Kawasaki vn 750 problemen

Jacman

Rookie
9 aug 2006
5
0
Hallo, sinds kort ben ik in bezit van een Kawasaki vn 750 uit 1987.
Ik heb deze overgekocht van een kennis en er was niks mis mee.
Nu was ik afgelopen weekend aan het rijden en plotseling als ik veel toeren ging maken viel het vermogen weg. Ik kon gewoon verder rijden ik moest gewoon wat eerder opschakelen. Nu zou ik vandaag weer een eindje gaan rijden maar nu heb ik dit probleem al als ik bij de 2000 toeren kom. Het hele vermogen valt weg en de motor begint ook te "knallen". De bougies zijn net vervangen van deze motor dus het lijkt me sterk dat dat het is. Iemand tips/ideeën?

Alvast bedankt.
 
Inderdaad, daar zou ik in eerste instantie ook aan denken: valse lucht.

Ik heb ook ooit een VN750 gehad en daar had ik hetzelfde probleem mee. Toen was het echter de onderbreker (of hoe het ook moge heten) van de zijstandaard waar sluiting in zat. Die begon dan op de meest onvoorspelbare momenten door de trillingen allerlei storingen te vertonen, waardoor de motor ook ging inhouden, knallen en zelfs afslaan.
 
bij mij is het op het moment dus niet meer onregelmatig maar zodra de bij de 2000 toeren kom begint het. maar zodra ik thuis ben zal ik het voorgestelde controleren.

alvast bedankt
 
Zelf heb ik ook zo'n Vulcan VN750.

Vrij kort nadat ik hem had viel ook een keer het vermogen weg. Zelfs op de vluchtstrook stil moeten zetten. Ik moest ook telkens een stapje terug schakelen.
Na een tijdje weer gestart en toen heb ik er geen last meer van gehad. Ik heb ook nooit kunnen ontdekken wat er toen aan de hand was.

Weer een aantal maanden later heb ik nog veel meer problemen gekregen toen de balancer van een tandwiel was gelopen. Let daar maar goed op. Een relatief kleine ingreep (de rubbers vervangen waarvoor wel het hele blok eraf moet) kan het hele probleem voorkomen! Ik had een gat in mijn blok.

Nu ik het gat heb laten lassen en de hele boel weer in elkaar heb gezet heb ik ook het probleem dat je beschrijft. Alleen die van mij redt het nog tot de 4000 toeren. Dit is het laatste probleem dat me nog rest! Ik zat zelf ook al te denken aan carbs.

Hier op het forum heb ik al veel antwoorden op mijn vragen gekregen. Hulde voor die mensen! :}

Mocht ik het probleem snel opgelost krijgen dan geef ik nog wel even een seintje. Misschien dat je er iets aan hebt.
 
Hoi

Ik ben ook in het bezit van meedere Vulcans 750. De meeste problemen ontstaan, zoals jij ze beschrijft, door twee oorzaken.
De eerste idd valse lucht. Kijk even naar de twee (bolle) rubbers tussen de luchtfilters (zijn die schoon??) en de carb's. Deze willen nog wel eens lek zijn. Ook vaak lek geprikt bij ondeskundige montage. Dit gaat nl. niet zo gemakkelijk en worden dan met een schrievendraaier lek geprikt. De tweede oorzaak kan zijn dat er rotzooi in de carb's (tank) zit. Heeft de Vulcan een tijdje stil gestaan?? Even een motorreiniger toevoegen aan een volle tank benzine. Dit lost de meeste problemen wel op. Succes
 
Rubberdelen voor montage altijd in heet water leggen en/of een föhn erbij gebruiken voor soepele plaatsing; dit werkt ook voor handvatten. Meestal extra voordeeltje, na juiste montage: een fractie meer terugkrimpend dan de oorspronkelijke koude toestand; dat heel kleine beetje geeft precies de nodige vaste passing.
 
Laatst bewerkt:
Nu begin ik ook te denken, dat ik valse lucht heb in plaats van rotzooi in de carbs. (Of een combinatie...)

Sinds ik de boel weer in elkaar heb zitten heb ik nog 1 luchtslang over. Deze kan ik kwijt als drain hose op de surge tank, maar ik weet niet, of ie daar strikt noodzakelijk is.

Helaas vond ik het werkplaatshandboek wat onduidelijk m.b.t. alle slangen die aan de carbs moeten. Is er iemand die hier meer vanaf weet? Of misschien zelfs een paar fotootjes kan plaatsen van hoe het eruit zou moeten zien.

Mijn Vulcan heeft ook enkele maanden stil gestaan. Zou motorreiniger aan de benzine toevoegen meer helpen dan de carbs te reinigen met één of ander goedje?
 
Ik reageer ook maar op iemand anders zijn post :) Volgens mij heeft die van Jacman niet maanden stil gestaan namelijk.

De surge tank is een lucht "tank" waar de lucht filters op zitten. En de drain hose... volgens mij een soort van "overloop". Dat is dus ook net het probleem met dat werkplaatshandboek...'t is allemaal in het engels. :?
 
Ik reageer ook maar op iemand anders zijn post :) Volgens mij heeft die van Jacman niet maanden stil gestaan namelijk.

De surge tank is een lucht "tank" waar de lucht filters op zitten. En de drain hose... volgens mij een soort van "overloop". Dat is dus ook net het probleem met dat werkplaatshandboek...'t is allemaal in het engels. :?

Oh ja, :+ Ik ga niet alle namen onthouden van iedereen vandaar.
Aan het luchtfilterhuis zit een aftapslang, omdat de carterventilatie er in uit komt, en er dus wat oliedamp en condens in neer kan slaan.
 
"Valse-lucht-risico" is zo goed als alleen maar te zoeken tussen carb en cilinder, spruitstuk-rubber.

Maar als het ding vóór het stilzetten geen ellende opleverde, EERST benzinecircuit inclusief tank en carb(s) op vervuiling/roest checken en reinigen, plus alle vloeistoffen vervangen.
 
Hallo

Het vervelende met die vulcans is dat die "valse" lucht op meerdere manieren kan plaats vinden. Heb zo'n twee maanden geleden de rubbers vervangen tussen de carbs en de cylinder. Hij hield behoorlijk in boven de 70 km per uur. Nieuwe rubbers, geen resultaat! Na ellenlang zoeken was 1 van de rubbers tussen de carb en het LUCHT filter poreus. Deze vervangen, probleem opgelost.
Op MF staat een prachtig wphb, zowel in het engels als in het duits. de duitse (ondanks de taal) is beter. Even een mailtje naar bikevouwer en hebt voor maar 5 euri een pracht van een wphb.
Ben nu bezig met een ander VN750 blok het bigend te vervangen. Met dit WPHB goed te doen. Nieuwe lagers e.d. zitten er alweer in.
Succes
 
Zo...alles maar eens gechecked en dit keer allemaal wat netter afgewerkt. En hij loopt al weer stukken beter!
Nog af en toe een hikje hier of daar, maar het lijkt me, dat ik van de eerste paar kilometers niet al te veel kan verwachten.

Jacman, hoe staat het eigenlijk met die van jou? Ben je er nog wat verder mee gekomen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan