Kawasaki versys 650 gevallen

Amirrr

Rookie
3 mrt 2023
15
4
Hallo,
Ik ben sinds net eigenaar van een Kawasaki Versys 650 uit 2017. Helaas heb ik de motor laten vallen terwijl ik een bocht scherp naar rechts nam. Het was een afdalende bocht richting een oprit. Ik wilde mijn voet aan de grond zetten maar doordat het een afdalende wegje was viel de motor uit m’n handen op de grond. De snelheid was erg langzaam en hij viel op de rechterkant op de grond. De kappen zitten er nog op alleen ze zijn wel gebroken. En mijn spiegel heeft ook wat krassen het blok zelf is niet geraakt. Ik voel me echt stom dat dit is gebeurt vooral omdat ik de motor net heb. Mijn vraag is hoeveel zou het ongeveer kosten om de kappen vervangen en kan ik het zelf vervangen of moet ik hiervoor naar de garage?
 
Amirr, het is enorm balen! Gelukkig heb je zelf niks, behalve n deuk in jouw ego. Het demonteren van de beschadigde delen kan je prima zelf, als je gereedschap en wat technisch inzicht hebt. Mogelijk kan je 2e-handse kappen vinden op Marktplaats, Ebay.de of bij een motorsloperij (bijv. Baboon, dat heette eerder Boonstra). Kappen vinden in de juiste kleur zal een uitdaging zijn. En, mogelijk moeten ze gespoten worden. Ervaring leert dat dat dan ngeveer 2/3e kost van nieuwe.
Als je twijfelt of er mogelijk verborgen schades zijn, laat m dan beoordelen bij een motorgarage of de dealer. Succes met het opknappen!
 
Stom, ach ja, maak je niet druk. Ik heb geleerd dat er twee type motorrijders zijn. Eén die al gevallen is en één die nog gaat vallen. Je behoort nu tot de eerste grote groep ;).

Als je een schroef los en vast kan draaien kan je ook de kuip vervangen, dat is niet zo ingewikkeld. Als je de kuipdelen hebt gedemonteerd kan je vast snel zien of er meer schade is.

@Flitsmagneet heeft de meest belangrijke zoeksite al doorgegeven. Succes moet zoeken en het weer opknappen van je fiets.
 
Makkelijkst is naar een Kawasaki dealer te gaan en daar een reparatie voorstel te doen, anders moet je op zoek naar passende delen bij een sloop bijv. Boonstra of marktplaats afstruinen.

Kappen zelf vervangen zou in principe niet moeilijk zijn.
 
Dat is balen zeg, zeker als je je motor net hebt. Maar een motor uit 2017, misschien heb je m wel gewoon all risk verzekerd? Belletje naar de verzekering dan.
 
Dat is balen zeg, zeker als je je motor net hebt. Maar een motor uit 2017, misschien heb je m wel gewoon all risk verzekerd? Belletje naar de verzekering dan.
Dank je wel iedereen voor jullie reacties!
Ja klopt alleen hij is niet all risk verzekerd. Is het dan handig om hem all risk verzekeren en dan de verzekering na een tijdje bellen? Wat voor gevolgen heeft dit uiteindelijk op mijn verzekering want heb 0 schade vrije jaren. Ben nieuw met verzekeringen dus ik heb er geen ervaring mee.
 
Oké top dankjewel! Dan wordt het even klussen totdat het weer lekker weer wordt om te gaan rijden!
 
Vervelend Amirrr, sterkte met de verwerking.
Op zich zijn kuipdelen niet moeilijk te vervangen, let wel op of het frame waar de kuipdelen op gemonteerd zijn ook geen schade heeft. Op een krom kuipframe zal je nooit kuipdelen goed passend gemonteerd krijgen.
 
En aangezien je je verhaal al hier gepost hebt, kun je er zeker van zijn dát het uitkomt...
Dat niet alleen, maar schade claimen met 0 schadevrije jaren en je zakt zo naar -3 of -4. Goed kans dat je in de tijd dat het je kost om weer op 0 te komen meer premie betaald dan de schade heeft gekost. En als je negatief staat neemt bijna geen enkele verzekeraar je op, of alleen tegen belachelijk hoge premie, dus overstappen zit er ook niet in.
 
Dat niet alleen, maar schade claimen met 0 schadevrije jaren en je zakt zo naar -3 of -4. Goed kans dat je in de tijd dat het je kost om weer op 0 te komen meer premie betaald dan de schade heeft gekost. En als je negatief staat neemt bijna geen enkele verzekeraar je op, of alleen tegen belachelijk hoge premie, dus overstappen zit er ook niet in.
Waarschijnlijk zal dan alleen De Vereende bereid zijn je te accepteren....
 
Een versys vinden die links de grond heeft geraakt en daar de rechter kappen van gebruiken.

Boonstra/Baboon is een bedrijf wat in onderdelen van schade motoren handelt.
 
Je kunt hier eens proberen.
Was er een keer en zag dat ze bezig waren met het monteren van kuip delen die gerepareerd en opnieuw gespoten waren.
Het bedrijf zit in Hengelo Ge-Bo
 
Dank jullie wel voor jullie tips! Maar de kappen zitten voor nu nog vast maar kan ik ermee veilig rond rijden op de snelweg? Ze zijn wel gebroken, niet allemaal. Niet dat ik zometeen de snelweg op tijd en mijn kappen eraf vliegen tegen andere auto’s.
 
Als het goed vast zit zal dat wel meevallen. Alleen jij kunt beoordelen of ze nog goed vastzitten…
 
Dank jullie wel voor jullie tips! Maar de kappen zitten voor nu nog vast maar kan ik ermee veilig rond rijden op de snelweg? Ze zijn wel gebroken, niet allemaal. Niet dat ik zometeen de snelweg op tijd en mijn kappen eraf vliegen tegen andere auto’s.
Hey Amirrr, laten vallen is nooit leuk. Die deuk zal snel uit je ego verdwijnen :) . Ben je in de gelegenheid om langs een motorservice bedrijf te rijden? Zij kunnen met hun expertise kijken of je er nu nog mee kan rijden (wanneer je fotos hebt, post ze hier of MF zijn ook experts) ik heb destijds na “de val” ook mijn motor laten checken (RTmotorservice.nl) en mijn kappen zelf vervangen.
 
Mijn Versys heb ik nooit laten vallen, mijn vroegere ZR7-S wel. Daar heb ik toen de gebroken kap van losgehaald, van binnenuit met polyesterhars en zo'n stukje glasfibermat weer aan elkaar geplakt en teruggezet. Omdat de breuk uit het zicht zat, zag je er bijna niets van. Een half jaar later viel mijn motor op vakantie nog een keer om op de camping doordat ik mijn bagagerol er af haalde, daarde veerde mijn motor uit en op het wat onstabiele grasveld viel hij in slow motion om. Gelukkig op dezelfde kap, die breuk was toen weer stuk. Ik heb er ducttape op gedaan en vervolgens bij thuiskomst bij de motordealer een nieuwe kap gehaald in de juiste kleur. Dat was niet vreselijk duur.

Dus als je nu wilt rijden, plak de breuk in de kap even vast met duct tape, dan heb je geen kans dat er iets loswaait. En rij van de week even langs een Kawa dealer en vraag wat zo'n kap kost in de juiste kleurcode voor jouw motor. Andere optie is inderdaad een tweedehands kap halen, maar die zal je waarschijnlijk moeten spuiten en de vraag is of je die in de juiste kleur krijgt. Als dat niet lukt zul je alle kappen moeten spuiten en dat is waarschijnlijk duurder dan één nieuwe kap in de juist kleur.
 
Dank jullie wel voor jullie tips! Maar de kappen zitten voor nu nog vast maar kan ik ermee veilig rond rijden op de snelweg? Ze zijn wel gebroken, niet allemaal. Niet dat ik zometeen de snelweg op tijd en mijn kappen eraf vliegen tegen andere auto’s.
gcpe767e5d51826426f8d17b15219d6e1cd.jpeg
 
Balen. Zoals eerder gezegd, controleer of het frame e.d. nog intact is. Nu is het gelukkig een veel verkochte motorfiets dus grote kans dat je tweedehands kappen kunt vinden.

Je kunt ook informeren bij MVKmotoren. Dat is een motor sloop waar ik een tijdje terug een kap voor mijn NC31 heb aangeschaft. Wellicht dat hij de goede heeft liggen.

Mocht je gaan voor reparatie hoop ik dat het niet de parelmoer witte kleur is. Die kleur is met Metallic rood een van de meest verschrikkelijke kleuren voor herstel.

Heb je foto’s van de schade?
 
Terug
Bovenaan Onderaan