Kawasaki KLE (4)

Update over mn carburateurs:
Ik heb ze eraf gehad en schoongemaakt. Ik zag niet direct iets van viezigheid of versleten onderdelen. Wel was de stelschroef voor het lucht-brandstofmengsel ver uitgedraaid, 4 volle slagen uit ipv 1.75 volgens het boekje. Hij stond dus veel te rijk afgesteld. Dat verklaard misschien ook waarom ik er alleen met warm weer last van had? Ik heb ze nu 2 slagen uitgedraaid. Nog niet lang genoeg kunnen rijden om te testen of het heeft geholpen. Wel is mn stationair nu niet helemaal lekker. De toeren fluctueren best wat en hij loopt gewoon niet zo mooi, heel onregelmatig. Voor zover ik kan zien zitten alle inlaatrubbers netjes en trekt ie nergens valse lucht. Is dit een kwestie van de carburateurs synchroon zetten?
 
Als je niks aan je luchtfilter huis heb gerommeld en geen aftermarket uitlaat hebt zou ik het gewoon op 1,75 zetten . Synchroniseren zou ik zoiezo doen dan loopt ie een stuk mooier.
 
Inderdaad synchroniseren, is ook echt prima te doen bij de KLE omdat het 'live' kan. Je kan die meters laten zitten terwijl je hem stelt, werkt super goed en je hoort direct resultaat!
 
Wat doen jullie eigenlijk qua bandenspanning? In het handboek staat 1,5 bar voor, maar dat vind ik toch wel erg weinig. De 2,25 achter klinkt al redelijker. Maar ik weet ook niet helemaal precies wat het effect is van een binnenband, moet je dan misschien iets minder druk hebben?
 
De monteur zei dat de veer die achter de bout zit in de loop van de jaren slapjes wordt en dan moet je hem een beetje helpen. Gewoon een beetje drukken. Niet te hard. Je voelt een klikje en merkt gelijk verschil. Hij loopt een stuk stiller en rustiger. De rit was perfect 😍 1 keer een schroevendraaier nodig gehad om een plastic dopje van het gasflesje af te wippen 😁 de kawa staat nu uit te rusten in de schuur. 7000 km in 2,5 week tijd
Ik heb dit geprobeerd, maar durfde niet door te duwen. Bout eruit, veertje eruit en voorzichtig met een schroevendraaier druk zetten. Ik voelde met de schroevendraaier wat bewegen, alsof ik direct op de nokkenasketting zat. Geen idee of het dat was, maar ik heb de boel maar weer dicht geschroefd.
Er zat bij mij ook olie achter die bout. Dat lijkt me logisch, maar toch.

Had jij dit ook? Het was bij jou duidelijk meer een succesverhaal volgens mij :P Ik heb het maar zo gelaten, hij loopt ook helemaal niet slecht.
 
Ik moest het met een draaiende motor doen. De monteur zij tegen mij dat je moest drukken dat je net geen deuk in een pak melk duwt. Dan staat ie goed. Ik denk dat ie bij jou goed staat dan👌 Ik durfde eerst ook niet 😂 (zie foto je duwt dat voetje een tandje verder) en kan niet terug. Dus niet tehard duwen.
 

Bijlagen

  • 277C0E16-0DAD-47C7-B1DE-FC6A1A21E294.png
    277C0E16-0DAD-47C7-B1DE-FC6A1A21E294.png
    51,2 KB · Weergaven: 14
Ik hoor zo weinig verschil met hoe die van mij loopt hoor, maar ik zal er eens naar kijken. Het is dan opzich niet raar daar dat ik wat voelde, maar misschien iets harder drukken dan. Dank voor de hulp!
Lache video trouwens! Finland?
 
Je kan niks kapot maken met je schroevendraaier maar bij mij klikte hij gelijk door zonder moeite. Als dat niet bij jou zo is dan zou ik er niks aan doen. Ik merkte het geluid echt op. Olie erachter had ik ook. Dat was Zweeds Lapland. 👌
 
Hi hi! Eerste berichtje in tijden :) Heb nu twee weken geleden een KLE500 gekocht die niet startte.
Carburateurs gereinigd, niet bougies erin, verse benzine en het beestje rijdt weer top!

Enige probleem waar ik nu mee zit is dat hij af en toe backfired. Volgens mij staat hij veel te rijk afgesteld, de oude bougies waren pik en pik zwart.
Zit nu sproeiermaat 130 in, weet iemand wat de originele maat is?

Ohja; En heeft iemand een workshopmanual die hij kan delen?? Zou super fijn!
Kan er geen vinden voor het oudere (heb zelf 1999) model, alleen voor de >2004.
 
Ik heb alleen een service manual die jij ook al gevonden had, 2004 en later. Daar staat het volgende in over sproeiers.
1657820687681.png

Ik denk (maar weet ik niet zeker heb zelf een 2005 model) dat je voor oudere modellen gewoon dezelfde aan kan houden. Maar misschien dat andere met eenzelfde bouwjaar hier meer over kunnen zeggen.
 
Had dit inderdaad ook gevonden. Zit met mijn sproeier 130 FLINK boven wat hoort. Verklaard de backfires zeker haha. Wat betekent Left en Right? Ga denk ik voor de zekerheid een 98 bestellen, zit liever te ruim dan te krap
 
In mijn onderhoudsboek (Kawasaki 500 twins, peters) staat de volgende tabel over de KLE500 -A1 - A4. Een stuk eenvoudiger dus.

In dit boek staat ook een tabel voor de gpz500 (in de gewone tekst, de afwijkingen vd KLE staan in de bijlagen achterin, daar komt deze tabel ook vandaan). In de tabel van de gpz500 staat wél een hoofdsproeiermaat van 130. Kan het zijn dat ooit iemand een gpz carborateur erop heeft gezet? Ik heb deze informatietabel ook bijgevoegd zodat je dat evt kan nakijken. Wat ik er zo van kan lezen is dat je met een nieuwe sproeiernaald en wat moeite klaar kan zijn, maar pin me daar niet op vast.
 

Bijlagen

  • KLE500 tabel sproeiermaten.jpeg
    KLE500 tabel sproeiermaten.jpeg
    62,2 KB · Weergaven: 23
  • GPZ500s sproeiermaten.jpeg
    GPZ500s sproeiermaten.jpeg
    70,9 KB · Weergaven: 22
Ik denk inderdaad dat er een GPZ carburateur op zit! We kregen namelijk een extra set carburateurs erbij met precies maat 95 en 92 sproeiers er in, precies zoals in de 2004 service manual staat zoals JO_50099 stuurde. Vreemd hoe er in jouw KLE A1-A4 staat dat er 114 in moet.. nu ben ik in dubio wat ik zal doen. Wat denken jullie? 95 en 92 er in doen of een setje 112 hoofdsproeiers kopen?
 
Sproeiermaat 95 en 92 werd in de nieuwe KLE500 gedaan om te voldoen aan de strictere Euro 2 standaarden, vermoed dat mijn motor dan toch een iets grotere sproeier nodig heeft. Tussen 1994-2004 is er niet veel veranderd, denk dat 112 dan het juiste formaat is. Kan iemand met een 1999 KLE dat bevestigen?
 
Poeh, ik zit nu met een gerelateerd vraagstuk. Heb gisteren een K&N luchtfilter er ingezet, dat schijnt de airflow wel aanzienlijk te verhogen, en ook wat vermogen te geven. Vanmorgen een stuk gereden, en merk wel meteen dat er meer pit in zit, maar het is geen mooie vermogensafgifte. Zeker bij vol gas van een (relatief) laag toerental krijg je eerst veel vermogen, en dan valt 'ie weer terug. Voor mij duidt dat op een te kleine sproeier: voor de eerste sprong nog genoeg benzine, maar voor een langere vraag toch te weinig, wat de terugval verklaart.

Eens kijken wat ik er in heb zitten qua sproeier, en dan een maatje groter denk ik
(2004 model KLE overigens)
 
OK, het viel mee, eerst even synchroon stellen doet een hoop. Hij rijdt nu echt weer geweldig!
Waarmee heb je m synchroon gezet? Heb je zo'n setje met klokjes of heb je dat anders gedaan. Ik moet mijne ook nog steeds goed synchroon zetten namelijk. Zo'n setje klokjes is vrij prijzig voor die paar keer dat ik het nodig ga hebben.
 
Heb precies hetzelfde probleem als jij Jake! Tot een toer of 4-5000 wilt hij doortrekken, dan valt hij terug en moet ik nog een keer gas geven om hem hoger te krijgen. Heb mijn carbs uit elkaar gehad, dus verwacht dat daarbij de synchronisatie ietswat is verkloot.

Heeft iemand in de buurt van Apeldoorn of omstreken misschien een synchronisatiesetje die ik kan lenen? Net zonde om 200 euro neer te leggen voor iets wat je 1 of 2 keer gebruikt.
 
Als ie tot de 4-5000 goed trekt en daarna niet meer denk ik niet dat het aan de synchronisatie ligt. Slecht synchrone carbs hebben beïnvloeden vooral de lage toeren. Denk eerder dat de sproeier verstopt zit of iets. Maar afstellen kan nooit kwaad.
 
De carburateurs zijn schoon, heb alle kanalen goed doorgespoten en de sproeiers schoongemaakt.

Vandaar dat ik dacht aan synchronisatie.

Ga nog een laatste valse lucht test doen voor de zekerheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan