Kawasaki versys 650 deel 4

Ik heb indertijd op mijn Versys 650 de MRA-toerruit met spoiler geïnstalleerd, die nu ook op mijn Versys 1000 staat.
Werkt prima voor mijn192 cm .
Zachte oordoppen zijn wel nog steeds noodzakelijk in mijn SHOEI AIR-helm.
Ondertussen flink op tijd ontvangen (3 dagen na bestelling geleverd) en gemonteerd. Heb er dit weekend toch al flink wat kilometers mee gevreten en idd, het verschil is enorm. Bedankt voor de tip!
 
Graag gedaan en nog vele lollige kilometers gewenst, hetgeen zeker moet lukken met de Versys 650... ik mis hem soms nog omwille van zijn handelbaarheid en licht aanvoelen... ik had echter een grotere motor nodig, omwille van mijn vrouw die meerijdt en dan zit de Versys 1000 heel wat ruimer, maar hij is ook (top)zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Heren/Dame,

Mijn vriendin oriënteert zich richting een Kawasaki Versys 650 07-10. Voor zover ik kan vinden zijn het prima stuurfietsen, verder is kawasaki ook onderhoudsvriendelijk. Zijn er nog punten waar we speciaal naar moeten kijken voor aanschaf van dit type/bouwjaar?

Bij voorbaat dank!
 
Ja onderin is hij wat bokkig (heb de MK1 (2008) dus kan niet vergelijken maar wel beamen wat Slijkmoto zegt. Rijdt als zonnetje maar je moet er wel op bedacht zijn dat tussen de 3000-1000 hij kan bokken, weet je hoe hiermee te rijden (achterrem om ketting te spannen) dan is het prima. Er zijn overigens aftermarket producten die het bokken verminderen.
 
Duidelijk! Verder nog technische aandachtspunten? Denk bijvoorbeeld aan slechte bekabeling of slechte dynamo's e.d.
 
Heb zelf mijn Verys MK1 pas sinds deze zomer. Heb geen superdiepgaand vooronderzoek gedaan maar ik kon niets vinden, behalve de volgende 2 dingen:
-De bobine/bougie kabels wil nog wel eens vast rotten, zeer moeilijk los te halen dan.
-Moer van stelmechanisme ketting wil nog wel eens breken. M.i. moet je dit zo ie zo altijd met beleid doen.

Beide valt denk ik te voorkomen door goed onderhoud, en waar nodig ACF-50 of iets dergelijks toe te passen.

Verder is het blok volgens mij enorm solide. Hoeft natuurlijk ook niet enorm hard te werken, mijn oude fiets had 50 cc minder met 40 pk meer.
 
Iemand met sleutelervaring aan de Versys? Heb er één van 2008 en wilde de ketting vervangen. Nu zit de moer op de as van het voortandwiel muurvast. (moervast haha) Slagmoersleutel haalt niets uit. Heb er ook een breakerbar op gezet maar krijg er met al mijn kracht nog geen beweging in. Heb er maar kruipolie op gedaan om het morgen maar weer eens te proberen. Iemand tips?
 
Iemand met sleutelervaring aan de Versys? Heb er één van 2008 en wilde de ketting vervangen. Nu zit de moer op de as van het voortandwiel muurvast. (moervast haha) Slagmoersleutel haalt niets uit. Heb er ook een breakerbar op gezet maar krijg er met al mijn kracht nog geen beweging in. Heb er maar kruipolie op gedaan om het morgen maar weer eens te proberen. Iemand tips?

Had hetzelfde probleem eerder dit jaar, een dop met een hele lang arm doet wonderen. Wel ff een stang door je achterwiel om deze te blokkeren.
 
Heren/Dame,

Mijn vriendin oriënteert zich richting een Kawasaki Versys 650 07-10. Voor zover ik kan vinden zijn het prima stuurfietsen, verder is kawasaki ook onderhoudsvriendelijk. Zijn er nog punten waar we speciaal naar moeten kijken voor aanschaf van dit type/bouwjaar?

Bij voorbaat dank!
Misschien goed om te weten dat de remmen vrij sponzig aan kunnen voelen, dat is normaal bij dit model 🙂
 
20200915_114629.jpg
 
Hallo Versys rijders, ik ben aan het kijken naar een kleine topkoffer, een formaat dat niet zo prominent aanwezig is. Ik zag op marktplaats deze mini koffer op een Versys, het is me nog niet gelukt te achterhalen van welk merk deze koffer is. Iemand een idee??
BC6E3E83-502C-4E09-9417-2ECEA04DDBBE.jpeg
 
Dit lijkt mij een fotokoffer die is omgebouwd tot topkoffer. Het rekje zou ook heel goed zelfbouw kunnen zijn. Om de eenvoudige reden dat ik zwarte bouten zou verwachten als het een standaard rekje zou zijn. Het zit zo te zien wel gemonteerd op de standaard montagegaten in de handgrepen.
 
Is er iemand die handkappen op zijn Versys heeft gemonteerd? Heb deze gehaald
9d2ab7ebb31456104854e51e54c50c9cc1e63d71_2_0013046_090_sty252018.png
(Arecbis Dual Road). Zit een hele montage kit bij maar niet nodig. Stuur bevat gewoon schroefdraad en geen holle ruimte zoals de montage kit vanuit gaat. Er gaat rechtstreeks een M8 bout in.

Nu moet je volgens de instructies de barends weghalen, maar dat vind ik lelijk want dan zie je een stuk onafgewerkt stuur (waar normaal de barend overheen schuift). Dus kwam ik dit topic tegen: Acerbis Dual Road hand guards

Is al 6 jaar oud dus niet daar geregistreerd en dacht probeer het hier. Het lijkt mij namelijk niet om de handkappen goed te monteren met de barend. Hij blijft namelijk strakker en strakker draaien totdat hij echt niet meer verder kan. Dan zit het rubber helemaal klem. Links geen probleem, rechts met gas geen fijn iets.

Dacht eerst dat de bijgeleverde bouten te lang waren, dus even 2 bouten gehaald die korter zijn (M8*80) maar helaas hiermee hetzelfde probleem. Sluit moeren geprobeerd ook niet het gewenste resultaat. Snap niet waarom hij als je de barend los monteert tijdig stopt om niet het rubber vast te draaien maar met de handkappen hij blijft doordrukken.

PXL_20201002_101753196.jpg


Iemand een suggestie?
 
Ik heb die kappen er ook op zitten, al zaten ze er al op toen ik hem kocht dus ik weet het fijne niet van de montage. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat de bar ends er bij mij niet tussen zitten. In plaats daarvan zitten er spacers van ~2cm tussen (nou ja, 1 dan. Die andere mis ik). Ik kan zo wel even een foto maken als je wilt.
 
De moer is eindelijk los! Ik ben met de motor langs een motorzaak geweest en zij hebben gratis de moer eraf gedraaid. Hun luchtsleutel was natuurlijk wel een tandje krachtiger dan die goedkope die ik thuis heb. Heb er mooi wat montagevet tussen gesmeerd voor de volgende die hem ooit los wil maken (waarschijnlijk ik)
 
Iedereen bedankt voor de hulp, uiteindelijk heb ik het zoals hierboven beschreven opgelost. Allereerst, onder cq. in de kuip trof ik het volgende schouwspel aan:

Bekijk bijlage 1538810Bekijk bijlage 1538811

Oftewel: i.p.v. direct op de accu was de voeding voor de handvatverwarming aangesloten op de stekker alwaar normaal gesproken het Kawasaki-relais zou moeten worden aangesloten.

Deze verbinding heb ik vervolgens ontmanteld en heb het originele Kawasaki-relais besteld en aangesloten, hierna werkte de extra stroomuitgang in de kuip perfect. Op deze aansluiting heb ik vervolgens de TomTom aangesloten. De aansluiting voor de handvatverwarming heb ik richting de accu geleid en daar direct op de accu aangesloten (samen met de stekker voor de acculader). Dit is conform het aansluitschema van Oxford: er zit een beveiliging op de handvatverwarming waarbij de verwarming zich uitschakelt als de accuspanning te laag is geworden. Zodoende kan deze direct op de accu (en ontstaan er ook geen problemen met kabels van de originele kabelboom die mogelijk onvoldoende zwaar zijn uitgevoerd).

Bekijk bijlage 1538814
Bekijk bijlage 1538815

De aansluiting met het relais heeft zich prima gedragen. Wel in de weken hierna een andere tegenvallende conclusie moeten trekken: mijn pootjes zijn bij nader inzien toch te kort om veilig op pad te gaan met de Versys 650. Een verlaagd zadel bracht ook geen uitkomst en verlagen zou ook te weinig verschil maken. Bij het proefrijden heb ik wel bewust rekening gehouden met de hoogte van de fiets, maar op- en afstappen in alle rust en op een 100% vlakke ondergrond is toch wat anders dan het dagelijks gebruik. In het kader van de veiligheid zodoende besloten om in te ruilen tegen een lagere motor, dus hier stopt het (korte) Versys hoofdstuk voor mij. Uiteraard alsnog bedankt voor de hulp met de elektra.! :)

Mocht iemand interesse hebben: ik heb nog wel een aantal vrijwel nieuwe accessoires (middenbok Hepco-Becker, valbeugels Hepco-Becker, GPS-steun SW-motech en originele Kawasaki binnentassen) die tegen gereduceerd tarief weg mogen. PB bij interesse.
 
Ik heb die kappen er ook op zitten, al zaten ze er al op toen ik hem kocht dus ik weet het fijne niet van de montage. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat de bar ends er bij mij niet tussen zitten. In plaats daarvan zitten er spacers van ~2cm tussen (nou ja, 1 dan. Die andere mis ik). Ik kan zo wel even een foto maken als je wilt.

Thx, maar ik ga ze terugsturen. Die spacers heb ik, maar vind het er niet mooier op worden. Dus ga maar handvat verwarming monteren.
 
Thx, maar ik ga ze terugsturen. Die spacers heb ik, maar vind het er niet mooier op worden. Dus ga maar handvat verwarming monteren.
Wat maakt dat je er niet de originele opzet? Dat zijn toch de kosten niet en echt van meerwaarde in het komende seizoen. ..in combi met HVV helemaal okay. €129,- incl beugel die de handen beschermt..
 
Wat maakt dat je er niet de originele opzet? Dat zijn toch de kosten niet en echt van meerwaarde in het komende seizoen. ..in combi met HVV helemaal okay. €129,- incl beugel die de handen beschermt..

Minder mooi, vind ik zelf. Maar die ga ik nu inderdaad wel kopen, of die van SW Motec. Die monteer je namelijk ook zo.

Eerst de HVV regelen.
 
De aansluiting met het relais heeft zich prima gedragen. Wel in de weken hierna een andere tegenvallende conclusie moeten trekken: mijn pootjes zijn bij nader inzien toch te kort om veilig op pad te gaan met de Versys 650. Een verlaagd zadel bracht ook geen uitkomst en verlagen zou ook te weinig verschil maken. Bij het proefrijden heb ik wel bewust rekening gehouden met de hoogte van de fiets, maar op- en afstappen in alle rust en op een 100% vlakke ondergrond is toch wat anders dan het dagelijks gebruik. In het kader van de veiligheid zodoende besloten om in te ruilen tegen een lagere motor, dus hier stopt het (korte) Versys hoofdstuk voor mij. Uiteraard alsnog bedankt voor de hulp met de elektra.! :)

Mocht iemand interesse hebben: ik heb nog wel een aantal vrijwel nieuwe accessoires (middenbok Hepco-Becker, valbeugels Hepco-Becker, GPS-steun SW-motech en originele Kawasaki binnentassen) die tegen gereduceerd tarief weg mogen. PB bij interesse.

Jammer dat het toch niet helemaal fijn past. Succes en veel plezier met je volgende motor
 
Beste versys eigenaren,

Ik heb vandaag klein onderhoud gedaan. Het viel me op dat er pulserend luchtdruk vanuit de vulopening komt op het ritme van de motor. Nu weet ik dat bij een draaiende motor dit niet direct fouteboel hoeft te zijn ivm de druk van de neergaande zuiger.
Hij loopt verder goed, geen merkbaar vermogensverlies....

Hebben jullie dit ook eens meegemaakt, of is het nauwelijks waarneembaar bij jullie?

NB het is niet de eerste keer dat ik onderhoud heb gedaan maar wel eerste keer dat ik wat olie bijvulde met draaiende motor

Gr Mattijs
 
Beste versys eigenaren,

Ik heb vandaag klein onderhoud gedaan. Het viel me op dat er pulserend luchtdruk vanuit de vulopening komt op het ritme van de motor. Nu weet ik dat bij een draaiende motor dit niet direct fouteboel hoeft te zijn ivm de druk van de neergaande zuiger.
Hij loopt verder goed, geen merkbaar vermogensverlies....

Hebben jullie dit ook eens meegemaakt, of is het nauwelijks waarneembaar bij jullie?

NB het is niet de eerste keer dat ik onderhoud heb gedaan maar wel eerste keer dat ik wat olie bijvulde met draaiende motor

Gr Mattijs
De vulopening van de olie? Waarom zou je vullen met draaiende motor, dan kun je toch helemaal je oliepeil niet aflezen? Lijkt me redelijk normaal dat er dan wel wat uit de opening komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan