Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Volgens mij dit zijn latste km dit seizoen.🤔
20191117_152243.jpg
 
Waarom ? veel duurder dan een standaard lampje vervangen.😎
Het enige wat LED rechtvaardigt zijn de Angel-eyes die @snarf61 heeft.

😁😁😁
Hoezo veel duurder als een "standaard" MOTORFIETS-lamp ???
Zoals ik eerder beschreef minder als €20 per 2 stuks en 18k km, is toch niet slecht.😊
Een "echte" motorfiets lamp is zwaarder uitgevoerd voor wat betreft de ophanging van de gloeidraden, en dus (nóg) duurder als een H7 autolamp.

Rechtvaardigen?? 🤔 🤔
Het lichtbeeld is gewoon goed, het is geen gloeilampen-auto met met Xenon erin.🤓
 
Hoezo veel duurder als een "standaard" MOTORFIETS-lamp ???

Ik bedoelde als je 1 lampje vervangt voor de LED versie je ook de rest kan vervangen i.v.m. verschillen in kleur. 😎
Ik zie de LED meerwaarde op de motor NIET, wel voor in huis overigens, alles in huis hier is LED i.p.v. traditioneel gloeidraad.
 
Ik bedoelde als je 1 lampje vervangt voor de LED versie je ook de rest kan vervangen i.v.m. verschillen in kleur. 😎
Ik zie de LED meerwaarde op de motor NIET, wel voor in huis overigens, alles in huis hier is LED i.p.v. traditioneel gloeidraad.


Ik vind de lichtopbrengst van de halogeenlampjes van een VERSYS 1000 (2015-2018) helemaal niét geweldig, maar met LEDjes erin, wordt dat ineens wél een zee van licht... echt een no-brainer, zélfs als ik de OSRAM-LEDs wel wat duurder betaalde dan € 20...

En bij een VERSYS 1000 en met die wat duurdere OSRAMS (+/- € 50 per stuk) is het geheel niét verblindend, zoals ik reeds uitgebreid testte... dat kan bij die Chinese Alie-brol mogelijk wel anders zijn...
 
En je bent met LED in principe gerust voor de rest van het leven van de motorfiets... anders kan je over een een jaartje of wat opnieuw beginnen slopen...:r

Alsof je je motor totaal oprijd, ik niet denk ik, daarnaast vind ik LED verlichting op voertuigen totaal RUK
90% is verblindend omdat het niet goed door de bezitters is afgesteld, net als bij de Xenon doe het zelvers.
 
Alsof je je motor totaal oprijd, ik niet denk ik, daarnaast vind ik LED verlichting op voertuigen totaal RUK
90% is verblindend omdat het niet goed door de bezitters is afgesteld, net als bij de Xenon doe het zelvers.
DÁt bedoel ik nou: de lampen zijn echt wel goed, maar diegene die ze niet goed afstellen zijn de boosdoeners, en dat is met Xenon of halogeen precies hetzelfde.
Als je met halogeen met volle bepakking, lees volle koffers en/of met duo rijdt schijn je de mussen ook uit de bomen 🤓
 
DÁt bedoel ik nou: de lampen zijn echt wel goed, maar diegene die ze niet goed afstellen zijn de boosdoeners, en dat is met Xenon of halogeen precies hetzelfde.
Als je met halogeen met volle bepakking, lees volle koffers en/of met duo rijdt schijn je de mussen ook uit de bomen 🤓

Niet helemaal, LED geeft veel meer verstrooiing omdat onze reflectors zijn ontwikkeld voor halogeen verlichting en dat verblind vaak.
Daarnaast rijden veel piloten met hun LED mistlampen overdag aan en die staan 99x te hoog afgesteld met verblinding als gevolg.
Ook auto's met LED dagrij verlichting verblinden, ook overdag omdat het fel wit is, let er maar eens op.....
 
Kan het zijn dat JIJ een beetje overgevoelig bent voor wit licht ?

Ik vraag mij altijd af waarom iedereen altijd naar een ander wijst, zit er dan volgens jou helemaal geen punt in mijn opmerking ?
Hieronder een voorbeeld, moet je eens zien hoeveel verstrooiing er is op de 2e foto, beide foto's komen van dezelfde Versys 1000.
Maar het kan zijn welke LED je gebruikt. ik vind mijn verlichting prima en laat het zoals het is.

versyshalo1.JPG

versysled2.JPG

Op foto 1 kan je de H en L op de lage blauwe stickers goed lezen, bij de onderste foto nauwelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat veel afhangt van het type van LED dat je inbouwt.
Op die Chinese rommelsite zie je soms de vreemdste LED-constructies voorbijkomen....geen wonder dat de originele reflectoren en lampglazen daar niet mee kunnen omspringen en dus verblindend gaan werken.
Ikzelf ben echter blij met mijn niet-verblindende, maar wel heldere LEDs in mijn gemeente, waar men sinds enkele jaren de helft van de zo al zeldzame straatlantaarns dooft....


1574034173754.png
 
Laatst bewerkt:
Nope, bij een VERSYS 1000 lukt dat helaas niét ...

Ik heb deze zomer ook het dimlicht vervangen. Ik meen dat ik het zonder kappen te verwijderen heb gedaan, maar het zou kunnen dat ik het zwarte binnenwerk (waar de klokkenset in zit, en in mijn geval ook de 12 volt aansluiting etc.) heb losgemaakt om dat iets omhoog te kunnen wippen. Meer hoeft er in elk geval niet af!

Toegegeven: ik heb vrij dunne handen met lange vingers, maar als je het stuur de goede kant op zet, is het te doen. Uiteindelijk zijn het maar een paar stappen:

1) Trek de rubber afdichting los. Die blijft hangen omdat er bedrading doorheen loopt.
2) Verwijder de stekker van de lamp.
3) Klik het klipje open.

Dan nieuwe lamp erin en alles weer andersom.

Ik moet zeggen: het was niet super-eenvoudig, maar ook weer niet lastiger dan bij een gemiddelde auto.

Als ik het me goed herinner heb ik het merendeel van onderaf gedaan.
 
Als je dat tuig op heterdaad zou betrappen, dan sla je dat toch lens... krapuul... :(

Ja, ik heb me daar al alles voorgesteld. Sterker nog: ik was al vastbesloten om áls ik mijn motor zou zien rijden (kans: nul.) ik mijn 13 jaar oude Volvo zou gebruiken voor wat hij als geen ander kan: er dwars doorheen rijden. Zonde van de motor, maar dat heb er wel voor over om dit tuig hun verdiende loon te geven. Blijf toch sakkeju van andermans spullen af. Of in dit geval: andermans trots, energie en ja, ook een stukje liefde.

Maar goed. Ik vrees dat ie ergens in een loods staat 'af te koelen' of al in een ander land wordt klaargemaakt om er een paar duizend euro voor te vangen. Bah.
 
Ik heb deze zomer ook het dimlicht vervangen. Ik meen dat ik het zonder kappen te verwijderen heb gedaan, maar het zou kunnen dat ik het zwarte binnenwerk (waar de klokkenset in zit, en in mijn geval ook de 12 volt aansluiting etc.) heb losgemaakt om dat iets omhoog te kunnen wippen. Meer hoeft er in elk geval niet af!

Toegegeven: ik heb vrij dunne handen met lange vingers, maar als je het stuur de goede kant op zet, is het te doen. Uiteindelijk zijn het maar een paar stappen:

1) Trek de rubber afdichting los. Die blijft hangen omdat er bedrading doorheen loopt.
2) Verwijder de stekker van de lamp.
3) Klik het klipje open.

Dan nieuwe lamp erin en alles weer andersom.

Ik moet zeggen: het was niet super-eenvoudig, maar ook weer niet lastiger dan bij een gemiddelde auto.

Als ik het me goed herinner heb ik het merendeel van onderaf gedaan.


Ik heb het bij mijn Versys ook zo gedaan, alleen dan vanaf de bovenkant. Kan (met niet al te grote handen) dus prima zonder kappen te verwijderen, maximaal een kwartiertje werk! :t
 
Ja ho, de standlichtjes zijn iets anders dan het dimlicht. Daar kom je inderdaad niet zo makkelijk bij (al zijn ze volgens mij ook te doen, geen ervaring mee). Of is standlicht Vlaams voor dimlicht? ;-)
 
Ooit heeft een ontwerper, iemand met specialistische kennis, zijn hoofd gebogen over het samenwerken van een lichtbron (lamp) een reflector (weerkaatsing) en een lampenglas (doorschijning/breking) daar kwam een ontwerp uit dat voldeed aan de gestelde wettelijke en commerciële eisen.
Er zijn gerespecteerde lampenfabrikanten die zich weinig zorgen maken over dit samenspel maar wel graag lampjes verkopen. Ze hebben één ding gemeen, of ze nu uit Europa of Azië komen, en dat is de zucht naar omzet.

Heb door de loop de jaren veel van dit soort dingen voorbij zien komen maar zelden, eigenlijk nooit, dezelfde centrale brandpuntafstand van de opbrengstkern. Die brandpuntafstand is bepalend in het samenspel tussen lamp, reflector en glas. Bij een H7 is deze kern ca. 4 mm lang en bij een led veelal langer. Hier ontstaat dan ook een groot gedeelte van die ongecontroleerde verstrooing van de lichtbundel. Daar heb jij geen last van maar je medeweggebruiker wel. Om nog maar niet te spreken van weerspiegeling bij nattigheid.

Maar laat je niet weerhouden om aftermarket Led's te monteren. Dat lukt bij een Versys 1000 van onderaf met stramme dikke worstvingertjes prima. Verdiep je zoals Joeri weergeeft eerst even in de omgeving /wijze waarop het een en ander in elkaar zit want veel moet op het gevoel gebeuren omdat er weinig zicht is aldaar. Maar in gefriemel zijn alle mannen goed. (zeggen ze)

Als je ze er dan in hebt zitten ga dan niet naar Oostenrijk op vakantie want daar zijn ijverige (motor)dienders die het in één oogopslag zien en je staande houden. Ze hebben een overzicht op zak met type motoren E-nummers op lampglazen en bijbehorende lichtbronnen. Je Ledjes worden dan in beslag genomen (mag je zelf demonteren) en na het voldoen van een boete van € 180,= krijg je bij wijze van gunst toestemming om door te rijden naar de volgende benzinepomp alwaar je lampen kunt kopen om met correct functioneerde verlichting je reis over de Stelvio naar de Dolomieten voort te zetten.

Informeer ook eens bij een vakman opticien of een oogarts naar lichtkleur en onderscheiding, werpt er ook een verrassend licht op.

Succes Bertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan