Kawasaki Versys 1000 deel: 2

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Onlangs mijn z1000 ingewisseld voor een Versys 1000 uit 2016.
Het zou mooi zijn als het ruitje tijdens rijden verstelbaar zou zijn (mbv kabel of electrisch?).
Misschien mbv onderdelen van BMW-RT of FJR?
Het lijkt me nogal een uitdaging en ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden...
Zijn er handige harries die hiervoor een oplossing gemaakt hebben?
Je kunt die zwarte plastic klemmen verwijderen en er een paar borgmoeren voor in terugplaatsen. Deze net genoeg aandraaien totdat de ruit klemt. Daarna die kleine boutjes erin om ervoor te zorgen dat ze niet loslopen. Je kunt de ruit dan tijdens het rijden omhoog trekken of naar beneden duwen. Bij mij werkt dat perfect.

Groet, Niels
IMG_0054.jpg
 
Pas een proefrit gemaakt op een R1200RT en daarna op een Versys (en die gekocht)
DE R1200RT is weliswaar hele andere motor dan de GS maar wel een BMW boxer en ook telelever voorwiel ophanging.
Mijn idee is ga met beide proefrit maken en kom erachter wat het verschil is en wat je het beste past.
Het motor karakter en stuur/rem gedrag is zo verschillend dat je dat zelf moet ervaren
Voor de GS Adventure heb ik twee x een RT gehad, ook een goeie toerfiets.
Morgen ga ik het ervaren hoe een Versys Se rijdt, word vervolgd.
 
Veel plezier, neem er de tijd voor...hoe meer kilometers hoe fijner de Versys is. :W
Het is hem toch niet geworden.
Ik kan haast niet schakelen en moet me voet dan zo draaien dat dat na verloop van tijd niet prettig meer is, zou afstelling pookje kunnen zijn.
Heb samen met mijn vrouw proef gereden en wat gebeurt er tussen de 100 en 120 er komt dan een trilling in het zadel waar je echt niet vrolijk
van word, dat ben je echt zo zat, ik weet niet of jullie die ervaring ook hebben?
Verder is het wel een stille motor en de quick shift werkt ook goed zelfs iets beter als dat ik op de BMW gewend ben.
Maar lang verhaal kort voorlopig blijft de GS en staat erin de planning September naar Spanje Portugal indien mogelijk.
 
Heb samen met mijn vrouw proef gereden en wat gebeurt er tussen de 100 en 120 er komt dan een trilling in het zadel waar je echt niet vrolijk
van word, dat ben je echt zo zat, ik weet niet of jullie die ervaring ook hebben?

Nee, die ervaring heb ik totaal niet! Bij mij gebeurt er bijna niets bij die snelheid, behalve lekker over het asfalt zoeven met een heerlijk soepele 4-cylinder :-).
 
Het is hem toch niet geworden.
Ik kan haast niet schakelen en moet me voet dan zo draaien dat dat na verloop van tijd niet prettig meer is, zou afstelling pookje kunnen zijn.

Ja zeker weten dat het de afstelling van het schakelpookje is, ik had precies hetzelfde probleem in 2017.

Heb samen met mijn vrouw proef gereden en wat gebeurt er tussen de 100 en 120 er komt dan een trilling in het zadel waar je echt niet vrolijk
van word, dat ben je echt zo zat, ik weet niet of jullie die ervaring ook hebben?

Nee geen trillingen.

Verder is het wel een stille motor en de quick shift werkt ook goed zelfs iets beter als dat ik op de BMW gewend ben.
Maar lang verhaal kort voorlopig blijft de GS en staat erin de planning September naar Spanje Portugal indien mogelijk.

Wat zei de dealer omtrent dat trillen ?
 
Ja zeker weten dat het de afstelling van het schakelpookje is, ik had precies hetzelfde probleem in 2017.



Nee geen trillingen.



Wat zei de dealer omtrent dat trillen ?

Dat had hij nog nooit gehoord 🤷‍♂️, vreemd want ik heb er meer over gelezen dat er meer die ervaring hebben
 
Ja zeker weten dat het de afstelling van het schakelpookje is, ik had precies hetzelfde probleem in 2017.



Nee geen trillingen.



Wat zei de dealer omtrent dat trillen ?
Dat had hij nog nooit gehoor 🤷‍♀️, vreemd want ik heb er al meer over gelezen dat mensen er last van hadden
 
Dat had hij nog nooit gehoord 🤷‍♂️, vreemd want ik heb er meer over gelezen dat er meer die ervaring hebben

Nou dan laat het niet het achterste van zijn tong zien of hij had echt nog niet eerder gehoord.
Mijn Versys heeft in mijn ogen maar 1 vervelend iets en dat is het ruitje, geruis of turbulentie.
Maar dat kan ook door mijn helm komen en of er iemand achterop zit, beide speelt een rol.

Ik vond nog iets via Motorfreaks over het 2015 model: Daarnaast zijn nu twee van de vier ophangpunten van het motorblok in rubber uitgevoerd, wat vervelende trillingen moet hebben verminderd. En met resultaat: hoogfrequente trillingen zijn de Versys – net als elke viercilinder lijnmotor – niet vreemd, maar irritant konden we de trillingen zeker niet noemen. Rij constant met pak ‘m beet 6.000 toeren per minuut en je voelt dat ‘ie trilt, maar meer dan dat ook niet. En bovendien, wie rijdt er in tweede of derde versnelling 6000 toeren met een motorblok dat juist op laagtoerig karakter is getuned.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Versys heeft in mijn ogen maar 1 vervelend iets en dat is het ruitje, geruis of turbulentie.
Maar dat kan ook door mijn helm komen en of er iemand achterop zit, beide speelt een rol.
Ik heb er al vaker iets over gezegd/geschreven.
Zelfs het pak maakt verschil. 🤔
Ik heb afgelopen week, na lange tijd, weer eens in mijn leren pak gereden en daarmee is ie ook merkbaar stiller aan de oortjes.☺
Zal wellicht met een betere luchtstroming/minder obstakels op het pak, te maken hebben🤓
 
Dat had hij nog nooit gehoor 🤷‍♀️, vreemd want ik heb er al meer over gelezen dat mensen er last van hadden
En waar heb je dat dan gelezen? Ik heb meerdere testen gelezen in verschillende bladen. Meest recente is test tussen SE uitvoering en niet SE uitvoering. Nergens iets gelezen over trilling in het zadel. Moet gezegd worden dat de testen veelal niet met duo zijn. Maar of het dan daar in zit lijkt mij onwaarschijnlijk.
 
Ook geen ervaring mee (trilling) . Pookje zou af te stellen moeten zijn en stond wellicht de ketting te strak of zo?
 
Over trillingen, turbulentie en lawaai gesproken: ben ruim een halve eeuw geleden begonnen met een Triumph T100, links remmen rechts schakelen, uitlaten van open gaspijp, vering van spoorstaven en geen ruitjes.
Als je dan nu, ongeveer 25 andere motoren verder, met je tweede Versys bezig bent lijkt het of je in een hemelbed rijd.

Over schakelen, afstelling van pookjes, ruiten, geluid etc. zijn hier op dit forum al hele pagina's weggeschreven. Zoek het eens op wellicht geeft dat wat verheldering.

Succes, Bertje.
 
Als je dan nu, ongeveer 25 andere motoren verder, met je tweede Versys bezig bent lijkt het of je in een hemelbed rijd.

Oh nee...geen rijdend hemelbed of rijdend bankstel benamingen voor de Versys alstublieft. 😟 😉
 
Het is hem toch niet geworden.
Ik kan haast niet schakelen en moet me voet dan zo draaien dat dat na verloop van tijd niet prettig meer is, zou afstelling pookje kunnen zijn.
Heb samen met mijn vrouw proef gereden en wat gebeurt er tussen de 100 en 120 er komt dan een trilling in het zadel waar je echt niet vrolijk
van word, dat ben je echt zo zat, ik weet niet of jullie die ervaring ook hebben?
Verder is het wel een stille motor en de quick shift werkt ook goed zelfs iets beter als dat ik op de BMW gewend ben.
Maar lang verhaal kort voorlopig blijft de GS en staat erin de planning September naar Spanje Portugal indien mogelijk.
Geen trillingen in het zadel. Schakelen ook geen last. Enige waar ik vreselijk last van heb is turbulentie ! De rest rijdt de Versys heel comfortable.
 
Ik had voor de Versys een Tiger 1050. Daarvan was de schakelpook kleiner en stond deze ten opzichte van het voetpedaal meer naar het blok toe. Dat was even wennen. Bij de Versys zit de schakelpook voor mij perfect en schakelen met dikke Sidi Adventure laars geen enkel probleem. Denk dat Eric toch ff wat aanpassingen moet doen dan alleen spiegels stellen. Bij een nieuwe auto of zelfs fiets moet je ook alles eerst even naar jouw wens instellen. Wat trilling betreft daar kunnen volgens mij maar weinig mensen zich in vinden. Lijkt mij onderzoekje voor dealer, ketting te strak of slap, banden, spanning,vlakke kant, balans, wielen, vering etc.
 
Trillingen heb ik ook niet op mijn Versys 1000, maar ik vind ook dat deze minder speels rijdt dan mijn GS.
Voor gebruik in de bergen zou ik niet mijn Versys verkiezen.
De Versys heeft andere kwaliteiten.
Niet in de bergen? Vaak bennie te bange.
 

Bijlagen

  • IMG_20200705_111710.png
    IMG_20200705_111710.png
    176,4 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200705_111728.png
    IMG_20200705_111728.png
    188,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190920_140256.jpg
    IMG_20190920_140256.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20190919_120348.jpg
    IMG_20190919_120348.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20190920_095731.jpg
    IMG_20190920_095731.jpg
    776,1 KB · Weergaven: 11
Ik had voor de Versys een Tiger 1050. Daarvan was de schakelpook kleiner en stond deze ten opzichte van het voetpedaal meer naar het blok toe. Dat was even wennen. Bij de Versys zit de schakelpook voor mij perfect en schakelen met dikke Sidi Adventure laars geen enkel probleem. Denk dat Eric toch ff wat aanpassingen moet doen dan alleen spiegels stellen. Bij een nieuwe auto of zelfs fiets moet je ook alles eerst even naar jouw wens instellen. Wat trilling betreft daar kunnen volgens mij maar weinig mensen zich in vinden. Lijkt mij onderzoekje voor dealer, ketting te strak of slap, banden, spanning,vlakke kant, balans, wielen, vering etc.
Te strakke ketting was bij mij het geval
 
Heb samen met mijn vrouw proef gereden en wat gebeurt er tussen de 100 en 120 er komt dan een trilling in het zadel waar je echt niet vrolijk
van word, dat ben je echt zo zat, ik weet niet of jullie die ervaring ook hebben?
Ik merk wel trillingen, maar vergelijkbaar met andere 4 cilinders die ik heb gehad en heb gereden. Kawasaki heeft ook niet voor niets het blok en de voetsteunen in rubbers gehangen. Ik merk juist dat de trillingen niet in de toerengebieden zitten die je vaak rijdt en ze zijn bij mij ook niet voelbaar in het zadel (behalve bij doorhalen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan