Kawasaki VN 1500 Classic 1994

XT500:9~,had die maar gehouden,ik heb er ook 2 gehad,heel leuke motoren,en worden alleen maar meer waard,
dat kan je van een VN1500 nog niet zeggen.
 
Nou, die vn's blijven nog aardig aan de prijs vind ik. Voor een bijna 25 jaar oude vn1500 toch gemiddeld nog zo'n 4500 euro.
Nieuw warn die in '96 zo'n 25000 gulden, dus ff snel ongerekend 12000 euro, dus 7000 mille verlies in al die tijd, toch erg netjes zo'n 300 afschrijving in 25 jaar
 
Nou, die vn's blijven nog aardig aan de prijs vind ik. Voor een bijna 25 jaar oude vn1500 toch gemiddeld nog zo'n 4500 euro.
Nieuw warn die in '96 zo'n 25000 gulden, dus ff snel ongerekend 12000 euro, dus 7000 mille verlies in al die tijd, toch erg netjes zo'n 300 afschrijving in 25 jaar
Ja maar het blijft een afschrijving,een XT word alleen maar meer waard,maar het maakt verder niet uit,de TS heeft nu een VN.
 
Even een misverstand weg werken , mijn duo , mijn partner , mijn allesie , die rijd graag met mij mee op de motor ,klaagt nooit en vraagt alleen maar of het normaal is dat deze motorfiets zo trilt omdat ze dit niet eerder heeft meegemaakt met mij op welke motor dan ook...
 
Even een misverstand weg werken , mijn duo , mijn partner , mijn allesie , die rijd graag met mij mee op de motor ,klaagt nooit en vraagt alleen maar of het normaal is dat deze motorfiets zo trilt omdat ze dit niet eerder heeft meegemaakt met mij op welke motor dan ook...
Gewoon zeggen dat het normaal is ;)
 
Eindelijk Gevonden ..

Kawsaki VN1500C.png


Kawasaki VN1500C
Bouwjaar 1994-1995
Framecode VNT50C Jaarcode C1/C2
Framenummer VNT50C000001>
61PK/45KW Cil>2

Nu bekruip mij het gevoel dat dit geen beste bouwjaren zijn , zou het niet zo zijn dat motoren uit deze bouwjaren nog allerlei kinderziektes hadden/hebben ? (trillingen)
Ze zijn later gebouwd met een 5 bak ipv de 4 versnellingen ...en vast nog vele verbeteringen ........
 
Het blijft een raar verhaal, volgens typeplaatje heb je een C, dus de voorloper van de D (Classis) dat was het laatste model van de oude Vulcans. Ook opvallend dat het nr 1 van de serie is, ik kan mij haast niet voorstellen dat ze het eerste model van de serie voor promotoe naar Europa sturen, maar goed, alles kan.
Maar als ik jouw foto's bekijk is het een D, (blok en opbouw) ik heb dus het vemoeden dat dit een samengestelde is vanuit promotie oogpunten, dus alles van een D in een C frame

De eerste modellen van de Classic hadden idd wat kinderziektes (ik had,, als ik het mij nog goed herrinner de 13500ste exemplaar, maar dat zou ik terug moeten zoeken.
Bij de bj 96-98 waren het de volgende punten;
- geen carbverwarming (dus onder de 10 graden kon je carb bevriezen)
- slecht gelaste of verkeerd berekende lassen van de binnenbochten (braken dus met een hoop egrammel in de uitlaatbocten en steige knallen uit de uitlaat)
- 4 ipv 5 bak (nu vond ik persoonlijk de 4 bak lekkerder, ruiger)
- stuurgeometrie was niet echt geweldig, het was een tank om door de bergen te rijden
- oliepomp had een kunststof tandwiel wat rond de 40000-50000 kon breken met een hoop motorschade, maar daar waren de meningen wereldwijd nog wel over verdeeld, Amerika had veel meldingen, Europa minder, maar het kwam voor, en waarom het bij de een stuk ging en bij de ander niet, is volgens mij nog steeds niet echt bekend. Wel werd er vanuit de VROC (amerikaanse Vulcanclub) stalen tandwielen verkocht.

Persoonljk heb ik de 1500D2 9 jaar gehad
Nieuw aangeschaft, binnen de 1500 km versleten wiellagers en cardan, is allemaal onder garantie vervangen
Carb verwarming was een fabrieks mod, dus kostenloos uitgeveord
Zelf geen problemen gehad met de uitlaatbochten, maar van mij wel, kostenloos vervangen (de eerste batch van deze uitlaten waren slecht gelast, blijkbaar)
Verder alleen het normale onderhoud

Zelf vervangen, de Dynokit (naald en sproeierset)
Uitlaat, heb er de V&H uitlaat van de touring er onder gezet, aan beide zijde een pijp, machtig zwaar geluid
Emmissiezooi weggehaald onder de tank
contactslot verplaatst naar tellerunit (HD stijl) dat gekut om je slutel om te draaien vond ik niets)
Zekeringskast van onder het zadel naar de zijdeksels verplaatst
Voor de rest weinig eigenlijk
Heb er een 40000 of 50000 km mee gereden, eigenlijk zonder problemen, geen extreme trillingen,
 
Dankjewel Bitchin .....

allemaal puntjes die ik zeker in gedachten houd , vandaar dat ik even niet direct reageer op jou verhaal , dan blijft hij leesbaar zodat ik een lijst kan maken met dit soort ervaringen..
Waar het mij nu om ga is dat ik een motorfiets heb ingeruild die in perfecte staat was en mij is beloofd dat deze VN ook in perfecte staat geleverd zal worden , nou ja in zoverre je kunt spreken van perfect met die leeftijd , maar goed mijn W202 is ook in showroom staat dus het kan wel.
Dus vandaar dat ik er hier zo bovenop zit en uiteraard ziet de motor dealer mij ook vaak...
Ik heb nog wel vertrouwen in dat het goed komt ...
Hij blijft herhalen dat ik eens op een VN 800 moet gaan proefrijden , die trilt veel minder , ik ga dat nog wel doen , maar ik verwacht er niet veel van eigenlijk ...
 
Tja het is logisch dat die minder trilt,bijna de helft kleinere cilinderinhoud,veel kleinere zuigers 102 vs 88mm,
en een veel kortere slag 88vs66,dat ga je merken wat trillingen betreft,maar ja de grote klappen van de 1500
ben je dan ook kwijt,het is een beetje de overstap van een motor naar een brommer. 😨
Het vrouwtje zal blijer zijn,maar of je er zelf vrolijker van word ;)
 
Een 800 trilt ook hoor, ik had niet voor ziets rubbers onder de zadelbeugels achter gelegd.
Daarom, nogmaals, laat iemand eens proefrijden die gewend is aan een 1500 Classic.

BTW, je zou eens op mijn EVO moeten rijden bij 100, dan glijdt die 1500 als een heet mes door boter, zo stil en trillingsvrij :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan