de olie van van gils is zou het het waard kunnen zijn om er eens een blik 15W50 in te knallen. Daar rij ik mee, is wat dikker dus schijnt beter te schakelen (ik had ooit problemen met schakelen, daarom heb ik dat erin gegooid). Maar omdat het wat dikker is verbruikt hij ook minder en koelt het beter bij hoge temperaturen.. zou misschien nog een optie kunnen zijn.
Voorbeeld: als ik mijn motor op de zijstandaard heb zie ik geen olie door het glaasje, en als ik hem dan verticaal hou kan het maar zo een dikke 5 seconden duren voor ik wat olie voor m'n glaasje zie stromen. Dat is veel trager dan hoe snel dat bij jouw olie gaat.
 
Ik heb het er met een collega over gehad vanochtend en die zegt dat je de carter ontluchting van het luchtfilter moet aftrekken en voelen aan het slangetje. Als die hard blaast zijn je compressieveren kaduk dat zou ook de luchtbellen verklaren. Omdat de compressie in je blok gebeurt.😕 En die de olie uit je blok blaast
Een mooie gemakkelijke diagnose, dat is goed! Maar wel een serieuze uitkomst als het positief is.. :/
 
Dat laatste filmpje is niet gek hoor. Wanneer de choke uit kan etc bij een motor is altijd even leren, en het is niet zo raar dat hij als hij koud is op rare momenten uit valt. Of ik heb altijd rare motoren gehad.

Ik zit nu te denken, wat voor een olie heb je erin? Want ik het ziet er echt super dun uit. Als dit nog de olie van van gils is zou het het waard kunnen zijn om er eens een blik 15W50 in te knallen. Daar rij ik mee, is wat dikker dus schijnt beter te schakelen (ik had ooit problemen met schakelen, daarom heb ik dat erin gegooid). Maar omdat het wat dikker is verbruikt hij ook minder en koelt het beter bij hoge temperaturen.. zou misschien nog een optie kunnen zijn.
Voorbeeld: als ik mijn motor op de zijstandaard heb zie ik geen olie door het glaasje, en als ik hem dan verticaal hou kan het maar zo een dikke 5 seconden duren voor ik wat olie voor m'n glaasje zie stromen. Dat is veel trager dan hoe snel dat bij jouw olie gaat.
Bij mij is het ook veel dikker

ik heb deze:

CASTROL POWER1 4T MOTOROLIEHC-SYNTHESE, 10W-40​

 
Ik heb het er met een collega over gehad vanochtend en die zegt dat je de carter ontluchting van het luchtfilter moet aftrekken en voelen aan het slangetje. Als die hard blaast zijn je compressieveren kaduk dat zou ook de luchtbellen verklaren. Omdat de compressie in je blok gebeurt.😕 En die de olie uit je blok blaast
Dit. Of wat ook aannemelijk is, is een kapotte koppakking. Dan krijg je ook druk van de compressie/verbranding in je carter. De carterdruk wordt dan hoger. Dit kan evt. ook zorgen voor olielekkage. Dan lekt hij tussen de cilinder en bijv. de ruimte waar de ketting zit.
1629194447435.png


Je zou inderdaad even kunnen kijken wat je merkt als je de carterontluchtingsslang lostrekt. Mogelijk blaast hij heel erg. Bete is even compressie meten, dan heb je wat meer bewijs van evt. schade. Mogelijk wilt Van Gils dat voor je doen.

Voor wat betreft zijn opmerking over Carburateurs; mogelijk dat hij denkt dat er benzine door de carb in de motor loopt, dat zou kunnen maar zorgt niet zomaar voor schuim in je motor.
 
Ik heb het even nagekeken: bij mijn grote beurt is er 10W40 Motorex ingegooid. Is het dan wel logisch dat mijn olie zo dun is, zou je denken... Bij mij is de olie ook altijd zichtbaar door het glaasje, zelfs als hij op zijn zijstandaard staat. Hij zou bijna overvol lijken. Maar ik heb er wel een volle dag op gereden zonder dat er toen veel rook vrijkwam of dat hij erg lekte, dus dat zou het niet mogen zijn lijkt mij bijna...
Als die hard blaast zijn je compressieveren kaduk dat zou ook de luchtbellen verklaren
Ik ga dat zo even proberen. Het plenst hier nu redelijk en wil ook gelijk even die oliedop test doen of daar rook uit komt. Dus even de buien afwachten!

Ik ga van Gils even antwoorden met de vraag of hij dan mijn carburateurs wilt schoonmaken of in ieder geval naar mijn motor wilt kijken.
Dat laatste filmpje is niet gek hoor. Wanneer de choke uit kan etc bij een motor is altijd even leren, en het is niet zo raar dat hij als hij koud is op rare momenten uit valt. Of ik heb altijd rare motoren gehad.
Oke en dat is goed om te weten!

@Eelco36 ik ga eens even inderdaad de carteronluchting loshalen en voelen (in ieder geval bekijken, want ik ben bang dat ik gloeiend hete olie tegen mijn vinger aan krijg).

Bedankt allemaal voor het actief meedenken!
 
Ik zou specifiek vragen of Van Gils het ziet zitten om compressie te meten. Het is een paar minuten werk en zegt veel over de status van je motor. Succes in ieder geval :t
 
Hallo! Ik breng jullie morgen even op de hoogte, drukke dagen achter de boeg !
 
Nou, heb contact gehad met Van Gils. Hij wilt er gratis naar kijken, maar eventuele issues zou hij wel in rekening brengen, ondanks dat ik had aangegeven dat de motor vanaf het begin niet in orde blijkt te zijn.

Compressiemeting zou kunnen, maar waar ik mee zit: ik moet dan een busje huren om de motor daar te brengen (naar Van Gils). Het is niet dat ik een arme student ben, maar ik ben er een beetje klaar mee continu geld uit te geven om vervolgens weer geen steek verder te komen.

Heb ook contact gehad met ikwilvanmijnmotoraf.nl, puur uit nieuwsgierigheid, maar ik zou maximaal 400 vangen voor de motor. Heb tot op heden nog geen tijd gehad om de beluchting te bekijken. Ik denk dat ik dat dit weekend maar even ga doen.

Dan meer vervolgnieuws. Ik denk dat ik dan maar de knoop moet doorhakken. Het begint een beetje een blok aan mijn been te worden.

Sorry jongens, het enthousiasme is een beetje verdwenen bij mij, ben ernorm teleurgesteld. Maar ik ga dus nog kijken naar de super tips die jullie mij hebben gegeven, dus daarvoor wel enorme waardering. Topforum met topmensen, ik waardeer het enorm! :t
 
Ik vind het jammer van de motorzaak dat ze hem niet op komen halen, maar ik snap ook dat ze dat niet overal voor kunnen doen. Het is goed dat je realistisch blijft in wat je wil en waar je grenzen liggen. Het moet wel leuk blijven en het is in die zin ook 'maar' een motor.
Ik ben erg benieuwd wat je ermee gaat doen, het is erg leuk om van een afstandje mee te denken maar ik snap heel goed dat je enthousiasme aan het op raken is.
 
Zeker jammer van van gils maar wel een beetje verwacht. Mijn collega zegt na het bekijken van je filmpjes dat de motor waarschijnlijk roest heeft in de cilinders. Omdat hij zo weinig km heeft gelopen en al zo oud is hadden ze tijdens het ‘bewaren’ van de motor de zuigerkamers moeten vullen met olie. Dat gebeurt altijd zei hij om roestvorming te voorkomen. De compressieveren en olieschraapveren zijn kapot gegaan door de roest . Verklaard de rook ook gelijk. Je zou de cilinders er af moeten halen en zuigers vervangen en de cilinders honen.dat is een flinke klus.
De leer voor ons allemaal is: als het te mooi is om waar te zijn dan is dat waarschijnlijk ook zo. Misschien ook conserveren en als sleutelproject in de toekomst?
 
Hallo allemaal, sorry voor de relatieve radiostilte!

Update: een goede maat van mij met de kennis en ruimte om zelf rustig te sleutelen, haalt zo mijn motorfiets op! Hij gaat er naar kijken (cilinderkop eraf, zuigers bekijken etc.) om te zien of hij het kan oplossen vanuit huis!

Zou wat zijn, pfoe! Ik zal 'm vragen zo nu en dan foto's te sturen, dan kan ik ze hier delen!

Krijgt het wéér een vervolg. Ik houd jullie wel aan het lijntje zeg... ;)

DIt is wel echt mijn laatste "hoop", daarna zal ik er echt een streep achter zetten (mocht het mijn maat ook niet lukken).

@Krupp79 goede tips! Mijn maat gaat sowieso de zuigers en cilinders bekijken, dus dan zullen we gauw genoeg uitsluitsel hebben!
 
Kleine update: het blok zat vol met een mengsel van olie en benzine. Duidt dus waarschijnlijk op zuigerveren of koppaking o.i.d.!

Werk aan de winkel dus. Langzaam komt het probleem naar boven! Binnenkant van cilinder en zuigers moeten dus denk ik sowieso bekeken worden (ik leg mijn maat voor nu even woorden in de mond).

Iemand enig idee welke zuigerveren er op de zuigers van KLE 500 blok moeten? Zal sowieso online zoeken, maar mocht iemand het precies weten :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan