Kawasaki versys 650 deel 4

Hallo Versys rijders!

Recentelijk heb ik proefgereden op een Versys 650 (ook op een Versys 1000, maar vond de 650 de beter sturende van de twee), wat mij aangenaam verraste. Zoveel aangenaam zelfs dat ik overweeg om mijn huidige motor te gaan vervangen voor een Versys. Mede vanwege de wens om wat meer en verder te gaan reizen met de motor. Mijn huidige motor is een Kawasaki Z750 wat ,een heerlijke fiets is overigens maar, qua comfort toch wat te wensen over laat op de langere stukken.

Met deze eventuele verandering neemt het vermogen wel aanzienlijk af, niet dat ik dit gemist heb bij de proefrit eigenlijk. Denk ook niet dat je dit in een proefrit voldoende kan opmerken. Maar toch heb ik nog mijn twijfels of dit voor de langere termijn leuk blijft en of ik toch niet wat ga missen. Qua rijstijl houd ik wel van stevig doorrijden. Het beoogde gebruik is dan ook om naar een vakantie bestemming te rijden, de bagage er af te halen om vervolgens van het rijden te gaan genieten.

Daarom de vraag, zijn er hier mensen die na het rijden van een krachtigere naked of supersport zijn overgestapt op de Versys 650? Hoe lang rijden jullie al Versys? En wat zijn de bevindingen na zo'n dergelijke overstap?

Alvast bedankt!

Mijn ervaring is dat de fun net zo groot is, maar de snelheid waarbij een stuk lager. En da's mooi meegenomen in een land wat helemaal volgepoot is met flitspalen, laserguns en soortgelijke idioterie :(
Sorry, ik liet me even gaan :')
Maar even serieus, ik zou er een huren voor een weekendje ofzo, iedereen kan je z'n mening geven maar uiteindelijk kan je er beter zelf achterkomen of de Versys bij je past.
 
Dat was inderdaad ook het idee om nog te gaan doen. Motor huren voor een weekendje bedoel ik dan ;). En qua fun wat je zegt maar dan met lagere snelheid zit ook wel wat in. Als ik nu lekker door wil halen gaat het al veel te snel veel te hard :+

Bedankt in ieder geval voor de reactie!
 
Hallo Versys rijders!

Recentelijk heb ik proefgereden op een Versys 650 (ook op een Versys 1000, maar vond de 650 de beter sturende van de twee), wat mij aangenaam verraste. Zoveel aangenaam zelfs dat ik overweeg om mijn huidige motor te gaan vervangen voor een Versys. Mede vanwege de wens om wat meer en verder te gaan reizen met de motor. Mijn huidige motor is een Kawasaki Z750 wat ,een heerlijke fiets is overigens maar, qua comfort toch wat te wensen over laat op de langere stukken.

Met deze eventuele verandering neemt het vermogen wel aanzienlijk af, niet dat ik dit gemist heb bij de proefrit eigenlijk. Denk ook niet dat je dit in een proefrit voldoende kan opmerken. Maar toch heb ik nog mijn twijfels of dit voor de langere termijn leuk blijft en of ik toch niet wat ga missen. Qua rijstijl houd ik wel van stevig doorrijden. Het beoogde gebruik is dan ook om naar een vakantie bestemming te rijden, de bagage er af te halen om vervolgens van het rijden te gaan genieten.

Daarom de vraag, zijn er hier mensen die na het rijden van een krachtigere naked of supersport zijn overgestapt op de Versys 650? Hoe lang rijden jullie al Versys? En wat zijn de bevindingen na zo'n dergelijke overstap?

Alvast bedankt!

Ik kan kort zijn : ik heb mijn VERSYS 650 net ingeruild voor een Versys 1000 .

De Versys 650 is lichter en stuurt pittiger, maar hij komt soms nét iets te kort qua power en koppel en hij is niet echt geschikt voor gebruik met duo.

Met mijn lengte van 1.92 m en +/- 93 kg is de Versys 650 maar net groot genoeg om ook solo +/- comfortabel te zitten ( en dan nog mits een aftermarket zadel).

Besluit :

a)pure stuurfun = Versys 650
b)langere ritten (zeker met duo) en meer power en comfort = Versys 1000
 
Ik kan kort zijn : ik heb mijn VERSYS 650 net ingeruild voor een Versys 1000 .

De Versys 650 is lichter en stuurt pittiger, maar hij komt soms nét iets te kort qua power en koppel en hij is niet echt geschikt voor gebruik met duo.

Met mijn lengte van 1.92 m en +/- 93 kg is de Versys 650 maar net groot genoeg om ook solo +/- comfortabel te zitten ( en dan nog mits een aftermarket zadel).

Besluit :

a)pure stuurfun = Versys 650
b)langere ritten (zeker met duo) en meer power en comfort = Versys 1000

Dank je voor de reactie, mbt de 650 qua power met 1.93 en 92kg. Ik ben net zo lang maar heb iets dikkere botten :+, heb je dat wel als adequaat ervaren? Ik rijd alleen solo. Comfort vond ik, met het half uur proefrijden, prima in orde eigenlijk!

Edit;
Het model waar het omgaat is het 2015/heden model
 
Laatst bewerkt:
Het comfort is OK op de Versys 650 en dat kan nog verhoogd worden als je wat investeert in de vering.

Indien ik hem zou gehouden hebben, zou ik de Versys 650 wellicht toch hebben geupgradet met de HyperPro streetbox...

De standaardvering is namelijk nogal slap en als je de demping en de veervoorspanning dus noodzakelijkerwijze verhoogt, dan worden alle oneffenheden zéér droog doorgegeven... niet ten koste van de wegligging, maar wel van je ruggengraat... ;) .

De standaardvering van de Versys 1000 is beter, maar die kost dan ook bijna het dubbele... dus "value for money" scoort de 650 stukken beter...

Mijn Versys 650 is/was het 2018 model, dus gelijk aan de jouwe...

Qua power, ach, there is no such thing as too much power.... :+

Met die van de Versys kom je zeker toe... slechts in sommige "spannende" omstandigheden, bvb. wanneer je een beetje nipt aan het inhalen bent, zouden een paar extrapaardjes wel welkom geweest zijn... :Y
 
Laatst bewerkt:
Het comfort is OK op de Versys 650 en dat kan nog verhoogd worden als je wat investeert in de vering.

Indien ik hem zou gehouden hebben, zou ik de Versys 650 wellicht toch hebben geupgradet met de HyperPro streetbox...

De standaardvering is namelijk nogal slap en als je de demping en de veervoorspanning dus noodzakelijkerwijze verhoogt, dan worden alle oneffenheden zéér droog doorgegeven... niet ten koste van de wegligging, maar wel van je ruggengraat... ;) .

De standaardvering van de Versys 1000 is beter, maar die kost dan ook bijna het dubbele... dus "value for money" scoort de 650 stukken beter...

Mijn Versys 650 is/was het 2018 model, dus gelijk aan de jouwe...

Qua power, ach, there is no such thing as too much power.... :+

Met die van de Versys kom je zeker toe... slechts in sommige "spannende" omstandigheden, bvb. wanneer je een beetje nipt aan het inhalen bent, zouden een paar extrapaardjes wel welkom geweest zijn... :Y

Bedankt voor de reactie en goed om te horen!
Wat ik mij alleen wel afvraag is als je een 2018 650 hebt, waarom ruil je deze binnen het jaar weer in voor de 1000? Waren de verwachtingen dan te hoog? of viel het toch tegen?
 
Nope.
Ik heb ook een KTM 1290 SAS als privé-motor, maar dat klikt niet goed met mijn vrouw als passagier.
Deze staat dus nu te koop.
Om nog comfortabel mét vrouwlief in het weekend te kunnen rijden, wordt de te kleine bedrijfsVersys 650 dus opgewaardeerd naar een 1000.
 
De standaardvering is namelijk nogal slap en als je de demping en de veervoorspanning dus noodzakelijkerwijze verhoogt, dan worden alle oneffenheden zéér droog doorgegeven... niet ten koste van de wegligging, maar wel van je ruggengraat... ;) .
Slap? Ik vind het prima vering van de 650. Nu ben ik misschien een aantal kilo lichter (1.93 met circa 85kg), maar kan prima omgaan met deze vering.

Stuk beter in ieder geval als de vering van de Diversion 900 hiervoor. Én met een boel meer instelmogelijkheden (veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping :))
 
Ik moet zeggen dat ik de vering van de versys beter vond dan die van de z750, Als je het over slappe demping hebt...

Wel wat voorspanning bij moeten draaien op de versys trouwens, (115 kg) hier.

Edit;
Schrijffoutjes wegwerken
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 2 jaar geleden over gestapt van een zx9r, naar een 2016 versys 650. Dus heb ook 50% aan pk's ingeleverd, maar mis ik het........nee! :N
Ik heb er een hoop rijplezier voor terug gekregen :Y . Als ik nu lekker aan het toeren ben, geniet ik weer met volle teugen van het rijden en de omgeving 8-) . Op de zx9r moest ik continu maar jakkeren, en moest en zou ik elke auto voorbij gaan. Nu heb ik dat niet meer, je blijft er rustig op t gemakkie achter hangen. Je rijdt veel ontspannender :] . Maar als het moet kun je 'm ook stevig doortrekken hoor.
Heb sindsdien ook geen post meer van het JIB gekregen, dus m'n wederhelft is ook tevreden. Ook gaat ze weer gezellig mee achterop, om zomaar ergens een bakkie te doen tijdens het toeren. Dit was met de zx9r uitgesloten.

Nee........ik heb zeker geen spijt van m'n overstap.
 
@joepi5 : ik heb nooit iets anders gereden dan race motoren , zx9r , zx7RR , zx10r . Ben dit jaar in maart overgestapt naar een versys 650 , heb er een heel jaar over gedaan om uit te maken of ik een versys 1000 of 650 zou nemen , heb me een jaarlang verdiept in de topics op het mf forum en op een engels forum , daaruit bleek dat ik zeker zou genoeg hebben aan een 650 . Mijn kameraden raden het me dan weer af omdat ik pk machines gewoon was . Ben uiteindelijk voor de 650 gegaan (650 vind ik persoonlijk ook mooier dan de 1000) . En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad . Een ander voordeel van de 650 is dat ik er makelijker mee weg kom op het onverharde in de alpen en pyreneen . Ik rijd nu terug veeeeeel meer met de motor omdat het fun gehalte zoveel hoger ligt bij een lagere snelheid dan met men racers . Ik vraag me zelfs af wat ik al die jaren op de verkeerde motorfietsen heb zitten doen , zo groot is het verschil in beleving . verder sluit ik me 100% aan bij wat Green smile hierboven heeft neergeschreven . Echt ontspannen rijden nu , net zo fijn rustig achter achter autos blijven hangen (vroeger moest ik er steeds voorbij met 10.000 toeren) . Nu zit ik op de versys met een veel comfortabelere houding waardoor ik wel een hele dag kan rijden . En ik kan eindelijk deftig gaan kamperen zonder problemen te hebben qua bagage . Die PK's van vroeger kunnen me echt gestolen worden want ik krijg er zoveel meer voor terug . Enige probleem dat ik had na een jaar lang uitvogelen of ik een 1000 of 650 wou was dat het ondertussen maart 2018 geworden was en dat ik de special editie van 2017 nieuw wou hebben , maar die hebben ze dan toch nog ergens in een krat gevonden voor me . Ik hoop dat je hier wat aan hebt Joepi5 . :)
 
Ik ben 2 jaar geleden over gestapt van een zx9r, naar een 2016 versys 650. Dus heb ook 50% aan pk's ingeleverd, maar mis ik het........nee! :N
Ik heb er een hoop rijplezier voor terug gekregen :Y . Als ik nu lekker aan het toeren ben, geniet ik weer met volle teugen van het rijden en de omgeving 8-) . Op de zx9r moest ik continu maar jakkeren, en moest en zou ik elke auto voorbij gaan. Nu heb ik dat niet meer, je blijft er rustig op t gemakkie achter hangen. Je rijdt veel ontspannender :] . Maar als het moet kun je 'm ook stevig doortrekken hoor.
Heb sindsdien ook geen post meer van het JIB gekregen, dus m'n wederhelft is ook tevreden. Ook gaat ze weer gezellig mee achterop, om zomaar ergens een bakkie te doen tijdens het toeren. Dit was met de zx9r uitgesloten.

Nee........ik heb zeker geen spijt van m'n overstap.


Hier sluit ik me 100% bij aan :Y
 
@ joepi5 , wat je misschien nog wel nuttig kan vinden is dat de motorblokken oerdegelijk zijn , blokken bestaan sinds 2007 en zijn voor 95% onveranderd gebleven. dus ziektes hebben die blokjes niet . En wanneer de wegen kronkeliger worden gaat een 1000 jou zeker niet uit de wielen rijden . Ook enkele uurtjes op de duitse snelweg cruisen tegen constant 150km/u doe je hem niet pijn mee.
 
@bovenstaande reacties,

Allemaal stuk voor stuk analyses waar ik wat aan heb. Dank jullie wel! Dat het een degelijk blok is is ook erg mooi meegenomen. Ik ga er over niet al te lange tijd eentje huren voor een weekend om iets meer te kunnen rijden dan in een proefrit.

Alleen gooide mijn actie van gisterenavond roet in het eten. Ik heb mijn motor om laten vallen tegen een geparkeerde aanhanger aan. Behoorlijke deuk in de tank. Dat ga ik dus eerst maar weer fixen -_-'.

In ieder geval bedankt voor alle reacties!
 
Serieus en uit ervaring sprekende : als je van een racer komt, geeft de rechtop houding van een allroads inderdaad enige innerlijke rust aan de berijder...

Ik vind het echter wel een prettige gedachte dat, als je tóch die auto(s) voor je voorbij wil, het ook met 1 haal aan het gas moeiteloos (en dus veilig) kan...

En daar komt de Versys 650 SOMS toch een beetje adem tekort...

Dat moet je, als tevreden Versys 650 bezitter, toch óók kunnen toegeven...
 
Mmm dan denk ik toch dat er iets met je 650 scheelt ik kan makkelijk 4 a 5 auto's inhalen zonder terug schakelen en dat bij wijze van spreken in een oogwenk. Nu als ik 170 rijd en je trekt dan het gas verder open dan mist idd de versys wat eindvermogen maar anders trekt de versys lekker door voor speels te rijden. Ken veel 1000 cc rijders die nog niet de helft van hun power durven aanspreken en als het dan toch durven doen ze het enkel op rechte stukken. maar wel stoeffen dat ze nen 1000 bij hebben die lach ik natuurlijk uit zo'n losers. In de eifel zie je het zo vaak in bochtige stukken dat ze bijna de bocht niet durven pakken en dan komt er een recht stuk en dan kijk ik kan hard recht door rijden. En dan kom ik met mijn bromfietsje met de stepjes tegen het asfalt hen voorbij in de bocht. :Y
 
Laatst bewerkt:
Proficiat voor jou...

Ik herken me niet in die “1000 cc” rijders....

Toch vreemd hoe weinig mensen ook iets negatiefs over hun brommer willen horen...

Vandaar : the Versys 650 really is the Holy Grail amongst motorbikes, no motorbike in the world is better than the Versys 650.... all hail the Versys 650 !

:+
 
Laatst bewerkt:
Nee ik heb zekers niet iets op tegen dat ze negatief zijn over mijn fiets. Ik geef zelfs toe dat mijn vrouwke ook liever achterop een versys 1000 zit dan op de 650. En je hoeft je niet aangesproken te voelen ik zeg alleen maar wat ik soms zie op treffens en in de eifel.
 
Een gewichtig nadeel van mijn Versys 1000 : het gewicht
Een belangrijk voordeel van mijn Versys 1000 : de brede glimlach van mijn vrouw achterop.

Wat weegt nu het zwaarste ?

:+


Ik weet het gewicht van jouw vrouw niet..... })
full

;)

_O- _O-
 
Het ligt er net aan welke snelheid je op dat moment hebt. Als ik op een 80 km/h weg zit(voornamelijk tijdens woon/werk)en er rijd er 1 voor mij in een koekblik met een gangetje van 70, dan ben ik er ook in een poep(sorry vrienden uit Belgie :$ , in nl heeft het een andere betekenis ;) )en een scheet er voorbij.
Rij je op de snelweg 130, en er zit er 1 voor je met 120, dan kost het net iets meer seconden. Is dat nou zo erg..........
Nah.....ik heb m'n 650 gekocht voor de ontspanning, anders had ik op m'n niner moeten blijven rijden :)
 
Had vandaag de intentie om een stukje Belgie in te gaan, maar het is uiteindelijk bij de intentie gebleven :/ . Het zonnetje in de tuin gaf de doorslag om er een luie dag van te maken 8-) :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan