Kawasaki KLE (4)

Ik wilde gister alles doormeten maar universeel meter kaput. Net eentje van de zaak in de auto gegooid, vanavond proberen te meten.

Ik heb zoiezo een knipperlichtrelais besteld kost niks en die andere was een beetje verroest en moest toch kettingspray bestellen
 
Laatst bewerkt:
Ps knipperen bij jullie de knipperlichten ook sneller als je sneller rijdt ?
Nee, maar heb soms dat mijn knipperlichten er mee kappen... Ook op de snelweg dus, heel vreemd (toen ik er dus nog op kon rijden). Moet ik ook even naar kijken.
 
Precies wat Kawato zegt. Het is te beredeneren maar ik kan het me alleen voorstellen met een kapotte spanningsregelaar. Wel een mooi stukje diagnostiek eigenlijk!
 
Meet je trouwens gewoon over de accu? Met wat toeren ?
Ja, gewoon meten met motor uit, met stationair en met hogere toeren. Exacte getallen weet ik zo niet maar het voltage mag niet veel oplopen iig.
Inderdaad gewoon op de accu, je kan ook nog tijdens het starten meten om te zien of je accu niet richting het einde van z'n leven is...
Spanningen:
Accu zonder motor lopen 12-12,5V
Tijdens starten mag spanning niet onder 9V komen
Stationair 13-14V
Hoger in de toeren loopt dit op, maar mag niet boven 15V komen.

Bij mij was dit dus 18V en dat vind de accu niet leuk!
 
Nouja dat relais werkt toch door een circuitje te sluiten oiv spanning? Dan is het toch neit raar dat dat sneller gebeurt bij hogere spanning, dus snellere knipper?

Ik ben geen elektrotechnisch ingenieur. Mijn broer wel dus ik zal het hem eens vragen.
 
13,52 volt, motor uit(net van druppel lader)
11 volt tijdens starten
13,50 volt stationair
14,48volt met 3000 toeren
Volgens mij is dat goed 😊

Dus een ander relais voor het knipperlicht 😅
 
Laatst bewerkt:
Aardig actief hier de laatste tijd. Ben een poos niet geweest. Auto ongeluk in december en (nog) steeds uit de running. vandaag wel ff 15 km geprobeerd op de YBR125 van onze dochter. Dat kon ik gelukkig aardig aan omdat het een licht ding is.
 
Oei, dat is naar! Mooi dat je wel weer wat kan rijden. Denk je dat de kle weer gaat lukken ooit?
 
Hoi allemaal!
Ik ga verhuizen en moet wat spullen van de hand doen die veel ruimte kosten. Ik heb besloten wat KLE onderdelen te verkopen.

Voorvelg
Achtervelg (perfect op één vervangbaar boutje na op die cassette waar het tandwiel aan zit. Heb ik nooit moeite voor gedaan om die te vervangen)
Ophanging achter
Voorvork
Handkappen
Orginele ruit (niet perfecte staat)

Laat maar weten als jullie iets willen :) Ik hoef er niet de hoofdprijs voor. Al helemaal niet als je het op haalt.
 
Ha KLE liefhebbers,
Zojuist de 26000km aangetikt op de KLE wat betekent dat ik nu bijna mijn eerste 1000km erop heb gereden. Het is het 2006 model en ben nog steeds erg blij met de keuze. Hij is door de vorige eigenaar goed onderhouden en heeft altijd binnen gestaan, is te zien volgens mij. Hij ziet er nog erg netjes uit al zeg ik het zelf. Heb m' wel wat liefde gegeven na de aanschaf, nieuwe bandjes (Metzeler Tourance), nieuw kettingset, nieuwe remblokjes, nieuwe filters (olie en lucht), nieuwe bougies en alle vloeistoffen vervangen. Kleppen zijn ook gesteld dus hij kan er weer even tegenaan.
Momenteel rij ik er woon werk mee maar hoop binnenkort ook wat offroad ervaring op te doen. Eerst wat goede plekken vinden in de omgeving, iemand tips voor geschikte plekken? In de toekomst wil ik misschien nog wel wat mods doen, heb al het een en ander gelezen op deze pagina's dus ongetwijfeld dat jullie nog meer van me gaan horen.

Een dingetje wat me is opgevallen, als je de motor koud start en in versnelling wil zetten, moet je goed gas bijgeven om m' niet af te laten slaan. Dan alsnog krijg je een vrij (erger dan hoort volgens mij) grote schok naar voren. Nogmaals dit gebeurt alleen als de motor koud is. Is dit normaal? Moet de koppeling afgesteld worden? Koppelt en schakelt verder goed tijdens het rijden.

Hier wat plaatjes om op te kwijlen
IMG_20210925_131114.jpg
IMG_20210925_131245.jpg
IMG_20210925_131132.jpg
 
Mooi ding! Een koude start is bij elke motor raar. Ik zou me daar niet zo druk om maken als ik jou was. Zo'n tikje naarvoren heb ik bij een koude motor ook meer dan bij een warme, geen idee hoe dat kan.

Wat betreft offroaden: doen! Dat is wat mij betreft een van de grotere voordelen van de KLE. Echt geweldig leuk, maar wel zweten! Ik denk niet dat mensen online hun paadjes zullen aanwijzen. Mijn tip is om gewoon een stuk bos op te zoeken en kijken naar plekken waar het mag en kan. Dat is wat ik veel heb gedaan. Kost veel tijd, maar dat is gewoon tijd die je op de motor spendeert dus niks aan het handje.
 
Mooi ding.. *D Heb precies dezelfde van 2009 met net 6000 km op de teller. Dat klappen bij koude motor in de eerste versnelling heeft de mijne ook. bijna niet als ik iedere dag rij, maar wat meer als hij poos stil staat. Ik heb nog eentje van 1992 in Hongarije staan. Die heeft dat klappen heel erg. Ik denk dat de koppelingsplaten wat aan elkaar vast gekleefd zitten bij koude motor. Maar die staat dan ook een half jaar stil voor ik weer rij. Als je leuk wilt Off Roaden, kan ik je Hongarije aanraden. De wegen zijn daar al niet super, al een hele beleving op zich. Maar overal zijn gewoon paden naar bossen en boerenvelden waar je legaal mag rijden omdat er ook veel mensen wonen. Als je je maar gedraagt. Ik rij zelf vaak rond de vulkaan bij Celldömölk in het Westen. steile hellingen en paadjes waar je flink moet uitkijken. Of Borgata, ook een bergje waarop mensen wonen en allerlei onverharde, verharde en gravel paadjes liggen. Verder heb je daar wel paden die vele km's onverhard zijn, door lang gras etc. Wij hebben daar een huis en lijkt me wel een leuk idee om daar eens iets uit te zetten. Tenminste als er interesse is. Ook rij ik soms gewoon een eind weg zonder na te denken en zet de TomTom aan om weer thuis te komen. Overal zijn campings.
 
Mooie motort! Mooie kleurstelling vind ik dat model.

Oei, dat is naar! Mooi dat je wel weer wat kan rijden. Denk je dat de kle weer gaat lukken ooit?

Nou, pakkingen e.d. zijn vervangen. Korte spoiler: cilinderpakking bevatte nog de plastic beschermfolie. Wie dat gedaan heeft: niet heel handig ;)

Maarja, natuurlijk bleef het daar niet bij: vliegwiel kapot! Dus die moet ook vervangen worden. Magneet was losgekomen en kapot geslagen in het vliegwiel zelf (dus spoel is ook kapot). TIP VOOR IEDEREEN: VERVANG (PREVENTIEF) DAT KL*TE VLIEGWIEL!

We zijn nog eventjes zoet... Updates komen, heeft alleen nog even tijd nodig!
 
foe, dat is niet mals. Ik heb hem zelf net preventief vervangen. Je mag mijn oude gratis hebben, maar ik denk dat je liever voor een after-market gaat. Succes!
 
Ja, herken ik. Iets gaan repareren en veel meer tegen komen. Toen ik de 1992 KLE kocht wilde ik de versnellingsbak olie vervangen. Bleek de schroefdraad uit het aftappunt nagenoeg allemaal verdwenen. Nieuw gebruikt deksel gevonden. Maar om die te monteren moest de uitlaat er onder weg. Tja, motor van 27 jaar oud en dus totaal verroestte moeren op de bouten van de bochten. Een paar gingen er los, maar 2 andere bouten braken af. dat werd uitboren, nieuwe draad er in etc. etc. Maar gelukt. In het blok verder geen slijpsel of iets engs te zien, dus het deksel weer gemonteerd. uitlaat eronder. En toen liep het weer. Wel is de uitlaat slecht, maar zolang het niet lawaai gaat maken rij ik nog ff door. Veel km maakt het ding toch niet. En de motor ziet er zelf ook niet super uit. was een ding van 650 euro. Wel ergens een uitlaat kunnen kopen die toch niet voor de KLE blijkt. Maar wel met de juiste bochten en verder in prima staat. Mocht het nodig zijn, laat ik het ding een stuk buis tussen lassen in Hongarije waar de motor staat. Die doen het voor een tientje per uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan