Kawasaki KLE 650 houd beetje in..... radeloos!

Nelis_VTra

Rookie
17 feb 2022
18
2
goedendag mensen,

onlangs heb ik een Kawasaki KLE 650 Versys gekocht uit 2009. 33320 km op de teller. helaas heb ik er een probleem mee : tijdens rustig rijden met bijna geen gebruik van het gashendel voelt het alsof er iemand achter mij een beetje aan mij zit te trekken. het valt vooral op wanneer ik rond de 50kmh rijd met bijna geen gas. het toerental blijft ongewijzigd. geen verschil in motor geluid te horen terwijl het gebeurd. het probleem is weg zodra ik hem even lekker laat "zingen".

ik heb inmiddels al aardig wat geprobeerd en getest, maar niets helpt.
in chronologische volgorde, dit is wat ik gedaan heb :
- bougies vervangen
- bobines getest, zijn goed. hoewel het niet de originele zijn...... het is nummer 3 en 4 van een Z1000. dit was al zo toen ik hem kocht en ontdekte het toen ik de bougies ging vervangen
- injectoren getest, zijn goed
- luchtfilter vervangen, was extreem goor ( om dat te doen moest de tank leeg en eraf, toen heb ik meteen gekeken of er water in de benzine zat. gelukkig zat er geen water in )
- achteras stond extreem strak, dus ik heb het nu op 108Nm staan zoals de handleiding dat voorschrijft.

na het doen van de eerste vier dingen uit de bovenstaande lijst heb ik een testrit gedaan, toen was het nog steeds behoorlijk merkbaar en hetzelfde als toen ik voor de eerste keer reed.
daarna heb ik de moer voor de achteras aangedraaid zoals het hoort en toen heb ik weer een testrit gedaan. het probleem leek een stuk minder maar was nog steeds merkbaar. hoe strak het voorwiel staat weet ik nog niet want ik zit nog te wachten op een 14mm mannelijke inbus zodat ik de moer van de vooras kan controleren.

ik heb nu ongeveer 300 kilometer gereden met dit probleem. ik tank altijd E5 super plus 98 of Shell V-power 98.

heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad, en zo ja, is het opgelost? zo ja, hoe?

met vriendelijke groeten,
Nelis
 
Oplossing
het heeft even geduurd, maar ik heb nu eindelijk een RapidBike EASY kunnen installeren. die heeft het probleem direct opgelost. de motor loopt veel beter en presteert veel beter. het rijd nu gewoon vloeiend wanneer ik het gashendel een beetje gebruik. ik heb de module kunnen vinden bij Ruud Fredriks Dynojet BV in Goes.
Als-ie inderdaad onderin (te) arm loopt krijg je wat jij beschrijft. Vaak zijn daar ofwel andere mappings voor ofwel dongeltjes die je ECU een beetje voor de gek houden.

Assen te strak zal geen invloed hebben als je wielen gewoon soepel draaien.
Andere dan originele bobines (of bewezen goeie vervangers) zou ik zelf niet snel monteren. Als je vonk er minder krachtig van wordt ben je ook niet blij.
 
Yup, ik herken dit van carburateur fietsen die te arm staan. Aangezien je injectie hebt zou ik het ook zoeken in aanpassingen van je brandstof map. Rapidbike, power commander of inderdaad een dongle die je echt voor de gek houd door bv de temperatuur input te veranderen.
 
Afhankelijk van merk en type is er van alles mogelijk voor dit soort dingen, de lambda sonde uitschakelen bijvoorbeeld, of de mapping aanpassen in de standaard ECU, maar ik zou wat rondgoogelen wat er meestal gedaan wordt bij jouw type.
 
lambda uitschakelen lijkt mij een heel dom idee dus ik ga kijken of ik iets kan vinden qua aanpassen van de ECU. in ieder geval bedankt voor je reactie :)

Ehm...toevallig pas bij een tuner langs geweest voor de mogelijkheden bij mijn Yamaha MT09, het eerste wat ze doen is de lambda uitschakelen want... die regelt de injectie af naar superarm bij constante snelheid (cruise) waardoor je schokkerig rijgedrag krijgt, komt dat je bekend voor? ;)

Ook al gooi je een heel andere mapping in de ECU dan blijft hij terug regelen naar die waarde.
 
Voor om en nabij €300 heb je een geoptimaliseerde mapping in de ECU. Er zit toch ook nog een MAP sensor in het inlaat circuit, waardoor de ECU nog steeds het mengsel aan de dichtheid van de aangezogen lucht aanpast, ookal is de lambda sonde uitgeschakeld. Dat werkt echt goed genoeg.
 
In plaats van spullen aanschaffen, is een goede diagnose misschien belangrijker op dit moment?

Mn versys uit 2007 was niks mis mee: maar bij lage snelheden was ie wel wat bokkig.

Daarom heb ik destijds een boosterplug gemonteerd. Die vervangt je inlaat temperatuur sensor en ‘doet alsof’ de temperatuur lager is dan in werkelijkheid.

Hierdoor loopt de motor wat rijker. Met als resultaat: geen gebok meer, blokje lijkt wat ‘mooier’ te lopen en ik kan, bij gelijke snelheid, in een hogere versnelling rijden.

Geen opvallende nadelige effecten qua verbruik.

Wat mij betreft een aanrader om de wat minder aantrekkelijke eigenschappen van deze fiets wat te verbeteren.
Dat krijg je als je je blok geeft wat het wilt ipv wat Groen Links wilt. :9
 
het heeft even geduurd, maar ik heb nu eindelijk een RapidBike EASY kunnen installeren. die heeft het probleem direct opgelost. de motor loopt veel beter en presteert veel beter. het rijd nu gewoon vloeiend wanneer ik het gashendel een beetje gebruik. ik heb de module kunnen vinden bij Ruud Fredriks Dynojet BV in Goes.
 
Oplossing
Afhankelijk van merk en type is er van alles mogelijk voor dit soort dingen, de lambda sonde uitschakelen bijvoorbeeld, of de mapping aanpassen in de standaard ECU, maar ik zou wat rondgoogelen wat er meestal gedaan wordt bij jouw type.
lambda uitschakelen lijkt mij een heel dom idee dus ik ga kijken of ik iets kan vinden qua aanpassen van de ECU. in ieder geval bedankt voor je reactie :)
 
Ehm...toevallig pas bij een tuner langs geweest voor de mogelijkheden bij mijn Yamaha MT09, het eerste wat ze doen is de lambda uitschakelen want... die regelt de injectie af naar superarm bij constante snelheid (cruise) waardoor je schokkerig rijgedrag krijgt, komt dat je bekend voor? ;)

Ook al gooi je een heel andere mapping in de ECU dan blijft hij terug regelen naar die waarde.

ok dat verbaasd mij.... ik veronderstel dat een lambda sensor nog meer doet dan alleen dat.

maar goed, stel dat het zou helpen om die sensor uit te schakelen, wat kost zoiets?

de RapidBike Easy module gaat tussen de ecu en de lambda sensor waardoor je meer controle lijkt te hebben over wat die sensor doet en welk effect dat heeft op de ecu.
 
meestal gewoon een stekkertje met een doorverbinding of een weerstandje, die je ECU vertelt dat het bijvoorbeeld -10 is, waardoor de afstelling wat rijker loopt. Kost meestal een paar tientjes, verbruik zal wel ietsje hoger worden.
 
meestal gewoon een stekkertje met een doorverbinding of een weerstandje, die je ECU vertelt dat het bijvoorbeeld -10 is, waardoor de afstelling wat rijker loopt. Kost meestal een paar tientjes, verbruik zal wel ietsje hoger worden.
dat zit mij niet lekker. ik denk dat ik voor een RapidBike Easy ga. ik zal dat gaan proberen en dan laat ik het hier weten of het helpt.
 
Wiellagers gecheckt ? Omdat je schrijft dat je de as losser had gezet met het juist NM koppel en het probleem iets minder was ?
nee die heb ik niet gecheckt. het verschil tussen die twee keer testrijden was dat het significant andere omstandigheden waren. er zat een paar weken tussen die twee testritten. dus het kleine verschil kan uitgelegd worden door onbekende omstandigheden.

laat ik het zo zeggen : ik zou het zeer vreemd vinden als het de wiel lagers zijn..... op een fiets met 33000 kilometer op de teller.
 
Nee dat kan prima! Eerste injectiemotoren hadden ze ook niet en die rijden ook gewoon als een naaimachine.
uitstekend. dan ga ik eerst dat proberen. mocht dat niet lukken dan zie ik dat dan wel. waarschijnlijk word het dan alsnog een RapidBike Easy.

weet jij toevallig of de bobines van een Kawasaki Z1000 geschikt zijn voor mijn Versys? ik ontdekte dat nummer 3 en nummer 4 van een Kawasaki Z1000 bobine in mijn Versys zitten..... vind ik persoonlijk nogal vreemd. ik vermoed dat 1 van de vorige eigenaren het inhouden dacht op te kunnen lossen door de bobines te vervangen, maar dat hielp uiteraard niet. het zit mij niet lekker dat er andere bobines in zitten dan origineel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan