Kawasaki kx80 versnelling vast

Martijn1976

MF'er
6 jan 2020
50
10
Hallo allemaal
Mijn zoon heeft een kx80 2 takt uit 1994 waar hij met vriendje op de wei crost .
Gisteren ging het fout , de motor leek vast te slaan maar na enig onderzoek heb ik het idee dat de versnelling vast is geslagen.
- In zijn 6 kan je hem duwen met koppeling ingeknepen
- in zijn 5 en 4 kan je hem wel inkrijgen maar het wiel draait dan niet door , ook niet met koppeling
- 3 2 1 neutraal kan hij niet ingeschakeld worden
Ik ben zelf niet bang om wat te sleutelen maar een versnellingsbak heb ik nooit uit elkaar gehaald .
Mijn vraag.
Is dit zelf te doen?
wat zal dat kosten om te laten doen ?
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren .
Mvg Martijn
 
Er zat idd veel te weinig olie in toen mijn zoon er mee is gaan crossen.
Ik heb de delen nu los van elkaar maar deze zijn behoorlijk beschadigd zoals je op de foto’s kan zien .
Ik denk zelf dat dit hem niet meer gaat worden ?
Iemand iedeen ?
Waar kan ik dit soort onderdelen het beste bestellen?
Thanks
 
Er zat idd veel te weinig olie in toen mijn zoon er mee is gaan crossen.
Ik heb de delen nu los van elkaar maar deze zijn behoorlijk beschadigd zoals je op de foto’s kan zien .
Ik denk zelf dat dit hem niet meer gaat worden ?
Iemand iedeen ?
Waar kan ik dit soort onderdelen het beste bestellen?
Thanks
Gewoon bij de Kawasaki dealer,of anders bij een Kawasaki crossmotor dealer.
Verder zal het online ook wel ergens te bestellen zijn.
 
C9B2F395-8794-4684-B8DF-ECCAA4818FDC.jpeg
B1B1A219-2619-4578-8C40-8612EA7D66FE.jpeg
AD5FF3BC-ED93-40EA-B57D-8E56FF0877CC.jpeg
Er zat idd veel te weinig olie in toen mijn zoon er mee is gaan crossen.
Ik heb de delen nu los van elkaar maar deze zijn behoorlijk beschadigd zoals je op de foto’s kan zien .
Ik denk zelf dat dit hem niet meer gaat worden ?
Iemand iedeen ?
Waar kan ik dit soort onderdelen het beste bestellen?
Thanks
 
Ik ben ook bang dat dit vrij duur gaat worden om een rondje in een weiland te hobbelen.
Misschien eens rondvragen bij de plaatselijke crosszaak.
Hier zit bijv. Motorcross aad in bleiswijk.
Dat soort zaakjes hebben vaak meer als je denkt.
 
is geen '94, want die heeft 5 bouten voor de cyl kop.
wat niet weg neemt dat de bak zou kunnen passen . ga daarvoor niet alleen af op de nummers, als de nummers verschillen de onderdelen fysiek vergelijken ! Heb ook ooit een uitgaande as van de laatste KX500 in het vorige model gestoken, het enige wat verandert was was de borging van het kettingwiel, en daardoor een andere nummer.
 
Ik had ook niet op bouwjaar gezocht, ik denk dat die bakjes veelal hetzelfde zijn .
Ik denk wel de moeite waard om te kijken.
Zoveel zal die er niet voor willen hebben gok ik.
Een rijdende koop je voor 500-1000 euro?
Dan weet je ook niet wat je in huis haalt maar toch.
2 jaar geleden een knappe rm80 gekocht voor een mannetje hier in de buurt om in het weiland te crossen.
Alles breekt er ondertussen vanaf maar het blokje blijft gaan.
Kostte toen 700.
 
Ik had ook niet op bouwjaar gezocht, ik denk dat die bakjes veelal hetzelfde zijn .
Ik denk wel de moeite waard om te kijken.
Zoveel zal die er niet voor willen hebben gok ik.
Een rijdende koop je voor 500-1000 euro?
Dan weet je ook niet wat je in huis haalt maar toch.
2 jaar geleden een knappe rm80 gekocht voor een mannetje hier in de buurt om in het weiland te crossen.
Alles breekt er ondertussen vanaf maar het blokje blijft gaan.
Kostte toen 700.
Op de site van CMSNL kan je onderaan de pagina zien voor welke modellen de as is gebruikt.
 
Jaaaaa....!!!! Ik denk dat ik eruit ben !!
Ik heb ietsgevonden !!
Tandwiel waar rode pijl wijst zit muurvast !
Ik heb het werkplaats handboek om raad gevraagd en ik denk dat deze hoort te draaien , na verwijderen van de borgveer komt het tandwiel niet los .
Klopt toch wat ik heb ondervonden?
Er moet wel een rollenlager in het grootste tandwiel zitten van het linker plaatje. Als deze dus niet ronddraait weet je zeker dat er lagerschade is. Weet je zeker dat je de borging en eventuele vulring hebt verwijderd? Het tandwiel moet eraf kunnen en eronder vindt je de binnen lagering van het tonlager. Deze moet je eraf halen met een lagertrekker, je zou voorzichtig in kunnen slijpen met een Dremel.

Goed bezig👊🏻

Zie net je foto’s. Niet dus.🤐
 
Er moet wel een rollenlager in het grootste tandwiel zitten van het linker plaatje. Als deze dus niet ronddraait weet je zeker dat er lagerschade is. Weet je zeker dat je de borging en eventuele vulring hebt verwijderd? Het tandwiel moet eraf kunnen en eronder vindt je de binnen lagering van het tonlager. Deze moet je eraf halen met een lagertrekker, je zou voorzichtig in kunnen slijpen met een Dremel.

Goed bezig👊🏻
Volgens mij is het tandwiel er al een poosje ad.
 
Beste vrienden van motor-forum.
Ik heb dankzij een goede tip het asje incl tandwiel op mp kunnen kopen voor 4 tientjes.
Zal ik ergens deze week binnen krijgen en dan kan de boel weer in elkaar .
ik wil jullie nog vragen voor tips voor het inelkaar zetten ,.... wat te vevangen .... pakkingen , keerkringen..... er zat een soort kit pakking tussen de twee helften,.. moet ik dat ook doen ??
Iedereen die mij heeft geholpen hartelijk dank hiervoor.
Ik laat het zeker weten als mijn zoon weer kan rondcrossen op de wei .
 
Complete pakkingset kost 20 euro, eerste hit op Google.zeker doen.
Keerring en zou ik ook zeker doen.
Vloeibare pakking alleen gebruiken indien wphb dat aangeeft en dan nog minimaal.
 
Beste vrienden van motor-forum.
Ik heb dankzij een goede tip het asje incl tandwiel op mp kunnen kopen voor 4 tientjes.
Zal ik ergens deze week binnen krijgen en dan kan de boel weer in elkaar .
ik wil jullie nog vragen voor tips voor het inelkaar zetten ,.... wat te vevangen .... pakkingen , keerkringen..... er zat een soort kit pakking tussen de twee helften,.. moet ik dat ook doen ??
Iedereen die mij heeft geholpen hartelijk dank hiervoor.
Ik laat het zeker weten als mijn zoon weer kan rondcrossen op de wei .
Ik weet niet of je de 2 video,s al bekeken heb die ik geplaatst heb,maar echt ff doen dan kan je zien waar je op moet letten
bij het in elkaar zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan