Ha luitjes, ik zou graag wat advies hebben van jullie over een paar problemen bij de aandrijving van m'n Kawasaki VN750 uit 1989.
Twee jaar geleden heb ik met een vriend van mij een Kawasaki Vulcan VN750 Twin uit 1989 in ons bezit gekregen. De motor had op dat moment een paar jaar stil gestaan, maar met een nieuwe accu erin reed hij weer als een zonnetje. Nadat hij de zomer stil had gestaan was de stator overleden, en omdat Kawasaki het vervangen van de stator zo moeilijk mogelijk heeft gemaakt besloten de we motor te downgraden naar klusproject.
In de driekwart jaar die daarop volgde is het dan toch gelukt om de stator te vervangen. Om dat te doen hebben we het hele motorblok op moeten tillen omdat het frame in de weg zat voor de behuizing van de stator. Omdat we beunhazen zijn hebben we de cardanas niet gedemonteerd, maar met wat heen en weer hannesen en een stuk touw konden we de cardanas toch terug krijgen in de koppeling bij het achterwiel. Na alles in elkaar te hebben gezet deed de motor het weer, maar met een paar problemen.
Ten eerste: Bij hoge snelheid (100+ km/u) hapert de aandrijving. Dit voelt alsof je een harde windvlaag tegen krijgt. Het lijkt op een slippende koppeling, maar de koppelingsplaten zijn prima in orde (die heb ik gecontroleerd) en het toerental schiet ook niet omhoog. M'n theorie is dat het in de aandrijving zit, en specifiek dat de cardanas weg lijkt te schieten uit de koppeling met het achterwiel omdat dit alleen bij hoge snelheid gebeurt.
Ten tweede: Als ik bij hoog toerental (zeg 4000+ rpm) de koppeling indrukt slaat de motor vaak af. Ik heb geprobeerd te spelen met het toerental in idle bij de carburateur en het lijkt iets te helpen, maar hij valt nog steeds uit. Destijds heeft een garage de carburateur schoongemaakt, maar dat was alweer anderhalf jaar geleden, misschien dat de carb gewoon schoongemaakt moet worden?
Tot slot wordt de motor ontzettend heet en de ventilator leek niet aan te gaan, maar de radiatorcap bleek lek te zijn waardoor er geen koelvloeistof meer in zat. Ik heb die bijgevuld en een nieuwe radiatorcap erop gezet, maar ik weet nog niet of het probleem hiermee verholpen is. De ventilator werkt gewoon, misschien ga ik de thermometer nog controleren of die werkt maar het feit dat er nu wel genoeg koelvloeistof in zit zou moeten helpen.
De motor staat ondertussen al weer een tijdje stil, maar we zetten hem af en toe aan om hem een beetje te laten draaien. Na lang uitstellen vraag ik toch maar om hulp, dus alle hulp en suggesties zijn welkom!
Twee jaar geleden heb ik met een vriend van mij een Kawasaki Vulcan VN750 Twin uit 1989 in ons bezit gekregen. De motor had op dat moment een paar jaar stil gestaan, maar met een nieuwe accu erin reed hij weer als een zonnetje. Nadat hij de zomer stil had gestaan was de stator overleden, en omdat Kawasaki het vervangen van de stator zo moeilijk mogelijk heeft gemaakt besloten de we motor te downgraden naar klusproject.
In de driekwart jaar die daarop volgde is het dan toch gelukt om de stator te vervangen. Om dat te doen hebben we het hele motorblok op moeten tillen omdat het frame in de weg zat voor de behuizing van de stator. Omdat we beunhazen zijn hebben we de cardanas niet gedemonteerd, maar met wat heen en weer hannesen en een stuk touw konden we de cardanas toch terug krijgen in de koppeling bij het achterwiel. Na alles in elkaar te hebben gezet deed de motor het weer, maar met een paar problemen.
Ten eerste: Bij hoge snelheid (100+ km/u) hapert de aandrijving. Dit voelt alsof je een harde windvlaag tegen krijgt. Het lijkt op een slippende koppeling, maar de koppelingsplaten zijn prima in orde (die heb ik gecontroleerd) en het toerental schiet ook niet omhoog. M'n theorie is dat het in de aandrijving zit, en specifiek dat de cardanas weg lijkt te schieten uit de koppeling met het achterwiel omdat dit alleen bij hoge snelheid gebeurt.
Ten tweede: Als ik bij hoog toerental (zeg 4000+ rpm) de koppeling indrukt slaat de motor vaak af. Ik heb geprobeerd te spelen met het toerental in idle bij de carburateur en het lijkt iets te helpen, maar hij valt nog steeds uit. Destijds heeft een garage de carburateur schoongemaakt, maar dat was alweer anderhalf jaar geleden, misschien dat de carb gewoon schoongemaakt moet worden?
Tot slot wordt de motor ontzettend heet en de ventilator leek niet aan te gaan, maar de radiatorcap bleek lek te zijn waardoor er geen koelvloeistof meer in zat. Ik heb die bijgevuld en een nieuwe radiatorcap erop gezet, maar ik weet nog niet of het probleem hiermee verholpen is. De ventilator werkt gewoon, misschien ga ik de thermometer nog controleren of die werkt maar het feit dat er nu wel genoeg koelvloeistof in zit zou moeten helpen.
De motor staat ondertussen al weer een tijdje stil, maar we zetten hem af en toe aan om hem een beetje te laten draaien. Na lang uitstellen vraag ik toch maar om hulp, dus alle hulp en suggesties zijn welkom!