Kawasaki VN 1500 Classic 1994

Janook

MF'er
13 feb 2020
101
28
Coevorden
15 Februari 2020 ga ik hem halen , ik hoop hier soortgenoten tegen te komen , ik heb al een proefrit gemaakt en hij is mij dus dusdanig bevallen dat ik mijn XV 750 na vele jaren heb laten staan bij de motorzaak in Coevorden , net een grote beurt laten uitvoeren en nieuwe banden voor en achter laten monteren....De VN 1500 word in dezelfde onderhouden staat afgeleverd , weliswaar niet met nieuwe banden maar die zijn nog goed verzekerde de zaakwaarnemer mij.
 
Een '94 classic, lijkt mij vreemd daar deze pas in 96 op de markt kwam volgens mij. Maar de motor zelf is idd een hele prettige machine, 9 jaar 1 gehad en veel trips meegemaakt zonder problemen, behalve bij de eerste 1500 km, kapot achterwiellager en kapotte cardan, alles onder garantie vervangen wegens gloednieuwe motor
 
Een '94 classic, lijkt mij vreemd daar deze pas in 96 op de markt kwam volgens mij. Maar de motor zelf is idd een hele prettige machine, 9 jaar 1 gehad en veel trips meegemaakt zonder problemen, behalve bij de eerste 1500 km, kapot achterwiellager en kapotte cardan, alles onder garantie vervangen wegens gloednieuwe motor
idd , ik had ook moeite om de 1994 versie te vinden , ik heb graag documentatie en exacte gegevens omdat ik graag zelf sleutel en verbeter/up-grade erg leuk vind.
vandaar ook dat ik de topic over al die letters en codes van de vele versies van alle merken een wirwar is , leuk om dat een beetje te begrijpen...

onderstaande gegevens heb ik gevonden , ben er nog niet klaar mee , want ik heb mijn VN1500 nog niet in huis om even goed uit te zoeken welke versie dit betreft...

VN15 A en B model en de VN15SE

VN 15 Vulcan 1500 CC Bouwjaar 1988 - 1994


1991-2008: Vulcan 1500 serie

Deze motor werd in 1991 geïntroduceerd. De Vulcan 1500 heeft een vloeistof gekoelde SOHC 50° V-twin motor. De productie van de “Vulcan 1500 Drifter” stopte in 2005, de “Vulcan 1500 Classic” en de “Vulcan 1500 Mean Streak” werden geproduceerd tot 2008.

-Drifter
-Classic
-Mean Streak
 
Als jij de classic hebt is het de VN15 D of E, daarna de toerings, Volgens mij toen de G

De A, B, C zijn ook de oude blokken, de D had een doorontwikkeld blok met een 4 bak op de D en een 5 op de latere modellen, ook was vanaf de E de balhoofd iets vergroot voor een stabieler stuurgedrag. De D versie was er alleen in het roodzwart en witblauw "Deadshark"
 
Als jij de classic hebt is het de VN15 D of E, daarna de toerings, Volgens mij toen de G

De A, B, C zijn ook de oude blokken, de D had een doorontwikkeld blok met een 4 bak op de D en een 5 op de latere modellen, ook was vanaf de E de balhoofd iets vergroot voor een stabieler stuurgedrag. De D versie was er alleen in het roodzwart en witblauw "Deadshark"

Ik zal morgen eens goed naar de nummers op het frame/blok en kenteken kijken , ben benieuwd .....
 
Ik heb ook van 2012 t/m 2015 een rood zwarte classic bj 2000 gereden.
Vond het een fijne motor
Had in de eerste maand een vreemde rammel in de motor , maar bleek de binnen pijp van de uitlaatbocht die was los.
Vast gelast en gerammel was weg.
Na 1 jaar ging tijdens vakantie het achterklepdeksel lekken.
Pakking kost bijna niks maar de motor moet worden uitgebouwd anders kun je er niet bij.
Hierna naast de beurtjes en banden 41000 km probleemloos gereden .
Door knie en rug klachten heb ik hem verkocht aan mijn zwager en die heeft naast het normale onderhoud geen klachten.

Veel plezier met je nieuwe aanschaf.
Dit was mijn motor.
Henk
934021_599539920089516_1020141040_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook van 2012 t/m 2015 een rood zwarte classic bj 2000 gereden.
Vond het een fijne motor
Had in de eerste maand een vreemde rammel in de motor , maar bleek de binnen pijp van de uitlaatbocht die was los.
Vast gelast en gerammel was weg.
Na 1 jaar ging tijdens vakantie het achterklepdeksel lekken.
Pakking kost bijna niks maar de motor moet worden uitgebouwd anders kun je er niet bij.
Hierna naast de beurtjes en banden 41000 km probleemloos gereden .
Door knie en rug klachten heb ik hem verkocht aan mijn zwager en die heeft naast het normale onderhoud geen klachten.

Veel plezier met je nieuwe aanschaf.
Dit was mijn motor.
HenkBekijk bijlage 1466129
Dank je Henk , mooi plaatje , lijkt als 2 druppels op mijn classic uit 1994 , weer mijn verbazing uitgesproken bij de motorhandelaar , hij zou documentatie voor mij op snorren ......
 
Als jij de classic hebt is het de VN15 D of E, daarna de toerings, Volgens mij toen de G

De A, B, C zijn ook de oude blokken, de D had een doorontwikkeld blok met een 4 bak op de D en een 5 op de latere modellen, ook was vanaf de E de balhoofd iets vergroot voor een stabieler stuurgedrag. De D versie was er alleen in het roodzwart en witblauw "Deadshark"
Ik heb hem binnen , heerlijk toertje gemaakt vandaag , was er goed weer voor in Drenthe..
ik heb documentatie gevraagd aan de motorzaak houder , hij had het er over dat het de eerste classic zou zijn die om te proberen is gemaakt in dat jaar...
ik ben er inmiddels achter dat mijn fiets in 2005 uit Duitsland is geïmporteerd , ik heb er nog niet uit welke type dit dan is ...
Tevens zie ik op verschillende sites dat hij zo'n kleine tot ruime 300 kilo zou wegen , zelfs de RDW waar ik een rapport heb opgevraagd (29 euro) staat hij te boek aan 285 kilo , maaaarrrr zie foto hieronder .....
Er zijn zo een aantal zaken die ik niet kan rijmen op deze fiets .....
IMG_1277.jpeg
 
Inderdaad lijk op mijn oude motor.
Volgens mij is het totaal toegestaan gewicht ,dus motor en bestuurder en passagier.
In 1994 zijn ze volgens mij de classic gaan bouwen als overgangs model met een door ontwikkelde D 4 bak en daarna een 5 bak.
 
Ik heb ook van 2012 t/m 2015 een rood zwarte classic bj 2000 gereden.
Vond het een fijne motor
Had in de eerste maand een vreemde rammel in de motor , maar bleek de binnen pijp van de uitlaatbocht die was los.
Vast gelast en gerammel was weg.
Na 1 jaar ging tijdens vakantie het achterklepdeksel lekken.
Pakking kost bijna niks maar de motor moet worden uitgebouwd anders kun je er niet bij.
Hierna naast de beurtjes en banden 41000 km probleemloos gereden .
Door knie en rug klachten heb ik hem verkocht aan mijn zwager en die heeft naast het normale onderhoud geen klachten.

Veel plezier met je nieuwe aanschaf.
Dit was mijn motor.
HenkBekijk bijlage 1466129
Heb je die foto zelf gemaakt Henk ? staat er super mooi op zo ....
 
Nee ,was de foto toen ik hem kocht bij de dealer solo moto tiel.

Misschien is jouw motor in 1994 gebruikt bij een motorbeurs in Duitsland als promo voor de nieuwe vn en daarna in de verkoop gekomen.
 
Nee ,was de foto toen ik hem kocht bij de dealer solo moto tiel.

Misschien is jouw motor in 1994 gebruikt bij een motorbeurs in Duitsland als promo voor de nieuwe vn en daarna in de verkoop gekomen.
Dat klinkt aannemelijk Henk , ik zal dan waarschijnlijk er van uit kunnen gaan dat ik voor materiaal en accessoires het modeljaar 1996 kan gebruiken.
Ook bedankt voor de verklaring van ZUL.GES.GEWICHT 470 kilo ...
 
Oude 3 pins contrastekker om een acculader op aan te sluiten en voeding voor 12 volt app.
Je moet opzoek naar een lader met deze mogelijkheid of een snoertje maken naar een acculader.
Beter is om een acculader rechtstreeks aan te sluiten op de accu met het bijgeleverde snoertje met oogjes bv optimate.
Dit snoertje breng je onder het zadel naar buiten zodat je later de accu kan opladen.
Zadel zit met 2 schroeven vast aan de zijkant en je kunt zo bij de accu.
 
Laatst bewerkt:
Oude 3 pins contrastekker om een acculader op aan te sluiten en voeding voor 12 volt app.
Je moet opzoek naar een lader met deze mogelijkheid of een snoertje maken naar een acculader.
Beter is om een acculader rechtstreeks aan te sluiten op de accu met het bijgeleverde snoertje met oogjes bv optimate.
Dit snoertje breng je onder het zadel naar buiten zodat je later de accu kan opladen.
Zadel zit met 2 schroeven vast aan de zijkant en je kunt zo bij de accu.
Aha dus toch een acculader aansluiting , ik dacht een stekker voor een aanhangwagen of zo...
Ziet er wel mooi een degelijk uit.
Ik heb inmiddels zoals jij beschrijf het snoertje van mijn optimate druppellader gemonteerd ..
Ik laat deze originele laadstekker nog even zitten , mogelijk dat ik ooit nog eens de contra stekker tegen kom.
Weer bedankt voor je uitleg Henk :)
 
Heb je een foto van het blok, want typeplaatje zegt een "C" dus kan het een omgebouwde zijn

Nog even wezen zoeken in mijn boeken, de D1 was de eerste 1500 classic die zowel in Amerika als Europa op de markt kwam, dus het kan ook geen promofiets zijn geweest.
Nu is dat geen probleem, de oudere VN's waren ook goed, alleen hadden de C en de SE na een aantal jaren wel veel olie nodig
 
Laatst bewerkt:
Ja, bij de classic was dat een D volgens mij, in het blok zal ongetwijfled een nummer staan, aan de voet van.................ik moet even diep nadenken, volgens mij voorste cilinder linkerzijde

Het blok van de classic was iets anders dan de oudere types, iets breder, zwart en wat gedrongener, carb tussen beide cilinders (al had volgens mij de oudere ook, maar die hadden het luchtfilter voor de voorste cilinder zitten.
Maar zoek anders zelf even de verschillen, dat is makkelijker want jij heb de motor voor jje neus en ik heb de mijne verkocht in 2006 :)
 
Ja, bij de classic was dat een D volgens mij, in het blok zal ongetwijfled een nummer staan, aan de voet van.................ik moet even diep nadenken, volgens mij voorste cilinder linkerzijde

Het blok van de classic was iets anders dan de oudere types, iets breder, zwart en wat gedrongener, carb tussen beide cilinders (al had volgens mij de oudere ook, maar die hadden het luchtfilter voor de voorste cilinder zitten.
Maar zoek anders zelf even de verschillen, dat is makkelijker want jij heb de motor voor jje neus en ik heb de mijne verkocht in 2006 :)
Ik heb nog steeds geen handleiding of werkplaatsboek , ik kan het niet vinden , ik heb er aan alle kanten onder en naast gelegen ...
Is echt erg lastig , ik zou graag valbeugels en andere leuke spullen willen hebben , heb al heel wat onderdelen sites gevonden maar je moet weten welk type je hebt , en steeds kijken ze raar op als ik zeg 1994 , en dan het type B of A ....ben even "Lost "hierover , ik wacht nog even op de verkoper , die zou mij documentatie bezorgen.
 
Hier kan je wel wat vinden


volgens een site is de vn15C de VN15 dus echt de voorloper van de classic, is van 94, maar wel 1 van de eerste denk ik gezien het volgnummer 00010
 
Hier nog wat uit Duitsland

VN 15 94 VN1500-C1 GRÜN GRN VNT50C000001 - 004000
95 VN1500-C2 GRÜN ROT GRN RED VNT50C004001 -
VN 15 CLASSIC 96 VN1500-D1 SCHWARZ WEISS BLK WHT VNT50D000001 - 005000
 
Hier kan je wel wat vinden


volgens een site is de vn15C de VN15 dus echt de voorloper van de classic, is van 94, maar wel 1 van de eerste denk ik gezien het volgnummer 00010
Erg mooi zeg die site , elk schroefje is te vinden , alleen als ik naar de aircleaner kijk dan zie ik een ovale deksel , terwijl ik aan beide zijde een grote ronde heb, dus dit lijkt heel dichtbij maar net niet , wel super van je dat je dat gevonden hebt voor mij , mijn dank is groot .......
 
Terug
Bovenaan Onderaan