Kawasaki KLE (4)

Nou ben ik thuis gekomen in het warme Nederland😄 en wil gelijk ff kijken naar dat rare geluid wat uit de motor komt. een beetje ratelend. Nu zegt iemand dat ik om de nokkenas ketting te spannen de bout eraf moet draaien en met een schroevendraaier in het gat moet duwen. Als ik een klik voel is het goed en staat hij een standje strakker. Iemand ervaring mee ??
Met een lopende motor
 
Nou ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het zo gedaan ✅

Jeetje wat een verschil zeg qua geluid 😃 je merkt direct verschil en hij loopt weer super rustig👍🏻 Je moet blijkbaar de veer een handje helpen
 
Ja het schijnt dat hij automatisch spant als je dat boutje los schroeft (is een borgboutje volgens mij). Ik heb het zelf nog niet aan gedurfd maar misschien ga ik het ook maar eens doen na dit enthousiaste verhaal van je haha. Mooie rit gehad verder? En geen gezeur met de KLE?
 
De monteur zei dat de veer die achter de bout zit in de loop van de jaren slapjes wordt en dan moet je hem een beetje helpen. Gewoon een beetje drukken. Niet te hard. Je voelt een klikje en merkt gelijk verschil. Hij loopt een stuk stiller en rustiger. De rit was perfect 😍 1 keer een schroevendraaier nodig gehad om een plastic dopje van het gasflesje af te wippen 😁 de kawa staat nu uit te rusten in de schuur. 7000 km in 2,5 week tijd
 

Bijlagen

  • 258EE4C5-CA10-4731-BEFE-974486AD16AD.jpeg
    258EE4C5-CA10-4731-BEFE-974486AD16AD.jpeg
    388,4 KB · Weergaven: 37
  • 7669F1EB-6423-42AF-97CE-0C372C138932.jpeg
    7669F1EB-6423-42AF-97CE-0C372C138932.jpeg
    672,2 KB · Weergaven: 33
  • 6B60896A-AB45-4D8D-86D6-F968F5278CC1.jpeg
    6B60896A-AB45-4D8D-86D6-F968F5278CC1.jpeg
    199,6 KB · Weergaven: 38
  • CDE410CF-674A-4DD9-9938-6884CD35F4F4.jpeg
    CDE410CF-674A-4DD9-9938-6884CD35F4F4.jpeg
    603,3 KB · Weergaven: 39
  • A0536A3A-E4CB-4272-98DD-2ED284B6924E.jpeg
    A0536A3A-E4CB-4272-98DD-2ED284B6924E.jpeg
    303,9 KB · Weergaven: 39
Gaaf! Ziet er prachtig uit zeg, misschien moet ik Noorwegen maar wat naar boven verplaatsen op m'n lijstje haha.
 
Ik ben via de oostkust van Zweden naar boven gegaan. En door Finland Noorwegen in. De zelfde weg weer terug en dan net uit Finland in Zweden over de E45 door het binnenland van Zweden 🇸🇪 naar beneden gegaan en langs de westkust naar Malmö.
Hoe hoger je komt in Zweden hoe goedkoper de stuga’s(hutjes) worden.alleen Noorwegen daar loop je op leeg. In Finland had ik een complete cottage voor de zelfde prijs een mini hutje in Noorwegen😅. Vanaf de Nederlandde grens zit je in 4 uurtjes bij puttgarden. Denemarken wilde ik de hele dag over doen maar het regende de hele dag. Dus dat doe ik de volgende vakantie👍🏻 Zown afstand ga ik niet gauw meer doen phoa wat een end zeg 🫣
 
Ik had laatst dus wat problemen met de motor dat ie stilviel wanneer ik tot een stop kwam, hierbij lekte er benzine tussen de inlaatrubbers en het luchtfilterhuis naar buiten. Ook druppelde er benzine uit het slangetje dat aan de onderkant van het luchtfilter huis zat.
Ik heb hierna een flesje forte moto power 1 in de tank gedaan. Een tijdje geen last gehad van problemen maar gisteren toch weer hetzelfde, stilvallen wanneer je tot een stop komt, slecht stationair lopen. wegvallen van vermogen tijdens het rijden. Het is niet constant, van de 5 keer dat je tot een stop komt misschien 1 of 2 keer dat ie uitvalt.
Nu ga ik de carburateurs eraf halen en schoonmaken en als nodig onderdelen vervangen. Hebben jullie nog tips voor tijdens het schoonmaken? Of dingen waar ik op moet letten die mogelijk de oorzaak zijn van het probleem?

Ik was sws van plan om rebuild kitjes te kopen zodat ik in ieder geval alle rubberen delen kan vervangen voor nieuwe.

Dan nog een vraagje, er loopt een koelvloeistof slangetje van en naar de carburateurs. De manual zegt niet dat ik de koelsysteem eerst moet legen, is dit inderdaad niet nodig? Mij lijkt het dat alles eruit komt lopen zodra ik dat slangetje losmaak.
En waarom loopt er eigenlijk koelvloeistof door de carburateurs, wat moet er gekoeld worden?
 
Ik heb zelf de carbs uiteindelijk na een hoop frustraties weggebracht en utrasoon laten reinigen. Koste 100 euro en dat is inclusief het weer in elkaar zetten en afstellen en testen bij motoport Rockanje👌 Zelf nieuwe rubbers gekocht voor de vlotter bakjes en nieuwe vlotternaalden. Goed kijken bij de vlotternaalden of de rubberen puntjes nog mooi zijn.

Wat je ook kan doen is een slangetje aan de onderkant van je carburateur zetten en dan langs je carb omhoog. Zo kan je zien wat je vlotterniveau is

Je kan het ook zelf met carburateur reiniger van valvoline? Kan je kopen bij toolstation 👍🏻
Die koelwater leidingen trek je er gewoon zo af en gelijk een boutje erin.(m6 dacht ik) Het spuit er niet uit.
De leiding zorgt ervoor dat in de winter de carbs warm blijven en geen bevriezings verschijnselen krijgen. Ik had een zx7r waar ik dat verschillende malen gewenst had dat ik dat had .

Zown setje daarvan moet je eigenlijk de rubber pakkingen van gebruiken en de rest weg donderen. Dat is van zown slechte kwaliteit. Dat levert alleen maar meer frustraties op.
 
Laatst bewerkt:
Zown setje daarvan moet je eigenlijk de rubber pakkingen van gebruiken en de rest weg donderen. Dat is van zown slechte kwaliteit. Dat levert alleen maar meer frustraties op.
Daar was ik al bang voor dat die kwaliteit niet top zou zijn. Enig idee waar ik wel goede vervangende onderdelen kan krijgen? Bij motorcyclespareparts.eu hebben ze OEM onderdelen maar dan betaal je al 30 euro voor een nieuwe needle en 40 voor een float valve. Of zou het reinigen van die onderdelen voldoende zijn.
 
Ik wilde er in het begin ook geen geld aan uitgeven maar kwam er al snel achter dat goedkoop is duurkoop is. De mijne heeft echt wel een maandje ofzow in de parkeermodus gestaan tot ik genoeg geld had om alles te kopen. Ik schreef de nummers op wat ik nodig had en ging dan naar motoport om te bestellen. Dan vroeg ik voor de zekerheid of het goed was. Meestal loopt er wel een monteur rond die bekend is met de ‘oudere’ machines. KLE500 2000 500 MOTOS Kawasaki motorfietsen # KAWASAKI - Catalogus met originele reserveonderdelen
 
Zo iets ga ik denk ik ook doen. Ik bestel van die simpele kitjes en dan ga ik ze schoonmaken. Als ik dan ergens tegenaan loop waarbij er iets vervangen moet worden bestel ik dat dan gewoon.
 
Lache! Welke banden heb je er trouwens onder? Zien eruit als dezelfde die ja naar zweden eronder had, bevielen ze op verhard en onverhard? :0
 

METZELER TOURANCE​

Categorie : Trail

Het zijn de zelfde banden. Voordat ik naar de noordkaap ging heb ik alleen de voorkant vervangen en op de achterband had ik 3000 km mee gereden. Dus nu al in totaal 10000km. Ik heb geen rare dingen ermee gehad maar ik heb ook niet echt diep in de bagger gereden. Ik ben wel tevreden 😊

Ik heb alleen de olie ververst na de rit. Bandje doe ik van de winter wel . Kan nog wel 3a4 K op
 
Hey daar! Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een KLE500
Was al langer op zoek naar specifiek dit model, vanwege het ongeveer all-road gedrag, maar wel meer dan 1 cilinder en niet teveel gewicht. Ik heb zelf ook een tijd lang een GPZ 500 gehad, dus het blok is me ook niet onbekend. De terugreis na de koop was een enorm succes, er moeten alleen wel dringend nieuwe banden onder. De Metzeler Tourance's zijn al in bestelling, gelukkig woon ik dicht bij de grens met Duitsland, daar zijn ze aanzienlijk goedkoper :D

IMG_2542.jpg
 
Mooi ding zeg! Goede keuze haha.

En welkom op het forum. Als je vragen, informatie of kennis hebt dan horen we het graag.
 
Thanks! Ik ben zelf wel een redelijk bedreven sleutelaar gelukkig, ben alleen nog even op zoek naar een werkplaatshandboek specifiek voor de KLE.

En langzaamaan eens kijken of er ook GIVI-racks bestaan om zijkoffers mee te monteren. Maar dat zal wel even zoeken worden gok ik
 
werkplaatshandboek specifiek voor de KLE
Dat vond ik lastig zoeken toen ik er een wou. Ik heb er nu één voor de gpz, kle en vn500. Allemaal ongeveer hetzelfde blok, dus dat gaat vrij goed gelukkig. Toch altijd mooier als je een specifieke hebt.
 
Ik lees trouwens meer over het vliegwiel dat even vervangen moet worden, dat wil ik ook wel even aanpakken, vooral omdat het ook een relatief simpele klus is. Heeft iemand ervaring waar er eentje te bestellen is? (en kan ik zonder problemen ook een gpz/ER-5 model zoeken?)

edit: deze gevonden VLIEGWIEL KAWASAKI ER/GPZ/EN/KLE 21050-1110 [270-903] - €299.00 : Motoronderdelen Roukama!, De meest complete motorfiets onderdelen winkel van Nederland, dagelijks open!
maar dat vind ik nog wel redelijk aan de prijs...
 
Het is inderdaad een klusje van niks. Ik heb zelf deze erop gezet, stukje goedkoper en geen problemen.

Het is een heel gebruikelijke preventieve vervanging, dus het is misschien ook de moeite waard om eerst te kijken of het niet toevallig al gedaan is?

gpz vliegwiel past volgens mij niet (is mij verteld). En KLR ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Op zich wel een goeie om eerst even te checken of het niet al is gedaan. Hoewel er maar 10k km op de teller staat, en dat lijken ook wel de echte kilometers te zijn als ik het uiterlijk zo beoordeel.
Dank voor de tips en links in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan