Kawasaki VN 1500 Classic 1994

Als het goed is zit deze op de fenderstruts gebout, gewoon even wat rubber ringetjes er tussen?
Hepco & Becker Sissybar
IMG_1279.jpeg
 
Een VN1500 trilt, dat was bij mijne ook zo.
Bij de ene trilt dit en bij de andere dat.

Bij de mijne waren het de achterste voetsteunen. Mijn dochter had na 25 km twee slapende voeten.

Tis even wennen en anders een toermachine kopen of (in)ruilen.

Mijn GTR1000 uit 2002 ruil ik zonder problemen in op de VN1500. 😎
wat een gedoe met dat getril , de voetsteunen nog wel , herkenbaar hier hoor ik ...
Inruilen nee , nog niet , ik ben er nog blij mee als een aap met 7 ....
ik hou overigens maar van 2 soorten (die had ik ook jaren beide in bezit) dat is 1 off road of 2 Low riding ,Yamaha was altijd mijn favoriet , ik hoop dat KAWASAKI ook mijn hart ken blijven stelen ....
 
Ziet er stevig genoeg uit,ook het kussen is vrij dik,denk niet dat een andere een beter resultaat zal opleveren,
dan maar hopen dat ze er nu minder last van heeft
Helaas .............mijn partner heeft nog steeds last ...........ze wil nog niet opgeven en we willen nog een aantal keren uitproberen , het werd wel erger naarmate de snelheid opliep , 100 is qua trillingen killing .........wat nu .......ik baal als een stekker ......
 
Hoeveel km,s heeft de motor gelopen?bij een wat hogere km stand zou het raadzaam zijn om eens naar de
motorophanging rubbers te laten kijken,deze willen nog wel eens slijten en dan trilt de motor ook meer dan
zou moeten.nrs 92075A,is dat ok en trilt nog steeds extreem dan zou als laatste redmiddel met de motor naar een dynojet
bank kunnen gaan ,misschien valt er nog wat aan te verbeteren,met een dynojetbank kunnen ze precies zien of de motor
niet te rijk of te arm staat.Ik zag ook dat deze motor een balanceer as heeft,daar zitten ook rubbers in,als die stuk of versleten zijn
zal dat het trillen ook verergeren.
kawasaki-vn1500c1-vn15-1994-europe-uk-fr-nl-ar-fg-it-nr-sd-sp-st-frame-fittings_bigkae0197f213...gif
 
Laatst bewerkt:
Oke , dus op zoek naar een Dynojetbank ....

KM stand is : 29546

Moet het blok er dan uit voor die rubbers , ? of kan ik dit zelf met blok erin /
 
Oke , dus op zoek naar een Dynojetbank ....

KM stand is : 29546
Zou eerst maar eens die trilling rubbers na laten kijken,deze schijnen vaker problemen te geven bij deze modellen,motor is ook alweer
26 jaar oud,die rubbers hoogst waarschijnlijk ook,en rubber verdroogt na verloop van tijd.Ik denk dat ze relatief makkelijk te vervangen zijn.
 
Zou eerst maar eens die trilling rubbers na laten kijken,deze schijnen vaker problemen te geven bij deze modellen,motor is ook alweer
26 jaar oud,die rubbers hoogst waarschijnlijk ook,en rubber verdroogt na verloop van tijd.Ik denk dat ze relatief makkelijk te vervangen zijn.
Hartelijk dank voor deze tips ...

Aangezien ik deze mooie motorfiets met inruil heb aangeschaft maak ik aanspraak op de beloofde garantie ..
ik heb het volgende gemaild naar de betreffende motor dealer , hij is voornamelijk Yamaha dealer , ik hoop dat hij Kawasaki ook aankan .

Dit is de texst van mijn mail. Met toevoeging van de frame tekening die jij mij liet zien.

Is het mogelijk dat deze rubbers (92075A) versleten zijn ?
Beschikken jullie over een Dynojetbank ?
De Kawasaki VN 1500 trilt nog steeds het meest op passagier plaats.
Het verbruik is van 1:10 nu naar 1:12
 
Als je wat leesvoer wil dan moet je eens op google kawasaki vn1500 excessive vibrations intypen in het zoekkader,
het is een veel voorkomende klacht,problemen variëren van onbalans van de banden,verkeerd vastgezette uitlaat,
verkeerde afstelling motor,versleten ophangrubbers tot versleten tandwielen die het blok verbinden met het cardan(bevel gear).
 
Het verbruik is nu 1 op 12????
Is dat een gemiddelde?

Mijn bankstel (VN1500 A) deed gemiddeld 1 op 15 met uitschieters naar 1 op 17.

Maar.....de trillingen bleven aan de achterzijde aanwezig. Het hoort ook een beetje bij de motor.

Misschien moet je vriendin zelf motor gaan rijden. 😀
 
Het verbruik is nu 1 op 12????
Is dat een gemiddelde?

Mijn bankstel (VN1500 A) deed gemiddeld 1 op 15 met uitschieters naar 1 op 17.

Maar.....de trillingen bleven aan de achterzijde aanwezig. Het hoort ook een beetje bij de motor.

Misschien moet je vriendin zelf motor gaan rijden. 😀
Kijk op het internet en trillingen zijn heel vaak genoemd bij deze modellen,maar ook bij de andere zoals de opvolger de 1600,
sommige klachten zijn op de door mij in mijn bericht hierboven genoemde oorzaken terug te herleiden,dus er kunnen wel
degelijk oorzaken voor sommige trillingen gevonden worden,verder zijn ze inderdaad nooit geheel trillingvrij te krijgen,
het hoort nu eenmaal bij het concept van een grote V2,ik heb zat motoren gehad 1 en 2 cilinders die trilde behoorlijk,
maar dat is het karakter van die motoren,doe je verder niks aan het hoort er bij,is er bij de motor van de TS verder niets te vinden
zijn de opties of een andere motor kopen,bij voorkeur een 4 of meer cilinder,een vibrator kopen voor de vrouw zodat ze er aan kan wennen :+ ,
of dat ze inderdaad zelf gaat rijden,ik heb zelf een 6 cilinder GL en die trilt helemaal 0,0,daar zou ze heerlijk achterop vertoeven,maar ja als je van
een motor met karakter houd blijft een 1cilinder of V2 het mooist.Nog een optie is die sissybar er af halen en die floorboards vervangen door gewone duo steunen.Die sissybar zit zoveel metaal aan dat als het eenmaal trilt alles word versterkt,een andere optie is dan de kleinere originele
Kawasaki sissybar monteren,die is een stuk kleiner en zal trillingen daardoor minder versterkt doorgeven.
Het zelfde geld voor die grote floorboards,groot oppervlak dus alle trillingen gaan door heel je voet,dat zal bij normale steunen ook
minder zijn,klein oppervlak,meer rubber is minder door gegeven trillingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ca 60k met de mijne gereden, maar eigenlijk nooit problemen gehad met de trillingen, wel de bekende uitlaatbochten van de 1e serie waarvan het binnenwerk afscheurde en de carb modificatie. Op de cardanas nooit geen problemen gehad, behalve toen ik hem net had, na 400 km gaf die problemen, is kostenloos vervangen doordat het een nieuwe motor was, evenzo de achterwiellagers (maandagmorgengevalletje denk ik)

Heb eigenlijk nooit echt van overmatige trillingen gehoord vanuit de VOCN. Het klinkt wel aannemelijk dat de motorrubbers er een beetje mee opgehouden zijn, balansrubbers is meer van de 800 en 750
 
Ik reed toch zuiniger, 1:16 gemiddeld, op lange ritten 1:19 (kruissnelheid 120) was met dynokit en naald op notch2 EN die achterlijke emmissiezooi onder de tank weg, dus gewoon luchtfilter direct op carb
 
Deze is 10 cm breder dan de huidige originele seat voor de Classic , vond ik op marktplaats , komt met de pakketen post , ben benieuwd ...althans , mijn lieve partner is benieuwd...
7E952ED8-5647-46AB-B496-F74C183AF1FA.jpeg
 
Ik reed toch zuiniger, 1:16 gemiddeld, op lange ritten 1:19 (kruissnelheid 120) was met dynokit en naald op notch2 EN die achterlijke emmissiezooi onder de tank weg, dus gewoon luchtfilter direct op carb
Ik heb het er wel over gehad , maar ik stelde wel voor om dat te doen als het echt nodig is , ik hou dit zeker in gedachte , bedankt 🙏
 
Kijk op het internet en trillingen zijn heel vaak genoemd bij deze modellen,maar ook bij de andere zoals de opvolger de 1600,
sommige klachten zijn op de door mij in mijn bericht hierboven genoemde oorzaken terug te herleiden,dus er kunnen wel
degelijk oorzaken voor sommige trillingen gevonden worden,verder zijn ze inderdaad nooit geheel trillingvrij te krijgen,
het hoort nu eenmaal bij het concept van een grote V2,ik heb zat motoren gehad 1 en 2 cilinders die trilde behoorlijk,
maar dat is het karakter van die motoren,doe je verder niks aan het hoort er bij,is er bij de motor van de TS verder niets te vinden
zijn de opties of een andere motor kopen,bij voorkeur een 4 of meer cilinder,een vibrator kopen voor de vrouw zodat ze er aan kan wennen :+ ,
of dat ze inderdaad zelf gaat rijden,ik heb zelf een 6 cilinder GL en die trilt helemaal 0,0,daar zou ze heerlijk achterop vertoeven,maar ja als je van
een motor met karakter houd blijft een 1cilinder of V2 het mooist.Nog een optie is die sissybar er af halen en die floorboards vervangen door gewone duo steunen.Die sissybar zit zoveel metaal aan dat als het eenmaal trilt alles word versterkt,een andere optie is dan de kleinere originele
Kawasaki sissybar monteren,die is een stuk kleiner en zal trillingen daardoor minder versterkt doorgeven.
Het zelfde geld voor die grote floorboards,groot oppervlak dus alle trillingen gaan door heel je voet,dat zal bij normale steunen ook
minder zijn,klein oppervlak,meer rubber is minder door gegeven trillingen.
De floorboards zijn niet het probleem , eerder de sissybar en de zittingen vooral de sissybar trilt onder alle omstandigheden ...
 
Ik heb ca 60k met de mijne gereden, maar eigenlijk nooit problemen gehad met de trillingen, wel de bekende uitlaatbochten van de 1e serie waarvan het binnenwerk afscheurde en de carb modificatie. Op de cardanas nooit geen problemen gehad, behalve toen ik hem net had, na 400 km gaf die problemen, is kostenloos vervangen doordat het een nieuwe motor was, evenzo de achterwiellagers (maandagmorgengevalletje denk ik)

Heb eigenlijk nooit echt van overmatige trillingen gehoord vanuit de VOCN. Het klinkt wel aannemelijk dat de motorrubbers er een beetje mee opgehouden zijn, balansrubbers is meer van de 800 en 750
De motorrubbers zijn besteld ....
 
De floorboards zijn niet het probleem , eerder de sissybar en de zittingen vooral de sissybar trilt onder alle omstandigheden ...
Zou ff afwachten of de rubbers en seat helpen,trilt die sissybar dan nog dan kan je beter een ander model proberen deze is vrij hoog
en er zit veel metaal aan wat trillingen versterkt,een kleiner model zal waarschijnlijk minder trillen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op pad geweest , motor draait goed , binnendoor routes en op wegen van 100 km/p/u prima , op de terugweg even wat rapper gereden en , 120 / 115 , en ja hoor de motor viel uit terwijl ik 110 reed kort maar resoluut zo'n 5 a 8 seconden , daarna ging hij weer , direct naar de motorzaak en na even nadenken zou het de brandstof pomp kunnen zijn , want de onderdelen in de carburateur zijn al vernieuwd ...
Dus nu weer wachten op de bestelling van de blok rubbers en de brandstof pomp , ik blijf wel gewoon rijden , van het weekend gaan we de nieuwe buddy seat uitproberen ...
 
Vandaag op pad geweest , motor draait goed , binnendoor routes en op wegen van 100 km/p/u prima , op de terugweg even wat rapper gereden en , 120 / 115 , en ja hoor de motor viel uit terwijl ik 110 reed kort maar resoluut zo'n 5 a 8 seconden , daarna ging hij weer , direct naar de motorzaak en na even nadenken zou het de brandstof pomp kunnen zijn , want de onderdelen in de carburateur zijn al vernieuwd ...
Dus nu weer wachten op de bestelling van de blok rubbers en de brandstof pomp , ik blijf wel gewoon rijden , van het weekend gaan we de nieuwe buddy seat uitproberen ...
Wat voor benzine tank je,95 of 98?
 
Controleer of de carb bypass er op zit, anders heb je bevriezing van je carb, check ook even of je benzinedop ontlucht, even het kleine gaatje doorblazen aan de binnenkant van je dop.
Je benzinepomp geloof ik niet
 
Wat voor benzine tank je,95 of 98?
Ik had al veel gelezen , ook op dit forum over 95 & 98 , wel goed dat je dat vraagt , want ik vermoed dat veel mensen nog steeds op de goedkopere 95 rijden , als moet dat geen probleem zijn als je iedere dag rijd , maar ook daar verschillen de meningen over , ik neem geeen enkel risico , ik tank 98 Super , ik overweeg ook om er schoonmaak middeltjes tzt in te doen , maar daar wil ik nog even meer over lezen/weten.
De motorzaaak waar ik kom die heeft speciaal een reinigings apparaat aangeschaft om de brandstof onderdelen te kunnen reinigen.
(frituren noemt hij het , omdat het apparaat op een frituurpan lijkt)

ik heb altijd Yamaha XV750 en XT500 gereden , maar ik heb wat ik nu mee maak niet eerder meegemaakt , terwijl de XT500 toch op dat gebied ook een onderhoudgevoelige motor is ....De XV750 totaal probleemloos geweest.......
Ik vind de Kawa VN1500 echt een mooie motor maar het moet wel gaat beteren .....
 
Controleer of de carb bypass er op zit, anders heb je bevriezing van je carb, check ook even of je benzinedop ontlucht, even het kleine gaatje doorblazen aan de binnenkant van je dop.
Je benzinepomp geloof ik niet
Dat ga ik zeker even doen / controleren , bedankt voor je tip , zoals ik al eerder schreef , ik ben dit niet echt gewent , zoveel dingen waaraan je moet denken ,, en controleren , maar goed ik sleutelde ook altijd erg graag aan mijn XT500 dus op zich geen probleem , maar ik heb nu nog garantie , dit moet niet zo blijven want dan vrees ik dat het een dure hobby word ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan