kawasaki remmen. loopt aan, vraagje over werking

Nightcrawler

MF'er
24 apr 2003
31
0
apeldoorn
Bezoek site
Beste motorfans,


Ik heb al enige jaren een kawasaki zephyr onder mijn kont. In het voorjaar had ik het probleem dat mijn voorremmen waren vastgelopen door troep vorming. Ik heb toen (lui) de motor naar garage gebracht en daar hebben ze met grote moeite me zuigers los gekregen en gereviceerd. allemaal prachtig gebeurd en het werkte weer als een zonnetje.

Alleen me lak op de remklauw was al slecht, maar naar deze "verbouwing" helemaal.
Dus heb ik afgelopen week de remmen gedemonteerd (netjes volgens WPHB). en de remmen schoongemaakt,geschuurd (buitenkant),primer,lak etc.

Daarbij had ik de blokjes en de remCUPS (die plastic inzet stukjes) gedemonteerd en de gaten afgeplakt.

Eerst achter gedaan, ging goed en werkt weer naar behoren.

Alleen nu het probleem.

Vannavond de voorremmen weer gemonteerd. en ze blijven helaas iets te veel aanlopen.
Nu heb ik wat gezocht op de site hier en misschien heb ik iets verf op de randen van de zuigers zitten waardoor ze niet goed glijden?

Nu vergelijk ik mijn remmen met die van de how-to's hier maar die is toch echt anders.

vraag 1: op de rode circels in de foto hieronder zaten die plastic cupjes gemonteerd met wat remvet. Even in de dombo modus: die gaten waar die cupjes inzitten dat zijn de zuigers die bij remdruk geheel naar buiten worden gedrukt?


vraag 2: op de foto hieronder, die zuigerstangen (??) met hoesjes daar beweegt dus die beugel over. die stangen worden niet geduwd met oliedruk? maar in z'n geheel doordat de remplaat naar voren wordt gedruk door de zuigers met hun cupjes?





Ik probeer dus ff te achterhalen hoe het komt dat (vooral links) de rem teveel aanloopt na het hermonteren. Voor de demontage om het te spuiten werkte het prima, en ze zijn dus recent gereviceerd door een dealer. Oja, ik heb er nog nauwelijks mee gereden hoogstens 500 meter om ff te voelen of de schijven warm worden. ja dus.. remmen doet die dus wel. systeem is ontlucht etc.

wie kan me ff helpen met antwoorden en ideeën waar ik naar moet kijken in het weekend?

ps zo is het resultaat geworden :9~
 
Laatst bewerkt:

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.011
104
34
Neerkant
op de eerste foto die 2 ronde stalen cilinders die je ziet zitten dat zijn je zuigers.
Die moet je met een tang oid helemaal in de klauw terug duwen (allebei) en dan de zaak weer in elkaar zetten.
Dan net zo lang in je remhandle knijpen tot je druk hebt en dan lopen ze niet meer aan als het goed is :)
 

Nightcrawler

MF'er
24 apr 2003
31
0
apeldoorn
Bezoek site
ik heb zel al in elkaar he, ze lopen aan. mischien dat die bussen van de cilinders vast zitten door een afgezwaait verf spraytje. al had ik ze redelijk goed ingepakt.. ik ga er in iedergeval naar kijken.

( beetje er uit pompen met olie druk kan geen kwaad toch? )

meer opties.? hoor ut graag
 

Remquo

Die hard MF'er
9 okt 2005
350
1
46
Zwolle
Bezoek site
Heb je nieuwe blokken gemonteerd, of de oude? Indien het laatste; wel dezelfde volgorde aangehouden? Zitten de klauwen op exact dezelfde plaats gemonteerd op de vorkpoot als daarvoor (kan wat speling op zitten).
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.011
104
34
Neerkant
ik heb zel al in elkaar he, ze lopen aan. mischien dat die bussen van de cilinders vast zitten door een afgezwaait verf spraytje. al had ik ze redelijk goed ingepakt.. ik ga er in iedergeval naar kijken.

( beetje er uit pompen met olie druk kan geen kwaad toch? )

meer opties.? hoor ut graag
ja je moet dus de klauwen er weer af halen en de zuigers helemaal terug duwen in de klauw. (zie dat maar te doen zonder de verf weer van de klauw af te halen ;))

en de verf natuurlijk wel van de zuiger afhalen en zuiver maken mocht dat niet zo zijn.
 

Nightcrawler

MF'er
24 apr 2003
31
0
apeldoorn
Bezoek site
nou lui, gisteren ff de wijze raad opgevolgt om de klauwen los te leggen.
het was geen verfrandje die het veroorzaakte. Maar het veerplaatje onder de blokken dat die op spanning houdt en de blokken vast zet. Deze zat wat scheef en je kan ze ook iets verstellen van buitenaf door aan de uitstekende deeltjes te trekken (of duwen) naar wat gemorrel hiermee en de blokjes nog een keer goed op de zuigers te drukken was het aanlopen een stuk minder.

Stukje proef rijden gedaan en geen warme schijven en remmen ging prima. Beschouw het dus als opgelost.

Over de verf, ja het is gelukkig wel alkylid verf, erg hard maar zag dat het toch op 1 puntjes al wat te lijden had gehad van het gesleutel en geknoei. nog ff bijwerken maar ziet er al 100x mooier uit dan het was.