Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Trillingen heb ik ook niet op mijn Versys 1000, maar ik vind ook dat deze minder speels rijdt dan mijn GS.
Voor gebruik in de bergen zou ik niet mijn Versys verkiezen.
De Versys heeft andere kwaliteiten.

Tsja, na een aantal jaren deel te hebben genomen als Motard aan Alpe de Huzes en vrijwel alle berggebieden in Europa met de motor te hebben bezocht deel ik de opvatting van Robse (bennie te bange)

Succes, Bertje.
 
Sjonge, sorry dat ik de euvele moed had om de Versys 1000 te vergelijken met de GS en deze laatste beter te vinden voor in de bergen.
Voor het goede begrip : ik kan óók in de bergen rijden met mijn Versys 1000...
Zoals in de meeste topics, is dit een typische reactie van “mijn motor is de beste ter wereld omdat ik hem heb “.... pffff...er zijn toch verrassend weinig mensen die enige kritiek op hun brommer kunnen verdragen op dergelijke topics. Ik blijf me daarover verbazen.
Het zal wel menselijk zijn, zeker...
Ik antwoordde trouwens hiermee enkel op de vraag van iemand die de overstap overwoog van een GS naar een Versys 1000 en zich inmiddels realiseerde dat dit niet echt meeviel, na een proefrit.
 
Laatst bewerkt:
Kom op, til er niet te zwaar aan. De reacties zijn zeker niet persoonlijk of kwaad willend bedoeld. Op een dergelijk forum of topic is de interpetratie voor de één soms net wat anders dan voor de ander.
Ik snap jouw vergelijk wat betreft de Versys en de GS. En dergelijke meningen of bevindingen moet je juist hier kunnen uiten.
Maar ik vond het leuk om er op te reageren met wat bergfotootjes. Omdat ik de fotootjes leuk vind. Waarom niet? En nee, ik denk niet dat mijn motor de beste ter wereld is omdat ik hem heb. Ik ben er wel erg tevreden over.
Kortom laat niemand zich tegenhouden om hier te verkondigen wat hij wil, (mening, kritiek etc.)zolang we elkaar maar in waarde laten en respecteren.
Have Fun en geniet, want je bent langer dood dan dat je leeft.
 
@Robse : mijn -toegegeven wat gepikeerde- reactie was niet tegen jou bedoeld.
Ik word -tegen beter weten in - soms wat moe van die simplistische oogkleppenhouding van velen betreffende hun motor, scooter, staafmixer, of wat dan ook ...
Ik heb , na véél te véél motoren te hebben gehad, met scha en schande ervaren dat de ideale motorfiets gewoonweg niet bestaat.
Er zijn wellicht geen echt slechte merken en modellen meer, maar sommige motoren blinken nu eenmaal in andere dingen uit dan weer andere merken en types.
Ik ben erg tevreden met mijn Versys 1000 (2018) die nog geen klap verkeerd gegeven heeft en als dusdanig , qua betrouwbaarheid, al mijn eerdere BMW's het nakijken geeft.
Ik kom echter net terug van een héél snelle rit in de bergen hier, met mijn vrouw achterop, die ik gewoon niét op deze manier, aan die snelheid en met dit gemak had kunnen maken op m'n Versys.
Anderzijds is de kans groot dat ik volgende week met een zoveelste klacht over rammelen of andere onaanvaardbare geluiden bij m'n BMW-dealer sta.
Ik vind dat je dat ook moet kunnen toegeven ...
Voilà ... :')
 
@SLIJKMOTO
Ik ben het wel met je eens. als het echt hard moet gaan, dan zijn er andere opties zoals de S1000XR, de Multistrada 1260 en ook wel de GS.
Kan je met de Versys hard rijden? Ja zeker. MCN ging met hun duurtest Versys zelfs over het circuit en dat ging prima.
Maar vooral en foremost is de Versys wat mij betreft vooral een capabele en comfortabele reismotor met een goede uitrusting (zeker de SE) nog wat goedkoper is dan bovenstaande opties en voor een heleboel dingen prima voldoet. Maar dat wil niet zeggen dat andere motoren sommige dingen niet net wat beter kunnen.

En inderdaad ook eens: als je meer dan 1 ding met een motor wil, dan bestaat de ideale motor niet. Wel een die voor jou persoonlijk de juiste verzameling eigenschappen heeft om er mee te doen wat jij wil.

Ik ga niet offroad, dan had ik een tiger gekocht. Ik ga niet super hard (dan had ik een S1000XR gekocht). Ik wil comfortabel toeren en naar mijn werk op een motor die een beetje pit heeft, wat mijn zoon goed achterop zit, die IK mooi vind, qua maat bij MIJ past en me geen 20k kost. Tadaa: Versys 1000

Mijn vorige motor was een XJ6 diversion. Ook nieuw gekocht. Die moest voldoen aan andere eisen die we toen (2009) hadden.

Edit: en bovendien, de meeste kopen een motor (net als een auto, fiets, gitaar, vul in wat nog meer) met (een deel van) hun emotie. Je moet er iets van vinden. Dat maakt het ook zo mooi en is voer voor discussie als iemand anders er iets van vind. :)
 
Laatst bewerkt:
100 mensen 100 meningen ik kom van een fjr 1300 af maar wil voor geen goud meer terug.
 
Zo te lezen: tijd voor iets anders 🤓

Ik ben afgelopen zaterdag op de Dynobank geweest bij Paul Ritzen met mijn Versys SX 😎
En dat viel niet tegen zal ik maar zeggen.
Zoals de meeste motoren tegenwoordig lopen ze een beetje aan de schrale kant, maar dat was toch nog binnen de veilige marges☺

Gemeten vermogen: 135,5 pk en 114,5Nm.
Dat is niet slecht dacht ik zo.

Alléén: dit is aan het achterwiel, an aangezien er ca. 12% vermogensverlies in de aandrijving zit, heeft hij dus aan motorvermogen: 151,75 pk, voor zover de 0,75 er nog toe doen, en 129Nm .😎👍
Origineel heeft het blok 138pk en 110Nm
.
Ik ben dus heeeeeeeeeeeeel tevreden met het geknutsel:]:]
 
Ik heb het gezien maar nog niet kunnen verdiepen wat de status is van het probleem.
Ik verwacht dat het een kwestie is dat ze niet zeker weten of er eea in zit (of ze kunnen het niet bewijzen), ipv dat het er ook daadwerkelijk in zit.
Valt me wel een klein beetje tegen, zo'n verordening is er niet binnen een maand, ook niet binnen een jaar.

Mocht er daadwerkelijk wel iets in zitten dan zal het nog een hele tijd duren eer dat r weer een kawasaki op de weg komt.

Wellicht komt het voor andere Japanse motor fabrikanten ook nog.
 
Laatst bewerkt:
Zo te lezen: tijd voor iets anders 🤓

Ik ben afgelopen zaterdag op de Dynobank geweest bij Paul Ritzen met mijn Versys SX 😎
En dat viel niet tegen zal ik maar zeggen.
Zoals de meeste motoren tegenwoordig lopen ze een beetje aan de schrale kant, maar dat was toch nog binnen de veilige marges☺

Gemeten vermogen: 135,5 pk en 114,5Nm.
Dat is niet slecht dacht ik zo.

Alléén: dit is aan het achterwiel, an aangezien er ca. 12% vermogensverlies in de aandrijving zit, heeft hij dus aan motorvermogen: 151,75 pk, voor zover de 0,75 er nog toe doen, en 129Nm .😎👍
Origineel heeft het blok 138pk en 110Nm
.
Ik ben dus heeeeeeeeeeeeel tevreden met het geknutsel:]:]

Mooi resultaat. Grafiek met A/F?
 
Mooi resultaat. Grafiek met A/F?
Bij deze:
Dynorun vermogen SX 4-7-2020 - kopie.jpg
 
Wat is die koppel kromme vlak!
Geen dip of niets. Bij 3k rpm al 90 nm en van 3750-eind >100nm.

IDD, viel me ook erg mee.
Ik heb voordat hij op de Dynobank ging nog "snel" de SX injectoren in de Versys injectie unit gezet.
In eerste instantie was het de bedoeling om de complete injectie unit van de SX over te zetten, echter de onderste TPS sensor was kapot, als een stukje afgebroken waar hij mee geklemd zit.
En volgens het Haynes WPHB moet je de complete unit wisselen als er een sensor stuk is. Nu denk ik dat het bij de 2e tps sensor wel mee zal vallen, omdat hij bij op contact zetten de 2e TPS sensor beweegt om te kalibreren.
Dit was de gemakkelijkste manier.
Ook voordien nog ff de unit (voorheen carburateurs) gesynchroniseerd, en dat was geen overbodige luxe. Tussen cyl 1 en 2 zat 16cm kwikkolom verschil, nadien liep hij toch wel soepeler ☺
 
IDD, viel me ook erg mee.
Ik heb voordat hij op de Dynobank ging nog "snel" de SX injectoren in de Versys injectie unit gezet.
In eerste instantie was het de bedoeling om de complete injectie unit van de SX over te zetten, echter de onderste TPS sensor was kapot, als een stukje afgebroken waar hij mee geklemd zit.
En volgens het Haynes WPHB moet je de complete unit wisselen als er een sensor stuk is. Nu denk ik dat het bij de 2e tps sensor wel mee zal vallen, omdat hij bij op contact zetten de 2e TPS sensor beweegt om te kalibreren.
Dit was de gemakkelijkste manier.
Ook voordien nog ff de unit (voorheen carburateurs) gesynchroniseerd, en dat was geen overbodige luxe. Tussen cyl 1 en 2 zat 16cm kwikkolom verschil, nadien liep hij toch wel soepeler ☺

Wouw, indrukwekkende grafiek. Beloning voor inzet en creativiteit.

Succes met een volgend project. Bertje
 
Bedankt voor de reacties ,zal dit weekend de gereedschapskist tevoorschijn halen en de bouten/moeren natrekken.
extra info : km stand 17500 ,normaal zijn beurt gehad , het is alleen bij het rijden , andere instellingen van demping geeft geen verbetering.
zal een andere stand uitproberen van het scherm.
Vorig week door Nederland getoerd met ritjes van 300km over binnendoor wegen vrij snel na vertrek begon het geduvel.

Misschien let ik er ook teveel op, of zoals de dealer wijs zei het hoort bij de Motor 8)7

Het vervolg van trillingen verhaal : afgelopen weekend bouten /moeren /losse kuip delen /ketting en nog veel meer geinspecteerd , helaas geen verbetering.
Terug naar dealer ,deze stelde voor om rondje te maken op een demo versys 1000 (netjes van de dealer) ,en idd ook trillingen bij dezelfde toerentallen alleen lager in hoogte dus ook minder hinderlijk. dus helaas nog niets opgeschoten ;(;(;( . Zou het dan toch in het blok zitten ?
 
Het vervolg van trillingen verhaal : afgelopen weekend bouten /moeren /losse kuip delen /ketting en nog veel meer geinspecteerd , helaas geen verbetering.
Terug naar dealer ,deze stelde voor om rondje te maken op een demo versys 1000 (netjes van de dealer) ,en idd ook trillingen bij dezelfde toerentallen alleen lager in hoogte dus ook minder hinderlijk. dus helaas nog niets opgeschoten ;(;(;( . Zou het dan toch in het blok zitten ?

Met het risico dat iedereen over me heen valt volgende reactie: Ik zou toch ook eens bij mezelf te rade gaan, rijstijl welk toerengebied, zithouding, schoeisel sportschoenen of laarzen, handschoenen winter of zomer, en last but not least m'n eigen verwachtingspatroon. Alles wat beweegt heeft een kritisch moment/toerental (samenloop van factoren die elkaar versteken).

Succes, Bertje.
 
Twee Versys 1000 die onaanvaardbare trillingen vertonen ???
Lijkt me inderdaad sterk.. elke 4cilinder heeft hoogfrequente trillingen op bepaalde toerentallen, maar de VERSYS 1000 heeft er weinig last van.
Bovendien is vanaf 2019 de motor nog opgehangen met een extra-rubberen steun.
Dan moet je overstappen op een tweecilinder, die meer laagfrequente trillingen geeft.
 
Ik wil niemand tegen de borst stuiten maar een klein stukje tekst leek mij op zijn plek.

Motorrijden is iets zeer persoonlijks. De een heeft last van turbulentie, de ander niet, de een zweert bij twins de ander bij 4-pitters. Onze ervaringen zijn altijd verschillend. Waar de een last van heeft merkt de ander niets van. Zo ook met (hoogfrequente) trillingen uit het motorblok. Fabrikanten doen er alles aan om het te verminderen en het lukt de ene keer beter dan de andere. Sommige modellen lijken harder te trillen dan andere en ook tussen exemplaren van hetzelfde model komen verschillen voor. Trillingen hoort er nu eenmaal bij, maar we ervaren ze allemaal weer verschillend. Daar zijn me mens voor. Als we alles even mooi, goed fout of wat dan ook zouden vinden zou de wereld behoorlijk saai zijn, denk ik.

Wat kun je aan trillingen doen:
Er zijn goede resultaten behaald met zwaardere stuurgewichten, zelfs zwaardere handkappen, dikkere rubber stepjes, dikkere handvatten (grip puppies schijnen erg goed te werken) en zelfs in rubber opgehangen sturen.

Wat betreft de Versys 1000: De Versys 1000 en Z1000SX hebben allebei hun DNA in een blok dat oorspronkelijk voor de Z1000 (de naked dus) bestemd was. Het idee was dat trillen een ervaring gaf die bij goed bij dit model paste. Ergo: het blok trilde flink. Ditzelfde blok (ook het frame trouwens), of het oorspronkelijke idee ervan, is gebruikt in de Z1000SX en Versys 1000. Zoals eerder genoemd stond vooral de SX bekend om zijn trillingen. Dit heb ik zelf kunnen ervaren. Zeker de oudere exemplaren trilden er flink op los. Voor mij persoonlijk (en daar gaan we: we hebben allemaal een andere ervaring) reden om die oudere te laten staan. De updates in 2017/2018 deden het al een stuk beter. De laatste variant lijkt nu nog beter te doen.

Wat doen andere merken:
BMW heeft zelfs tussentijdse modelupdate uitgebracht om het trillen te verminderen. Ze kreeg de eerste generatie S1000XR rubberen stuurverbindingen, iets wat Triumph ook deed op de Tiger Sport. (ik had nog steeds dooie handen na een stuk snelweg, en dat ding trilde nog steeds ongenadig hard)
Suzuki veranderde het 1250 blok zodanig dat deze nagenoeg trillingsvrij loopt in de GSX 1250: maar mist daardoor (daar gaan we weer: persoonlijke ervaring) eindschot.

Beurten:
Ook na een servicebeurt met nieuwe filters, olie en bougies, plus kleppen- en synchroon stellen kan een motor meer gaan trillen. Meer lucht en brandstof in de cilinder en betere vonk; meer boem: dus meer trillen. (Ook hier put ik uit eigen ervaring).
Groet, Niels
 
Niemand twijfelt eraan dat jij dat trillen als hinderlijk ervaart...
We leiden er enkel uit af dat de Versys 1000 wellicht niet geschikt voor je is...
Er zijn gelukkig veel alternatieven ter beschikking, nu de Versys 1000 , samen met de S1000XR een der weinige hoogpoters met een viercilinder is.
 
Laatst bewerkt:
Ik was vanmiddag even onderweg met de Versys en heb de 6000 toeren opgezocht.
Inderdaad iets meer trilling in de steps, maar komt het omdat ik het gelezen heb ?
Ze zitten er dus wel, vooral als je er op let, ik rij meestal onder de 6000 toeren.
Mede daarom voelde ik het niet en bij doortrekken heb ik er geen last van.

IMG_20200711_160246[1].jpg
 
Ik wil niemand tegen de borst stuiten maar een klein stukje tekst leek mij op zijn plek.

Motorrijden is iets zeer persoonlijks. De een heeft last van turbulentie, de ander niet, de een zweert bij twins de ander bij 4-pitters. Onze ervaringen zijn altijd verschillend. Waar de een last van heeft merkt de ander niets van. Zo ook met (hoogfrequente) trillingen uit het motorblok. Fabrikanten doen er alles aan om het te verminderen en het lukt de ene keer beter dan de andere. Sommige modellen lijken harder te trillen dan andere en ook tussen exemplaren van hetzelfde model komen verschillen voor. Trillingen hoort er nu eenmaal bij, maar we ervaren ze allemaal weer verschillend. Daar zijn me mens voor. Als we alles even mooi, goed fout of wat dan ook zouden vinden zou de wereld behoorlijk saai zijn, denk ik.

Wat kun je aan trillingen doen:
Er zijn goede resultaten behaald met zwaardere stuurgewichten, zelfs zwaardere handkappen, dikkere rubber stepjes, dikkere handvatten (grip puppies schijnen erg goed te werken) en zelfs in rubber opgehangen sturen.

Wat betreft de Versys 1000: De Versys 1000 en Z1000SX hebben allebei hun DNA in een blok dat oorspronkelijk voor de Z1000 (de naked dus) bestemd was. Het idee was dat trillen een ervaring gaf die bij goed bij dit model paste. Ergo: het blok trilde flink. Ditzelfde blok (ook het frame trouwens), of het oorspronkelijke idee ervan, is gebruikt in de Z1000SX en Versys 1000. Zoals eerder genoemd stond vooral de SX bekend om zijn trillingen. Dit heb ik zelf kunnen ervaren. Zeker de oudere exemplaren trilden er flink op los. Voor mij persoonlijk (en daar gaan we: we hebben allemaal een andere ervaring) reden om die oudere te laten staan. De updates in 2017/2018 deden het al een stuk beter. De laatste variant lijkt nu nog beter te doen.

Wat doen andere merken:
BMW heeft zelfs tussentijdse modelupdate uitgebracht om het trillen te verminderen. Ze kreeg de eerste generatie S1000XR rubberen stuurverbindingen, iets wat Triumph ook deed op de Tiger Sport. (ik had nog steeds dooie handen na een stuk snelweg, en dat ding trilde nog steeds ongenadig hard)
Suzuki veranderde het 1250 blok zodanig dat deze nagenoeg trillingsvrij loopt in de GSX 1250: maar mist daardoor (daar gaan we weer: persoonlijke ervaring) eindschot.

Beurten:
Ook na een servicebeurt met nieuwe filters, olie en bougies, plus kleppen- en synchroon stellen kan een motor meer gaan trillen. Meer lucht en brandstof in de cilinder en betere vonk; meer boem: dus meer trillen. (Ook hier put ik uit eigen ervaring).
Groet, Niels
Ik zeg mooi geschreven
 
Terug
Bovenaan Onderaan