Kawasaki KLE650 Versys RDW kentekencheck vreemde Handelsbenaming ER-6 VERSYS import motor

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Even een toevoeging want deze post gaat redelijk of-topic.
Er zijn heel veel reacties over import, aantal eigenaren etc. Van mensen die mij waarschijnlijk willen behoeden voor een verkeerde aankoop. Dat waardeer ik. Maar ik ben mij van deze dingen bewust. Ik probeer altijd op elke reactie te reageren maar dit worden er wat teveel. Ik wil voornamelijk weten of de motor als schademotor is geïmporteerd (wat volgens mij niet zo is), in welk land deze als eerste op de markt is gebracht en of het RDW een combinatie van 2 motoren als handelsnaam registreerd als de motor is samengestelt uit 2 verschillende modellen. Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar vrijwel al het groot/klein onderhoud aan mijn Yamaha FZS600 gedaan, de carburateurs gereviseerd en mijn voorvorken gereviseerd. Dus ik weet wel enigszins waar ik naar moet kijken tijdens een bezichtiging en proefrit. Dat is uiteindelijk het belangrijkste.


Goedemorgen!

Ik overweeg een gebruikte Kawasaki Versys te kopen van een particulier. Ik heb een kentekencheck gedaan en de handelsbenaming is ER-6 VERSYS. Ik heb op marktplaats het kenteken van een paar andere Kawasaki Versys-es gevonden en deze opgezocht en daar is de handelsbenaming VERSYS. Ook heb ik een kenteken van een Kawasaki ER6N opgezocht en daarvan is de handelsbenaming ER-6N ABS.

Is dit gewoon fout ingevoerd bij de RDW of kan het ook iets anders betekenen. Bv dat het een Kawasaki Versys is met de motor van een ER6?

Verder is de motor geïmporteerd. Hier de gegevens van het RDW:

Kentekencheck KawaVersys1.png
Kentekencheck KawaVersys2.png
Kentekencheck KawaVersys3.png


De motor komt uit 2007 en is in 2014 in Nederland op de markt gekomen. Bruto BPM is 917 euro. Ik heb deze BPM calculator gebruikt en daar komt een BPM uit van 903,89 euro. Dit betekend dan dat de motor niet als schademotor is geïmporteerd, toch? Verder valt op dat de motor veel van eigenaar is gewisseld en dat de laatste eigenaar de motor na 6 weken na tenaamstelling op marktplaats heeft gezet. Maar de prijs is goed, ik heb wel wat verstand van motoren (ik doe al het onderhoud zelf) en zal hem nog wat vragen stellen (bv waarom hij de motor verkoopt). Als hij goed rijd, ik goede antwoorden krijg en de motor er verder goed uitziet vertrouw ik het wel genoeg om m te kopen.

BPM calc KawaVersys.png


Verder vroeg ik mij af of de Versys ook een code heeft waarmee het land van herkomst kan worden achterhaald. Ik heb een Yamaha FZS600 die vanuit Duitsland is geimporteerd en daar zit een model code op. 5DM1-010 waarbij 5DM1 de kleur aangeeft en 010 het land (Duitsland).

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Er zijn heel veel reacties over import, aantal eigenaren etc. Van mensen die mij waarschijnlijk willen behoeden voor een verkeerde aankoop; dat waardeer ik. Misschien ook mensen die mijn originele post niet hebben gelezen? Ik probeer altijd op elke reactie te reageren maar dit worden er wat teveel. Ik wil voornamelijk weten of de motor als schademotor is geïmporteerd (wat volgens mij niet zo is), in welk land deze als eerste op de markt is gebracht en of het RDW een combinatie van 2 motoren als handelsnaam registreerd als de motor is samengestelt uit 2 verschillende modellen.

Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar vrijwel al het groot/klein onderhoud aan mijn Yamaha FZS600 gedaan (welke uit Duitsland is geïmporteerd), de carburateurs...
Binnen Europa hebben de meeste motoren dezelfde code omdat ze meestal identiek zijn,behalve is sommige gevallen als bvb. een vermogensbeperking op 100 PK.
Een fabrikant gaat niet voor elk land een andere uitvoering maken en code maken.
Zo kan een Duitse motor dus een andere code hebben omdat die 100 PK een afwijking is,of een Engelse voor de andere koplamp en teller..
Buiten Europa hebben motoren soms een andere benaming,dat kan de andere naam verklaren.
 
Binnen Europa hebben de meeste motoren dezelfde code omdat ze meestal identiek zijn,behalve is sommige gevallen als bvb. een vermogensbeperking op 100 PK.
Een fabrikant gaat niet voor elk land een andere uitvoering maken en code maken.
Zo kan een Duitse motor dus een andere code hebben omdat die 100 PK een afwijking is,of een Engelse voor de andere koplamp en teller..
Buiten Europa hebben motoren soms een andere benaming,dat kan de andere naam verklaren.

Bedankt voor je reactie!

Dit is verder niet lullig bedoelt maar wat betreft de code klopt wat je schrijft in ieder geval niet voor de Yamaha FZS uit 1998. In mijn Haynes WPHB staan allerlij model codes die de kleur aangeven. Verder wordt uitgelegt dat de modelcode gevolgt wordt door een drie cijferige productie code die het land aangeeft. Dit zijn overigens codes die met een sticker op de motor zijn geplakt. Dus niet in het frame ingeslagen zoals het VIN.

Het zou kunnen dat motoren een andere benaming kunnen hebben in verschillende landen. Maar in dit geval is het een combinatie van 2 motoren die erg op elkaar lijken/zelfde onderdelen (de versys en de ER6N). Ik kan mij niet voorstellen dat de Versys in een ander land een combinatie heeft van 2 verschillende type motoren, dat lijkt mij nogal verwarrend. Ik zeg niet dat dit niet zo is want ik weet het niet, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
 
De gemakkelijkste (en waarschijnlijk de beste) weg is deze motor overslaan.

Bedankt voor je reactie! Kan je hier iets dieper op ingaan?

Is het checken van BPM niet goed genoeg om na te gaan of de motor als schade motor is geïmporteerd? Dat de motor zo vaak van eigenaar is gewisseld is opzich minder. Aan de andere kant is het een motor met wat minder vermogen. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen als eerste motor een Versys kopen en na een jaartje op de Versys te hebben gereden een zwaardere motor willen.

Het liefst zou ik een nieuwe kopen maar daar heb ik geen geld voor. Deze is vrij goed geprijsd. Kan natuurlijk zijn omdat er wat mis mee is. Aan de andere kant is dit niet het beste seizoen om een motor te verkopen en dat hij vaak van eigenaar gewisseld is en geïmporteerd maakt de motor ook lastiger te verkopen. Ik ben zeer zeker geen expert. Maar ik heb 1,5 jaar geleden een Yamaha Fazer gekocht. Ik heb sindsdien bijna al het groot onderhoud gedaan wat in mijn Haynes WPHB staat. Carberateurs en voorvorken gereviseerd. Dus ik kan wel een enigszins redelijk oordeel vellen als ik een proefrit doe. Verder heb ik de rest van de winter om de motor helemaal na te lopen en zo nodig onderdelen te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Kan je hier iets dieper op ingaan?

Is het checken van BPM niet goed genoeg om na te gaan of de motor als schade motor is geïmporteerd? Dat de motor zo vaak van eigenaar is gewisseld is opzich minder. Aan de andere kant is het een motor met wat minder vermogen. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen als eerste motor een Versys kopen en na een jaartje op de Versys te hebben gereden een zwaardere motor willen.

Het liefst zou ik een nieuwe kopen maar daar heb ik geen geld voor. Deze is vrij goed geprijsd. Kan natuurlijk zijn omdat er wat mis mee is. Aan de andere kant is dit niet het beste seizoen om een motor te verkopen en dat hij vaak van eigenaar gewisseld is en geïmporteerd maakt de motor ook lastiger te verkopen. Ik ben zeer zeker geen expert. Maar ik heb 1,5 jaar geleden een Yamaha Fazer gekocht. Ik heb sindsdien bijna al het grote onderhoud gedaan wat in mijn Haynes WPHB staat. Carberateurs en voorvorken gereviseerd. Dus ik kan wel een enigszins redelijk oordeel vellen als ik een proefrit doe. Verder heb ik de rest van de winter om de motor helemaal na te lopen en zo nodig onderdelen te vervangen.
Je noemt een paar punten op die mij zouden afschrikken: import, onduidelijkheden benaming, Zelfs de relatief lage prijs is een minpunt, dat zal de eigenaar niet voor niets doen.
 
De benamingen bij de RDW worden met de hand ingevoerd door verschillende mensen. Voor hetzelfde model kom je verschillende benamingen tegen. Telkens als er een motor verkocht wordt gaat er iemand zitten invoeren, misschien niet eens in Veendam maar ergens lokaal. Niets om je druk over te maken
 
Je noemt een paar punten op die mij zouden afschrikken: import, onduidelijkheden benaming, Zelfs de relatief lage prijs is een minpunt, dat zal de eigenaar niet voor niets doen.
Ah ok ja dat zijn de punten die ik ook had. Aan de andere kant zijn heel veel motors geïmporteerd. De Fazer die ik nu heb ook en die rijd heerlijk. Maar als de motor goed rijd en er goed uitziet (recht frame, ik ga de remschijven opmeten, balhoofdlagers controleren etc) dan durf ik de koop nog wel aan.
 
De benamingen bij de RDW worden met de hand ingevoerd door verschillende mensen. Voor hetzelfde model kom je verschillende benamingen tegen. Telkens als er een motor verkocht wordt gaat er iemand zitten invoeren, misschien niet eens in Veendam maar ergens lokaal. Niets om je druk over te maken

Ah bedankt! Dat hoopte ik al.
 
waar mensen zich zorgen over maken ?????
is de motor in goede staat ? zijn er officiele papieren bij ? kopen dan. rijdt niet slechter omdat er een andere naam op staat.

Ik maak mij er geen zorgen over. Ik wil gewoon graag weten hoe het werkt. Ik zou het bv wel interessant vinden om te weten of een combinatie van 2 modellen wordt gebruikt als handelsbenaming door het RDW als de motor uit 2 modellen is samengesteld. Overigens wordt er veel gerotzooid met occasions dus een beetje goed dingen nakijken is wel zo verstandig. Om een miskoop te voorkomen maar ook voor je veiligheid ... (en bij deze motor zit ook geen onderhoudshistorie).

Je kan je natuurlijk ook nooit wat afvragen en nooit dingen uitzoeken en dan leer je ook nooit wat ...
 
Die benaming is niks waar je je druk om moet maken maar dat iemand hem na 6 weken alweer verkoopt roep wel enorme vraagtekens op. Ik heb mijn Versys gekocht bij iemand die een bedrijfje had, rdw gekeurd. Motor bleek een opgeknapte schademotor. Ik heb er niet minder voor betaald dan de gemiddelde Versys. Alle reparaties hebben mij een hoop gekost: 2 vorkpoten laten richten, waarvan 1 niet te redden was dus alsnog een nieuwe binnenpoot gekocht, en het voorwiel heb ik laten richten. Als je dus toch besluit deze motor te kopen dan raad ik je aan om echt heel goed op de motor te letten. Verbogen ophangpunten, wielen waar geen slag in zit, etc.
 
Die benaming is niks waar je je druk om moet maken maar dat iemand hem na 6 weken alweer verkoopt roep wel enorme vraagtekens op. Ik heb mijn Versys gekocht bij iemand die een bedrijfje had, rdw gekeurd. Motor bleek een opgeknapte schademotor. Ik heb er niet minder voor betaald dan de gemiddelde Versys. Alle reparaties hebben mij een hoop gekost: 2 vorkpoten laten richten, waarvan 1 niet te redden was dus alsnog een nieuwe binnenpoot gekocht, en het voorwiel heb ik laten richten. Als je dus toch besluit deze motor te kopen dan raad ik je aan om echt heel goed op de motor te letten. Verbogen ophangpunten, wielen waar geen slag in zit, etc.
6 eigenaren in 6 jaar.O-)
Enige voordeel is dat er nu 5 mensen wat wijzer zijn geworden.
 
Die benaming is niks waar je je druk om moet maken maar dat iemand hem na 6 weken alweer verkoopt roep wel enorme vraagtekens op. Ik heb mijn Versys gekocht bij iemand die een bedrijfje had, rdw gekeurd. Motor bleek een opgeknapte schademotor. Ik heb er niet minder voor betaald dan de gemiddelde Versys. Alle reparaties hebben mij een hoop gekost: 2 vorkpoten laten richten, waarvan 1 niet te redden was dus alsnog een nieuwe binnenpoot gekocht, en het voorwiel heb ik laten richten. Als je dus toch besluit deze motor te kopen dan raad ik je aan om echt heel goed op de motor te letten. Verbogen ophangpunten, wielen waar geen slag in zit, etc.

Bedankt voor je reactie en tips! Klote man dat je al die mankementen had. Was het ook een import motor? Hoe ben je erachter gekomen dat het een schademotor was?

Klopt; er zijn een aantal zaken die wat vragen oproept. Zoals na 6 weken alweer verkopen & geen onderhoudshistorie. Kunnen natuurlijk ook goede redenen voor zijn. Ik wil m eigenlijk even bellen of naast de motor wat vragen stellen maar er is nu ook een andere bieder en hij reageert nu niet zo snel.

Het is ook jammer dat er geen middenbok op de motor zit. Dan kan je wat makkelijker de wielen, wiellagers, balhoofdlagers en voorvork checken. Ik hoop dat de verkoper stands heeft om de motor van de grond te krijgen maar het zou goed kunnen van niet aangezien hij de motor al na 6 weken op marktplaats heeft gezet. Ik heb wel gelezen dat je het voorwiel tegen een muur kan drukken om zo te voelen of er geen speling in de voorvork zit. Gelukkig kan ik wel veel zelf mocht er wat mis zijn. Maar onderdelen zijn ook super duur helaas.
 
Bedankt voor je reactie en tips! Klote man dat je al die mankementen had. Was het ook een import motor? Hoe ben je erachter gekomen dat het een schademotor was?

Klopt; er zijn een aantal zaken die wat vragen oproept. Zoals na 6 weken alweer verkopen & geen onderhoudshistorie. Kunnen natuurlijk ook goede redenen voor zijn. Ik wil m eigenlijk even bellen of naast de motor wat vragen stellen maar er is nu ook een andere bieder en hij reageert nu niet zo snel.

Het is ook jammer dat er geen middenbok op de motor zit. Dan kan je wat makkelijker de wielen, wiellagers, balhoofdlagers en voorvork checken. Ik hoop dat de verkoper stands heeft om de motor van de grond te krijgen maar het zou goed kunnen van niet aangezien hij de motor al na 6 weken op marktplaats heeft gezet. Ik heb wel gelezen dat je het voorwiel tegen een muur kan drukken om zo te voelen of er geen speling in de voorvork zit. Gelukkig kan ik wel veel zelf mocht er wat mis zijn. Maar onderdelen zijn ook super duur helaas.
Verkooppraatjes.
Hij voert de druk op om je snel over de streep te trekken.
Hij neemt nog wel contact met je op, zo niet dan is er een ander persoon de “gelukkige” eigenaar.

Succes met het zoeken naar een goede motor.
 
6 eigenaren in 6 jaar.O-)
Enige voordeel is dat er nu 5 mensen wat wijzer zijn geworden.

Het is een vrij lichte motor die fijn is als eerste motor. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen na een jaar een wat zwaardere motor willen. Dus dit betekend niet perse dat er wat mis is met de motor. Of mensen die een motor kopen en dan vrijwel niet rijden en m daarom weer doorverkopen.

Maar er zijn wel wat meer zaken die vraagtekens oproepen.

Maar de motor goed nakijken, vragen stellen en een proefrit kan geen kwaad. Als de motor goed rijd, de eigenaar goede antwoorden geeft en ik zie geen grote problemen durf ik het wel aan.
 
Verkooppraatjes.
Hij voert de druk op om je snel over de streep te trekken.
Hij neemt nog wel contact met je op, zo niet dan is er een ander persoon de “gelukkige” eigenaar.

Succes met het zoeken naar een goede motor.

Net toen ik hem had bericht werd er weer geboden op de motor op marktplaats dus er zijn wel (minstens 2 andere geinteresseerde).

Maar ik voel me verder gelukkig niet zo onder druk gezet. Er staan meerdere Kawasaki Versys te koop. Ik heb een hele fijne Yamaha FZS600 Fazer; dus ik kan lekker op de motor stappen als ik daar zin in heb. Alleen krijg ik veel last van mijn rug op lange vakanties waarbij ik de hele dag rij. De Versys lijkt mij wat dat betreft een veel fijnere motor!
 
Ah bedankt! Dat hoopte ik al.
Bij De Guzzi club hebben ze een CSV download van de RDW registraties. Als je wil weten hoeveel er nog rijden van jouw model zoek je je rot. Hetzelfde model kan zomaar onder 5 verschillende benamingen ingevoerd zijn.

Als de huidige eigenaar hem pas heeft zou ik me wel af gaan vragen waarom hij hem weer weg doet, dan zou ik even doorvragen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat hij de druk opvoert als jij maar vragen via de mail blijft stellen. Er zijn zat mensen die het leuk vinden om een verkoper aan het lijntje te houden zonder te willen kopen.
 
Bij De Guzzi club hebben ze een CSV download van de RDW registraties. Als je wil weten hoeveel er nog rijden van jouw model zoek je je rot. Hetzelfde model kan zomaar onder 5 verschillende benamingen ingevoerd zijn.

Als de huidige eigenaar hem pas heeft zou ik me wel af gaan vragen waarom hij hem weer weg doet, dan zou ik even doorvragen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat hij de druk opvoert als jij maar vragen via de mail blijft stellen. Er zijn zat mensen die het leuk vinden om een verkoper aan het lijntje te houden zonder te willen kopen.

Bedankt voor de tip; ik zal morgen even kijken bij de Guzzi club.

Overigens blijf ik niet maar vragen stellen via de mail. Ik heb al een paar dagen voorgesteld dat ik langs kan komen voor een proefrit. Voorgestelt om even te bellen. Maar nu er meerdere geïnteresseerde zijn probeert hij logischer wijs de hoogste bieder langs te krijgen (denk ik).
 
Bedankt voor de tip; ik zal morgen even kijken bij de Guzzi club.

Overigens blijf ik niet maar vragen stellen via de mail. Ik heb al een paar dagen voorgesteld dat ik langs kan komen voor een proefrit. Voorgestelt om even te bellen. Maar nu er meerdere geïnteresseerde zijn probeert hij logischer wijs de hoogste bieder langs te krijgen (denk ik).
De Guzzi club heeft alleen Guzzi's in het bestand, daar ga je jouw motor niet in vinden.
 
Bedankt voor de tip; ik zal morgen even kijken bij de Guzzi club.

Overigens blijf ik niet maar vragen stellen via de mail. Ik heb al een paar dagen voorgesteld dat ik langs kan komen voor een proefrit. Voorgestelt om even te bellen. Maar nu er meerdere geïnteresseerde zijn probeert hij logischer wijs de hoogste bieder langs te krijgen (denk ik).
Die bieders zijn vaak nep,ze laten gewoon een bekende bieden
Marktplaats zou voor mij niets zijn,heel veel fraude
 
Drammerige verkoper, koper zonder kennis ( wat we ooit allemaal waren overigens ) , en een Kawa die 5 eigenaren heeft gehad in 6 jaar tijd.

Ben geen doemdenker maar volgens mij het recept voor ellende.

Bedankt voor je nuttige bijdrage :+

Verkoper dramt verder niet. Ik ben verre van een expert maar koper zonder kennis zou ik mijzelf ook niet noemen. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar vrijwel al het klein/groot onderhoud uit het Haynes Manual van mij Yamaha Fazer gedaan en mijn carburateurs en voorvorken gereviseerd.

Dat de motor zoveel eigenaren heeft gehad in een paar jaar tijd is natuurlijk (iig op papier) wel wat minder ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan