Kawasaki kx80 versnelling vast

Martijn1976

MF'er
6 jan 2020
50
10
Hallo allemaal
Mijn zoon heeft een kx80 2 takt uit 1994 waar hij met vriendje op de wei crost .
Gisteren ging het fout , de motor leek vast te slaan maar na enig onderzoek heb ik het idee dat de versnelling vast is geslagen.
- In zijn 6 kan je hem duwen met koppeling ingeknepen
- in zijn 5 en 4 kan je hem wel inkrijgen maar het wiel draait dan niet door , ook niet met koppeling
- 3 2 1 neutraal kan hij niet ingeschakeld worden
Ik ben zelf niet bang om wat te sleutelen maar een versnellingsbak heb ik nooit uit elkaar gehaald .
Mijn vraag.
Is dit zelf te doen?
wat zal dat kosten om te laten doen ?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren .
Mvg Martijn
 
Is stuit tegen een vreemd probleempje ,.
Ik heb een nieuwe pakkingset besteld maar daar zit geen pakking in voor het midden van het blok !?
Ik ben er naar wezen zoeken op internet maar ik kan deze niet vinden , wel zat er bij het blok vloeibare pakking op .
Zou het kunnen dat daar geen pakking moet maar alleen vloeibare
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 7
Hij zit nu weer in elkaar ,
Versnellingen lijken weer te werken .
Ik heb alleen het idee dat de krukas wat stroef draait?
Ik moest de delen ook net de bouten naar elkaar “persen”
 
Dat zal het rechterlager zijn die niet helemaal lekker op de krukas zit. Normaliter gebruik je hier een tool voor om het lager goed om de kruk te krijgen. (Of vriezer/verwarmmethode). Carters naar elkaar toe persen met de bouten is niet de beste manier..
Je kan zelf een tooltje maken om het lager te zetten, er is nog een oplossing maar die is wel een beetje beun:X
 
Dat zal het rechterlager zijn die niet helemaal lekker op de krukas zit. Normaliter gebruik je hier een tool voor om het lager goed om de kruk te krijgen. (Of vriezer/verwarmmethode). Carters naar elkaar toe persen met de bouten is niet de beste manier..
Je kan zelf een tooltje maken om het lager te zetten, er is nog een oplossing maar die is wel een beetje beun:X
heen en weer petsen met een hamer? :+
 
Hij zit nu weer in elkaar ,
Versnellingen lijken weer te werken .
Ik heb alleen het idee dat de krukas wat stroef draait?
Ik moest de delen ook net de bouten naar elkaar “persen”
logisch dat het niet zomaar op mekaar schuift, de binnenring moet met lichte perspassing vast zitten op de krukas, en de buitenring met hetzelfde in het carter.

zit heel het blok alweer ineen of enkel het carter ?
wat dikwijls al eens helpt is om met een plastieken hamer eens te kloppen op het carter, zo dicht mogelijk bij de krukaslagers, dikwijls "schrikken" ze dan perfect op hun plaats.

met beleid kloppen en goed uitkijken waarop je klopt !
 
Terug
Bovenaan Onderaan