Kawasaki kx80 versnelling vast

Martijn1976

MF'er
6 jan 2020
50
10
Hallo allemaal
Mijn zoon heeft een kx80 2 takt uit 1994 waar hij met vriendje op de wei crost .
Gisteren ging het fout , de motor leek vast te slaan maar na enig onderzoek heb ik het idee dat de versnelling vast is geslagen.
- In zijn 6 kan je hem duwen met koppeling ingeknepen
- in zijn 5 en 4 kan je hem wel inkrijgen maar het wiel draait dan niet door , ook niet met koppeling
- 3 2 1 neutraal kan hij niet ingeschakeld worden
Ik ben zelf niet bang om wat te sleutelen maar een versnellingsbak heb ik nooit uit elkaar gehaald .
Mijn vraag.
Is dit zelf te doen?
wat zal dat kosten om te laten doen ?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren .
Mvg Martijn
 
kijk naar de foto in mijn quote en je ziet dat niet dat metalen armpje, maar het grotere rolletje er in past.

Dat was mij opgevallen, het rolletje hoort over de schakelbloem te lopen. Op de foto die ik plaatste lijkt het alsof deze niet meer over de bloem loopt. Maar dit kan bedrog zijn door de kwaliteit vd foto. Misschien heeft TS een duidelijkere foto gemaakt voor demontage?
 
zonder schakelvorken of met ?



ligt het aan de foto, of is er een probleem met het lager van de wals : daar waar het veertje onderaan links begint lijkt er een onevenredig groot gat naar de volgende kogel links ervan, vergeleken met de andere.
Met schakelbord
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    114,2 KB · Weergaven: 12
Met schakelbord
je moet alles appart testen en nakijken : wals los moet vlot draaien, per losse as moeten allen tandwielen vlot draaien/verschuiven en tandwielen mogen niet teveel (nauwelijks eigenlijk) kunnen kantelen. kijken of de "dog's" (die "blokken" die in mekaar grijpen als een tandwiel opzij geschoven wordt) van de tandwelen niet te fel zijn afgerond door slijtage.
opmeten of de vorken niet te dun geworden zijn waar ze in de groeven van de tandwielen lopen.
monteer je enkel de 2 tandwielassen in het carter, kan het gerust zijn dat de assen niet draaien omdat er 2 tandwielen tegelijk geschakeld zijn, dus kijken dat je telkens maar 1 versnelling geschakeld hebt en controleren of de assen vlot draaien.

als alles ok is, alles weer monteren in de carterhelft en kijken of alles werkt : dat dit niet vlot gaat is "normaal" : de centering van de assen is niet gewaarborgd omdat ze maar aan 1 kant op hun plaats zitten, je moet ondertussen de assen verdraaien zodat de dog's in mekaar grijpen en niet op mekaar botsen, en het kan gerust zijn dat je ondertussen ook nog eens de tandwielen moet helpen verschuiven.

als je alle 6 versnellingen kan afgaan, het carter weer moteren en nogmaals alles testen, nu zou het wel allemaal heel vlot moeten gaan. ook controleren of je krukas vlot draait !). pas daarna monteer je het verdere schakelmechanisme op de wals, en wederom testen of alle versnellingen nog vlot gaan (niet vergeten de assen te verdraaien terwijl je schakelt !).

als dat allemaal in orde is, rest van het blok weer opbouwen.
 
Zou het kunnen dat een van de 2 aasjes waar die tandwielen op zitten krom is?
Ik kan echt niks gek ontdekken aan de tandwielen terwijl ik verwacht had dat er ergens iets afgebroken zou zijn !?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    152,4 KB · Weergaven: 28
Jaaaaa....!!!! Ik denk dat ik eruit ben !!
Ik heb ietsgevonden !!
Tandwiel waar rode pijl wijst zit muurvast !
Ik heb het werkplaats handboek om raad gevraagd en ik denk dat deze hoort te draaien , na verwijderen van de borgveer komt het tandwiel niet los .
Klopt toch wat ik heb ondervonden?
 

Bijlagen

  • 165839AF-B008-4E89-BBEA-DE6B287C375B.jpeg
    165839AF-B008-4E89-BBEA-DE6B287C375B.jpeg
    148,1 KB · Weergaven: 14
  • A88707E0-ABA0-403F-B8DA-D154D060D003.jpeg
    A88707E0-ABA0-403F-B8DA-D154D060D003.jpeg
    134,9 KB · Weergaven: 14
Tsja ..... hoe krijg ik die nou los 🥴
Iemand suggesties? Of wat ik absoluut niet moet doen ?
Ik ben al met een rubber hamer bezig geweest maar dat werkt dus niet ....... is opstoken een idee misschien?...🤓
Ik heb er nu wat kruipolie opgespoten,.... morgen maar weer ff kijken .
 
ik zie 1 circlipje liggen , je hebt de tweede ook los gemaakt neem ik aan ?
je kunt altijd het tandwiel even goed heet maken met verf fohn of brander . niet al te heet ivm harden van de tandwielen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan