Kawasaki KLE 500 start niet meer en ruikt naar benzine. Wat kan het probleem zijn?

Japio 56

Rookie
8 jan 2021
1
0
Hallo allemaal..

Ik had mijn Kawasaki verkocht en koper reed een klein proefritje door de wijk.
Onderweg terug viel de motor een keer uit en na de benzinekraan op reserve te zetten kon hij m weer starten.
Echter, na de administratieve afhandeling, wilde hij naar huis rijden maar motor startte niet meer.
Wat kan het probleem zijn?
Motor ruikt heel erg naar benzine maar ik zie geen lekkage.
Hopelijk weet iemand wat het probleem kan zijn.

Gr. Jaap
 
En dat zie je niet omdat de carburateurs geen overflow hebben. De overtollige benzine loopt direct de cilinderkop in. Op pure benzine start een motor niet. Erger nog, als het echt teveel benzine wordt, dan kan er een vloeistofslag ontstaan bij de startpoging. Vloeistof kan niet gecomprimeerd worden, dus er moet dan iets anders kapot gaan. Bij mijn GPZ500 (zelfde blok) zijn dat vaak de bougies. Dat gaf bij mij daarna ook startproblemen! De bougies zagen er nog goed uit, maar bij het doormeten bleek dat ze van binnen toch gescheurd waren.
Ook lekt er veel benzine langs de zuigerveren het carter in. De olie in het blok is dan verpest en moet samen met het oliefilter ververst worden.

Als je op dit verschijnsel bij de GPZ500 zoekt, dan vind je waarschijnlijk genoeg informatie. Als de verkoop nog door gaat, dan kan de nieuwe eigenaar ook een modificatie maken om bovenstaande schade te voorkomen: Kawasaki GPZ500 topic, carb modificatie.

De remedie is trouwens simpel: carburateurs uitbouwen en goed schoonmaken van binnen. De vlotternaaldzitting voorzichtig polijsten. Weer in elkaar zetten met een nieuwe vlotternaald en rubbertjes. Plaats dan ook even een goed brandstoffilter.

Succes met de verkoop!
 
Ik had vorige keer hetzelfde probleem met mn blade. Niet goed starten, en toen ik hem eindelijk aan de praat kreeg halverwege de straat viel em uit. Hij sloeg nadien wel aan, maar kreeg precies geen benzine dus startte ook niet meer.
Enfin, na de tank omhoog te hebben getild zag ik dat de benzineslang gewoon los was gekomen.
Het hoeven dus niet altijd de carbs te zijn.
 
Hallo allemaal..

Ik had mijn Kawasaki verkocht en koper reed een klein proefritje door de wijk.
Onderweg terug viel de motor een keer uit en na de benzinekraan op reserve te zetten kon hij m weer starten.
Echter, na de administratieve afhandeling, wilde hij naar huis rijden maar motor startte niet meer.
Wat kan het probleem zijn?
Motor ruikt heel erg naar benzine maar ik zie geen lekkage.
Hopelijk weet iemand wat het probleem kan zijn.

Gr. Jaap

Volgens de tekening zit er een vacuüm aangestuurde benzine kraan op.
De stand “reserve” is dan een pri-stand. (ofwel, <kraan open> zonder dat de motor loopt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan