Kawasaki Versys startmotor defect?

ArjenS

MF veteraan
28 okt 2018
3.720
5.207
Enschede
Hallo hallo

Merk: Kawasaki
Model: Versys
Bouwjaar: 2007
KM-stand: 37000
Staat van onderhoud: krijgt sinds twee jaar alle beurten netjes op tijd en daarvoor is ie ook niet mishandeld.

Klacht:

De fiets wil niet meer starten. Deze week had ik een mooi stukje getoerd na een kleine pauze wilde de motor niet meer starten. Bij het omdraaien van het contact hoor je de injectie zichzelf primen en alle lampjes die aan moeten gaan gaan aan. Startmotor gaat wel rond, maar niet zo enthousiast als normaal. Normaal is startknop indrukken en vrijwel meteen lopen.

Onderzoek:
Ten eerste dacht ik aan een accu probleem: de motor staat afwisselend binnen of buiten. En staat ook wel eens 2 weken stil. Van de duspel viel 12,2V af te lezen. Met startkabels erop 14,7V.
De accuspanning was dus wat aan de lage kant. Maar na een kwartier via de auto te hebben bijgeladen, leek het weer in orde. Nog steeds wil de startmotor niet zo fanatiek rond zoals ik van hem gewend was. Aanlopen lukte nét niet. Bij starten met de sleutel viel het op dat er een wat vreemd geluidje uit de startmotor lijkt te komen (had het even moeten opnemen, uiteraard staat de fiets op een onhandige plek).

Voorlopige conclusie:

Ik vermoed dat de startmotor de geest heeft gegeven of in elk geval daar druk mee bezig is.

Actie:
Eerst moet de motor even thuis komen, dat gaat lukken. Verder ben ik niet zo'n enorme sleutelaar en heb geen idee hoe ik kan controleren wat de status is van deze startmotor. Ik neem aan dat als dat ding overlijd, de kans groot is dat het met de koolstofborstels van doen heeft. Je kan er vast wat aan meten (duspel, multimeter aanwezig) Heeft iemand tips, linkjes, relevante ervaringen?

Daarnaast ben ik op zoek naar een WPH voor de 1e generatie Versys. Heeft iemand een PDF'je? En misschien is het sowieso wel goed om er eindelijk eens 1 aan te schaffen :-)

Zonder corona had ik de fiets lekker laten ophalen door de motorzaak, maar inmiddels moet ik een beetje op het budget letten. Daarom wil ik het graag zelf fixen, in elk geval een goeie diagnose proberen te stellen.

Nu post ik nooit onderwerpen in techniek; dus als ik fout doe hoor ik het graag.
 
Laat je accu eens doormeten bij een accu specialist, ik heb het ook gehad bij aflevering gloed nieuwe motor .
Bij aflevering starten en rijden .
Dag 2 problemen maar was weekend , druppel lader eraan en de dag er op met lader starten en later zonder lader met moeite .
Dealer gebeld , daar de accu aan een apparaat en door gemeten wat bleek 1 cel niet in orde en daarom niet goed rondkomen of starten .
 
Laat je accu eens doormeten bij een accu specialist, ik heb het ook gehad bij aflevering gloed nieuwe motor .
Bij aflevering starten en rijden .
Dag 2 problemen maar was weekend , druppel lader eraan en de dag er op met lader starten en later zonder lader met moeite .
Dealer gebeld , daar de accu aan een apparaat en door gemeten wat bleek 1 cel niet in orde en daarom niet goed rondkomen of starten .

Ook een goede tip. Het lijstje waar Zot naar refereerde ga ik eerst eens nalopen. Er staan nog punten in die ik niet zelf had verzonnen. 😬
Thanks!
 
Hallo hallo

Merk: Kawasaki
Model: Versys
Bouwjaar: 2007
KM-stand: 37000
Staat van onderhoud: krijgt sinds twee jaar alle beurten netjes op tijd en daarvoor is ie ook niet mishandeld.

Klacht:

De fiets wil niet meer starten. Deze week had ik een mooi stukje getoerd na een kleine pauze wilde de motor niet meer starten. Bij het omdraaien van het contact hoor je de injectie zichzelf primen en alle lampjes die aan moeten gaan gaan aan. Startmotor gaat wel rond, maar niet zo enthousiast als normaal. Normaal is startknop indrukken en vrijwel meteen lopen.

Onderzoek:
Ten eerste dacht ik aan een accu probleem: de motor staat afwisselend binnen of buiten. En staat ook wel eens 2 weken stil. Van de duspel viel 12,2V af te lezen. Met startkabels erop 14,7V.
De accuspanning was dus wat aan de lage kant. Maar na een kwartier via de auto te hebben bijgeladen, leek het weer in orde. Nog steeds wil de startmotor niet zo fanatiek rond zoals ik van hem gewend was. Aanlopen lukte nét niet. Bij starten met de sleutel viel het op dat er een wat vreemd geluidje uit de startmotor lijkt te komen (had het even moeten opnemen, uiteraard staat de fiets op een onhandige plek).

Voorlopige conclusie:

Ik vermoed dat de startmotor de geest heeft gegeven of in elk geval daar druk mee bezig is.

Actie:
Eerst moet de motor even thuis komen, dat gaat lukken. Verder ben ik niet zo'n enorme sleutelaar en heb geen idee hoe ik kan controleren wat de status is van deze startmotor. Ik neem aan dat als dat ding overlijd, de kans groot is dat het met de koolstofborstels van doen heeft. Je kan er vast wat aan meten (duspel, multimeter aanwezig) Heeft iemand tips, linkjes, relevante ervaringen?

Daarnaast ben ik op zoek naar een WPH voor de 1e generatie Versys. Heeft iemand een PDF'je? En misschien is het sowieso wel goed om er eindelijk eens 1 aan te schaffen :-)

Zonder corona had ik de fiets lekker laten ophalen door de motorzaak, maar inmiddels moet ik een beetje op het budget letten. Daarom wil ik het graag zelf fixen, in elk geval een goeie diagnose proberen te stellen.

Nu post ik nooit onderwerpen in techniek; dus als ik fout doe hoor ik het graag.

WPH heb ik voor je, digitaal. Geen idee hoe ik die via dit forum bij je krijg. Jij?
 
Het is ook wel weer waar accu's niet van houden, startmotoren zijn daar minder gevoelig voor. Als hij goed start met de auto accu dan voldoet de startmotor ook , hoeft hij niet optimaal te zijn, maar is de accu waarschijnlijker.

Overigens, duspel is display ?
 
Het is ook wel weer waar accu's niet van houden, startmotoren zijn daar minder gevoelig voor. Als hij goed start met de auto accu dan voldoet de startmotor ook , hoeft hij niet optimaal te zijn, maar is de accu waarschijnlijker.
En dat deed ie dus ook niet goed. Met degelijke startkabels aan de (gezonde) accu van de draaiende volvo kon ik wel startmotor wel rondkrijgen. Na even bijgeladen te hebben wilde de startmotor ook wel heel even snel draaien, maar t was niet hoe fanatiek het hoort te zijn en verloor meteen aan power. Ondanks de hele tijd aan de accu van de draaiende volvo te hebben gehangen. Vandaar dat ik wellicht wat snel tot de conclusie van de startmotor kwam; maar ik moet het reeds beschikbare lijstje eerst eens goed nalopen. Al kan ik de brandstof kwaliteit wel afstrepen; altijd 98 en ik laat het nooit oud worden. :)
 
Ik lees vaker dat een draaiende automotor slechter is dan alleen op de accu de kabels aansluiten.
Genoeg mensen hier die goed kunnen uitleggen waarom, ook waarom niet en waarschijnlijk nog een 3e optie 😉 .
 
Hallo hallo

Merk: Kawasaki
Model: Versys
Bouwjaar: 2007
KM-stand: 37000
Staat van onderhoud: krijgt sinds twee jaar alle beurten netjes op tijd en daarvoor is ie ook niet mishandeld.

Klacht:

De fiets wil niet meer starten. Deze week had ik een mooi stukje getoerd na een kleine pauze wilde de motor niet meer starten. Bij het omdraaien van het contact hoor je de injectie zichzelf primen en alle lampjes die aan moeten gaan gaan aan. Startmotor gaat wel rond, maar niet zo enthousiast als normaal. Normaal is startknop indrukken en vrijwel meteen lopen.

Onderzoek:
Ten eerste dacht ik aan een accu probleem: de motor staat afwisselend binnen of buiten. En staat ook wel eens 2 weken stil. Van de duspel viel 12,2V af te lezen. Met startkabels erop 14,7V.
De accuspanning was dus wat aan de lage kant. Maar na een kwartier via de auto te hebben bijgeladen, leek het weer in orde. Nog steeds wil de startmotor niet zo fanatiek rond zoals ik van hem gewend was. Aanlopen lukte nét niet. Bij starten met de sleutel viel het op dat er een wat vreemd geluidje uit de startmotor lijkt te komen (had het even moeten opnemen, uiteraard staat de fiets op een onhandige plek).

Voorlopige conclusie:

Ik vermoed dat de startmotor de geest heeft gegeven of in elk geval daar druk mee bezig is.

Actie:
Eerst moet de motor even thuis komen, dat gaat lukken. Verder ben ik niet zo'n enorme sleutelaar en heb geen idee hoe ik kan controleren wat de status is van deze startmotor. Ik neem aan dat als dat ding overlijd, de kans groot is dat het met de koolstofborstels van doen heeft. Je kan er vast wat aan meten (duspel, multimeter aanwezig) Heeft iemand tips, linkjes, relevante ervaringen?

Daarnaast ben ik op zoek naar een WPH voor de 1e generatie Versys. Heeft iemand een PDF'je? En misschien is het sowieso wel goed om er eindelijk eens 1 aan te schaffen :-)

Zonder corona had ik de fiets lekker laten ophalen door de motorzaak, maar inmiddels moet ik een beetje op het budget letten. Daarom wil ik het graag zelf fixen, in elk geval een goeie diagnose proberen te stellen.

Nu post ik nooit onderwerpen in techniek; dus als ik fout doe hoor ik het graag.
Als de accu spanning goed is en startmotor draaid niet goed rond is het goed mogelijk dat de ankerlagers stuk zijn, hierdoor loopt het anker aan zodra er spanning op komt te staan ,aanloop is meer weerstand.
 
Als de accu spanning goed is en startmotor draaid niet goed rond is het goed mogelijk dat de ankerlagers stuk zijn, hierdoor loopt het anker aan zodra er spanning op komt te staan ,aanloop is meer weerstand.
Eigenlijk weet ik niet wat daar precies staat. Maar het bevestigd wel het vermoeden dat ik in de goede richting dacht. Ga er morgen mee aan de slag 😊

bedankt!
 
Nou the drama continues. Oude accu dipte na het starten wel/niet onder de 10 volt. Ook na een nachtje aan de druppellader. Dus andere accu d'r in gegooid. Niet de oplossing.
Bougies zagen er niet slecht uit, de elektroden zaten een beetje onder de smots maar vonkten wel. Een zielig geel vonkje, wat een na schoonmaken van de bougies en de coils weer een vinnig blauw vonkje werd. Nog steeds niet starten. Op remmenreiniger wil die wel een paar klappen geven, maar slaat niet aan. Het meten, of het loshalen van de startmotor gaat mij ff een stapje te ver als noob.
Ik geef het op en laat het ding wel ophalen. Toch was het so far behoorlijk leerzaam. Ben niet zo'n enorme sleutelaar, maar dit kan ik wel leren. Nu wil ik toch wel een keer weer rijden.

In elk geval bedankt voor het meedenken hier!

EDIT: De lokale motorboer zat de komende maand vol, dus ik moest toch echt zelf aan de slag. Met een wat technischer collega motorrijder als hulplijn heb ik het probleem toch gevonden. En wat blijkt: de storing was waarschijnlijk helemaal niet elektrisch van aard (al hielp de wat zielige accu niet). De brandstof pomp primed niet helemaal lekker. Op het stekkertje wat de pomp van voeding voorziet, komt bij het op het contact zetten netjes 3 seconden 12 volt te staan. Ingeprikt in het pompje resulteerde dat niet in de voorgeschreven 60ml brandstof afgifte. Pompje er maar eens uitgehaald en bekeken. Op het eerste gezicht brandschoon. Terug in de tank gezet, iets van moto forte erbij in en de tank regelmatig een beetje gewiebeld om het wat te verdelen.
Geen idee of het de magische truc was; pompje doet het nu. Eerst maar eens een testritje in de wijk :-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan