Kawasaki screamer

Screamer ...klinkt helemaal goed! :9 verheug me al als ie in Assen ingezet zal worden :}

Kan me iemand het volgende uitleggen: wat is eigenlijk een screamer? en wat is het verschil tussen een screamer en een big bang blok?
Ok, een screamer maakt meer toeren door...... :? is het de onstekingsvolgorde??
Thx! :} :} ;)
 
Laatst bewerkt:
Screamer ...klinkt helemaal goed! :9 verheug me al als ie in Assen ingezet zal worden :}

Kan me iemand het volgende uitleggen: wat is eigenlijk een screamer? en wat is het verschil tussen een screamer en een big bang blok?
Ok, een screamer maakt meer toeren door...... :? is het de onstekingsvolgorde??
Thx! :} :} ;)

[NORML]http://www.racesport.nl/nieuwsbericht/15052/MotoGP-Kawasaki[/NORML]+debuteert+'screamer'+Ninja+ZX-RR+-+update.html

Hier staat het verschil wel in zegt mij niet zoveel maar weet wel dat het donders mooi lawaai maakt. Lijkt zo meer op een F1 auto, alhoewel het gebrul van de Bigbang blokken ook prachtig is :9~
 
Screamer ...klinkt helemaal goed! :9 verheug me al als ie in Assen ingezet zal worden :}

Kan me iemand het volgende uitleggen: wat is eigenlijk een screamer? en wat is het verschil tussen een screamer en een big bang blok?
Ok, een screamer maakt meer toeren door...... :? is het de onstekingsvolgorde??
Thx! :} :} ;)
Het verschil zit het 'm idd in de ontstekingvolgorde... Big Bang ontsteekt volgens mij ( :? ) ook 2 cilinders tegelijk... Vervolgens duurt het een hele poos (630 graden verdraaiing van de krukas) voordat de volgende ontstekingspuls komt.
In die tussentijd heeft de achterband weer 'tijd' om z'n grip te pakken voordat ie weer op z'n donder krijgt...
Coureurs hebben hier het beste gevoel bij en kunnen er ook het hartst mee rijden...

Een screamer blok geeft elke 180 graden een ontsteking en daarmee heb je een continu aandrijving aan het achterwiel. Highsiders om bang van te worden :9 .



Zo zit het ongeveer... Het gaat nog veel dieper, maar ik weet er niks van :P
 
Screamer & big-bang in Jip en Janneke taal

Uitgaande van een 4 cilinder motor 4 takt
ff kort hoe 4 takt werkt
1-inlaatslag -zuigt brandstof en lucht in de cilinder
2-compressie slag hij duwt de mengsel naar boven
3-arbeidslag ontsteking volgt en de cilnder knalt naar beneden (dit is DE slag)
4-de vebrande resten worden door de uitlaat afgevoerd.
Dit gebeurd allemaal per cilnder per cyclus.

Bij een screamer worden de cilinders om de beurt ontstoken zoals nr3 dus eerst cilinder 1 dan 2 dan 3 dan 4.
Dus ze geven per cilinder een klap op de krukas snel achter elkaar.
Bij een Big-bang worden de 4 cilinders in paren ontstoken waardoor je een soort 2 cilinder karakter krijgt nl 2 x een dikkere klap op je krukas met wat meer tijd ertussen.
Theoretisch zou je ook een 2 cilinder kunnen bouwen van 2x400cc per cilinder echter de 4 cilinder heeft het voordeel dat de zuigers minder massa hebben en dus hogere toeren kunnen draaien en beter versnellen.
 
Een screamer is in principe een motor gelijk in bijna elke straatmotor zit,
dus iedereen rijdt hier rond met een screamer motor.
 
Kennen jullie de Aprilia RS3 cube nog uit 2002/2003
Die had een "echt" F1 cosworth blok erin werd geschat op 240 pk en sterkste van het veld.
Later op de testbank liet het nieuwe model 260 pk zien echter hier hebben ze niet mee kunne racen :(
Het was net een F1 auto die voorbij kwam alleen het vermogen was niet te controleren hij kwam in elke versnelling met de voorkant van de grond.
Niet de minste rijder N.Haga viel er maarliefst 28 keer af in een seizoen.
Helaas door financieel tekorten gestopt
Hopelijk gaan we in de toekomst weer meerdere leuke projecten zien.

KLIK
 
Laatst bewerkt:
Kennen jullie de Aprilia RS3 cube nog uit 2002/2003
Die had een "echt" F1 cosworth blok erin werd geschat op 240 pk en sterkste van het veld.
Later op de testbank liet het nieuwe model 260 pk zien echter hier hebben ze niet mee kunne racen :(
Het was net een F1 auto die voorbij kwam alleen het vermogen was niet te controleren hij kwam in elke versnelling met de voorkant van de grond.
Niet de minste rijder N.Haga viel er maarliefst 28 keer af in een seizoen.
Helaas door financieel tekorten gestopt
Hopelijk gaan we in de toekomst weer meerdere leuke projecten zien.

KLIK
Heel bizar geluid had die zeg! Dat apparaat begon te knetteren als het gas eraf ging... Je kon het helemaal voelen aan de vloer als je in de Strubben stond :9~

122_0401_Apriliaexcl_08z+Aprilia_RS3+Full_Right_Side_View.jpg


122_0401_Apriliaexcl_12z+Aprilia_RS3+Full_Engine_View.jpg


122_0401_Apriliaexcl_14z+Aprilia_RS3+Left_Side_Engine_View.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier kun je wel aan het publiek horen wat ze van het geluid vonden haha

KLIK

Jammer dat er niet een stuk zoals het lange eind op Estoril is
 
Terug
Bovenaan Onderaan