Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
In de basis zijn de motoren best gelijk (2018 vs 2019 standaard model), maar er zijn wat verschillen, waarvan er al een aantal zijn genoemd:

-Uiterlijk
-LED koplampen (en alle andere verlichting ook)
-ander dashboard (verschil in functies weet ik niet, ik ken het 2018 dashboard niet, maar de 2019 heeft naast de standaard dingen een hellingshoek meter, en een Instelbare schakelindicator)

Maar de grootste verschillen zijn wat mij betreft:
-Bosch IMU + bochten ABS (als de 2018 dat wel heeft mijn excuses)
-Ride-by-wire en daarmee ook standaard Cruisecontrol.
 
Laatst bewerkt:
In de basis zijn de motoren best gelijk (2018 vs 2019 standaard model), maar er zijn wat verschillen, waarvan er al een aantal zijn genoemd:

-Uiterlijk
-LED koplampen (en alle andere verlichting ook)
-ander dashboard (verschil in functies weet ik niet, ik ken het 2018 dashboard niet, maar de 2019 heeft naast de standaard dingen een hellingshoek meter, en een Instelbare schakelindicator)

Maar de grootste verschillen zijn wat mij betreft:
-Bosch IMU + bochten ABS (als de 2018 dat wel heeft mijn excuses)
-Ride-by-wire en daarmee ook standaard Cruisecontrol.
Ik wist niet dat er standaard een hellingshoek meter op zat , wist wel op de SE en hoe schuiner je gaat hoe meer corner verlichting er gaat branden , dacht dat gekoppeld zat .
 
De motor meet dat met de Inertial Measurement Unit (IMU) die versnelling/vertraging en hellingshoek meet. Die zit er dus standaard in, en wordt bij de SE gebruikt om de bochtenverlichting te besturen.
Dit apparaat is ook gekoppeld aan de Traction (+wheelie) control en bochten ABS.
 
De motor meet dat met de Inertial Measurement Unit (IMU) die versnelling/vertraging en hellingshoek meet. Die zit er dus standaard in, en wordt bij de SE gebruikt om de bochtenverlichting te besturen.
Dit apparaat is ook gekoppeld aan de Traction (+wheelie) control en bochten ABS.
Aha wist het niet dat het ook op het standaard model zat , bij de SE geef hij het ook aan begreep ik op het display hoe schuin je gaat is dat bij de standaard ook dan , zit wel veel verschil in het display van de beide modellen.
 
Ja, op de plek van de klok kan je dat activeren. Met tot 4 < of > tekens geeft ie de hellingshoek weer.
 
Beetje stoffig....
20200525_184232.jpg
 
De maximum hellingshoek in graden die je hebt bereikt per kant slaat hij op, en die kan je (bij stilstand) opvragen in het menu.
Veel heb je er niet echt aan met normaal gebruik.

Bij de SE met het TFT dashboard is het weergeven van de hellingshoek misschien anders vormgegeven.
 
De maximum hellingshoek in graden die je hebt bereikt per kant slaat hij op, en die kan je (bij stilstand) opvragen in het menu.
Veel heb je er niet echt aan met normaal gebruik.

Bij de SE met het TFT dashboard is het weergeven van de hellingshoek misschien anders vormgegeven.

Vraag me af wat ik er naast reken info voor "bochten ABS" en "bochten verlichting" mee moet anders dan wat statistische gegevens. IMU meet geen wegverkanting dus is de hellingshoek van het voertuig t.o.v. het asfalt niet bekent. Dit beperkt het veiligheidsaspect of werkt met een hele ruime marge. Dat er marge is weet Robse hij rijd zijn voetsteunen er af terwijl ik op heel veel foto's de vonkendopjes nog gepoetst aan de steps zie.

Succes Bertje
 
Zoals ik al zei, veel heb je er in de praktijk niet echt aan. Aan de analoge indicators op banden en voetsteunen kan je ook prima zien hoe ver je nog kan.

Het systeem zelf is wel ingenieus en is dus verknoopt met de abs, tc en motormanagement om de motorrem bij te regelen. Dat je er de hellingshoek mee kan aflezen is wat mij betreft een bijzaak, zoals ik al aangaf.
 
Het gevaar is dan natuurlijk wel dat je je eigen record wil gaan scherpstellen ...en dat kan pijnlijk worden...
Had toen uit zo een lezers test gelezen die over de Versys ging dat er bij waren die het verslavend vonden , ze wilden steeds een schuinere hellingshoek uit proberen .
 
Met de app van BMW zie je ook het aantal graden van je "scheefhangen", hetgeen toch wat meer info geeft dan een aantal pijltjes...
Het gevaar is dan natuurlijk wel dat je je eigen record wil gaan scherpstellen ...en dat kan pijnlijk worden...
Dat klopt zeer zeker. Dit was mijn derde en laatste voetsteun die ik aan de grond kapot rij. Ik zoek het niet meer op. Voordeel is wel dat je weet dat het kan.
Mocht je ergens een bocht induiken die toch even scherper is dan gedacht...…….
 
Dag mede Versys rijders,
Ik heb sinds 2 maanden een Versys 650 (op 25kw bah, nog een jaar). Ik zit alleen te twijfelen of ik verder in deze motor wil gaan investeren. Heb een topkoffer gekocht en wil er ook nog zijkoffers op zetten, maar ik twijfel dus of dit hem is of dat ik volgend jaar wanneer ik mn A heb een Versys 1000 koop. Jullie rijden allemaal de 1000 dus jullie kunnen me denk ik het beste advies geven. Grootste pluspunt van de 1000 t.o.v. de 650 is denk ik wel de vier in lijn motor. Dat vind ik echt heerlijk rijden. Alleen ik ben dus een beetje bang voor die 120 pk. Ik zoek graag het topvermogen op van motoren en ik houd ook wel van een beetje sportief rijden. Ik rijd pas een jaar motor dus misschien ben ik te onervaren voor zoveel vermogen op een fiets. Kan iemand me meer vertellen over de rij eigenschappen van de Versys 1000?
 
Mijn vriendin heeft haar rijbewijs begin dit jaar gehaald en stapt direct op een 1000, ze vond de 650 niet fijn ivm de 2 cilinder.
 
Ik heb de Versys 650 gehad en heb nu sinds twee jaar de Versys 1000 .
De 650 rijdt makkelijker en is en stuurt lichter ... en vind ik eigenlijk meer geschikt voor een beginnend rijder.
De 1000 is veel krachtiger en zwaarder en veel meer een toerfiets, en vereist dus meer rijervaring.
Ik verkies de 650 voor filefilteren en gebruik in de stad, maar hij liet me wat op mijn honger qua prestaties, maar ik rijd dan ook al meer dan 25 jaar zowat dagelijks met de motor.
Ik ben zelf indertijd met een te zware motor begonnen (Pan European 1100), en dat is eigenlijk niet de beste manier... met een lichte leer je veel beter en sneller.
De 4-cilinder in lijn van de Versys 1000 is een zeer soepele motor die je desgewenst ook lui kan berijden, maar geeft niet veel sensaties, omdat het allemaal zo gemakkelijk gaat.
Zijn geluid is weinig begeesterend.
Ik prefereer zelf het karakter van een 2-cilinder of 3-cilinder, maar heb de Versys 1000 daarvoor niet laten staan : het is ook een geweldig betrouwbare motor gebleken.
 
Laatst bewerkt:
Dag mede Versys rijders,
Ik heb sinds 2 maanden een Versys 650 (op 25kw bah, nog een jaar). Ik zit alleen te twijfelen of ik verder in deze motor wil gaan investeren. Heb een topkoffer gekocht en wil er ook nog zijkoffers op zetten, maar ik twijfel dus of dit hem is of dat ik volgend jaar wanneer ik mn A heb een Versys 1000 koop. Jullie rijden allemaal de 1000 dus jullie kunnen me denk ik het beste advies geven. Grootste pluspunt van de 1000 t.o.v. de 650 is denk ik wel de vier in lijn motor. Dat vind ik echt heerlijk rijden. Alleen ik ben dus een beetje bang voor die 120 pk. Ik zoek graag het topvermogen op van motoren en ik houd ook wel van een beetje sportief rijden. Ik rijd pas een jaar motor dus misschien ben ik te onervaren voor zoveel vermogen op een fiets. Kan iemand me meer vertellen over de rij eigenschappen van de Versys 1000?

Nou als je graag het top vermogen opzoekt (Peekaas) ben je snel klaar de de Versys 1000, hij trekt lekker door tot 8000 toeren. Daar voorbij is het een tam lammetje, maar daarom ga je natuurlijk geen sterkere motorfiets rijden toch ? Mensen die het leuk vinden om willens en wetens hun grenzen op te zoeken, kunnen maar beter niet op een motorfiets stappen. Ik zie de Versys 1000 als een koppelrijk toer monster en geen race monster, ga je toch flink doorhalen ben je wel een keer aan de beurt bij de handhaving in Nederland. Trouwens de 1000 heeft ook een power setting als je die op L zet heb ongeveer 80 PeeKaas ipv 120.
 
Mensen die het leuk vinden om willens en wetens hun grenzen op te zoeken, kunnen maar beter niet op een motorfiets stappen.

Dat dus. Een oude wijsheid is "Ken uzelf". Laten we daar voor nu aan toevoegen: "En handel ernaar". En koop dus geen motor als je je rechterhand niet in bedwang kunt houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan