Kawasaki Kle500 hoog verbruik

Pottema

Rookie
11 jun 2015
3
0
Geachte leden,
Ik had een Kle500 uit (rood) uit 1993 waar ik 17 jaar mee heb rond gereden en 72500 op de teller ik reed woon/werk verkeer 94 km. visa/versa met rond de 100 km/u en een gemiddeld verbruik van 1 : 23!
Maar sinds 2 weken heb ik een andere Kle500 uit 2004 met 32350 op de teller (zwart/zilver met kuipje) zelfde afstand en waardes maar alleen is het verbruik dramatischgedaald naar f*cking 1 : 16 nondepieten!
Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is of wat er fout kan zijn met of in de carburateurs. Tevens heb ik voor mijn "nieuwe" Kle500 wel gelijk een andere vliegwiel gekocht omdat bij mijn oude kle500 ik 2x een vastloper gehad door afgebroken magneten!
 
Staan de carbs synchroon. Check de sproeier bezetting ten opzichte van origineel. Misschien heeft een vorige eigenaar 'm "getuned" gehad met open uitlaat en grotere sproeiers.
1665591445671.png
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt voor deze snelle reactie, ik kan er helaas nog niet mee aan de gang de motor gaat in de winterstalling binnenkort en tijd heb ik er nog niet voor. Het worden dan nog even "dure" ritjes for the time being.
 
Hartstikke bedankt voor deze snelle reactie, ik kan er helaas nog niet mee aan de gang de motor gaat in de winterstalling binnenkort en tijd heb ik er nog niet voor. Het worden dan nog even "dure" ritjes for the time being.
Als het aan de synchronisatie ligt kan het bij een garage laten doen wel eens goedkoper zijn. Ik weet niet hoeveel je rijdt.
 
Naaldbuis en naald in de carburateur. Die wel. Maar dat zou ik eerder bij jou KLE met 72 dkm op de teller verwachten. En volgens mij hoef je aan dat vliegwiel niets te doen. Dat hadden de eerste gpz tjes ook last van. Maar de latere modellen niet meer. Is ergens rond 97 opgelost volgens mij.
 
Staan de carbs synchroon.
Als het aan de synchronisatie ligt
hoog verbruik zal nooit aan synchro liggen. slecht gesynchroniseerd wil zeggen dat de gasklep/schuif 1 van de carbu's minder ver open gaat dan de andere, en minder is dus ook minder verbruik.

voor de duizend-miljoenste keer : carbu's synchroniseren is geen wondermiddel als oplossing voor alle mogelijke motorproblemen.
 
Laatst bewerkt:
hoog verbruik zal nooit aan synchro liggen. slecht gesynchroniseerd wil zeggen dat de gasklep/schuif 1 van de carbu's minder ver open gaat dan de andere, en minder is dus ook minder verbruik.
Met als resultaat minder vermogen. Als je dan toch je vertrouwde 100 km/h op de snelweg wil rijden moet het gas toch verder open.

"voor de duizend-miljoenste keer : carbu's synchroniseren is geen wondermiddel als oplossing voor alle mogelijke motorproblemen."
==> beweerde iemand dat dan?
 
Met als resultaat minder vermogen. Als je dan toch je vertrouwde 100 km/h op de snelweg wil rijden moet het gas toch verder open.

"voor de duizend-miljoenste keer : carbu's synchroniseren is geen wondermiddel als oplossing voor alle mogelijke motorproblemen."
==> beweerde iemand dat dan?
in dit geval zal 1 cylinder "net iets meer" en de andere "net iets minder" vermogen geven dan bij perfecft gesynchroniseerde carbu's met navenand verbruik (lees "net iets meer/minder") en zal het verbruik dus eigenlijk gewoon hetzelfde zijn.
"net iets meer/minder" = je gaat er eigenlijk niks van merken. als ze zo fout gesynchroniseerd zijn dat het opvalt, zullen er eerder klachten zijn over slecht stationnair toerental.

"niemand beweerde dat hier", maar teveel mensen denken dat synchroniseren een grote invloed heeft op hoe een motor draait, terwijl het hooguit ongeveer 1% effect heeft eens de gaskleppen/schuiven open gaan
 
hoog verbruik zal nooit aan synchro liggen. slecht gesynchroniseerd wil zeggen dat de gasklep/schuif 1 van de carbu's minder ver open gaat dan de andere, en minder is dus ook minder verbruik.

voor de duizend-miljoenste keer : carbu's synchroniseren is geen wondermiddel als oplossing voor alle mogelijke motorproblemen.
Wat betreft het laatste heb je gelijk. Maar als hij goed uit balans is verlies je vermogen en zul je meer gas geven voor hetzelfde resultaat, dat kost meer brandstof.
 
Maar als hij goed uit balans is verlies je vermogen en zul je meer gas geven voor hetzelfde resultaat, dat kost meer brandstof.
nogmaals : niet echt.
je hebt een bepaald vermogen nodig om in versnelling X snelheid Y te rijden. hier (een twin) leveren beide dan 50% van het vermogen. als ze zwaar asynchroon staan, zal bv 1 45% en de andere 55% (dit is ZWAAR asynchroon) leveren : de ene zal 5% minder verbruiken, de andere 5% meer. wat is de slotsom dan ?
NOOIT zal synchro het verschil in verbruik veroorzaken tussen beide KLE's genoemd door TS.

enkel bij volgas zal je wat vermogen verliezen, omdat dan 1 gasklep/schuif niet volledig open gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan