Kawasaki versys 650 deel 4

Hahaha. Ik ga zaterdag ook ff heen, alleen al voor t geluid tijdens VT3.
Het geluid is uiteraard niet meer wat het "vroeger" was, maar sowieso tof om even te gaan checken. De Formule 3 kan je overigens ook wel horen van een afstandje, heel ander geluid maar toch ook nog wel hard. Helaas geen Formule 2, die dingen klinken soms beter dan de huidige F1-wagens 🙈

Iets anders, misschien herkennen jullie dit of hebben jullie tips. Ik heb nu zo'n 2000km op mijn Versys gereden en er valt me sinds het begin al iets op. Het schakelen gaat 75% van de tijd soepel (op alle snelheden/toerentallen), maar er zijn ook momenten dat het net lijkt alsof ik voor het eerst op een motor zit. Er zijn momenten dat hij bij het schakelen van 2 naar 3 of 3 naar 4, nog steeds een enorme klap geeft, alsof ik hem zonder koppelen in zijn versnelling duw. Is dit normaal bij een Versys? Ik heb pas 2 maanden mijn rijbewijs, maar op de lesmotor (Suzuki SV650) had ik daar geen last van. Vraagt een Versys 650 gewoon meer nauwkeurigheid of ligt het aan mijn motor?
 
Zelf herken ik de klap bij het schakelen niet.
Ook ben ik dit na 161 pagina's Versys forum nog niet vaak tegengekomen, dus het lijkt me niet normaal / veel voorkomend.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
Wanneer is de olie voor het laatst ververst of zit er misschien verkeerde olie in waardoor deze misschien wat minder goed schakelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
Het geluid is uiteraard niet meer wat het "vroeger" was, maar sowieso tof om even te gaan checken. De Formule 3 kan je overigens ook wel horen van een afstandje, heel ander geluid maar toch ook nog wel hard. Helaas geen Formule 2, die dingen klinken soms beter dan de huidige F1-wagens 🙈

Iets anders, misschien herkennen jullie dit of hebben jullie tips. Ik heb nu zo'n 2000km op mijn Versys gereden en er valt me sinds het begin al iets op. Het schakelen gaat 75% van de tijd soepel (op alle snelheden/toerentallen), maar er zijn ook momenten dat het net lijkt alsof ik voor het eerst op een motor zit. Er zijn momenten dat hij bij het schakelen van 2 naar 3 of 3 naar 4, nog steeds een enorme klap geeft, alsof ik hem zonder koppelen in zijn versnelling duw. Is dit normaal bij een Versys? Ik heb pas 2 maanden mijn rijbewijs, maar op de lesmotor (Suzuki SV650) had ik daar geen last van. Vraagt een Versys 650 gewoon meer nauwkeurigheid of ligt het aan mijn motor?
Dit is voor mij heel herkenbaar, Mijn Versys 650 2016 heeft precies hetzelfde. Bij het schakelen is er een goed hoorbare klap te horen. De dealer is na mijn klacht een rit met mijn motor gaan rijden en kwam tot dezelfde conclusie maar kon het niet verhelpen. Dus heb ik er vrede mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
De mijne geeft bij het terugschakelen een harde duidelijke "kloink", schakelen zelf gaat soepel, opschakelen gaat soepel en geruisloos. Andere olie, anders afstellen, niets helpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
Ik herken dit, als motor-noob, ook niet. De enige klap/dreun die ik hoor/voel is als ik bij het stoplicht van neutraal naar z'n 1 schakel.

Versnelling aanpassen tijdens het rijden gaat alleen schokkerig vanwege mijn gebrek aan ervaring :+ Maar als ik dan video's (over de Versys 650) van MotorNL zie gemaakt in de Spaanse heuvels dan is een terugslag tijdens het schakelen ook duidelijk zichtbaar. Een kwestie van té enthousiast schakelen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
Het geluid is uiteraard niet meer wat het "vroeger" was, maar sowieso tof om even te gaan checken. De Formule 3 kan je overigens ook wel horen van een afstandje, heel ander geluid maar toch ook nog wel hard. Helaas geen Formule 2, die dingen klinken soms beter dan de huidige F1-wagens 🙈

Iets anders, misschien herkennen jullie dit of hebben jullie tips. Ik heb nu zo'n 2000km op mijn Versys gereden en er valt me sinds het begin al iets op. Het schakelen gaat 75% van de tijd soepel (op alle snelheden/toerentallen), maar er zijn ook momenten dat het net lijkt alsof ik voor het eerst op een motor zit. Er zijn momenten dat hij bij het schakelen van 2 naar 3 of 3 naar 4, nog steeds een enorme klap geeft, alsof ik hem zonder koppelen in zijn versnelling duw. Is dit normaal bij een Versys? Ik heb pas 2 maanden mijn rijbewijs, maar op de lesmotor (Suzuki SV650) had ik daar geen last van. Vraagt een Versys 650 gewoon meer nauwkeurigheid of ligt het aan mijn motor?
Controleer anders even de speling op je koppelingskabel.
 
Ik heb dit ook in bijna elke versnelling met zowel op als terug schakelen. (‘19 650). Soms ook niet dus ik dacht dat het aan mijn schaken lag. Maar of ik nu snel of rustig rijd, het maakt geen zak uit. Heb ook verschillende RPM geprobeerd. Alleen naar z’n 3 gaat soms super soepel.

de olie verversen, zoals sommigen aanbevelen, ga ik komende week eens proberen. Heb het idee dat dit al te lang geleden is (heb de motor pas 3 maanden).

ben je er al mee bij de dealer geweest? Over 1.000 km heb ik de 12k beurt, ga het dan ook eens vragen.
 
Wanneer is de olie voor het laatst ververst of zit er misschien verkeerde olie in waardoor deze misschien wat minder goed schakelt.
Hij heeft in juli een onderhoudsbeurt gehad bij de plaatselijk motordealer. Het lijkt me dat dit goed is gebeurd, maar ik ga even langsrijden voor een check.
Toen ik mijn eerste Versys kocht had de vorige eigenaar een olie erin gedaan die meer geschikt was voor warme landen.
Stond officieel wel op de lijst van geschikte olie maar schakelde minder lekker. Toen ik er de standaard 10W40 in had gedaan liep hij weer als een zonnetje. Mijn dochter heeft het met een KTM gehad die zelfs versnellingen oversloeg omdat de vorige eigenaar kennelijk gelogen had over de laatste oliebeurt. Naardat ik ook daar nieuwe olie in het gedaan liep ook deze weer als een zonnetje.
Ik ga vragen wat ze er in hebben gegooid bij de onderhoudsbeurt.
Dit is voor mij heel herkenbaar, Mijn Versys 650 2016 heeft precies hetzelfde. Bij het schakelen is er een goed hoorbare klap te horen. De dealer is na mijn klacht een rit met mijn motor gaan rijden en kwam tot dezelfde conclusie maar kon het niet verhelpen. Dus heb ik er vrede mee.
Hmm, het klinkt alsof er iets niet goed gaat dus ik hoop wel dat ik het probleem ga vinden..😅
Controleer anders even de speling op je koppelingskabel.
Dit kwam ik ergens anders ook tegen als mogelijke oorzaak, ga ik checken.
Ik heb dit ook in bijna elke versnelling met zowel op als terug schakelen. (‘19 650). Soms ook niet dus ik dacht dat het aan mijn schaken lag. Maar of ik nu snel of rustig rijd, het maakt geen zak uit. Heb ook verschillende RPM geprobeerd. Alleen naar z’n 3 gaat soms super soepel.

de olie verversen, zoals sommigen aanbevelen, ga ik komende week eens proberen. Heb het idee dat dit al te lang geleden is (heb de motor pas 3 maanden).

ben je er al mee bij de dealer geweest? Over 1.000 km heb ik de 12k beurt, ga het dan ook eens vragen.
Gelukkig ben ik niet de enige, het is ook behoorlijk random. Soms is het heftig en geeft jij altijd een klap, soms is het bijna weg en gaat alles soepel. Ik ga snel even langs de dealer, hopelijk kunnen ze dan even een rondje rijden en het zelf ervaren.
 
Uit ervaring en reacties van anderen is de "klap" bij het in de 1 zetten wel een typisch Kawasaki dingetje. De mijne schakelt over het algemeen soepel maar soms vraag ik me ook af wat ze daaronder aan het doen zijn...
 
Bij mij varieert t ook wel.
Motor koud, warm, hoge snelheid, lage snelheid.
De ene keer zo soepel als wat en de andere keer met meer geluid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
Uit ervaring en reacties van anderen is de "klap" bij het in de 1 zetten wel een typisch Kawasaki dingetje. De mijne schakelt over het algemeen soepel maar soms vraag ik me ook af wat ze daaronder aan het doen zijn...
Ik weet niet anders , heb altijd Kawasaki gereden en allen die ik heb gehad en heb , zijn 1 is tak , gaat er soepel in maar je hoort het echt ja .
 
  • Leuk
Waarderingen: Luk3
Ik heb ook het idee dat het meer is als je "voorzichtig" tracht te schakelen en je erbij nadenkt.
Terwijl het gewoon vlekkeloos gaat als je hem met niet te veel koppeling door de versnellingen jaagt.
Haha precies dit. Zodra ik na ga denken over het schakelen lijkt het erger te worden. Als ik gewoon nonchalant koppel/schakel gaat het soms wonderbaarlijk soepel. Ik blijf het toch gek vinden..

Wel fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit herkennen, alsnog ga ik het wel even laten checken bij de dealer. Mocht daar iets nuttigs uitkomen dan meld ik het hier uiteraard even.
 
Mooie, mijne gaat maandag voor z'n eerste beurt.
Beurt gehad, geen gekke dingen gelukkig, behalve dat de gaskabel niet goed was afgestemd van de fabriek af?! Gefikst en reageert nu veel eerder als ik aan m'n gas draai.

Nu ruim 8.000 km op deze banden gereden, hoeveel zou je gemiddeld doen op een setje? 12.000/15.000?

En...welke banden hebben jullie er onder zitten? En zijn jullie tevreden?

Ik heb (als ik me niet vergis) de Dunlop Roadsmart 2 er onder zitten en heb op deze motor geen vergelijkingsmateriaal maar ben wel tevreden. Rijdt soepel, slijtage is er natuurijk wel na 8.000 km.
 
Ook mijn 650 uit 2018 schakelt niet altijd even smooth qua geluid, idd in de 1 zetten gaat vaak met een nodig klak. Ik heb mij aangeleerd om bij het terugschakelen telkens een beetje tussengas te geven waardoor het schakelen lekker soepel gaat.

Al met al is dit een klein minpuntje van deze heerlijke rijders machine waarmee het vorige week fantastisch sturen was in de Dolomieten!

353F37D8-9A7C-4B96-9956-8638D12154F2.jpeg
 
Mijn stock banden waren nu na 11.000 km op. Ook niet lekker gesleten (vierkant achterwiel, vorige eigenaar). Nu de road pilot 5 er onder en die voelt heerlijk aan!
Vette foto btw!
 
Terug
Bovenaan Onderaan