Kawasaki versys 650 deel 4

edraket*

MF veteraan
28 dec 2006
1.052
43
50
vorst-laakdal
Ik heb bevestigingpunten op mijn Puig crashbars gelast (omdat ik dat het mooiste vond) , maar je kan ook overal zulke zwarte beugels kopen die perfect om de crashbars passen waaraan je dan de mistlampen bevestigt .
Ik zal dit weekend eens foto's maken
 

JoopG

MF'er
Donateur
23 jun 2013
93
7
Ben benieuwd! Ik heb al zitten kijken hoe de mistlampen lager gemonteerd kunnen worden zodat ze meer op de weg schijnen.
 

Snah R1200R

MF'er
3 jan 2008
141
1
Hattem
De H&B middenbok had ik ook onder de Versys. Ik vond'm ook (te) dicht langs de ketting lopen. Uiteindelijk heeft de dealer een stukje van de 'voetjes' afgeslepen om meer ruimte te krijgen tussen ketting en middenbok. Dat scheelde best trouwens.

Nog wel een 'dingetje': de bouten van die middenbok moeten wel goed vastgezet én ingesmeerd worden met locktite, anders trillen de bouten/moeren er zo maar (bijna)af! Bij montage van de middenbok moet ook de plaat los waar de voetsteun aan vastzit. Ook die moet met een middel als locktite weer vastgezet worden (3 moeren). Heb ik zéér slechte ervaringen mee gehad......
 
  • Like
Waarderingen: MBO

macnee

Rookie
12 jan 2019
3
0
Hier nog een ervaringsdeskundige (model 2016): eerst middenbok van SW Motech gehad, maar daarbij liep de ketting tegenaan. Toen bij de motorzaak langs: ja dat is niet goed, hij past niet echt lekker.... Vervolgens dan maar de Hepco&Becker monteren. Deze paste beter maar je moet wel je jiffy in de gaten houden want die zit 'in de weg' bij het opklappen. Nou dat went wel, altijd eerst van de bok halen en dan de jiffy inklappen. Na een paar maanden bleek de middenbok nog maar aan één bout te hangen de andere was weggetrild. Motorzaak was vergeten met loctite in te smeren...Nu al weer een jaartje zonder problemen.
Grote voordeel van de middenbok is dat je niet hoeft uit te kijken naar een andere mooie uitlaat en zeg nou zelf die standaarduitlaat is toch niet zo verkeerd :-)
 

Snah R1200R

MF'er
3 jan 2008
141
1
Hattem
@macnee, dat had ik dus ook dat de H&B middenbok nog maar aan één kant (iets) vastzat, aan de andere kant was de bout er al helemaal uit getrild (geen locktite). Een half jaar later was de linker voetsteun bijna los getrild (was op zich knap riskant is....).

Maar haal je de H&B en de SW Motech niet door elkaar: volgens mij zit de jiffy juist bij de SW Motech in de weg. Bij de H&B (model 2017 heeft dezelfde middenbok als 2016 dacht ik) had ik daar geen last van.
 

edraket*

MF veteraan
28 dec 2006
1.052
43
50
vorst-laakdal
@macnee, dat had ik dus ook dat de H&B middenbok nog maar aan één kant (iets) vastzat, aan de andere kant was de bout er al helemaal uit getrild (geen locktite). Een half jaar later was de linker voetsteun bijna los getrild (was op zich knap riskant is....).

Maar haal je de H&B en de SW Motech niet door elkaar: volgens mij zit de jiffy juist bij de SW Motech in de weg. Bij de H&B (model 2017 heeft dezelfde middenbok als 2016 dacht ik) had ik daar geen last van.

inderdaad , macnee heeft het andersom geschreven _O- waarschijnlijk een test om te kijken wie er scherp staat :+
 

macnee

Rookie
12 jan 2019
3
0
Oeps ja inderdaad andersom! Ik wílde eerst die van SW, want ik had ook een rekje voor de topkoffer van SW en dat paste zeer fraai.
Motorzaak had toen toch die H&B erop gezet…..waarbij de ketting aanliep. Waarom maakt Kawasaki toch niet zelf een middenbok voor onze Versys?
 

macnee

Rookie
12 jan 2019
3
0
Hier staat de ketting eigenlijk al iets te strak, de standaard is ook al wat ingesleten door de ketting
(H&B dus), 2016 misschien zijn er inmiddels al wat aanpassingen geweest.,
WP_20160511_008.jpg
 

MBO

Rookie
22 sep 2018
4
0
@macnee, dat had ik dus ook dat de H&B middenbok nog maar aan één kant (iets) vastzat, aan de andere kant was de bout er al helemaal uit getrild (geen locktite). Een half jaar later was de linker voetsteun bijna los getrild (was op zich knap riskant is....).

Maar haal je de H&B en de SW Motech niet door elkaar: volgens mij zit de jiffy juist bij de SW Motech in de weg. Bij de H&B (model 2017 heeft dezelfde middenbok als 2016 dacht ik) had ik daar geen last van.
zou jij (Snah) ook een foto willen plaatsen met de aanpassing van de midden bok ?
 

Snah R1200R

MF'er
3 jan 2008
141
1
Hattem
zou jij (Snah) ook een foto willen plaatsen met de aanpassing van de midden bok ?

@MBO: foto's maken lukt niet meer, want ik heb de Versys eind december 2018 verkocht. O.a. omdat ik toch niet enthousiast kon worden van een kettingfiets (ketting smeren, spannen, vies achterwiel, ik heb vóór de Versys zo'n 20 jaar cardanfietsen gehad ....).

Maar ik kan je verzekeren dat de ruimte tussen de (H&B) middenbok en de ketting ruim minder dan een halve centimeter was (ik denk zelfs max. 2 mm!). Dat kun je overigens verbeteren door een stukje van het linkervoetje van de middenbok te (laten) slijpen. Dat is bij mij gedaan en daarna zat er bijna een centimeter tussen ketting en middenbok. Maar de ketting liep bij mij, als ik het achterwiel draaide en de motor op de middenbok stond, ook óver de middenbok/achterbrug, een schurend geluid.... Dan kom je in de verleiding om de ketting iets strakker te spannen..... En met mijn gewicht van 120 kg + zij- en topkoffer is dat niet slim, want dan staat de ketting gewoon te strak. Op zich maakt het niet uit als de ketting over de bok/achterbrug schuurt, maar het geluid wat je daarbij dan hoort, vind ik niet prettig.
 

nick 750

MF'er
20 aug 2004
45
0
z-h
Hallo, voor ik met vragen kom zal ik me eerst even me zelf voorstellen, ik ben Nico en sinds een paar maanden in het bezit van een versys 650 uit 2007.
Ik ben er wel tevreden over alleen bij langzame bochten valt hij erg de bocht in, zelfs zo erg dat ik bijna gevallen ben.
Ik denk dat het aan de banden ligt, de banden spanning heb ik gecontroleerd en die is goed.
Heeft iemand ook deze ervaring?

Gr Nico.
 

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.289
522
51
Hallo, voor ik met vragen kom zal ik me eerst even me zelf voorstellen, ik ben Nico en sinds een paar maanden in het bezit van een versys 650 uit 2007.
Ik ben er wel tevreden over alleen bij langzame bochten valt hij erg de bocht in, zelfs zo erg dat ik bijna gevallen ben.
Ik denk dat het aan de banden ligt, de banden spanning heb ik gecontroleerd en die is goed.
Heeft iemand ook deze ervaring?

Gr Nico.
Het maken van bochten op een motor is het evenwicht vinden tussen de centrifugaalkracht en de zwaartekracht.
Een Versys is een motor die, net als alle adventure achtigen, wat hoger op zijn wielen staat en dus wat meer topzwaar is.
Wanneer je erg langzaam gaat dan komt deze balans wat nauwkeuriger.

Anderzijds vindt ik mijn Versys uit 2007 zo eenvoudig sturen dat je hem eenvoudig zou kunnen inzetten als lesmotor.
Iedere motor zal overigens voorbij een bepaald punt de bocht in willen vallen dus ook een Versys.
Wat heb je hiervoor gereden zodat ik wellicht opmerkingen beter kan begrijpen.
 
Laatst bewerkt:

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.382
158
Twente
Hallo, voor ik met vragen kom zal ik me eerst even me zelf voorstellen, ik ben Nico en sinds een paar maanden in het bezit van een versys 650 uit 2007.
Ik ben er wel tevreden over alleen bij langzame bochten valt hij erg de bocht in, zelfs zo erg dat ik bijna gevallen ben.
Ik denk dat het aan de banden ligt, de banden spanning heb ik gecontroleerd en die is goed.
Heeft iemand ook deze ervaring?

Gr Nico.
Hoi Nico,

Welkom hier, ook mijn versys valt wel redelijk makkelijk de bocht in vergeleken meer eerdere motoren, maar niet zo extreem dat ik het een probleem vind.
Mocht je toch het idee hebben dat het abnormaal is zou je kunnen kijken of je veering allemaal wel goed ingesteld is.
 

nick 750

MF'er
20 aug 2004
45
0
z-h
Bedankt voor de reaktie’s
Ik rij al 20 jaar motor en heb van alles gereden.
Begonnen met een gpz, toen een fazer 600, VTR firestorm, Z750, BMW r1100s, F800s en gelijk tijdig met deze motoren een KLR off road, KLX supermotard en een burgman 400, oja en niet te vergeten een Zundapp KS80.
Tot nu toe heb met geen van deze motoren dit ervaren dus vandaar dat ik het hier even vraag.
Ik ga zo wie zo de banden vervangen en de vering af laten stellen en dan kijken wat dat brengt.
 

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.289
522
51
Bedankt voor de reaktie’s
Ik rij al 20 jaar motor en heb van alles gereden.
Begonnen met een gpz, toen een fazer 600, VTR firestorm, Z750, BMW r1100s, F800s en gelijk tijdig met deze motoren een KLR off road, KLX supermotard en een burgman 400, oja en niet te vergeten een Zundapp KS80.
Tot nu toe heb met geen van deze motoren dit ervaren dus vandaar dat ik het hier even vraag.
Ik ga zo wie zo de banden vervangen en de vering af laten stellen en dan kijken wat dat brengt.
Als ik dit zo lees denk ik dat je wellicht een paar vierkante banden eronder heb zitten en dan zal het met nieuwe een stuk beter moeten gaan.:t
 

Luukversys650

Rookie
18 mrt 2019
5
0
Hallo, volgende week ga ik een proefrit maken op een versys uit 2014. Nu heb ik basiskennis van motoren, maar heb ik zelf niet intensief gesleuteld.

Waar moet ik op letten (in het bijzonder voor de 2014 editie) bij de proefrit en aankoop?

Dank!