kawasaki vulcan 750 rookt en lekt

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
hallo,
Ik zelf ben nog 17, maar ga wel als ik 18 ben meteen mijn motorrijbewijs halen. Ik heb veel verstand van brommers(schakelbrommers) dus vandaar dat een kennis mij vroeg even naar zijn motor te kijken, omdat hij bij het blok lekte en rookt. Zijn motor is een kawa vulcan 750. Omdat ik dus alleen bekend ben met twee-takt heb ik hier enkele vragen.

Eerst over het lekken. Het is moeilijk te zien en hij lekt ook heel weinig(maja als hij een week in de garage staat is het opgeteld toch wel een krant vol), maar ik heb met grote zekerheid vast kunnen stellen waar hij lekt. Namelijk bij het kapje boven bij het kijkglaaste van de oliepijl(zo'n 10cm) erboven. IK vermoed van de versnellingsbak.
1. Zijn deze pakkingen gewoon te verkrijgen bij een motorzaak?

Vervolgens het roken. Dit was een groter probleem. Gek genoeg was het gewoon heel erg moeilijk om te zien waar het nou eigenlijk vandaan kwam. Ik weet iig zeker dat het geen damp van koelvloeistof is. Er bestaat een kans dat het verbrande olie is, of het is de verbrande benzine(dus het mengsel wat uit de cilinder komt) De meeste rook zie je bij de achterste cilinder, maar na een tijdje zie je er ook bij de voorste cilinder verschijnen. Hij begint ook niet meteen te roken, maar hij doet het pas als hij ong 5min aanstaat.
Ik denk dus dat het het volgende kan zijn(of een combinatie ervan)(en nieuwe ideeen zijn altijd welkom):
Ik denk dus dat het of uit de cilinder komt. Bij de uitlaatkant van de cilinder zit eerst nog een verbindingsstuk en dan komt zegmaar de chrome uitlaat. Ik denk dat hij bij dat verbindingsstuk lekt. Dus dat daar nieuwe pakkingen in zouden moeten.
Toch heb ik hier een beetje mijn twijfels bij, omdat ik dan zou zeggen dat hij meteen na het starten zou moeten roken en niet pas na 5 min. Ook rookt hij nog 5min door nadat hij gestopt is, dus ik heb grote twijfels bij deze theorie.
2. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?

Mijn andere theorie is dat hij bij de kleppen olie verdampt. Dus dat hij ergens lekt en dat als de motor warm is dat hij dan daar olie begint te verbranden en dus begint te roken. Ik weet verder niet hoe het bij de kleppen precies in elkaar steekt en of het dus uberhaupt mogelijk is.
3. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?
4. Als dit het probleem is, wat moet ik dan precies vervangen? Bij de kleppendeksel zit een 'grote' rubberen pakking. Is deze dan de boosdoener?

Mis is het een kwaal van deze motor en denken jullie dat heb bijvoorbeeld iets anders is, dan zou ik dit natuurlijk ook erg graag weten. Dus niet dat je alleen zegt dat beide theorien niet kunnen en vervolgens geen andere oorzaak weet. Ik noem maar iets.
Bij voorbaat dank,

Sjoerd
 
Eh Sjoerd, gezien je verhaal:

Gewoon afblijven en iemand laten doen die er verstand van heeft.


Ik weet niet of jij weet wat de bedoeling is van dit forum. Elkaar helpen! Ga dit anders ff in elk topic neerzetten. Daar schiet niemand niks mee op.

Het is geen ernsig iets dus het is makkelijk zelf op te lossen. Het is geen gehele revicie waar je idd wel wat meer verstand ervan moet hebben. Ook wil ik het erg graag leren. Met brommers ben ik ook bij 0 begonnen en kan nu zo ongeveer alles eraan(twee-takt dan he) Als ik toen ook naar zoiemand als jij geluisterd had wist ik er nu nog niets vanaf. En ik ben toch heel blij met mn kennis en heb er al vaak mijn voordeel mee gedaan. het scheel tje gewoon erg veel geld.

Ik zou dus willen vragen om antwoord op mijn vragen te geven en niet met dit soort loze opmerkingen te komen.
 
Das een complex verhaal.Ten eerste is roken slecht voor de gezondheid .Dat voorop gesteld.
Maar een motor die gewoon doorrookt als je hem uitzet vind ik persoonlijk niet kunnen.
Zeer zware verslaving dus.
Ik adviseer het boek "stoppen met roken" van Allen Carr.
Dat is een goed handboek.ben je er in een keer vanaf.

hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Das een complex verhaal.Ten eerste is roken slecht voor de gezondheid .Dat voorop gesteld.
Maar een motor die gewoon doorrookt als je hem uitzet vind ik persoonlijk niet kunnen.
Zeer zware verslaving dus.
Ik adviseer het boek "stoppen met roken" van Allen Carr.
Dat is een goed handboek.ben je er in een keer vanaf.

hoop dat je hier wat aan hebt.

Hier heb ik dus ook niks aan he, grappenmaker. Ik zou toch denken dat er op een motor forum voornamelijk volwassenen zouden zitten, maar hier begin ik toch over te twijfelen.
 
~[/quote]Met brommers ben ik ook bij 0 begonnen en kan nu zo ongeveer alles eraan(twee-takt dan he) Als ik toen ook naar zoiemand als jij geluisterd had wist ik er nu nog niets vanaf. En ik ben toch heel blij met mn kennis en heb er al vaak mijn voordeel mee gedaan. het scheel tje gewoon erg veel geld

~
Daar zou ik ook erg blij mee zijn.....kennis over brommers _O- _O- :N
 
Dit is dus precies waarom ik de laatste weken zo weinig op dit forum kom...

Zie steeds meer reacties zoals bovenstaande...

Fijn, als je hulp zoekt op de plek waar je 't eigenlijk zou moeten vinden en je krijgt zulke reacties...

Helaas kan ik je ook niet verder helpen, gezien mijn technische kennis (0,0), maar ik hoop voor je dat er iemand is die dit wel kan en ook fatsoenlijk reageert....

Succes!

Grtz,
VS800
 
Is ut geen harley?

Stond vandaag bij ons onder het fietshok weer een shovel met 1 vlek olie, en de eigenaar lag er in zijn overal naast beetje te doen alsof ie er verstand van had.

Wa wel laggen, hij had normale sleutels 12/13 en 14/15 uit de fabriek meegenomen, en wou zo te zien het belt gedeelte even loshalen, maar ben maar doorgelopen, die heeft altijd wat.

Mag eigenlijk met zijn fiets al niet meer het terrein op, want laat overal vlekken achter, geloof dat ie 3 maand de tijd heeft gekregen om iets te vinden wat niet lekt, want een auto heeft ie niet, en anders gaat ie eruit, want dan heeft ie geen vervoer, niemand wil um in de auto n.l.
 
Laatst bewerkt:
Wa wel laggen, hij had normale sleutels 12/13 en 14/15 uit de fabriek meegenomen, en wou zo te zien het belt gedeelte even loshalen, maar ben maar doorgelopen, die heeft altijd wat.

Wat een bullshit, ik heb ondertussen 3 shovels compleet uit en in elkaar gesleuteld en vaak zitten de metrische sleutels veel strakker op de bouten dan de US maten, zeker die van de koppen en cilinders. Als hobby sleutelaar heb je geen ruimtevaart kwaliteit sleutels nodig.

Over de Vulcan; Ik heb er twee gehad en voor de fun het blok eens uit elkaar getrokken, kun je effe een foto posten van de lekplek, ik heb nog wat pakkingen liggen. Deze zijn gewoon verkrijgbaar en makkelijk zelf te vervangen (http://www.motorshopdemammoet.com/)

Als hij rookt (blauw) na een paar minuten is dat inderdaad omdat de olie dan warme en dunner wordt. Grote kans dat 't langs je klepgeleiders in de verbrandingskamer lekt. Anders kunnen het je zuigerveren zijn; effe compressie testen.
Vulcan blokken van voor '95 zijn nou niet echt de beste heb ik gemerkt.
 
Als hij rookt (blauw) na een paar minuten is dat inderdaad omdat de olie dan warme en dunner wordt. Grote kans dat 't langs je klepgeleiders in de verbrandingskamer lekt. Anders kunnen het je zuigerveren zijn; effe compressie testen.
Vulcan blokken van voor '95 zijn nou niet echt de beste heb ik gemerkt.

Als ik TS goed begrijp rookt hij bij de cilinders en niet uit de uitlaat. Dat gaat hij doen als de boel warm wordt en dat rookt dus nog een tijdje door als het blok stilstaat (maar nog warm is). Dan zou er dus olie of zo op het blok moeten zitten. Beginnen met de boel heel goed schoonmaken.
Dan maar laten lopen en kijken waar het begint.

Deksel bij het oliepijlglaasje klinkt als een deksel waar de koppeling achter zit (maar ik weet weinig van Vulcans). Olie aftappen en pakking vervangen dus.


... en dan weer olie erin.
 
Wat een bullshit, ik heb ondertussen 3 shovels compleet uit en in elkaar gesleuteld en vaak zitten de metrische sleutels veel strakker op de bouten dan de US maten, zeker die van de koppen en cilinders. Als hobby sleutelaar heb je geen ruimtevaart kwaliteit sleutels nodig.

Over de Vulcan; Ik heb er twee gehad en voor de fun het blok eens uit elkaar getrokken, kun je effe een foto posten van de lekplek, ik heb nog wat pakkingen liggen. Deze zijn gewoon verkrijgbaar en makkelijk zelf te vervangen (http://www.motorshopdemammoet.com/)

Als hij rookt (blauw) na een paar minuten is dat inderdaad omdat de olie dan warme en dunner wordt. Grote kans dat 't langs je klepgeleiders in de verbrandingskamer lekt. Anders kunnen het je zuigerveren zijn; effe compressie testen.
Vulcan blokken van voor '95 zijn nou niet echt de beste heb ik gemerkt.

toen ik 18 jaar geleden mijn shoveltje kochtr was die ook helemaal naar de kloten gesleuteld door metrische sleutels.
Passen van metrische sleutels gaat maar voor enkele maten op.1/2 en 9/16 en 7/16.
Passen 13,14 en 11 op.Ik kwam zelfs metrische bouten tegen.Gewoon erin geforceerd.Blijft een keer zitten.Bij het loshalen liggen de gangen op de grond.

Die gast had ook nog met een slijptol een sleuf in de moer van het krukastandwiel geslepen.Waarschijnlijk om zo het zaakje los te meppen met een beitel.
 
Laatst bewerkt:
toen ik 18 jaar geleden mijn shoveltje kochtr was die ook helemaal naar de kloten gesleuteld door metrische sleutels.
Passen van metrische sleutels gaat maar voor enkele maten op.1/2 en 9/16 en 7/16.
Passen 13,14 en 11 op.Ik kwam zelfs metrische bouten tegen.Gewoon erin geforceerd.Blijft een keer zitten.Bij het loshalen liggen de gangen op de grond.

Die gast had ook nog met een slijptol een sleuf in de moer van het krukastandwiel geslepen.Waarschijnlijk om zo het zaakje los te meppen met een beitel.

Waarschijnlijk allemaal met een gammasetje gedaan. :r
 
de pakkingen kan je gewoon bestellen.
de vulcans lekken nogal eens langs de boutje(kruiskop) opt deksel,zit een o-ring achter.

Maak m eens goed schoon(vooral t blok) en rijdt(iemand die zo'n roze papiertje heeft) m eens goed warm.
Als tie lang stil heeft gestaan is er misschien niet veel aande hand (rookt altijd door stof/olielaagje etc als n motor lang stil heeft gestaan)

als je in de buurt woont (zeeuws-vlaanderen) mag je dr gerust mee langskomen, en eens meekijken

(ben ook begonnen met t prutsen aan brommers en later werkplaatschef geworden in een motorzaak, tegenwoordig probeer ik mijn eigen motorzaakje van de grond te krijgen)

succes in ieder geval
 
Ik kom nog al eens langs op dit forum en afgezien van de enkele positieve reacties op dit topic, vindt ik het jammer dat iemand met de juiste bedoelingen en interresses , op deze manier te kijk wordt gezet erg jammer, maar helaas kom ik afkrakende reacties op dit forum toch wel vaak tegen, is het niet iemand met een probleem dan wel iemand die zijn motor te duur aanbiedt, etc.

Ik ben van mening dat je op een forum best lekker mag lachen maar niet ten koste van....

Dus kom op dames en heren de waarheid zeggen mag maar probeer dan ook te helpen door met een oplossing of een andere toevoegong te komen waar wel iemand iets aan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dit topic nu pas. Denk dat er idd olie lekt uit het deksel van de koppeling. Zit idd een o-ringetje achter. Kijk ook even goed naar de aansluiting van de uitlaten. Als hij pas begint te roken na een minuut of 5 dan zijn die uitlaten al behoorlijk warm. De uitlaat is beschermd met chromen afdekplaatjes. Schroef deze eens eraf dan kun jke beter zien waar het probleem zit. Teven idd alles eens goed schoonmaken en daarna pas weer starten. Zorg dat er voldoende olie in het blok zit. Deze vulcan blokken zijn hier erg gevoelig voor! Het big-end loopt er zo maar uit.

Kijk ook even naar de vacuum slangetjes. Deze komen onder de tank vandaan. Misschien poreus?

De inlaatrubbers (tussen de carb en de cylinders) geven ook vaak veel problemen met deze blokken.

Kom je er niet uit mail dan maar even.

Alle onderdelen en pakkingen zijn gewoon te bestellen.

succes
 
en die rook is watvoor kleur?
want als het blok (uitlaten) namelijk vettig/schoongemaakt zijn met bv. wd40 of id. dan kan het zijn dat dat aan het verdampen is...
 
Hee Sjoerd, ik heb geen verstand van deze motoren. Maar er staan wel een paar zinnige reacties tussen de onzin, hierboven.
Die lekkage boven het peilglaasje kan een pakking of zo zijn, dat is niet moeilijk.
Als de fiets rookt tijdens het draaien kunnen het zuigerveren zijn, of klepgeleiders, of misschien nog iets anders. Dat kan ofwel niet erg belangrijk zijn, ofwel een wat gecompliceerde reparatie. Dan kan het de moeite waard zijn om een kenner er bij te halen, goed te kijken en veel te leren. Zo heb ik het ook geleerd.
Als het een kwestie is van vuil, olie, troep op het blok zou het ophouden als het beestje eens een keer flink warmgereden wordt.
Ik woon in Maastricht, als je hier in de buurt woont kun je me bellen op 0630417139, dan kom ik eens kijken.
Enne, brommers, ben ik ook mee begonnen. En na allerlei motoren, waaronder ook veel viertakt, rijd ik nu weer lekker tweetakt, een 300 cc MZ .
Two stroke rules!
Je bent goed bezig, ga zo door.
Enne, voordat je ergens aan begint, zorg dat de eigenaar een handboek erbij doet! Dat helpt echt een hoop.
Succes, en groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan