Kawasaki Versys 1000

Status
Niet open voor verdere reacties.

M Neuman

Die hard MF'er
15 aug 2005
378
0
Göteborg
Hej,

Ik vind de nieuwe Versys 1000 wel een spannende motor. Het is volgens mij een hele goede tourmotor waarmee je veel kilometers kunt maken. Gewicht is niet bijzonder zwaar, verder een goede zit, en ook voor een passagier heb je weinig te klagen (van wat ik lees). Een neergetunde Z1000 motor, met ABS en Traction control, en keuze uit twee vermogen"mappings".
w310h200_000003409C86CBBC.jpg

Ik heb er zelf nog niet op gereden, en het ontbreekt me op dit moment volledig aan portemonneevulling om zoiets aan te schaffen. Het leek me desondanks leuk om een topic te openen waarmee iedereen hun ervaringen kan delen.

Ik voeg alvast een paar linkjes en plaatjes toe.
Iemand hier die op een versys 1000 rijdt?

De officiele video: http://youtu.be/GPHlkVc5xUU

En een test van de grieken? http://youtu.be/qIBpF_dnmLg

En een paar plaatjes:

Kawasaki_Versys_1000_Grand_Tourer_P3-1-450x300.jpg


Kawasaki-Versys-1000-02.jpg


2012-Versys-1000_9.jpg


Kawasaki-Versys-1000-04.jpg


2012-kawasaki-versys-1000_002.jpg

w970h583_000003409CA49116.jpg

versys1000-specification.jpg


:]
 
Goeiemorgen!

Ik heb een tijdje geleden (eind april) een eerste test ritje gedaan op de Versys 1000. Mijn bevindingen heb ik toen in het Versys 650 topic achtergelaten aangezien ik zelf nu nog het kleinere Versys broertje rijd. Als het lukt ga ik binnenkort nog een testrit maken maar dan flink langer. Ik zet hieronder even mijn bevindingen van toen. Zodra ik de tweede test rit heb gemaakt plaats ik een update.
Overigens komen er steeds meer reviews in de bladen en op internet uit nu en hij wordt o.h.a. zeer goed gewaardeerd.

Hieronder mijn toenmalige bevindingen:

plussen na eerste testritje:
+ zwaar maar na enkele meters merk je daar weinig meer van
+ minder gooi en smijt werk mogelijk dan met 650 (logisch) maar stuurt wel erg goed
+ zeer soepel en vriendelijk motorblok
+ foolproof rijden 8-)
+ meer dan voldoende vermogen :P
+ zeer goed zadel als je eenmaal zit, voelt aan alsof je in één ruk doorrijdt naar Zuid-Spanje :}
+ sportievere en betere zithouding dan op 650

- zadel (voor mij, ben 1.80m) wel erg breed , vooral vervelend als je vaak moet stilstaan B|
- vermogen en koppel genoeg, alleen komt pas laat vrij.
- flinke trillingen rond de 5000 toeren
- het is géén allroad, maar toerfiets met wat allroad looks
- voor een fiets die echt voor het kilometers maken is bedoeld, is elke 6000km een beurt wel wat gortig. Al gauw doe je dan het aankoopprijsverschil teniet met aantal concurrenten lijkt mij :?
- algehele kwaliteitsbeleving viel me ietwat tegen tov andere grote ‘allroaders’ (ST, Triumph, GS) maar hij is dan ook flink wat goedkoper dan deze concurrenten.

de negatieve kwaliteitsbeleving werd ook een beetje beïnvloed doordat het testmodel ergens aanliep. Af en toe maakte die een dusdanig hard geluid dat de motorrijder achter mij dacht dat er iets met zijn eigen motor aan de hand was

De Versys 1000 krijgt al met al dus nog wel een 2e kans van mij later dit jaar als ik nogmaals een testrit ga maken. Maar dan in mijn eigen regio. Dan zal ik hem eens echt goed op de proef stellen :Y
 
Vandaag heeft de Versys 1000 tweede kans gekregen. Heb een halve dag op Versys 1000 gereden. Deze tweede kennismaking was stukken beter dan de vorige keer!!
Wat een heerlijk apparaat is dat toch eigenlijk zeg... Power, koppel, soepel, strak en sportief sturen, belachelijk snel, ongelooflijk goede en sportieve maar toch ontspannen zit, goede spiegels en zo kan ik nog wel even doorgaan :]

Enige echte opvallende minnetjes na deze tweede keer, koppelinghendel niet verstelbaar en motor gaf errug veel warmte af, knetterwarme onderbenen af en toe aan de binnen kant, maar goed was vandaag 27 graden en in de herfst en winter is dat een pre! ;)

Voor de rest kan ik het alleen maar eens zijn met de review op motorfreaks. Die kunnen het bovendien een stuk beter vertellen dan ik :Y
 
heb de Versys 1000 nu 1 week in bezit en het is werkelijk een geweldige fiets!

full


Er zijn hier blijkbaar geen andere 1000-rijders?
 
He er is leven op dit onderwerp!
Gefeleciteerd met je aankoop! *O* Is ie inmiddels al een beetje ingereden?

Zou je graag willen bijvallen maar eerst moet het huis verkocht voordat ik het kleine broertje kan inruilen voor de 1000 '(

Zag dat je eerst een GS hebt gereden. Was wel benieuwd (als je dat wil delen natuurlijk) naar de reden van overstap.
 
He er is leven op dit onderwerp!
Gefeleciteerd met je aankoop! *O* Is ie inmiddels al een beetje ingereden?

Zou je graag willen bijvallen maar eerst moet het huis verkocht voordat ik het kleine broertje kan inruilen voor de 1000 '(

Zag dat je eerst een GS hebt gereden. Was wel benieuwd (als je dat wil delen natuurlijk) naar de reden van overstap.
de zit is hetzelfde, hoek van de knieen etc..., de GS is een wereldfiets, maar ik wilde eigenlijk wel weer eens het karakter van een 4 cylinder in lijn voelen.
Het koppel van de GS is natuurlijk enorm onderin, maar de hoge toeren bevallen me toch beter... en de afgifte is gewoon lineair, je blijft maar versnellen, heerlijk gewoon.
De armen zitten ook iets lager, geeft een actievere houding, zonder pijn in de polsen of rug.
 
Je argumenten snap ik helemaal. Dat versnellen en die hele fijne actieve zitpositie zijn ook voor mij twee echte plussen! Hij rijdt zo ontzettend smeuig en je kunt hem heerlijk doorhalen tot hoog in de toeren als je dat wil, maar het hoeft niet :P

Toch denk ik dat er weinig mensen zo'n overstap (durven) maken. Een BMW is toch een beetje een statussymbool in Ned. en om dan in vele ogen een "mindere Kawa" te gaan rijden...Ok, de 1000 is misschien niet moeders mooiste maar welke grote fiets is dat wel (afgezien van de MultiS). Bovendien moet je er niet naar kijken maar op rijden!!! :]

Véél veilige km's en geniet er van!
 
Je argumenten snap ik helemaal. Dat versnellen en die hele fijne actieve zitpositie zijn ook voor mij twee echte plussen! Hij rijdt zo ontzettend smeuig en je kunt hem heerlijk doorhalen tot hoog in de toeren als je dat wil, maar het hoeft niet :P

Toch denk ik dat er weinig mensen zo'n overstap (durven) maken. Een BMW is toch een beetje een statussymbool in Ned. en om dan in vele ogen een "mindere Kawa" te gaan rijden...Ok, de 1000 is misschien niet moeders mooiste maar welke grote fiets is dat wel (afgezien van de MultiS). Bovendien moet je er niet naar kijken maar op rijden!!! :]

Véél veilige km's en geniet er van!
de BMW is alleen maar een statussymbool voor diegene die hem niet kan rijden ...hahaha
en de Kawa is zekers geen mindere !!

tnx!
 
Hallo,

Mijn naam is Dik, 57 jr. ben nu eigenaar van een ZRX1200R maar overweeg als mijn volgende motor de Versys 1000. Ben een beetje bang het "bullige" karakter te moeten gaan missen, bedoel, heb nu maar 5 versnellingen en altijd kracht. Afgelopen zomer in 2 weken 4000 km gereden door oostenrijk, w.o. 2x de grossclockner, en nooit zit je verlegen om power. Hoe zit dat met de Versys? Ook benieuwd naar de zitpositie voor de passagier, op mijn 1200 krijgt mijn vriendin zere knie-en na 600 km..... En, wat al eerder gemeld is, de afwerking zou beter kunnen, het trillen bij hoge toeren en.......... niet in het groen leverbaar, hihi. Ga jullie belevenissen volgen, hoop dat nog meer eigenaren hier iets posten over hun ervaringen.

Groetjes, Dik
 
Hallo,

Mijn naam is Dik, 57 jr. ben nu eigenaar van een ZRX1200R maar overweeg als mijn volgende motor de Versys 1000. Ben een beetje bang het "bullige" karakter te moeten gaan missen, bedoel, heb nu maar 5 versnellingen en altijd kracht. Afgelopen zomer in 2 weken 4000 km gereden door oostenrijk, w.o. 2x de grossclockner, en nooit zit je verlegen om power. Hoe zit dat met de Versys? Ook benieuwd naar de zitpositie voor de passagier, op mijn 1200 krijgt mijn vriendin zere knie-en na 600 km..... En, wat al eerder gemeld is, de afwerking zou beter kunnen, het trillen bij hoge toeren en.......... niet in het groen leverbaar, hihi. Ga jullie belevenissen volgen, hoop dat nog meer eigenaren hier iets posten over hun ervaringen.

Groetjes, Dik
Power heb je in het hele toerenbereik...De afgifte is gelijkmatig verdeeld, dus niet zoals bij de z1000 hoe meer toeren, hoe meer vermogen...
De 2 mappings zijn wel goed merkbaar, de power-mode heeft een hele felle reactie op het gas en geeft dus een heel actief gevoel, de andere mode is veel rustiger in opbouw.
De zitpositie van de passagier is hetzelfde als op de 1200gs, alleen meer wind op de helm, komt door het ruitje. Ik heb er nu een hoger ruitje van mdi op zitten, dit weekend gaan we kijken hoe dat bij de passagier overkomt.
Ik heb al veel gelezen over trillingen bij 6000 en hoger, maar ik heb dat nog niet zelf gemerkt (mss schakel ik wel te snel naar een hogere versnelling...)
De afwerking vind ik zelf prima, en ja...groen is ie niet...
 
Laatst bewerkt:
Hi Kawadirk
Desnoods huur je hem toch een dagje? Dat is echt zo veel beter dan een korte proefrit. Juist die dag rijden heeft bij mij de doorslag gegeven dat dit toch echt een heerlijke motor is. En als je nu Kawa rijdt en serieus bent, zal een Kawa dealer niet moeilijk doen om hem wat langer aan je uit te lenen dan een uurtje. Althans die van mij niet.
Overigens lees ik in de meeste reviews dat de zitpositie van de passagier juist zo goed is op de Versys 1000.
Mbt afwerking moet het ook wel in perspectief gezien worden. Afwerking is goed voor de prijs die je ervoor betaalt. Veel hoog potige concurrenten zijn al gauw 3000 euro duurder natuurlijk.
 
Ha, eindelijk wat versys 1000 interesse op het forum. Zat net wat te kijken op de KTM website waar de nieuwe KTM 1190 Adventure 2013 wordt gepresenteerd.. dat ziet er ook erg leuk uit moet ik zeggen. Goed, ik moet niet vergeten dat mijn leukste en spannendste motorervaringen van de CB650 zijn. Het gaat wat dat betreft niet alleen om de kracht en souplesse, maar ook net wat je er maar mee doet.
Het voorjaar belooft veel goeds, en ik ga wat gaan proefrijden op verschillende motoren, waaronder ook de Versys 1000.

Laat jullie ervaringen maar binnenstromen hier :)
 
Hi Kawadirk
Desnoods huur je hem toch een dagje? Dat is echt zo veel beter dan een korte proefrit. Juist die dag rijden heeft bij mij de doorslag gegeven dat dit toch echt een heerlijke motor is. En als je nu Kawa rijdt en serieus bent, zal een Kawa dealer niet moeilijk doen om hem wat langer aan je uit te lenen dan een uurtje. Althans die van mij niet.
Overigens lees ik in de meeste reviews dat de zitpositie van de passagier juist zo goed is op de Versys 1000.
Mbt afwerking moet het ook wel in perspectief gezien worden. Afwerking is goed voor de prijs die je ervoor betaalt. Veel hoog potige concurrenten zijn al gauw 3000 euro duurder natuurlijk.


Dankjewel voor de reactié. Ben gisteren bij Goedhart nog wezen "droogzitten" met mijn lief. Het viel ze op dat haar onderbenen rechter naar beneden staan dan op mijn ZRX, plusuntje dus. Dat huren voor een dag is een goed idee en misschien is een weekendje eifel dan een nog beter alternatief, gelijk eens wat meer bochtjes draaien dan hier in de saaie randstad. Maar wordt volgend jaar. Die euro's hee....., althans, het gebrek daar aan. Blijf jullie natuurlijk wel volgen, ben heel nieuwsgierig. Groetjes, Dik
 
Hebben jullie al de nieuwe kleuren voor 2013 gezien? Heb ze alleen nog maar op foto's van de Intermot gezien en op de Kawa site en dus niet live, maar ben er niet echt kapot van.

Helaas halen ze in mijn ogen de mooiste kleur uit productie, wit..
Wordt nu een donkergrijze versie en een oranje uitvoering
 
Vanmiddag de GTR1400 ingeruild voor een witte versys. Op de GTR krijg ik steeds meer last van mijn geblesseerde schouder en een rotte knie.
Was voor de proefrit bang dat ik vermogen in ging leveren, echter dat is niet zo. Traction control werkt perfect. Flink gas gegeven op een nat bladerdek en motor corrigeerd direkt.
Volgende week ophalen met een Akrapovic pijp en een topkoffer.
 
Vanmiddag de GTR1400 ingeruild voor een witte versys. Op de GTR krijg ik steeds meer last van mijn geblesseerde schouder en een rotte knie.
Was voor de proefrit bang dat ik vermogen in ging leveren, echter dat is niet zo. Traction control werkt perfect. Flink gas gegeven op een nat bladerdek en motor corrigeerd direkt.
Volgende week ophalen met een Akrapovic pijp en een topkoffer.
Welkom bij de club...ben benieuwd naar het geluid van de Acra...
 
@CBX Blakkie
Nice feli *O*
Nieuw gekocht? Als de Akra erop zit ben ik ook erg benieuwd naar foto en geluid. Die Akra ziet er esthetisch volgens mij wel beter uit dan origineel maar een Akra op een 4 cilinder vind ik meestal niet echt heel erg schokkend bijdragen aan het geluid, itt bij een 2 cilinder.
 
Hey

Ben nieuw in dit topic... Na vele reviews en positieve commentaar van vele rijders. Ook maar een testritje gedaan met Versys en ... gekocht...

Heerlijke motor. Enige tips e.d. die ik moet onthouden toepassen?

Groetjes

Zois
 
Hey

Ben nieuw in dit topic... Na vele reviews en positieve commentaar van vele rijders. Ook maar een testritje gedaan met Versys en ... gekocht...

Heerlijke motor. Enige tips e.d. die ik moet onthouden toepassen?

Groetjes

Zois
welkom bij de club! zo groeien we gestaag, en zijn we dit voorjaar misschien al toe aan de eerste Versys meeting ;)
 
Zeg mannekes...

Hoeveel km duurt het bij jullie eer het eerste strepke van de benzinemeter verdwenen is?

Ik ben al 110 km aant bollen sinds tankbeurt en dat gebeurd maar niet.
En ik denk nu ni dat da speelgoed 3 liter verbruikt? :-)
 
Oké update...
De benzinemeter toonde dat hij volledig gevuld was tot 170 km gereden te hebben. Vandaag ritje naar Aalst en terug... Van alle zes streepjes bleef er maar ééntje al pinkend over bij thuiskomst in Merksem.
Ik zag dus na die 170 km het ene streepje na het andere verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen of is er iets mis met mijn boordcomputer?
 
Oké update...
De benzinemeter toonde dat hij volledig gevuld was tot 170 km gereden te hebben. Vandaag ritje naar Aalst en terug... Van alle zes streepjes bleef er maar ééntje al pinkend over bij thuiskomst in Merksem.
Ik zag dus na die 170 km het ene streepje na het andere verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen of is er iets mis met mijn boordcomputer?
er is niks mis hoor, de benzinemeter verloopt niet lineair...dus bij volle tank zie je weinig gebeuren en ineens gaat het als de brandweer. Ik hou de stand va de teller ook bij, die laat zien hoeveel km je nog kunt rijden, dat geeft samen een aardig beeld...
 
Uhuh... dat heb ik gemerkt ja :-)
Van welke kanten ben je Fulleke?
Ikzelf Merksem nabij Antwerpen.

Trouwens... Is het nu zo dat de motor in Low power mode minder verbruikt dan Full power? Ja zelfs op de motor houd ik het verbruik in het oog. :-) Zeker omdat de motor bij ons het enige vervoermiddel is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan