Kawasaki KLE (4)

Ik heb inderdaad zo'n setje klokjes kunnen lenen, heb vanuit m'n studie nog een hoop vrienden in de buurt van de motorsportgroep op de UT :)

Pro tip: als je ook een kettingsmeersysteem (ik heb een scottoiler) aan je fiets hangt, vergeet dan niet om die van de 'Prime'-stand te halen voor je een testrit gaat maken. 150ml kettingolie in ca. 20 km is best veel...
 
Hallo allen,

Na een heel lange tijd ben ik er ook weer bij. Ik ben lang afwezig geweest.

Voor de "nieuwe" mensen hier (niet dat ik doorgewinterd ben, maar heb hier geloof ik vanaf mei 2020 gepost over mijn KLE500): mijn hele motorverhaal is een fiasco geworden. Ik heb mijn motor gekocht bij Van Gils motoren voor ongeveer 2000 euro, met nog geen 9K op de teller. Uiteindelijk bleek deze motor aankoop iets te mooi te zijn: benzinetank was allereerst helemaal verroest waardoor de motor niet meer reed. Meneer van Gils wilde dit niet kosteloos repareren dus ik zat met een niet-werkende motor. Deze tank getracht te ontroesten, maar dit was er zo erg aan toe dat ik deze uiteindelijk vervangen heb voor een niet-verroest 2e hands exemplaar. Carbs schoongemaakt, bougies vervangen, benzine filter schoongemaakt, maar helaas weinig succes.

Vervolgens heeft een goede maat van mij zich kwaad gemaakt om de motor en heeft deze uiteindelijk meegenomen om 'm onder handen te nemen (@Eelco36 heeft hier ook een informatie rol in gespeeld, dank ook!). Zie deze link voor wat er allemaal aangepast is. Kortgezegd:
  • Pakkingen vervangen, bij o.a. de cilinder (die had de beschermfolie er nog opzitten. Welke pepernoot dit gedaan heeft...) en carter;
  • Vliegwiel vervangen (want ja, die is stuk gegaan (VERVANG DAT DING)
  • Stator vervangen (nogmaals, k*t vliegwiel...)
  • Blok schoongemaakt van binnen, cilinderwand en zuigers bekeken
Uiteindelijk is daarnaast ook de startkoppeling onder handen genomen en ja hoor: hij wilde weer leek het. Maatje heeft hem teruggebracht naar mij nadat hij er een kilometer of 30 op gereden had. Leek goed te doen. Dag erna ging ik er op, maar kapte hij er na een KM of 2 er weer mee...

Vervolgens weer gekeken wat er aan de hand was: rechtercilinder leek niet te ontbranden. Nieuwe bougie erin gepeerd en zagen we dat de ontbranding in de rechtercilinder wat onregelmatig was.

Als laatste hoop heb ik uiteindelijk de rechter bobine vervangen. Deze werkte wel, motor start dan ook, maar de toeren zijn gigantisch onregelmatig stationair en de motor valt uiteindelijk dan ook uit. Wellicht iets met de kleppen?

Concluderend: ik ga de motor wegdoen. Het is helaas een opstapeling van flinke teleurstellingen geworden, en aangezien ik nu onder andere bijna het dubbele in van de aanschaf waarde in een niet werkende motor heb gestopt, trek ik hier nu de grens (ik werd al door menig mens voor gek verklaard dat ik er zo lang mee door ging... ;) ).

Ik ben er oprecht van overtuigd dat de oplossing nabij is. Mocht iemand hier dan ook interesse hebben in het kopen van mijn KLE500 (kijk gerust tussen mijn berichten, ik heb genoeg foto's geplaatst en zal nog een Marktplaatsadvertentie plaatsen), dan hoor ik het graag. Komen kijken is ook mogelijk. De motor staat momenteel nog bij mijn vorige woning op de parkeerplaats, aangezien ik geen tuin/garage heb en ik geen 5 km met een motor naar mijn nieuwe woning wil lopen.

Mocht je interesse hebben, stuur vooral een bericht. En ik hoop dat de andere KLE gebruikers hier wel een leuke ervaring mogen blijven hebben van de fiets. Ik geloof dat het een best leuk ding is om te rijden, maar minder om alleen maar naar te kijken... :)

Volgende fiets wordt of een chopper (een Wildstar lijkt mij vet) of een Honda CBR 600 (ja, ligt lekker uit elkaar). Even sparen eerst ;)
 
Geen dank. Ik heb het verhaal zijdelings meegekregen van je maat die hem in reparatie had. Zonde dat je deze ervaring hebt. Motorrijden hoort (en is vaak) een leuke ervaring. Jammer dat dhr. Van Gils je hier niet in tegemoet gekomen is.

Als je de tijd, geduld en ruimte hebt zou je hem in onderdelen kunnen verkopen. Misschien levert hij dat meer op dan nu.. maar ik denk dat je er (terecht) klaar mee bent :). Mijn handen jeuken, maar ik heb heb geen plek (naja, ik moet mezelf beschermen anders staat mijn hele huis vol).
 
Als je de tijd, geduld en ruimte hebt zou je hem in onderdelen kunnen verkopen
Haha, inderdaad de ruimte niet voor. Maar denk dat een handige Harrie 'm prima aan de praat krijgt! We gaan 't zien, kijken wat men er voor over heeft.
 
Ook geen ruimte hier anders had ik het wel gedaan. Super jammer dat het zo is afgelopen. Hopelijk dat je met de volgende zorgeloze km kan maken. En ach je heb bak aan kennis opgedaan waar je u tegen zegt 👌
 
Laatst bewerkt:
Klokje rond.jpeg



Weer als nieuw!
 
Nou, de KLE is verkocht aan iemand die hier waarschijnlijk zeker wat mee kan! Erg fijn persoon dus blij dat ik 'm aan deze persoon heb kunnen verkopen.

Hierbij eindigt voorlopig mijn motoravontuur. Ik wil jullie allen bedanken voor de genomen moeite en wellicht tot in de toekomst! Misschien dat ik later nog een fotootje kan delen o.i.d.

Ciao!
 
Dank voor het delen van je avontuur Condor! het was erg interessant om mee te kijken. Veel geluk met je nieuwe motor.
 
Zojuist er achter gekomen dat ik een EX 500 blok onder mijn KLE 500 had hangen, geen wonder dat hij niet wilde rijden.

Ik had al bij de motor een set GPZ500 Carbs gekregen, en de originele maar was er eigenlijk vanuit gegaan dat iemand perongeluk de verkeerde carburateurs er op had gezet. Maar niks blijkt minder waar.

Zojuist heb ik het hele blok open gehad om een lekkende cilinderpakking en koppakking te vervangen, daarna heb ik de kleppen gesteld en de timing gezet a.d.h.v een KLE 500 workshop manual... Ben nu alleen bang dat dit misschien anders is voor een EX 500 / GPZ 500 blok.

Het blok komt uit 2000. Heeft iemand een workshop manual liggen voor een EX 500 / GPZ 500 van na 1994???
 
Vrijdagmiddag met vriendin en schoonvader lekker gespeeld met motoren en pionnen! Leuk om weer eens te oefenen met achtjes en krappe bochten. Zaterdag helaas langs de snelweg stilgestaan met een lege tank 8)7Overgeschakeld naar de reserve tank en ik kon weer door. Alleen even in de gaten houden of het verbruik omhoog is geschoten (kan natuurlijk met het langzaam rijden tijdens het oefenen) of dat ik de tripmeter per ongeluk eerder heb gereset.20230210_155333.jpg
 
Dag mensen,

Na wat twijfels en rond kijken, heb ik besloten om een KLE500 te halen.
Ik ben dus sinds vandaag een trotse eigenaar van ene.

Hoe actief is het forum hier? Ik hoop hier redelijk wat te kunnen kletsen en inzicht te krijgen in deze motor.

Joe joe
 
Ik heb een vraagje voor de kenners op dit forum. Hoeveel kilometers gaat de gemiddelde KLE mee? Ik vind het namelijk erg gave motoren alleen ze worden bijna alleen maar aangeboden met flinke kilometerstanden.
 
Ik heb eigenlijk geen idee, maar heb wel gelezen dat ze tot 130-150 kunnen komen. Zit zelf pas op 49000 dus heb nog even te gaan!
 
laatst in dec een 2dehands originele uitlaat gekocht voor een prikkie.
Maar bleek in de praktijk een beetje heel dun te zijn. Overal vallen de gaten in (crap).
Dus voor mijn road-tripped door Duitsland ben ik toch genoodzaakt een andere uitlaat me E keur te moeten kopen.
Het zure is dat het hele keuring gebeuren in 1999 is ingegaan en m’n motor uit 2000 is 🤦🏼.
Ik zat te kijken naar Marvings. Iemand ervaring mee ?
 
Vraagje voor de kenner.

Ik heb vandaag olie + filter + luchtfilter vervangen met wat ander klein onderhoud en heb iets gevonden waarvan ik niet weet wat het is.
Toen ik de bashplate onder de motor vandaan haalde, lag er een boutje in die vervolgens op de grond viel. Nu is de vraag wat voor boutje is dit en waar komt ie vandaan.

Ik heb gekeken maar kon geen missend boutje vinden ergens. De kop is ook raar omdat die dicht is, zie foto. Ik heb geen idee hoe lang ie al in de bashplate ligt, ik heb nooit iets horen rammelen ofzo. Ik heb ook geen idee of het wel een boutje van de motor is. Hij ziet eruit alsof het zo kan zijn en na een geur test kan ik ook bevestigen dat ie ruikt naar motor wat mij alleen maar meer doet denken dat ie ergens van de motor vandaan komt. Het kleine stukje dat heb gereden na de nieuwe olie heb ik niets gemerkt, alles lijkt in orde, alle kilometers ervoor ook trouwens.

Herkent iemand het boutje? Het is M6x16. En hoe zou ik zo'n bout moeten aandraaien? inbus oid gaat natuurlijk niet werken.
 

Bijlagen

  • IMG_20230429_202507.jpg
    IMG_20230429_202507.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 22
  • IMG_20230429_202523.jpg
    IMG_20230429_202523.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 22
Ik heb geen idee 😬, maar ben zelf ook niet echt een kenner. Misschien tijdens het rijden in de bash plate gekomen?
 
Laatst bewerkt:
@JO_50099
Dat een boutje waar de kop vanaf breekt als deze vastgezet wordt (breekbout). Wordt vaak bij het contactslot gebruikt zodat deze minder snel te verwijderen is .
8A380EFA-D659-49E1-83E0-480F01993365.jpeg
 
@gassen
Daar lijkt het inderdaad op. Voglens de onderdelen catalogus zit er zo'n breekbout bij het contactslot met een ringetje, ook met de maat M6x16. Ik zal straks eens kijken er er daar iets mist.

Zal ik dan een nieuw breekboutje bestellen, origineel of ergens anders met dezelfde maat of gewoon een standaard boutje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan