Kawasaki kondigt Z900RS aan

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
6.979
13
Drechtsteden


Nog niet zo heel lang geleden testte we de Z900 van Kawasaki, die een plezierige nasmaak gaf. Dat Kawasaki niet stilzit blijkt wel, want zojuist kregen we op de redactie het nieuws binnen dat we volgend jaar een Z900RS kunnen verwachten. Inclusief teaserfilmpje.

Het gaat om een retromodel op basis van de huidige Z900. Echt veel is er niet te zien, op een lange tank, een rond instrumentarium met ronde koplamp en een open spatbord na. Het is voor de hand liggend dat er motorisch niets gewijzigd is, net als het rijwielgedeelte. Het lijkt dus vooralsnog puur optisch, dus wellicht dat het afwerkingsniveau nu nog hoger ligt.

Waar doet deze fiets toch aan denken? Echt lang hoeven we er niet over na te denken: de originele Z900 natuurlijk! Motorfietsen in dit segment moeten het hebben van een leuk design en prestaties, dus laten we hopen dat het prijskaartje meevalt. Tot dan, geniet ondertussen even mee van het teaserfilmpje:


HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ZOoZ6JKollk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>



Bron en foto's: Kawasaki
 
Laatst bewerkt:

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
6.448
7
26
Noord-Holland
Met een "RS" versie verwacht ik een luxe of race uitvoering met bijvoorbeeld geüpgrade vering en remmen, geen retroversie.
 

BurgerKing

MF veteraan
20 okt 2002
5.977
103
Dit zou hem moeten zijn



Leuk, wel jammer dat ze aan de monoshock vasthouden, past niet bij zo'n retro
 

JJG

John
7 aug 2015
185
9
62
Alphen aan den Rijn
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/news/2017/september/new-kawasaki-z900rs-coming-in-october-2017.

Z900RS – the technical details
What Kawasaki’s teaser doesn’t reveal is much in terms of technical details. Fortunately we’re here to help on that front. We’ve seen official documents that reveal key facts and figures about the machine, long before they’re supposed to be made public.
As the Z900RS’s name suggests, it’s heavily based on the new-for-2017 Z900. Where that bike is an aggressive-looking, modernist machine, the RS gains a completely different look, with a Z1-inspired tank and tail unit to go with its large, LED-lit headlight. But the changes go much deeper than a set of body panels; Kawasaki has put some real effort into getting the retro style right.
Notably, the water-cooled, 948cc engine is restyled to suit its new home. The sides of the cylinders are refinished with faux cooling fins, while the head gets polished covers over each of its two camshafts, just like the original Z1.
The technical details we’ve seen also confirm that the engine has been retuned for the Z900RS. Where the Z900 makes 123bhp at 9500rpm (92.2kW, 125PS) the Z900RS is angled towards lower rev punch. Peak power dips to 110bhp (82kW, 111.5PS) at only 8500rpm. The changes are in part due to mods to the fuel injection, but the bike also sports other alterations including a new exhaust arrangement. Our Japanese sources say that the pipes mimic the original Z1, with chrome headers snaking into two collectors before splitting back into four again for the tail pipes. The result isn’t just a distinctive look, but a louder, more characterful exhaust note as well.
The frame is the same lightweight steel trellis as used on the Z900, and the suspension is also carried over to the new bike, including the upside-down forks and monoshock rear end – it might be a retro bike, but Kawasaki isn’t going so far as crippling its handling potential with twin shocks and spindly forks. The brakes are similarly modern, with ABS-equipped petal discs.
The Z900RS’s geometry is slightly more relaxed than the Z900’s, with a longer wheelbase – 1470mm vs 1450mm. Its bars are also higher and wider, while the whole bike is a fraction heavier at 215kg wet, compared to 210kg for the normal Z900.
Although not clear in the teaser video, our Japanese sources claim that alloy wheels will be standard, but that wire wheels may be offered as an option to complete the retro style.
The bike’s official launch will be at October’s Tokyo Motor Show, but with Europe being a key market for the bike it’s also sure to appear at the EICMA show in Milan the following month. Sales are expected to start in early 2018. Don’t be surprised if Kawasaki drip-feeds several more teasers between now and the bike’s official unveiling, too.
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
16.866
4.275
57
Apeldoorn
T is en blijft toch een erg slap commercieel aftreksel van een erg mooie bike
 
Laatst bewerkt:

D3nnis

MF'er
21 feb 2016
46
7
Zoetermeer
ik heb zelf demorit met de Z900 gemaakt, wat een heerlijke motor zeg, goed idee om met het frame en dit vier cilinder blok een andere uitvoering uit te brengen, een Versys met dit blok zou ook een leuke aanvulling kunnen zijn.
 

BurgerKing

MF veteraan
20 okt 2002
5.977
103
Bij serieus lekken en Japan denk ik eerder aan kerncentrales....maar okay.
Vind hem wel mooi, iig de mooiste Jap retro. :Y
 

BurgerKing

MF veteraan
20 okt 2002
5.977
103
Wat op het eerste gezicht het meeste tegen valt zijn de gietwielen en monoshock vering ;( [afbeelding]
Monoshock, jonguh deze heeft tripleshock vering :} :P

Kwestie van kostenbespraing, ding is gebaseerd op de Z900, als ze een twin shock hadden gemaakt moet er een ander achterframe komen en dat kost centjes.
Wellicht komt er een accessoire pakket met daarbij een mooi setje spaakwielen.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.003
262
Retro Styling :? Pff, een RS hoort gewoon Rete Snel te zijn!
Volgens mij staat 'RS' voor 'Retro Sport' maar wat maakt het uit. Vanaf de foto's filmpjes vind ik het zeker een geslaagd model waar voor een moderne Z nog verbluffend veel van het origineel in terugkomt. Sportmotorspecs heeft ie niet, maar hij zal met 123 PK echt niet zielig zijn. Lijkt mij prima passen bij de wat minder sportieve zitpositie zoals die op een echte sportmotor. Het rijwielgedeelte en remmen zien er prima uit, dus hij zal echt wel beter rijden dan het origineel (al is ook dat op de remmen na niet heel slecht).

Dit topic maar even volgen zodat Rob.Z1's Z1/900 topic niet misbruikt hoeft te worden voor deze nieuwe Z900. ;)

Zo'n Z900RS ga ik niet kopen. Veel te nieuw/modern, te duur en mijn schuurtje staat al een heel eind vol, maar mooi vind ik 'm zeker!! op 25 of 26 november maar eens kijken hoe ie er in het echt uitziet.

KAWASAKI NEWS SHOW 2018
 
Laatst bewerkt:

Aussie-Tiger

MF veteraan
12 nov 2004
1.578
13
Bezoek site
De prijs gaat zeker tussen de 13 a 14.000 euro zijn heb ik vernomen uit betrouwbare bron. Wat hem dus flink duurder maakt dan de Sugomi Z900 O-)
 

123 Triple

Rookie
15 mei 2015
27
0
44
Waddinxveen

tussen de 13 en 14k wordt denk ik toch wat teveel als de basis rond de 10k zit. Wel mooie motor hoor, ga hem ook live bekijken de 25e ;-).