Kawasaki KLE 650 houd beetje in..... radeloos!

Nelis_VTra

Rookie
17 feb 2022
18
2
goedendag mensen,

onlangs heb ik een Kawasaki KLE 650 Versys gekocht uit 2009. 33320 km op de teller. helaas heb ik er een probleem mee : tijdens rustig rijden met bijna geen gebruik van het gashendel voelt het alsof er iemand achter mij een beetje aan mij zit te trekken. het valt vooral op wanneer ik rond de 50kmh rijd met bijna geen gas. het toerental blijft ongewijzigd. geen verschil in motor geluid te horen terwijl het gebeurd. het probleem is weg zodra ik hem even lekker laat "zingen".

ik heb inmiddels al aardig wat geprobeerd en getest, maar niets helpt.
in chronologische volgorde, dit is wat ik gedaan heb :
- bougies vervangen
- bobines getest, zijn goed. hoewel het niet de originele zijn...... het is nummer 3 en 4 van een Z1000. dit was al zo toen ik hem kocht en ontdekte het toen ik de bougies ging vervangen
- injectoren getest, zijn goed
- luchtfilter vervangen, was extreem goor ( om dat te doen moest de tank leeg en eraf, toen heb ik meteen gekeken of er water in de benzine zat. gelukkig zat er geen water in )
- achteras stond extreem strak, dus ik heb het nu op 108Nm staan zoals de handleiding dat voorschrijft.

na het doen van de eerste vier dingen uit de bovenstaande lijst heb ik een testrit gedaan, toen was het nog steeds behoorlijk merkbaar en hetzelfde als toen ik voor de eerste keer reed.
daarna heb ik de moer voor de achteras aangedraaid zoals het hoort en toen heb ik weer een testrit gedaan. het probleem leek een stuk minder maar was nog steeds merkbaar. hoe strak het voorwiel staat weet ik nog niet want ik zit nog te wachten op een 14mm mannelijke inbus zodat ik de moer van de vooras kan controleren.

ik heb nu ongeveer 300 kilometer gereden met dit probleem. ik tank altijd E5 super plus 98 of Shell V-power 98.

heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad, en zo ja, is het opgelost? zo ja, hoe?

met vriendelijke groeten,
Nelis
 
Oplossing
het heeft even geduurd, maar ik heb nu eindelijk een RapidBike EASY kunnen installeren. die heeft het probleem direct opgelost. de motor loopt veel beter en presteert veel beter. het rijd nu gewoon vloeiend wanneer ik het gashendel een beetje gebruik. ik heb de module kunnen vinden bij Ruud Fredriks Dynojet BV in Goes.
In plaats van spullen aanschaffen, is een goede diagnose misschien belangrijker op dit moment?

Mn versys uit 2007 was niks mis mee: maar bij lage snelheden was ie wel wat bokkig.

Daarom heb ik destijds een boosterplug gemonteerd. Die vervangt je inlaat temperatuur sensor en ‘doet alsof’ de temperatuur lager is dan in werkelijkheid.

Hierdoor loopt de motor wat rijker. Met als resultaat: geen gebok meer, blokje lijkt wat ‘mooier’ te lopen en ik kan, bij gelijke snelheid, in een hogere versnelling rijden.

Geen opvallende nadelige effecten qua verbruik.

Wat mij betreft een aanrader om de wat minder aantrekkelijke eigenschappen van deze fiets wat te verbeteren.
Dat krijg je als je je blok geeft wat het wilt ipv wat Groen Links wilt. :9
 
ok ik heb vandaag voor het eerst gereden met een ontkoppelde Lambdasonde...... het inhouden is weg, maar ik merk dat er een behoorlijke verandering is qua prestaties. er lijkt een stuk minder kracht onderin te zitten. ik ben er niet blij mee dus ik ga de Lambdasonde weer verbinden en dan kijken of het placebo is of niet.

als het inderdaad zo is dat hij minder presteert met de Lambdasonde eruit, dan koop ik alsnog die RapidBike Easy bij DynoJet.
 
het heeft even geduurd, maar ik heb nu eindelijk een RapidBike EASY kunnen installeren. die heeft het probleem direct opgelost. de motor loopt veel beter en presteert veel beter. het rijd nu gewoon vloeiend wanneer ik het gashendel een beetje gebruik. ik heb de module kunnen vinden bij Ruud Fredriks Dynojet BV in Goes.
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan