Kawasaki kx80 versnelling vast

Martijn1976

MF'er
6 jan 2020
50
10
Hallo allemaal
Mijn zoon heeft een kx80 2 takt uit 1994 waar hij met vriendje op de wei crost .
Gisteren ging het fout , de motor leek vast te slaan maar na enig onderzoek heb ik het idee dat de versnelling vast is geslagen.
- In zijn 6 kan je hem duwen met koppeling ingeknepen
- in zijn 5 en 4 kan je hem wel inkrijgen maar het wiel draait dan niet door , ook niet met koppeling
- 3 2 1 neutraal kan hij niet ingeschakeld worden
Ik ben zelf niet bang om wat te sleutelen maar een versnellingsbak heb ik nooit uit elkaar gehaald .
Mijn vraag.
Is dit zelf te doen?
wat zal dat kosten om te laten doen ?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren .
Mvg Martijn
 
Hoi Martijn,

Hij is al stuk, dus blok zal er onder vandaan moeten, dat kan je zelf doen.
Dan zal je een revisie moeten doen op de bak, denk dat je daar bij een bedrijf een prijs op moet vragen. das best wel een dingetje om zelf te doen.
de motor is van 1994, wat gaat het kosten en voor hoeveel kan je een tweedehands krijgen ?
Als het niet opweegt aan prijzen tegen elkaar dan toch maar zelf doen en kijken hoe ver je komt. Hij kan niet stukker worden,...
Is er mischien nog een revisie motor/blok/bak op marktplaats, of bij een motorsloop?

Zo kijk ik er tegen aan.
Wel kut weer, maar ja ,..
sucses.
 
De vraag of het zelf te doen is impliceert dat je dit niet kunt. Probeer een werkplaatshandboek te verkrijgen, dan zie je op zijn minst hoe het werkt, en misschien kun je hem repareren.
 
- In zijn 6 kan je hem duwen met koppeling ingeknepen -> Loopt hij dan vrij of duw je hem door de versnelling heen.
- in zijn 5 en 4 kan je hem wel inkrijgen maar het wiel draait dan niet door , ook niet met koppeling -> Klinkt ook als een probleem met de koppeling.

De motor loopt wel als vanouds zeg je, wanneer is dit dan? In de 6 met ingeknepen koppeling? Neutraal kan je niet vinden zeg je
 
In zijn 6 loopt hij vrij met de koppeling
In zijn 4 en 5 loopt hij een wel vrij met de koppeling maar blokeert hij , of er een tandwiel af is gebroken binnenin
 
Loont het wat betreft leeftijd en staat van de motor nog om hem te repareren breng hem dan weg naar een motorcross zaak,
die mannen hebben de ervaring met het sleutelen aan die motoren,als je dat zelf niet heb dan is de kans dat er iets weer mis gaat aanwezig.
Als de versnellingsbak uit elkaar moet dan is dat werk voor de vakman of een zeer ervaren sleutelaar.
 
Als je het blok er zelf onderuit kan halen,kan je er altijd mee langs een cross specialist als je het zelf niet aan durft.
Iemand die dat gewend is,heeft zo'n blokje volledig uit mekaar binnen het uur,en dan kun je nog zien hoeveel kosten er aan zijn en een beslissing nemen.
 
Tsjah, is zelf wel te doen maar zal je wel tijd en werk kosten de 1e keer. Qua kosten is het lastig te beoordelen als je niet weet wat er stuk is, maar meestal als je de boel open gaat trekken vervang je toch alle slijtagedelen die buiten WPHB toleranties vallen. Je hebt immers geen zin om binnen korte tijd weer te moeten. Houd maar rekening met enkele honderden euro's.

Dus wil je het zoveel mogelijk doen met een klein budget -> verkopen of zelf uit elkaar halen om de schade te bekijken en vandaaruit evalueren wat je wil.
Moet het gewoon klaar en goed dan wegbrengen
 
Loont het wat betreft leeftijd en staat van de motor nog om hem te repareren breng hem dan weg naar een motorcross zaak,
die mannen hebben de ervaring met het sleutelen aan die motoren,als je dat zelf niet heb dan is de kans dat er iets weer mis gaat aanwezig.
Als de versnellingsbak uit elkaar moet dan is dat werk voor de vakman of een zeer ervaren sleutelaar.

Is dat echt zo?
Heb het zelf nooit gedaan maar de binnenkant ziet er vrij normaal uit. Volgorde en secuur werken zijn belangrijk, maar volgens mij kan je prima onderdelen in een bak vervangen als je leuk kan sleutelen.
 
hartelijk dank dat jullie zo meedenken en tips geven !👍
Ik denk dat ik het blok iniedergeval onderuit haal en misschien het en der vraag of iemand hem wil maken , anders haal ik hem zelf open , eens moet toch de 1e keer zijn !?
Ik sta open voor meer tips en advies
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Is dat echt zo?
Heb het zelf nooit gedaan maar de binnenkant ziet er vrij normaal uit. Volgorde en secuur werken zijn belangrijk, maar volgens mij kan je prima onderdelen in een bak vervangen als je leuk kan sleutelen.
Ja die leuke sleutelaars ken ik😨,daar heb ik jarenlang de restanten die in een doos gedropt waren van mogen opknappen😭;)
 
Ik heb het blok eronderuit en de cilinder eraf .
Iemand suggesties voor verdere stappen ?
Vliegwiel verwijderen?
Zal alles er aan bijde zijden af moeten ? Koelvloeistof pomp ed er ook af of kan ik 1 zijde in takt laten om bij de versnellingen te komen ?
🥴🤓
 

Bijlagen

  • 8CFDBE64-DA22-4B21-9C0F-58C3765C7545.jpeg
    8CFDBE64-DA22-4B21-9C0F-58C3765C7545.jpeg
    144,4 KB · Weergaven: 29
Ik zou het blokje wegbrengen ,nu is het niet zoveel werk meer als je weet wat je moet doen en met het juiste gereedschap.
Dan vraag je of ze bellen wat het gaat kosten,dan weet je of het dat nog waard is,prijzen van bakdelen zijn niet al te hoog gemiddeld
75,- per tandwiel,de assen zijn ook zoiets,maar ja als er een aantal kapot zijn tikt het snel aan.
 
Laatst bewerkt:
Vliegwieltrekker halen of zelf een maken.

Carters goed schoonmaken voor het splitsen. En draai alles maar los, ff een doos pakken en daar de carterdelen op natekenen en de boutgaten naboren zodat je alle bouten op de juiste volgorde houdt.

Verder wat bakjes om delen bij elkaar te halen en tussendoor wat foto's maken dan kan het bijna niet misgaan.

Ohja en niet met schroevendraaiers tussen de delen gaan lopen wrikken. Kloppen met een rubberen hamer want een cartersplitter heb je denk ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan