Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Op 650 model.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mmm is het niet universeel dan ? ik heb het erbij gezet, je bent wakker blijkbaar. _O-:W
rik die van een 1000 zit onder de bovenste linker kap
 

Bijlagen

  • C366AA47-FC9D-4740-A786-8D50CDA23356.jpeg
    C366AA47-FC9D-4740-A786-8D50CDA23356.jpeg
    301,5 KB · Weergaven: 7
Tandwiel/ketting "probleempje" :')
Ik ga bij 27k mijn voortandwiel preventief vervangen en wat schetst mijn verbazing?
Het vóórtandwiel is aan de binnenkant helemaal blank en een beetje in gelopen, en aan de buitenkant zit er vet/vuil aan zijkant van de tanden, wat wil zeggen dat de zijkant van de schakels daar het tandwiel niet raken, en ook nooit geraakt hebben.B|
Als ik nu goed naar de ketting kijk (goed zuiver gemaakt) zie ik ook dat de schakels aan de binnenkant (blok kant) afgerond/gesleten zijn a.g.v. het niet recht lopen van de ketting, terwijl het achterwiel er wel recht in staat/stond B|B|B|
Op de foto's van de ketting is te zien dat deze blank is en afgesleten aan de bovenkant van de schakels ( uiteraard is dit de onderkant welke over de tandwielen loopt).
De eerste tandwiel foto is de blokzijde (binnenkant), de onderste de buitenkant en vuil.
Zijn er meer van jullie met hetzelfde "euvel".
Ik heb nu net het nieuwe ( JT met rubberen demper als OEM) tandwiel binnen, en ga na vergelijken er dus aan de binnenzijde 1 of 2 mm afdraaien ( moet ff goed meten hoe breed de ketting binnenzijde is).

Als ik het goed inschat is het gladde deel/bus van de uitkomende as waar het tandwiel tegenaan gedrukt wordt te lang.-O-
De foto's zijn niet heel duidelijk :/ , maar wel is te zien dat de binnenzijde van de schakels afgerond/ingesleten blank is aan de blokzijde.;(
 

Bijlagen

  • IMG_20190202_140433.jpg
    IMG_20190202_140433.jpg
    387,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190202_140526.jpg
    IMG_20190202_140526.jpg
    310,8 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20190202_140552.jpg
    IMG_20190202_140552.jpg
    238,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190202_141033.jpg
    IMG_20190202_141033.jpg
    423,7 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20190202_141039.jpg
    IMG_20190202_141039.jpg
    454,3 KB · Weergaven: 13
Vooral verbazend dat je dealer dit zelf niet heeft opgemerkt bij de vorige onderhoudsbeurten...
Zou je zo zeggen, ja.
Hij had, net voordat ik hem in B gekocht heb, in GB een beurt gehad bij een officiële Kawasaki dealer.
Ik weet ook niet of ze dit allemaal hebben, in mijn geval '15, en evt. eerste modellen ook??
Het tandwiel zat er wel op de juiste manier op.
Hier staat nl. "outside" op het rubber gedrukt, en dat zat,......... juist ja:t
Als je met kettingvet smeert moet dit in zo'n geval zichtbaar zijn, met olie misschien minder zichtbaar.
 
Tandwiel/ketting "probleempje" :')


Ik heb nu net het nieuwe ( JT met rubberen demper als OEM) tandwiel binnen, en ga na vergelijken er dus aan de binnenzijde 1 of 2 mm afdraaien ( moet ff goed meten hoe breed de ketting binnenzijde is).

Als ik het goed inschat is het gladde deel/bus van de uitkomende as waar het tandwiel tegenaan gedrukt wordt te lang.-O-
De foto's zijn niet heel duidelijk :/ , maar wel is te zien dat de binnenzijde van de schakels afgerond/ingesleten blank is aan de blokzijde.;(

VOUTJE8)78)7
Tandwiel moet natuurlijk naar buiten:t, hij moet richting de "vettige zijde":$:$, dus een schijf van 1 mm ertussen aan de binnen zijde tegen de bus.:Y
Ik had nog ff gekeken of deze mss in de partslist staat, niet dus.
Wat erop/-aan moet zitten, zit erop/-aan, dus oem zit er geen ring tussen:$8)7-O-
 
Laatst bewerkt:
VOUTJE8)78)7
Tandwiel moet natuurlijk naar buiten:t, hij moet richting de "vettige zijde":$:$, dus een schijf van 1 mm ertussen aan de binnen zijde tegen de bus.:Y
Ik had nog ff gekeken of deze mss in de partslist staat, niet dus.
Wat erop/-aan moet zitten, zit erop/-aan, dus oem zit er geen ring tussen:$8)7-O-
misschien achtertandwiel niet in lijn met de voorste tandwiel
 
Het is moeilijk te zien op foto,maar ik vermoed dat het achterwiel mss niet juist in lijn staat.Als je uw ketting spant is het moeilijk om juist te werken met de streepjes op de achterbrug.Ik gebruik altijd schuifmaat om juister af te stellen maar is ook niet 100%.Als je de moer van de achteras vast zet kan het achterwiel weer wat verschoven zijn.Heb ook aan 1 kant vh voorste tandwiel dat de ketting raakt. Is nu mijn 2de versys en met de eerste was het ook.Heb met de beide versysen ketting en tandwielen vervangen rond de 30000km.
 
Het is moeilijk te zien op foto,maar ik vermoed dat het achterwiel mss niet juist in lijn staat.Als je uw ketting spant is het moeilijk om juist te werken met de streepjes op de achterbrug.Ik gebruik altijd schuifmaat om juister af te stellen maar is ook niet 100%.Als je de moer van de achteras vast zet kan het achterwiel weer wat verschoven zijn.Heb ook aan 1 kant vh voorste tandwiel dat de ketting raakt. Is nu mijn 2de versys en met de eerste was het ook.Heb met de beide versysen ketting en tandwielen vervangen rond de 30000km.
ik denk dat je gelijk heb daarom heb ik dit handige tooltje 🤪
18EE2A3B-FAA8-4E1E-B73A-4D63506D5737.jpeg
 
Ik ga nooit meer uit van de streepjes op de achterbrug...
Heb hem ooit een keer zo afgesteld maar dat leek nergens op.

Meten is weten, en ik gebruik zelf ook de tool welke Snarf61 heeft gepost. Werkt super.
Wel even opletten of het staafje goed recht is. deze kwam bij mij nl krom uit de verpakking:t
 
.Als je de moer van de achteras vast zet kan het achterwiel weer wat verschoven zijn.Heb ook aan 1 kant vh voorste tandwiel dat de ketting raakt. Is nu mijn 2de versys en met de eerste was het ook.Heb met de beide versysen ketting en tandwielen vervangen rond de 30000km.
Om verschuiven te voorkomen/beperken draai ik de moer eerst los, en dan weer een beetje vast, zodat ik weerstand heb met spannen.
Áls je toevallig te ver gesteld hebt => de moer lossen, beide spanners een stukje terug draaien => het wiel met de hand terug naar voren duwen/slaan => moer weer een beetje vast draaien en spannen. :t
Normaal gesproken haal ik toch wel de 40k met een ketting en tandwielen (allemaal motoren met ca. 100-120pk en ca. 100Nm). Vaak is het zo dat het vóór tandwiel sneller verslijt als achter, en dus de ketting ook vernaggelt, daarom heb ik nu een nieuwe voortandwiel geregeld, en ga proberen de 50k of meer met de ketting te halen:].
Ik heb er wel een Mccoi automatisch kettingsmeersysteem met regensensor op zitten welk vaker smeert navenant de snelheid toeneemt en/of de weg nat is.:t
 
Om verschuiven te voorkomen/beperken draai ik de moer eerst los, en dan weer een beetje vast, zodat ik weerstand heb met spannen.
Áls je toevallig te ver gesteld hebt => de moer lossen, beide spanners een stukje terug draaien => het wiel met de hand terug naar voren duwen/slaan => moer weer een beetje vast draaien en spannen. :t
Normaal gesproken haal ik toch wel de 40k met een ketting en tandwielen (allemaal motoren met ca. 100-120pk en ca. 100Nm). Vaak is het zo dat het vóór tandwiel sneller verslijt als achter, en dus de ketting ook vernaggelt, daarom heb ik nu een nieuwe voortandwiel geregeld, en ga proberen de 50k of meer met de ketting te halen:].
Ik heb er wel een Mccoi automatisch kettingsmeersysteem met regensensor op zitten welk vaker smeert navenant de snelheid toeneemt en/of de weg nat is.:t
Welk systeem ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan