Hallo hallo
Merk: Kawasaki
Model: Versys
Bouwjaar: 2007
KM-stand: 37000
Staat van onderhoud: krijgt sinds twee jaar alle beurten netjes op tijd en daarvoor is ie ook niet mishandeld.
Klacht:
De fiets wil niet meer starten. Deze week had ik een mooi stukje getoerd na een kleine pauze wilde de motor niet meer starten. Bij het omdraaien van het contact hoor je de injectie zichzelf primen en alle lampjes die aan moeten gaan gaan aan. Startmotor gaat wel rond, maar niet zo enthousiast als normaal. Normaal is startknop indrukken en vrijwel meteen lopen.
Onderzoek:
Ten eerste dacht ik aan een accu probleem: de motor staat afwisselend binnen of buiten. En staat ook wel eens 2 weken stil. Van de duspel viel 12,2V af te lezen. Met startkabels erop 14,7V.
De accuspanning was dus wat aan de lage kant. Maar na een kwartier via de auto te hebben bijgeladen, leek het weer in orde. Nog steeds wil de startmotor niet zo fanatiek rond zoals ik van hem gewend was. Aanlopen lukte nét niet. Bij starten met de sleutel viel het op dat er een wat vreemd geluidje uit de startmotor lijkt te komen (had het even moeten opnemen, uiteraard staat de fiets op een onhandige plek).
Voorlopige conclusie:
Ik vermoed dat de startmotor de geest heeft gegeven of in elk geval daar druk mee bezig is.
Actie:
Eerst moet de motor even thuis komen, dat gaat lukken. Verder ben ik niet zo'n enorme sleutelaar en heb geen idee hoe ik kan controleren wat de status is van deze startmotor. Ik neem aan dat als dat ding overlijd, de kans groot is dat het met de koolstofborstels van doen heeft. Je kan er vast wat aan meten (duspel, multimeter aanwezig) Heeft iemand tips, linkjes, relevante ervaringen?
Daarnaast ben ik op zoek naar een WPH voor de 1e generatie Versys. Heeft iemand een PDF'je? En misschien is het sowieso wel goed om er eindelijk eens 1 aan te schaffen :-)
Zonder corona had ik de fiets lekker laten ophalen door de motorzaak, maar inmiddels moet ik een beetje op het budget letten. Daarom wil ik het graag zelf fixen, in elk geval een goeie diagnose proberen te stellen.
Nu post ik nooit onderwerpen in techniek; dus als ik fout doe hoor ik het graag.
Merk: Kawasaki
Model: Versys
Bouwjaar: 2007
KM-stand: 37000
Staat van onderhoud: krijgt sinds twee jaar alle beurten netjes op tijd en daarvoor is ie ook niet mishandeld.
Klacht:
De fiets wil niet meer starten. Deze week had ik een mooi stukje getoerd na een kleine pauze wilde de motor niet meer starten. Bij het omdraaien van het contact hoor je de injectie zichzelf primen en alle lampjes die aan moeten gaan gaan aan. Startmotor gaat wel rond, maar niet zo enthousiast als normaal. Normaal is startknop indrukken en vrijwel meteen lopen.
Onderzoek:
Ten eerste dacht ik aan een accu probleem: de motor staat afwisselend binnen of buiten. En staat ook wel eens 2 weken stil. Van de duspel viel 12,2V af te lezen. Met startkabels erop 14,7V.
De accuspanning was dus wat aan de lage kant. Maar na een kwartier via de auto te hebben bijgeladen, leek het weer in orde. Nog steeds wil de startmotor niet zo fanatiek rond zoals ik van hem gewend was. Aanlopen lukte nét niet. Bij starten met de sleutel viel het op dat er een wat vreemd geluidje uit de startmotor lijkt te komen (had het even moeten opnemen, uiteraard staat de fiets op een onhandige plek).
Voorlopige conclusie:
Ik vermoed dat de startmotor de geest heeft gegeven of in elk geval daar druk mee bezig is.
Actie:
Eerst moet de motor even thuis komen, dat gaat lukken. Verder ben ik niet zo'n enorme sleutelaar en heb geen idee hoe ik kan controleren wat de status is van deze startmotor. Ik neem aan dat als dat ding overlijd, de kans groot is dat het met de koolstofborstels van doen heeft. Je kan er vast wat aan meten (duspel, multimeter aanwezig) Heeft iemand tips, linkjes, relevante ervaringen?
Daarnaast ben ik op zoek naar een WPH voor de 1e generatie Versys. Heeft iemand een PDF'je? En misschien is het sowieso wel goed om er eindelijk eens 1 aan te schaffen :-)
Zonder corona had ik de fiets lekker laten ophalen door de motorzaak, maar inmiddels moet ik een beetje op het budget letten. Daarom wil ik het graag zelf fixen, in elk geval een goeie diagnose proberen te stellen.
Nu post ik nooit onderwerpen in techniek; dus als ik fout doe hoor ik het graag.