Kawasaki versys 650 deel 4

puntmuts ik heb de mijne exact 150km ingereden en daarna vol gas erop }) , ik wil onze beide blokjes wel eens opendoen en het verschil laten zien wat er bij mijn blokje verandert is en bij het jouwe niet :Y
Precies! De hardway... :}
Had de mijne destijds (2008) en alle andere nieuwe motoren, precies zo ingereden. De boel slijt enkel in, als je gas geeft... :Y

Warm rijden en vol gas geven, tot ca. 60-70% van je toerenbereik. Langzaam opbouwen en af en toe kortstondig voluit.

Bij de vergelijkingstest tussen het 2008 en 2010 model, bleek de 2008 een stuk feller en sneller te zijn. Op papier was het hetzelfde blok... ;)
 
yep en die is grotendeels terug gedemonteerd , kreeg hem hier in Belgie niet meer verzekerd tegen diefstal wegens teveel bijkomende opties . 1 verzekering wou hem toch verzekeren maar dat was onbetaalbaar (6700€ per jaar )😡
6700 euro per jaar 😨 , pffff waar is die tegen aan gelopen , weet dat het in België duur is om een motor all-risk te verzekeren maar dit is wel erg prijzig.
 
Toch valt het wel mee met de zijkoffers , in het begin denk je van dat je misschien te breed bent met die koffers om ergens tussen door te rijden maar als je het gewend bent dan denk je er niet meer aan dat ze er op zitten.
En toch gemakkelijk om helm , jas in op te bergen voor als je effe een terrasje neem .
Helm in de originele zijkoffers?
 
puntmuts ik heb de mijne exact 150km ingereden en daarna vol gas erop }) , ik wil onze beide blokjes wel eens opendoen en het verschil laten zien wat er bij mijn blokje verandert is en bij het jouwe niet :Y
Dat er bij jouw fiets kerven in de cilinderwand zitten, en bij goed inrijden niet? Merk je nu niets van, maar wacht als dat ding 40X gereden heeft aan vermogen en verbruik.
 
Dat er bij jouw fiets kerven in de cilinderwand zitten, en bij goed inrijden niet? Merk je nu niets van, maar wacht als dat ding 40X gereden heeft aan vermogen en verbruik.
Dat is een absoluut niet het geval! Pure onzin en bangmakerij. Het leidt tot 0% extra olieverbruik of schade. Zonder druk, loopt niets in. Onder belasting wel, maar de kunst is eerst het blok warmrijden. En ook dat doe je niet door te wandelen, maar voor belasting te zorgen. Tot de nok tie doortrekken is een ander verhaal... maar dat kan wel binnen 100 km inrijden... :Y
 
Als dit zonder risico op schade zorgt voor een beter ingereden blok, dan zouden de fabrikanten dat echt wel adviseren. Elke fabrikant wil immers dat het product zo goed mogelijk uit de verf komt. De toleranties zijn tegenwoordig zo goed, dat dit niet slechts gebaseerd kan zijn op vroeger, toen het wel nodig was. Dus het is iig geen risicobeheersing van de fabrikant. Blijft over dat het product er niet beter van wordt, en dergelijke manier van inrijden. Op het circuit wel, maar die motoren zijn gemaakt voor een paar racen, niet voor jaren betrouwbaar gebruik, want ik denk dat die onzin daar vandaan komt.
 
Je begrijpt iets niet, dat is duidelijk. Een fabrikant zal het nooit adviseren, omdat ze daarmee sportief rijgedrag zouden promoten op de openbare weg.

Stel dat er in het instructieboekje echt stond hoe je een blok goed inrijdt en iemand mist een bocht of zo, dan wordt die fabrikant aansprakelijk gesteld. Dus ze kunnen het nooit zo aangeven. Daarom staat er een mooi praatje in het boekje, om alle risico’s uit te sluiten.

Ik heb al mijn nieuwe motoren zo in gereden en het effect is een soepeler blok met meer pk’s. Onder druk lopen dingen in, niet door een blok nauwelijks te belasten en nooit op volledige bedrijfstemperatuur te laten komen. Dat is juist schadelijker...
 
Overigens, dit is een vaak gevoerde discussie waarbij iemand de misvatting heeft, dat de fabrikant de juiste informatie in een handleiding zet. Het enige wat een fabrikant doet, is nadenken over claims. Daarom staat er in de States dat je geen levende dieren in je oven of magnetron mag stoppen.... ;)
 
Je begrijpt iets niet, dat is duidelijk. Een fabrikant zal het nooit adviseren, omdat ze daarmee sportief rijgedrag zouden promoten op de openbare weg.

Stel dat er in het instructieboekje echt stond hoe je een blok goed inrijdt en iemand mist een bocht of zo, dan wordt die fabrikant aansprakelijk gesteld. Dus ze kunnen het nooit zo aangeven. Daarom staat er een mooi praatje in het boekje, om alle risico’s uit te sluiten.

Ik heb al mijn nieuwe motoren zo in gereden en het effect is een soepeler blok met meer pk’s. Onder druk lopen dingen in, niet door een blok nauwelijks te belasten en nooit op volledige bedrijfstemperatuur te laten komen. Dat is juist schadelijker...
Maar tussen sportief rijden en Rossi nadoen en juist met beleid en de eerste x aantal km’ers niet boven de 4000 toeren zit nog veel tussen. Bijvoorbeeld na warmdraaien normaal rijden. Dat zou men toch ook kunnen propageren zonder claims, toch?

Daarnaast, er zit een versnelling op, ook in de lagere snelheden kun je dus hoger in de toeren zitten om druk op te bouwen denk ik? Zonder meteen tot ongewenst rijgedrag te komen wat betreft veiligheid.

Wat ik grappig vind, is dat mensen die dezelfde mening hebben als jij, op die manier een nieuwe motorfiets inrijden. Echter, diegene die zich een nieuwe motor kunnen veroorloven kopen vaker een nieuwe. Die rijden niet 15 jaar met dezelfde. Ik snap best dat een motor die niet goed is ingereden de eerste jaren geen klachten geeft. Maar hoeveel brandstof jouw oude Versys verbruikt vergeleken een motor die rustig is ingereden, of het ding na het vorderen van de leeftijd veel vaker met stukken bij de garage staan, dat heb jij geen weet van, je bent al drie motoren verder bij wijze van spreken. Dat is het probleem van de tweede of derde hands eigenaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je zeggen dat hij na 5,5 jaar en 38.000 km nog geen druppel olie verloor of verbruikte. En natuurlijk was mijn brandstofverbruik meer, dan bij een ander. Maar ik reed er ook sportiever mee. Heb er zelfs mee op het circuit gereden. Ding heeft geen noemenswaardige problemen gehad. De fan was ooit kapot, maar dat was sowieso een Versyskwaal. Verder geen enkel probleem gehad en hij stond jaarlijks bij de dealer.

Zoals ik al zei, slijt iets in onder druk en niet door nagenoeg drukloos te rijden. Op max. 4000 toeren wordt dat blok ook niet echt warm. Hij haalt zo nooit zijn maximale bedrijfstemperatuur.

Om je een voorbeeld te geven. Mijn vorige auto, een Octavia 1.6 tdi heb ik net zo ingereden. Toen ik hem later met een collega naar een tuningsbedrijf bracht, bleek de mijne standaard meer vermogen en koppel te hebben, dan de andere identieke auto. Dat kwam, volgens de tuner, omdat de mijne veel beter was ingereden. Na tuning had de mijne nog steeds het meeste vermogen en koppel.

Als je conform de Nederlandse verkeerswetten reed, dan kwam de olietemperatuur nauwelijks boven de 90 graden. Reed ik lekker sportief door, dan kon deze oplopen naar 108 graden. Dat houdt in, dat de motor een stuk warmer is. Dat kan hij hebben en het zorgt voor minder vervuiling in je blok. Mijn collega heeft in 4 jaar tijd, 2x zijn EGR klep mogen vervangen. Zwaar vervuild en daardoor kapot gegaan. In 210.000 km is mij dat niet overkomen en hij verbruikte net zoveel olie, als die van mijn collega. Nihil...

Wil je iets goed inrijden, dan moet je gas durven geven. Je rijdt hem warm, vervolgens ga je volgas optrekken, tot ca. 70% van je toerenbereik.Neem bochtige wegen, zodat je door terug te schakelen ook goed afremt op de motor. Als je zo 50 á 60 km gereden hebt, ga je verder doortrekken. Binnen 100 km, kan je al voluit richting toerenbegrenzer. Het enige is, ga niet non-stop voluit! En speel er verder gewoon mee. Dan heb je een blok dat wel op maximale bedrijfstemperatuur komt, wat wel netjes inslijt en dat uiteindelijk feller zal zijn, dan rijden conform het boekje. Het verhaal van olieverbruik stamt uit de jaren 80 of zo. Pure onzin en een broodje aap verhaal. Zonder druk, slijt er niets in en juist dan heb je eerder kans op problemen.

Ik ben altijd heel netjes geweest voor mijn motoren en auto’s. Op tijd naar de dealer, netjes warm rijden en gas geven. Ze reden allemaal soepel, vlot en ik heb nooit een probleem gehad, olie bij hoeven vullen, of een boze koper aan de lijn gehad. Wat jij doet, is angst zaaien. En het is volstrekt onnodig...
 
Inrijden doet ieder op zijn eigen manier waar hij of zij zich goed bij voelt, warm rijden doe ik zo en zo altijd en het inrijden heb ik zelf een beetje tussen in gedaan , beetje door trekken maar niet te en van de 1000 km misschien 800 met het vrouwtje achter op .
Mijn oom rijd niks warm , contact om en rijden en hij heeft nog nooit problemen gehad met zijn voertuigen , zo is er ook een programma op discovery geweest over Kawasaki en als de motor van de band rolde dan gaat hij op de dyno bank om de laatste test te doen en dan gaat het gas er ook serieus op en dan gaat hij naar de dealer
 
Ik ben 100% met je eens dat inrijden voor iedereen een persoonlijk gevoel is. Maar men moet niet met het broodje aap verhaal komen, van dat stevig inrijden leidt tot olieverbruik, groeven in de cilinders en problemen later. Dat is pure onzin... ;)
 
Ik heb mijn nieuwe motoren altijd netjes volgens het boekje ingereden, ook de Versys. En ik zorg er ook altijd voor dat de motor goed warm is voordat ik echt gas geef.
Dat gezegd hebbende geloof ik beide kampen niet. :+ Zowel dat stevig inrijden tot schade leidt als dat stevig inrijden meer vermogen kan opleveren.

VersysCylinder.jpg

Hier een plaatje van onze motor. Die cilinder zit met een stel ringen tegen de wand. Dus alleen die flexibele ringen kunnen slijten (en de wand een beetje).
Al die producten zijn in hoogwaardige fabrieken gemaakt vol sensoren en regel apparatuur om alles tot in de puntjes te regelen. Niet te vergelijken met de omstandigheden 40 jaar geleden.
Een krukas draait bij inrijden 3000 t/min, dus gaat die cilinder iedere seconde al 50x op en neer.
Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat er na 100 km rijden nog veel verslijt, dus waarom je dan nog 1500 km rustig moet doen??
Aan de andere kant; hoe kan je door stevig inrijden ervoor zorgen dat de motor meer vermogen levert? Hoe dan???
Dat je meer vermogen krijgt door andere nokkenassen of andere ontsteking of wat dan ook, kan ik mij voorstellen. Maar doordat die ringen anders inslijten op een keiharde cilinderwand lijkt mij onwaarschijnlijk.
 
Dat er bij jouw fiets kerven in de cilinderwand zitten, en bij goed inrijden niet? Merk je nu niets van, maar wacht als dat ding 40X gereden heeft aan vermogen en verbruik.

kerven in de cilinderwand _O- , jij gelooft nog in sprookjes zeker ? je mag altijd eens komen kijken wat het verschil is , ik reviseer regelmatig blokken met 70.80.90dmk op waar nog dikwijls de van het fabriek uit honekrassen op de cilinderwand staan doordat de sigmenten niet goed zijn ingesleten en dit komt maar door 1 reden (te rustig ingereden---> te weinig druk op de sigmenten)
 
Ik heb mijn nieuwe motoren altijd netjes volgens het boekje ingereden, ook de Versys. En ik zorg er ook altijd voor dat de motor goed warm is voordat ik echt gas geef.
Dat gezegd hebbende geloof ik beide kampen niet. :+ Zowel dat stevig inrijden tot schade leidt als dat stevig inrijden meer vermogen kan opleveren.

Bekijk bijlage 1462302
Hier een plaatje van onze motor. Die cilinder zit met een stel ringen tegen de wand. Dus alleen die flexibele ringen kunnen slijten (en de wand een beetje).
Al die producten zijn in hoogwaardige fabrieken gemaakt vol sensoren en regel apparatuur om alles tot in de puntjes te regelen. Niet te vergelijken met de omstandigheden 40 jaar geleden.
Een krukas draait bij inrijden 3000 t/min, dus gaat die cilinder iedere seconde al 50x op en neer.
Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat er na 100 km rijden nog veel verslijt, dus waarom je dan nog 1500 km rustig moet doen??
Aan de andere kant; hoe kan je door stevig inrijden ervoor zorgen dat de motor meer vermogen levert? Hoe dan???
Dat je meer vermogen krijgt door andere nokkenassen of andere ontsteking of wat dan ook, kan ik mij voorstellen. Maar doordat die ringen anders inslijten op een keiharde cilinderwand lijkt mij onwaarschijnlijk.


vertel mij dan eens waarom je een cilinderwand honed als je andere sigmenten steekt ? omdat die krassen op de cilinderwand er leuk uitzien of omdat er een andere reden voor is ? denk er eens over na :)
 
Ik heb mijn nieuwe motoren altijd netjes volgens het boekje ingereden, ook de Versys. En ik zorg er ook altijd voor dat de motor goed warm is voordat ik echt gas geef.
Dat gezegd hebbende geloof ik beide kampen niet. :+ Zowel dat stevig inrijden tot schade leidt als dat stevig inrijden meer vermogen kan opleveren.

Bekijk bijlage 1462302
Hier een plaatje van onze motor. Die cilinder zit met een stel ringen tegen de wand. Dus alleen die flexibele ringen kunnen slijten (en de wand een beetje).
Al die producten zijn in hoogwaardige fabrieken gemaakt vol sensoren en regel apparatuur om alles tot in de puntjes te regelen. Niet te vergelijken met de omstandigheden 40 jaar geleden.
Een krukas draait bij inrijden 3000 t/min, dus gaat die cilinder iedere seconde al 50x op en neer.
Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat er na 100 km rijden nog veel verslijt, dus waarom je dan nog 1500 km rustig moet doen??
Aan de andere kant; hoe kan je door stevig inrijden ervoor zorgen dat de motor meer vermogen levert? Hoe dan???
Dat je meer vermogen krijgt door andere nokkenassen of andere ontsteking of wat dan ook, kan ik mij voorstellen. Maar doordat die ringen anders inslijten op een keiharde cilinderwand lijkt mij onwaarschijnlijk.
Tja, geloof kan ik je niet schenken. Maar de feiten zijn er nu eenmaal. Mijn Versys, had meer vermogen dan een andere met eenzelfde blok. Goed, het was geen schokkend verschil, maar wel meetbaar en merkbaar. En dan praat je over 4 á 5 pk hoger dan de fabrieksopgave en ook 4 á 5 nm koppel meer. Voor een blokje als dat van de Versys, geeft dat toch echt een merkbaar verschil...

Hoe dan? Doordat er gas gegeven wordt, ding wordt echt warm gereden. Het komt echt op bedrijfstemperatuur, hij wordt niet lui... het blok blijft schoner, minder aanslag, dat zorgt allemaal voor betere verbranding. Feit is, dat het meetbaar meer vermogen geeft.

Mijn Octavia had 12 nm koppel meer dan de andere (identieke) Octavia. Zelfde bandenmaat, zelfde blok, andere bestuurder.
 
vertel mij dan eens waarom je een cilinderwand honed als je andere sigmenten steekt ? omdat die krassen op de cilinderwand er leuk uitzien of omdat er een andere reden voor is ? denk er eens over na :)
Even voor alle duidelijkheid; ik schreef dus dat ik er niets van begrijp. Nogmaals; ik weet het niet.
Het nut van hoonstrepen maken het verhaal nog moeilijker; weet ik begrijp is dat die nuttig zijn voor het vasthouden van olie. Je wil dus dat die hoonstrepen er wel zijn. Maar hoe dat dan weer samenhangt met stevig inrijden begrijp ik niet, want je zou verwachten dat stevig inrijden die hoonstrepen glad maakt.

Tja, geloof kan ik je niet schenken. Maar de feiten zijn er nu eenmaal. Mijn Versys, had meer vermogen dan een andere met eenzelfde blok. Goed, het was geen schokkend verschil, maar wel meetbaar en merkbaar. En dan praat je over 4 á 5 pk hoger dan de fabrieksopgave en ook 4 á 5 nm koppel meer. Voor een blokje als dat van de Versys, geeft dat toch echt een merkbaar verschil...

Hoe dan? Doordat er gas gegeven wordt, ding wordt echt warm gereden. Het komt echt op bedrijfstemperatuur, hij wordt niet lui... het blok blijft schoner, minder aanslag, dat zorgt allemaal voor betere verbranding. Feit is, dat het meetbaar meer vermogen geeft.

Mijn Octavia had 12 nm koppel meer dan de andere (identieke) Octavia. Zelfde bandenmaat, zelfde blok, andere bestuurder.
Ook hier even een disclaimer; ik zeg niet dat ik het beter weet of zo.
En wat betreft 'geloven'; dat gaat ervan uit dat je het zonder bewijs aanneemt, en dat doe ik inderdaad niet. Sorry :P
Ik probeer juist te begrijpen hoe dat werkt. Maar jouw uitleg werkt bij mij niet, een zin als 'het blok wordt niet lui' daar kan ik helemaal niets mee. Ik wil weten hoe dat dan werkt met die onderdelen 13008
 
Oh ja, wat ik ook niet begrijp is waarom een Versys 650 stuurgewichten heeft :?
Onder de 4000 t/min zijn er inderdaad de typische trillingen van de twin, maar bij 6000 t/min draait het blok opvallend trillingsloos.
Bij mijn zijn die gewichten er van af maar de motor is gewoon stabiel. Al ging ik vanmiddag door de harde wind wel flink heen en weer.
 
En ook nog steeds zonder ruitje zie ik .
Lekker stil ;)
Nog zoiets wat ik niet begrijp; hoe hebben ze bij Kawasaki een ruitje kunnen verzinnen dat zoveel turbulentie veroorzaakt?
Ik heb nu het naked bike gevoel; als je een vrachtauto inhaalt wordt je eerst in het zoggebied gezogen en daarna rij je tegen een muur van wind aan.
 
Eindelijk aan nieuwe banden toe :) (versys 2017) Dunlops die er nu onder zitten kunnen me niet bekoren.
Iemand tips voor nieuwe banden? Ik rij geen offroad.
 
Nu staat mijn versys op Angel gt 2. zijn hele fijne bandjes met lange levensduur. Hiervoor 3 setjes metzeler roadtec 01 gehad ook heel graag mee gereden maar zijn al enkele jaren op de markt dus wou wat nieuws proberen. Maar ik denk dat alle bandjes beter zijn dan de standaard dunflops d222 :r man wat zijn dat rukbanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan